Custom Caféracer bygge

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
cool dragning.. den främre kan man ju dra i en extra böj lite framåt för och få jämnare längd.. :tummenupp

Dom måste ju inte sluta på samma ställe :)

Skylten skulle du kunna böja till bakhjulets form och sätta som en liten stänkskärm längst bak med två smala svarta stag bara och med skyltbelysningen
"inbyggd" i skruvarna ;).

(liten idé som jag haft till ngt av mina framtida byggen, med framtid menar jag så snart jag har tillräckligt med pengar :p)

BMW har ju en rätt käck lösning.
Man kan ju ta en sån och snygga till formen lite så den passar bygget bättre.

bmw-r-1200-gs-adventure-rear.jpg


2008-bmw-r-1200-gs.jpg


Att fästa skylten alltså :)
Blir lite cleanare när den bara sitter fast på ena sidan också :tummenupp
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Liten uppdatering av 6 timmars blod svett brända armar och tårar..

Anslutningen till främre cylindern
panzaa_vinter76.jpg


Första kröken punktad
panzaa_vinter77.jpg


Kröken
panzaa_vinter78.jpg


Förslag 1
panzaa_vinter79.jpg


Förslag 2 som donnan var med och kom på.. Har inte fnulat vidare på hur rören skall då, men jäkligt ballt blev det!
panzaa_vinter80.jpg


Nja, jag tycker att den ser oproportioneligt stor ut och passar inte 100 som den är (med respekt för att smaken är som baken). Jag skulle försöka få en framskärm utan (eller med så lite) täckning på sidorna som möjligt. Infästning är väl bekymret men iaf.

That's my 50c angående framskärmen... :)

Sen gillar jag bakskärmen a'la Ozeo paintshop...

Följer tråden med spänning, coolt bygge! :tummenupp

Skärmen kommer förmodligen att behålla den formen den har, jag gillar R1:ans skärm skarpt! Den kommer kanske att moddas lite, men inte mkt.

Visst hade det var fräckt med en ankstjärt, men sadel är alldeles för bred så hojjen skulle se baktung ut. :)

Dom måste ju inte sluta på samma ställe :)



BMW har ju en rätt käck lösning.
Man kan ju ta en sån och snygga till formen lite så den passar bygget bättre.

bmw-r-1200-gs-adventure-rear.jpg


Att fästa skylten alltså :)
Blir lite cleanare när den bara sitter fast på ena sidan också :tummenupp


Det lutar åt ngn lösning med sammankopplade system, har dock inte kommit på hur. Kika på den nya bilden :cdevil

Bilden du lade upp funkar inte?!
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nu ser jag!

Tanken är ju dock att däcket skall synas så mkt som möjligt :pannkyss

Regplåtshållaren kommer ev. att sidmonteras, men jag skall ha idén med stagen i skallen :tummenupp
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Krökhistorian fortsätter, nu med en annan "vändning".. å vad rolig jag e!
panzaa_vinter81.jpg


Ett par timmars jobb för ngt så litet...
panzaa_vinter82.jpg
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Krökhistorian fortsätter, nu med en annan "vändning".. å vad rolig jag e!
panzaa_vinter81.jpg


Ett par timmars jobb för ngt så litet...
panzaa_vinter82.jpg
ganska skarpa svängar :va sen så om du svetsar de där så där lär de bli mer motstånd då svetsarna förmodligen bygger lite inåt.
går de inte o ta den på utsida ram?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag bygger ingen "top-fuel" direkt..., då skulle du ha sett originalet.. där hade jag 2 cm2 i utlopp precis vid kröken. Detta är rena avloppet jämfört mot det.

Har funderat vidare lite under dagen och du kanske har rätt. Har kikat lite på Buell system och där går kröken från den främre cylindern mkt längre bak med en böj i större radie. Ett helsike att kapa rörbitar när man inte har en bandsåg dock. Allt tar en jävla evighet. :huvet
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hur stor bör förresten samlingsröret för de båda vara? Skall det vara dubbla totalarean eller? Det blir ju ett 2-1 system. Vet inte riktigt hur man räknar?

Ett par bilder hur jag tänker..
4551-Buell-Uly.jpg


255_3.gif


GFCartaExhaust.jpg


buell.jpg


Problemet är att jag inte har en extra bakre avgaskrök som sitter fäst i den bakre cylindern. Var kan man få tag på extra avgasmuffar? Dvs. anslutningen till cylindern? Får ju bygga ett eget grenrör.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur stor bör förresten samlingsröret för de båda vara? Skall det vara dubbla totalarean eller? Det blir ju ett 2-1 system. Vet inte riktigt hur man räknar?

Ett par bilder hur jag tänker..
Problemet är att jag inte har en extra bakre avgaskrök som sitter fäst i den bakre cylindern. Var kan man få tag på extra avgasmuffar? Dvs. anslutningen till cylindern? Får ju bygga ett eget grenrör.

Utloppsdiametern efter en kollektor är motorspecifik. Dvs det finns inget procentuellt standardvärde på förhållandet mellan in- och utloppsdiameter. Men om du vill ha exempel så kan jag nämna att när http://www.burnsstainless.com/
räknade på ett 2:1 system till min 1640 twin så var det 2" in i kollektorn och 2-3/4" ut. Sedan megafon med 2 3/4" in och 4" ut.

Jag tycker att du ska bygga dina headers av riktiga rörkrökar istället. Din tårtbitskrök har ju varit en bra träning och warm up. Därtill kan du ha nytta av den som mall!

Tycker jag.

Mvh
J
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har kikat lite på rostfriarörböjar på feritta butiken m.m., men systemet skulle kommat att kosta MULTUM om jag byggde det av rostfritt. Därtill kommer det att jag skall linda hela systemet med avgasbandage så det är av mindre vikt att det är just rostfritt.

Hela systemet blir inte i tårtbitar, endast de korta bitarna precis vid cylindrarna. Hade vart guld att ha en "rörbockningsmaskin", men en dylik kostar en hel del. Jag får fortsätta med tårtbitsvarianten om jag inte skall ruinera mig själv med förbockade rör.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har kikat lite på rostfriarörböjar på feritta butiken m.m., men systemet skulle kommat att kosta MULTUM om jag byggde det av rostfritt. Därtill kommer det att jag skall linda hela systemet med avgasbandage så det är av mindre vikt att det är just rostfritt.

Hela systemet blir inte i tårtbitar, endast de korta bitarna precis vid cylindrarna. Hade vart guld att ha en "rörbockningsmaskin", men en dylik kostar en hel del. Jag får fortsätta med tårtbitsvarianten om jag inte skall ruinera mig själv med förbockade rör.

Ett knep kan ju vara att leta efter ett beggat systen till tex en buell eller annan passlig hoj. Då får du ett stort antal rörkrökar att jobba med. I buellfallet dessutom i rostfritt.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ett knep kan ju vara att leta efter ett beggat systen till tex en buell eller annan passlig hoj. Då får du ett stort antal rörkrökar att jobba med. I buellfallet dessutom i rostfritt.

Ingen dålig idé!

Hojta till om ni hittar ngt intressant, börjar leta lite nu.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ingen dålig idé!

Hojta till om ni hittar ngt intressant, börjar leta lite nu.

kika på biltema.. orginalrör till bilarna där bruka de finnas alla möjliga storlekar av.. jag bruka köpa mellanrör till,, ahh tror de va volvo 240 el 740 ett flertal böjar som alltid bruka lösa sig :) 98kr kostar den biten har jag för mig.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ring till Bike-Skroten i Trollhättan och snacka med Sören.

Borde ha hur mycket krockade rör som helst.:tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
kika på biltema.. orginalrör till bilarna där bruka de finnas alla möjliga storlekar av.. jag bruka köpa mellanrör till,, ahh tror de va volvo 240 el 740 ett flertal böjar som alltid bruka lösa sig :) 98kr kostar den biten har jag för mig.

Jag var faktiskt på feltema och införskaffade en hel del böjar. Kika på bilderna så ser ni vilka :)

Problemet är att radien på dem är åt helsike för stor så jag kommer bli tvungen att bygga de första bitarna in till cylindrarna med min "tårtmetod". Lyckas inte detta skall jag kika med skroten!

Tack för tipsen boys!
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Hur stor bör förresten samlingsröret för de båda vara? Skall det vara dubbla totalarean eller? Det blir ju ett 2-1 system. Vet inte riktigt hur man räknar?

Ett par bilder hur jag tänker..
http://i296.photobucket.com/albums/mm193/Fredrik_Seth/4551-Buell-Uly.jpg

http://i296.photobucket.com/albums/mm193/Fredrik_Seth/255_3.gif

http://i296.photobucket.com/albums/mm193/Fredrik_Seth/GFCartaExhaust.jpg

http://i296.photobucket.com/albums/mm193/Fredrik_Seth/buell.jpg

Problemet är att jag inte har en extra bakre avgaskrök som sitter fäst i den bakre cylindern. Var kan man få tag på extra avgasmuffar? Dvs. anslutningen till cylindern? Får ju bygga ett eget grenrör.

Det blir ju ungefär som systemet jag PSade ihop på förra sidan.
Tror det blir absolut snyggst! Du kanske kan göra ett trekantigt rör
där det går ner utmed sidan på hojen, för att få så bra markfrigång
som möjligt. Lycka till!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Cheers!

Mjaa.. tanken var att det skulle gå under hojjen, men eftersom jag e världens mest veliga människa och inte alls kan bestämma mig så skall jag testa den idén också. Köper mig lite mer jobb än vad jag bad om med den lösningen!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top