Custom Caféracer bygge

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Cheers!

Visst är det läckert med short-pipes, men effektmässigt så tappar man en del. Inte omöjligt dock.. velar fortfarande kraftigt!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Liten uppdatering:

Nya fotpinnarna
panzaa_vinter62.jpg


Höger sida
panzaa_vinter61.jpg


Vänster sida
http://i296.photobucket.com/albums/mm193/Fredrik_Seth/Dragstar Vinterprojekt/panzaa_vinter60.jpg

Fästplattorna fick jag med utan kostnad!! De är egentligen till en Suzuki 550, men kommer att passa kanoners med lite moddning. Var inte alls tanken egentligen, men killen på Raceway slängde med dem gratis så det var bara att tacka och ta emot. Kitet kostade egentligen 2500, men jag fick det för 1500. Ibland träffar man på riktigt bra folk i branschen, även om det inte är så ofta! :D
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hittade förresten en megafondämpare m. instats som till å med var uppsvängd på Roffes motor. Svårt att få ngt begrepp om hur den ser ut, men för er som orkar kolla heter den "516" i den allmänna katalogen.
 

BritBiker

____________
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Skåne
Hoj
Några olika
"undertails" som går över i korta orgelpipor. Modernt sport korsat med klassiskt chopper. Ful"shoppat" i paint

panzaa_vinter472.jpg


alt.2
panzaa_vinter471.jpg
[

Om du är rädd om byxbenen får du ha värmesköldar typ den som skymtar i nederkant på bilden.

IMG_1292.jpg
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Inte illa!

Kruxet är bara att det är proppfullt precis där du har ritat alt. 1, batteri, soppapump, tändbox och en massa annat trängs precis där. Det är inget alternativ att gå under hojjen eftersom den redan är toklåg! Värmeskölden ser riktigt nice ut, lär nog bli en dylik i alu hur systemet än ser ut!

Cheers
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
A-bombers rocks, körde backe där med min BSA-36:a för typ 8-10 år sen.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Här har vi avgasstuket jag är ute efter :)

Ace%20Cafe%20Racer%20%202.jpg
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Den är riktigt frän!

Har hållit på och pulat i garaget och har minst sagt stött på patrull. Kapade fästena jag fick med och provmonterade forpinnarna.

Här börjar problemen..

Fäster jag pinnarna högre upp får jag en omöjlig körställning, denna är optimal!
Kruxet är att jag inte får plats med ngt avgassystem på höger sida.
panzaa_vinter63.jpg


Jag får även problem som jag hade misstänkt det på vänster sida med växelförare, kommer bli helt galna böjar och krokar som kommer göra det omöjligt att växla. Flyttar jag fram och upp dem kommer växelföraren krocka med kåpan.
panzaa_vinter64.jpg


Lösningen kan bli att bygga helt nya kåpor, lättare sagt än gjort!!

Om inte annat får jag försöka lösa växelföraren, köra kort korta avgaspipor.. Ibland önskar man att man hade ett par till kloka skallar i garaget. Jag har fanimej kört fast :huvet

Kommer inte vidare för närvarande...
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Visst är det surt när hjärna låser sig. Kommer säkert hända fler gånger :(

Skulle du kunna göra en distans mellan fästplattan och fotpinnen/ broms för att få ut fotpinnen och dra piporna innanför?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Visst är det surt när hjärna låser sig. Kommer säkert hända fler gånger :(

Skulle du kunna göra en distans mellan fästplattan och fotpinnen/ broms för att få ut fotpinnen och dra piporna innanför?

Riktigt bittert!

Har faktiskt tänkt den tanken med, problemet blir dock i så fall att pinnarna kommer att hamna alltför långt ut, vilket i sin tur innebär att de kommer att ta i även vid vilda kurvtagningar. Jag tror att det enda raka är att köra korta pipor... tråkigt men sant.

Tack iaf för tipset! :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Seså, det är inget att diskutera, så här blir avgaset!

Hemmabyggd båtformad ljuddämpare i rostfritt under hela motorn, en liten ärtig pipa ut åt sidan som avslut.
(den skarpögde hittar fler modifikationer på bilden, PS, jag ska hålla Paintkurs, någon som vill lära av den bäste?)

(EDIT) För att förtydliga, rören går ihop och blir till ett platt rör som böjer in under motorn och ansluter i sidan på den båtformade dämpen.
Tar inte så mycket från markfrigången och ger plats för en dämpare med volym, var man sedan väljer att dra ut röret där bak är en smaksak, jag tyckte mig se en glugg i ramen där.
Annars skulle det vara fett att bygga ett skärmformat utsläpp som går upp bakom sadeln.
Utgå ifrån två likadana skärmar med 1/4"-en cm emellan, hela däckets bredd, så har du tillräcklig strömmningsarea.
 

Bifogat

  • Kröka.jpg
    Kröka.jpg
    69.2 KB · Visningar: 185
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag gillar idén skarpt! Riktigt skarpt!

Hittade för övrigt den extra moddningen.. Fransar på Clip-on är ju givet!
Jag är till viss del med på vad du menar, men greppar inte det där med båtformad dämpare. Hur fasiken åstadkommer man dämpningen i en dylik?
Som sagt den bästa idén hitintills! Kommer bli en utmaning i dess sanna bemärkelse, men det är sannerligen inte omöjligt!

Är det ngn som kan tips om en hoj som har ett liknande system, eller iaf ngt som påminner om det?
 

eter242

Rävas MC
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
HARLEY-DAVIDSON FXSTBI, XVS1100, Crescent Compact
Avgassystem

Raeva!

Slå en kik på den här tråden: http://rswarrior.com/forums/t/114042.aspx?PageIndex=2

Finns en del att tänka och kolla på där - även om du inte har en RSW.
Du kan ju även kolla på hur TurboMikes pipor ser ut om du tänker bort att klämma in en turbo i allt...

Mörka pepor med mörk avgasbandage...flott! :tuttar
Kommer mullra en del om den hoho! :yoparty
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Tja man får hålla med övriga som tycker det är ett coolt bygge, helt klart ett av dom mer intressanta att följa på senare tid:tummenupp

Fick en liten ide för avgaset, varför inte bygga en avgasburk framför motor ram, typ en liten Bellypan/magspoiler, sen kan du bara dra ett kort rör med en liten dämpare bakåt och då kan den ju sluta precis framför fotpinnen.

Bara en tanke, tror det skulle kunna bli grymt!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Inte illa tack för tipset Alex! Det är iaf en v-twin :)

Nicke Lilltroll:
C
Tackar! Goa ord värmer alltid gott när man svär som mest i garaget!
Du är inte den första som har vart inne på den tanken, men idén är inte dålig!
Frågan är hur den rördragningen skulle kunna se ut dock. Skall ned i garaget och spåna vidare ikväll.

Hur tillverkas då en dylik ljuddämpare? Min kunskap sträcker sig till de lösa insatser man kan köpa på ex. bikeline och köra in i dragpipes med mineralull...?!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Polaren hittade denna:
warrior_exhaust_panzaa.jpg


Riktigt intressant! Tom "lätt" att bygga
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Kan man inte dra båda rören på ena sidan, aningen högre tätt intill ramen? Får du iaf plats med växelföraren på vänstersidan och har kanske utrymme för en fotpinne på högersidan? Bara en idé...

Snyggt bygge btw!
 

Bifogat

  • panzaa_vinter47.jpg
    panzaa_vinter47.jpg
    80.2 KB · Visningar: 213
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top