Custom Caféracer bygge

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Röstar också på förslag 2.

Fan de rör ju på sig...
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Röstar med på förslag 2 men går det att dra uppåtkröken uppåt lite tidigare så tror jag det skulle bli ännu bättre. Känns som det inte riktigt hänger ihop med resten av hojen, men det kan ju va annat när skärmen & sånt kommer på plats.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Röstar med på förslag 2 men går det att dra uppåtkröken uppåt lite tidigare så tror jag det skulle bli ännu bättre. Känns som det inte riktigt hänger ihop med resten av hojen, men det kan ju va annat när skärmen & sånt kommer på plats.

Mors!

Kruxet är det att jag förmodligen måste dra det ännu längre bak.
Precis där den skall börja gå uppåt kommer jag att ha mina fossingar (se den kromade passagerar pinnen). Var precis nere i garaget med de nya Tarozzi godsakerna och måttade lite. Fötterna kommer ivägen hur jag än gör.. :mad:

Men men skam den som ger sig
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Mors!

Kruxet är det att jag förmodligen måste dra det ännu längre bak.
Precis där den skall börja gå uppåt kommer jag att ha mina fossingar (se den kromade passagerar pinnen). Var precis nere i garaget med de nya Tarozzi godsakerna och måttade lite. Fötterna kommer ivägen hur jag än gör.. :mad:

Men men skam den som ger sig

Kör rakt bakåt utan upsvep isånafall tycker jag då..
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag röstar för att du drar rören som på den här ;)

goldammer-btr3%20(1).jpg_lg.jpg


Eller så drar du bara en raket rakt bakåt helt enkelt :)
Eller så skulle du kunna göra ett som böjer av neråt framför fötterna också.

Riktigt ballt bygge! Det är så en custom ska se ut :yoparty
(eller som den här ovan, en av mina favoriter)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Lutar mer å mer åt det.

Vad skall man ha för dämpare då?
Inte lätt att hitta ngt som ser vettigt ut.

Jag röstar för att du drar rören som på den här ;)

goldammer-btr3%20(1).jpg_lg.jpg


Eller så drar du bara en raket rakt bakåt helt enkelt :)
Du skulle kunna göra ett som böjer av neråt framför fötterna också.

Riktigt ballt bygge! Det är så en custom ska se ut :yoparty
(eller som den här ovan, en av mina favoriter)

Tackar :)
Skulle inte bli ngn vidare effekt med sånna pipor, dessutom skulle mina grannar rektumköra mig i fulgången varje gång jag startade hojjen. En V-twin med "stor" kubik låtar apa om man inte har dämpare.
Lutar som sagt åt att den blir rak.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
avgassystemet på den där kommer göra så mycket.. försök o tänka
outside the box kanske? jag vet en cool dragning (vad jag tror) men kan inte förklara. :va
inte effekt bäst men kanske duger.. ska fundera o kolla om jag kan göra en ritn..
ang kåpan så jag har jour och mycket på jobbet.. ska lösas inom sinom tid bara..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lutar mer å mer åt det.

Vad skall man ha för dämpare då?
Inte lätt att hitta ngt som ser vettigt ut.



Tackar :)
Skulle inte bli ngn vidare effekt med sånna pipor, dessutom skulle mina grannar rektumköra mig i fulgången varje gång jag startade hojjen. En V-twin med "stor" kubik låtar apa om man inte har dämpare.Lutar som sagt åt att den blir rak.

Nej nej, det är ju små kortslagiga nippontwinnar med förskjutna vevtappar som låter pluppa-pluppa-pluppa på tomgång och flappa-flappa vid gaspådrag med lite dämpning. Det är ju när det blir lite volym (på äkta V-twinnar med båda stakarna på samma tapp) som det låter sådär rått och fint! :D

Så jag tycker att du ska ha dämpare på din ;)

Men jag håller med, det är bara dumt att bygga en hoj med mindre dämpning än nödvändigt, det blir bara problem.

Om du får konflikt mellan avgassystem och fotpinnar: du har inte funderat på att bygga ett upplagt system. Dvs gå över pinnarna. Som på tex Triumph Scrambler eller en flatrackhoj?
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
cool hoj, cool sittställning men skön= nej :D

funkar väl o åka mellan kaffeställena i stan men hoppas du inte ska toura med den :tungan

Äh, vaffan så där sitter ju Jag på min och Jag har kört 200 mil på en och samma dag som mest.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nej nej, det är ju små kortslagiga nippontwinnar med förskjutna vevtappar som låter pluppa-pluppa-pluppa på tomgång och flappa-flappa vid gaspådrag med lite dämpning. Det är ju när det blir lite volym (på äkta V-twinnar med båda stakarna på samma tapp) som det låter sådär rått och fint! :D

Så jag tycker att du ska ha dämpare på din ;)

Men jag håller med, det är bara dumt att bygga en hoj med mindre dämpning än nödvändigt, det blir bara problem.

Om du får konflikt mellan avgassystem och fotpinnar: du har inte funderat på att bygga ett upplagt system. Dvs gå över pinnarna. Som på tex Triumph Scrambler eller en flatrackhoj?


Om du syftar på långslagiga amerikanska gjutjärn utan balansaxlar och med stenåldersteknologi så är jag helt med på banan... :7peta Hurvida dessa kromagnon maskiner är äkta v-tvinnar eller ej tvista dom lärda...
Är det en sak japsar kan göra så är det att tillverka motorer :fakta

Hur som haver så har tanken faktiskt inte slagit mig!
Kruxet är att jag kommer hamna jäkligt nära med benen mot grenröret i så fall = fastbränna av skinnstället. Lite svårt att tillverka ett dubbelväggigt system själv. Hur skall man annars dimensionera systemet med tanke på längd, när det skall gå ihop, tjocklek etc? Finns ngn lathund eller allmänna tips?

Man kanske skall se till att få en bra körställning innan man börjar fundera på rören?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men nipponkustommotorer med förskjutna vevtappar (som tex gamla intruderspisen) låter ju inte som en V-twin. De har ju samma symmetriska tändföljd som en BMW-boxer eller parallelltwin.

Vulcanmotorn, 1800 cc-Hondan och Yamaha 1640 Warrior-motorn har ju däremot äkta V-twinvev med en vevtapp. De låter fint tack vare den assymmetriska tändföljden, samma som tex HD, Ducati mfl har. Jag vet dock inte hur det är på din motor. Men iom att cylindrarna inte sitter på samma linje så der det ut om att vevtapparna är förskjutna?

Jo det är nog rätt att spika fotpinneplaceringen innan du ger dig på skorstensdesignen. Helt rätt!

Det är ju alltid mer jobb att göra upplagt system ty det blir oftast mer rörkrökeri. Det är byggmässigt enklare att gå under pinnarna med rören. Tycker jag.


Om du syftar på långslagiga amerikanska gjutjärn utan balansaxlar och med stenåldersteknologi så är jag helt med på banan... :7peta Hurvida dessa kromagnon maskiner är äkta v-tvinnar eller ej tvista dom lärda...
Är det en sak japsar kan göra så är det att tillverka motorer :fakta

Hur som haver så har tanken faktiskt inte slagit mig!
Kruxet är att jag kommer hamna jäkligt nära med benen mot grenröret i så fall = fastbränna av skinnstället. Lite svårt att tillverka ett dubbelväggigt system själv. Hur skall man annars dimensionera systemet med tanke på längd, när det skall gå ihop, tjocklek etc? Finns ngn lathund eller allmänna tips?

Man kanske skall se till att få en bra körställning innan man börjar fundera på rören?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
En annan ide kan vara att dra bak röret nedanför tofflorna och sen smälla på en strut från en Z1000. Borde kunna se läckert ut.

Har tyvärr inget PS så jag kan klippa in den på din hoj. Men här är en bild på hur den ser ut på Z1000. Snyggaste skulle nog vara med nederkanten på ljuddämparen parallellt med marken. Annars kan du alltid köpa en stinger pipe med ljuddämparinsats (sån jag har på bubblan) = billigt.
07-z1000.jpg
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tänk dig att dra dom framåt istället. snygga böjar sen ihop strax framför ramen längst ner, mellan ram o framhjul. sen sätter du en liten kort supertrapp som ligger paralellt med hojen. framför blocket för att sen peka ut på andra sidan.. ahh jag ser de i mitt huvve iaf :D går går även o bygga in i en ev magkåpa om man skulle vilja ha en sån, kanske en magkåpa som agerar ljuddämpare :tungan
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
tänk dig att dra dom framåt istället. snygga böjar sen ihop strax framför ramen längst ner, mellan ram o framhjul. sen sätter du en liten kort supertrapp som ligger paralellt med hojen. framför blocket för att sen peka ut på andra sidan.. ahh jag ser de i mitt huvve iaf :D går går även o bygga in i en ev magkåpa om man skulle vilja ha en sån, kanske en magkåpa som agerar ljuddämpare :tungan

En "bellypan" har jag redan!

Den plastades redan i vintras!
Har faktiskt pluggen kvar fortfarande... :yoparty

En annan ide kan vara att dra bak röret nedanför tofflorna och sen smälla på en strut från en Z1000. Borde kunna se läckert ut.

Har tyvärr inget PS så jag kan klippa in den på din hoj. Men här är en bild på hur den ser ut på Z1000. Snyggaste skulle nog vara med nederkanten på ljuddämparen parallellt med marken. Annars kan du alltid köpa en stinger pipe med ljuddämparinsats (sån jag har på bubblan) = billigt.
07-z1000.jpg

Jag älskar ju annars Yoshimuras triangulära dämpare!
Desígnen är ju för fan magisk
http://www.blocket.se/vi/18855905.htm?ca=11_s

Den där lilla "penisen" vill jag dock inte ha.. pajjar hela looken.

Hörru!
Vilken jävla läcker Bubbla! Jag är ju visserligen toksvag för gamla Golf II:eek:r, men den där var rrrrriktigt fin!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
tänk dig att dra dom framåt istället. snygga böjar sen ihop strax framför ramen längst ner, mellan ram o framhjul. sen sätter du en liten kort supertrapp som ligger paralellt med hojen. framför blocket för att sen peka ut på andra sidan.. ahh jag ser de i mitt huvve iaf :D går går även o bygga in i en ev magkåpa om man skulle vilja ha en sån, kanske en magkåpa som agerar ljuddämpare :tungan

Ja ett avgas á la Buell flummade jag också på. Nackdelen med det är ju dock att de flesta som bygger glidarhojar med lowrider-stuk gärna vill ha så låg markfrigång som möjligt. :gnissla
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ja ett avgas á la Buell flummade jag också på. Nackdelen med det är ju dock att de flesta som bygger glidarhojar med lowrider-stuk gärna vill ha så låg markfrigång som möjligt. :gnissla

inte under.. mellan framhjul och motorn. :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Men nipponkustommotorer med förskjutna vevtappar (som tex gamla intruderspisen) låter ju inte som en V-twin. De har ju samma symmetriska tändföljd som en BMW-boxer eller parallelltwin.

Vulcanmotorn, 1800 cc-Hondan och Yamaha 1640 Warrior-motorn har ju däremot äkta V-twinvev med en vevtapp. De låter fint tack vare den assymmetriska tändföljden, samma som tex HD, Ducati mfl har. Jag vet dock inte hur det är på din motor. Men iom att cylindrarna inte sitter på samma linje så der det ut om att vevtapparna är förskjutna?

Jo det är nog rätt att spika fotpinneplaceringen innan du ger dig på skorstensdesignen. Helt rätt!

Det är ju alltid mer jobb att göra upplagt system ty det blir oftast mer rörkrökeri. Det är byggmässigt enklare att gå under pinnarna med rören. Tycker jag.

http://www.vstar.se/1100/parts/00_crankcaseshaft_piston.htm

Warriorn har riiiiiktigt gött ljud. Faktiskt bland det goaste som går att köpa för pengar. Min motor har en lite annorlunda karakär mot vad en "vanlig" V-twin har då den är kortslagig, ger en helt annan karaktär. Jag drar faktiskt en stock Warrior i det omedelbara accet, men sen har jag inte en suck så fort den får upp lite varv. Men med en stressfläkt så löser man det mesta :D
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Hörru!
Vilken jävla läcker Bubbla! Jag är ju visserligen toksvag för gamla Golf II:eek:r, men den där var rrrrriktigt fin!

Tackar tackar. Jo ett yoshimura kan nog bli läckert särskilt om du ska köra ett matt stuk. Men jag har för mig att Z1000 ljuddämparen är "platt" på insidan vilket gör att du borde kunna dra den ganska tätt intill bakhjulet (därför jag kom å tänka på den) och den lär ju se riktigt läcker ut i mattsvart ;)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top