Custom Caféracer bygge

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Lyckades få lite gjort mellan hostningar, nysningar, alldeles för mkt jobb.. m.m. Slet hela fredagskvällen+förmiddagen idag. Den bakre kröken är jag skitnöjd med! Den främre blev väl sådär, men jag hoppas att radien skall se bättre ut när grenröret blir lindat med svart avgasbandage. Det var ett helvete att svetsa i rören trots att jag slipade ned dem duktigt (rostskyddet). Svetsen dampade ur hela tiden och började skuta tråd?! Testade alla möjliga inställningar, men fick det inte att lira speciellt bra, därav alla nedslipade fogar. Kommer visserligen inte synas, men jag e perfektionist :) :fakta

Bild1:
panzaa_vinter86.jpg


Bild 2:
panzaa_vinter87.jpg


Bild 3:
panzaa_vinter88.jpg


Hur som haver så är den indelad i sektioner så att monteringen sedan kommer att vara relativt enkel. Nu blir det till att bygga en kollektor+ljuddämpare.

Ngn som har tips på hur man bygger en kollektor på enklaste vis? Detsamma gäller ljuddämpare?

Mitt första egenkomponerade avgassystem :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där var ju onekligen en sann förbättring! Bravo! :tummenupp
Om svetsen spökar kan det vara pga galv eller zink som du inte slipat bort.

Bra att du övergav ambitionen att tvärt vinkla av den främre kröken direkt vid porten bara för att kunna klämma sig emellan ramrör och motor. Jag tycker det där ser bra ut!

Om man har tex en tallriksslip är det ganska lätt att snett fasa av två lätt krökta rörbitar till speglingar av varandra. Så att dessa bildar en 2:1-kollektor. Det svåra är ju dock som bekant att komma åt att svetsa inne i V:et.

/J

Lyckades få lite gjort mellan hostningar, nysningar, alldeles för mkt jobb.. m.m. Slet hela fredagskvällen+förmiddagen idag. Den bakre kröken är jag skitnöjd med! Den främre blev väl sådär, men jag hoppas att radien skall se bättre ut när grenröret blir lindat med svart avgasbandage.

Det var ett helvete att svetsa i rören trots att jag slipade ned dem duktigt (rostskyddet). Svetsen dampade ur hela tiden och började skuta tråd?! Testade alla möjliga inställningar, men fick det inte att lira speciellt bra, därav alla nedslipade fogar. Kommer visserligen inte synas, men jag e perfektionist :) :fakta


Hur som haver så är den indelad i sektioner så att monteringen sedan kommer att vara relativt enkel. Nu blir det till att bygga en kollektor+ljuddämpare.

Ngn som har tips på hur man bygger en kollektor på enklaste vis? Detsamma gäller ljuddämpare?

Mitt första egenkomponerade avgassystem :D
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tackar för responsen!

Jodå jag tog åt mig av vad du/ni sade och övergav den igen. Fick lära mig en hel del på köpet så helt förgäves var det inte.

Är inte helt med på hur du menar?! Inte helt ovanligt hitintills :tungan
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Fan det där ser ju skitbra ut!!

Kolla om du kan hitta kollektor från någon skrot med avgas i lagom dimension.
Ljuddämpare tycker jag att du ska skippa helt, låt röret sluta rakt
bakåt helt enkelt, minimalistiskt och snyggt. Vill du få ner volymen kan du
stoppa in "baffler" (ljuddämparinsats).
http://www.empius.com/2009_catalog/images/120.jpg
Bafflern är det på mitten på sidan.
Svartlackat och sen avgasbandage kan också se ganska läckert ut, så borde
du slippa få det så varmt också, och så ska det vara bra för att få upp avgashastigheten
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fan det där ser ju skitbra ut!!

Kolla om du kan hitta kollektor från någon skrot med avgas i lagom dimension.
Ljuddämpare tycker jag att du ska skippa helt, låt röret sluta rakt
bakåt helt enkelt, minimalistiskt och snyggt. Vill du få ner volymen kan du
stoppa in "baffler" (ljuddämparinsats).
http://www.empius.com/2009_catalog/images/120.jpg
Bafflern är det på mitten på sidan.
Svartlackat och sen avgasbandage kan också se ganska läckert ut, så borde
du slippa få det så varmt också, och så ska det vara bra för att få upp avgashastigheten

Tackar!

Det lutar åt ett rör i större dimension med en dylik insats "Baffler", men jag vet icke om ngn dylik säljes i sverige? Har kikat på bl.a. Roffes, men jag tror att deras sträcker sig upp till 2", jag behöver nog lite grövre. Måste fnula på ngn snygg avslutning på röret också :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är en bild på en 2:1 -kollektor.

2-1_half-splay.gif


Om du betraktar svetsfogen så ser du att denna bildar ett 2-dimensionellt delningsplan mellan de tvenne rörbitarna, alltså helt plant. Då kan du tänka dig att man lätt kan fogförbereda två rörbitar så att de få sådana anliggningsytor. Helt enkelt genom att snett slipa av dom. Tex mha en tallriksslip. Finns på tex Jula, jag har en sån själv.

Om du tittar vidare på bilden ser du att den vänstra rörbiten inte är förkrökt, dvs fasar man av och svetsar ihop två sådana raka rörbitar så kommer kollektorns anslutningsrör att spreta isär. Det vill man ibland, men det vill inte du nu. Det var därför jag i förra inlägget skrev att du ska utgå ifrån två bockade rörbitar istället. Som den högra delen av kollektorn på bilden ovan. Då får man en 2:1-kollektor med parallella anslutningsrör.

När man fasar av rören innan svetsning ska man inte fasa ned ända till ½ diameter ty då blir utloppsdiametern samma som inloppsdiametern. Istället ska man ska fasa bort tex 3/8 av diametern. Så att utloppet efter svetsning blir lite jordnötsformat. Då har man material att sedan värma och knacka till ett runt utlopp med den procentuella diameterökning man vill ha.

Så du ska utgå ifrån två lätt krökta rörbitar, gärna med färdiga slipjoints i anslutningsänden, så att de passar på dina headers.

Mvh
Jörgen
Tackar för responsen!

Jodå jag tog åt mig av vad du/ni sade och övergav den igen. Fick lära mig en hel del på köpet så helt förgäves var det inte.

Är inte helt med på hur du menar?! Inte helt ovanligt hitintills :tungan
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Cheers!

Skall ned i garaget och kika på vad jag har kvar för rördelar
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
men såhär då. där de 2 rören går ihop och blir raka sen.. kan du inte helt enkelt använda 3tums rör där. sen svetsar du in perforerat rör längst ner innan du svetsar fast den änden. då har du ju 2 ljuddämpare i princip. sen gör du bara en slutpip som går o skruva av, kan du göra av 2 rörbitar tex som är böjda och går snett utåt. ser ut som grova raka rör. :)

går ju o använda 2,5 tums oså men ju grövre ju mer dämpning..
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ingen dålig idé, blir som sagt ett 2-1 för effektens skull. Skall införskaffa ett 3" så får vi se hur det ser ut. Är det bara att ta ett rör i mindre diameter, borra en jäkla massa hål, linda det med dämparull å smacka dit?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Kolla med någon som säljer delar till vw t.ex.
det säljs alltid "bafflers" (kallas även ljuddämparinsats eller bara insats) till stinger, dvs en halvmeters lång megafon rakt bakåt.

VW custom and speed parts
Classic vw upnorth finns under motordelar-avgassystem insats till stinger. Annars är det bara att skicka en förfrågan.
Dalhems

Har beställt delar från samtliga av ovan nämnda svenska företag utan problem. Förutom nån gång då det tagit tid för dem att få delar från usa.

Annars tror jag inte att det är så svårt att göra själv. Borde räcka att ta ett rör och borra hål i och sen linda med ljuddämpar "stoppning". Som man svetsar fast på en fläns. Du kan ju se dem på bild på länken jag skrev i mitt tidigare inlägg.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Räknade lite på det.. Om jag vill dubbla arean ifrån dagens 44 mm rör, så kommer ett 63,5 mm rör ifrån feltema att funka hyfsat. Blite lite drygt den dubbla arean (32 mm, mot 15,2). Behöver det vara mer?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Ingen dålig idé, blir som sagt ett 2-1 för effektens skull. Skall införskaffa ett 3" så får vi se hur det ser ut. Är det bara att ta ett rör i mindre diameter, borra en jäkla massa hål, linda det med dämparull å smacka dit?

Typ... om man kolla på en bild så ser det mer ut som så kallade "gälar",
men hål borde fungera lika bra ;)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Typ... om man kolla på en bild så ser det mer ut som så kallade "gälar",
men hål borde fungera lika bra ;)

Såg det jag med. Men andra jag har sett har ju hål.. hur som haver så är det ju billiga pengar för att slippa en jävla massa jobb, men det gäller ju att det finns ngn som passar :va
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ingen dålig idé, blir som sagt ett 2-1 för effektens skull. Skall införskaffa ett 3" så får vi se hur det ser ut. Är det bara att ta ett rör i mindre diameter, borra en jäkla massa hål, linda det med dämparull å smacka dit?

sånt rör köper man.. jag har 1,5tums på jobbet ev.. kanske för litet?
ej rostfritt iofs.
men leta lite så hittar du färdigt rör. :tummenupp

en av flera trådar.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56090
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Will do!

1,5 är 100% för litet ;)
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Ang kollektor så kan du ta en standard kollektor som går ifrån 2st Ø44 till 1 st Ø51, Trä över en rörstump i Ø63 lätt tillplattad i ena ändan markera kapa bort 51 mm biten, svetsa fast 63mm istället.

Krökarna blev snygga!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ang kollektor så kan du ta en standard kollektor som går ifrån 2st Ø44 till 1 st Ø51, Trä över en rörstump i Ø63 lätt tillplattad i ena ändan markera kapa bort 51 mm biten, svetsa fast 63mm istället.

Krökarna blev snygga!

Tack!

Vet du vart en dylik finnes att köpa?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top