Custom Caféracer bygge

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Senaste nytt:

"Kollektorn"
panzaa_vinter95.jpg


Anslutningen till ljuddämparen
panzaa_vinter96.jpg


Sammanfogade
panzaa_vinter93.jpg


Produkten :)
panzaa_vinter94.jpg


Uno mas
panzaa_vinter92.jpg
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nu skall jag försöka mig på att tillverka ngn form av ljuddämpning samt kirra ett bra avslut till "megafonen".
Lutar åt ett avslut som går rätt ut ifrån hojjen för skona högerfoten en aning.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
blir snyggt.
kör på en 90graders böj som är snekapad på nåt snyggt vis :tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Kom precis hem ifrån feltema med en 90gradare i handen.
Skall pipa ned i garaget och kolla vad jag kan flula till.
Tack för uppmuntran!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Uppdate efter kvällens svett:

90 gradaren på plats:
panzaa_vinter98.jpg


panzaa_vinter97.jpg


Ljuddämpningen påbörjad.

panzaa_vinter99.jpg


panzaa_vinter100.jpg


Tror ni att dimensionen på inneröret kommer att funka?
Det skall lindas med ull sedan..

Har inte en susning om jag ligger rätt till?

Innerdiametern på stora röret är 60mm, ytterdiametern på inre (mindre röret) är 41 mm. Skall bygga en "adapter" sedan så att det passar i det stora röret. Tacksam för hjälp!


Mors!
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
om jag inte minns fel så ska man linda ljuddämpar "matta" runtom innerröret (det med hål i), så det är väl det som ska få plats, annars bör det väl vara bra med så stort som möjligt för bättre flöde.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tänkte detsamma! Men i så fall so borde det ju funka med denna dimension?!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ju mer ull el matta du får in ju bättre. ju större dämpare ju bättre. men det kommer funka.
det kommer låta högt men inte som raka rör.
enklare o trycka in ull än matta i den där sen.
sen vore de bättre med ett "riktigt" perforerat rör då de är mer hål som gör att ljudet tas upp bättre i dämpningen...

sen de där röret såg kort ut? ska de inte gå hela vägen i 2,5tums röret?
blir de för mycket med 3tums rör?
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det är lite kort helt sant! Jag har dock 2 likadana rör som skall svetsas ihop.
Rören kommer sitta i den grova rördelen, efter "kollektorn". Kruxet är att denna del inte är så lång då den annars skulle ta i min högerfot.

Blir till att borra fler hål med andra ord, här köps inget färdigt :)

Men inte fasiken skall det vara ett stopp svetsat i andra änden?
Jag begriper inte riktigt hur denna dämpning funkar. Ngn som orkar förklara? :brinnerup
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Det är lite kort helt sant! Jag har dock 2 likadana rör som skall svetsas ihop.
Rören kommer sitta i den grova rördelen, efter "kollektorn". Kruxet är att denna del inte är så lång då den annars skulle ta i min högerfot.

Blir till att borra fler hål med andra ord, här köps inget färdigt :)

Men inte fasiken skall det vara ett stopp svetsat i andra änden?
Jag begriper inte riktigt hur denna dämpning funkar. Ngn som orkar förklara? :brinnerup

stopp i andra änden?

om du ska göra en ljuddämpare så bör ju de perforerade röret gå imot nåt i båda ändar för o sitta kvar. annars kan den ju röra sig.

de allra superenklaste skulle ju va att köpa en universal mekonomen dämpare
de minsta är 400 mm långa med 76mm omkrets.
sen kapar du av så mycket som möjligt i ena ändan o sätter 90gradarn där.. kanske blir för lång? går ju annars o kappa isär en sån också. sen kortar den. byter ut ullen samtidigt till lite bättre för mc.
 
Last edited:

Manne_

Ja lovar.. jag är seriös! :O
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Cbr 900RR
Ser riktigt bra ut de där systemet :tummenupp
Dom har mkt användbart på räsertema :hihi

Blir till att borra fler hål med andra ord, här köps inget färdigt :)

Men inte fasiken skall det vara ett stopp svetsat i andra änden?
Jag begriper inte riktigt hur denna dämpning funkar. Ngn som orkar förklara? :brinnerup

Självklart ska du ha gavlar/ringar som svetsas ihop med både de borrade innerröret och ytterröret i bägge ändarna, annars kommer du nog blåsa ur ullen ganska snabbt.
Vet inte om de är nödvändigt med en kon/tratt före innerröret, men de skulle göra mkt för flödet.

Och som sagt, fler hål så dämpar de bättre.

Två liknade gavlar/ringar får du klippa till som passar inuti röret som du kan svetsa fast sen.
 

Bifogat

  • 15hoetl.jpg
    15hoetl.jpg
    77.5 KB · Visningar: 97
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag begriper inte riktigt hur denna dämpning funkar. Ngn som orkar förklara? :brinnerup

Vet inte riktigt om det var följande du menade men här är iallafall en förklaring:

Prova plocka ut allt mjukt ur ett rum alt. ställ dig någonstans där det inte finns några mjuka material och tjoa lite så hör du att det ekar.

Sen går du in i sovrummet och prova, förmodligen har du en mjuk säng och kanske gardiner dessa bör då dämpa ljudet = du får inget eko och hörs inte lika bra.

Kör du genom en tunnel med motorcykeln brukar man ofta höra motorljudet mycket bättre. Avgassystemet är en liten tunnel som bullret passerar igenom, om du inreder det med mjuka material så ekar/bullrar det inte lika mycket :tummenupp

Mer mjukt material (fler hål i innerröret som gör så att ullen/mattan kan ta upp luftens svängningar) ger mindre ljud.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för förklaringarna!

Min tanke är att bygga en insats som är urtagbar, d.v.s. en som man kan pula och modifiera för att få det rätta ljudet. Inte en helt fast som svetsas i slutändan, blir lite knepigt att testa med ullen då :)


Motsv dessa:
60-1701.gif


Frågan är ju då om dessa har ett "stopp" i ena ändan. Om de bara är raka rör med perforerade sidor så kommer ju de inte agera ljuddämpare?!

Det måste bli ngt dylikt då 90 gradaren skjuts in i "dämparen". Jag kan inte svetsa en fast gavel på slutet.
Ngn som greppar?

Nästan än bättre exempel
60-174.jpg


Dessa är väl inte slutna i ena änden?
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Det ska ju inte vara ett stopp i systemet, du skall leda avgaserna så att de går
genom hålet i mitten, annars kommer de att blåsa ur stoppningen.

Gör något med samma ytterdiameter som innerdiametern där du ska stoppa in
insatsen, borra ett hål från undersidan genom båda rören, svetsa fast en
mutter i insatsen (om det är jobbigt att hålla fast muttern där inne), sen är
det bara å stoppa in och skruva fast. Du behöver ju bara ha något som ser
till att det inte flyger ut. Eventuellt så kan du behöva skruva i bägge ändorna
så att det inte ligger därinne och skramlar.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag tror att jag greppar, iaf bitvis :)

Skall se vad jag kan trolla fram ikväll!

Tack för hjälpen!

Det var mina kära byggarvänner som tipsade om att jag skulle svetsa igen ena änden för mottryckets skull.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Skruv eller annat smalt föremål som sätts i de perforerade hålen är även det effektivt mot att dämpa ljud. Det slår sönder ljudet så att spridningen för omgivningen minskas.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Här kommer lite uppdates:

Bygge en ny insats, denna torde välla funka bättre? Ihopsvetsad av 3 olika rördimensioner:
panzaa_vinter101.jpg


En till:
panzaa_vinter102.jpg


panzaa_vinter103.jpg


Frågan är nu hur stora hål jag skall borra i den?
Är ute efter ett dovt ljud, inte högt och kinasmattrande.
Innebär detta stora hål?

Sjävla slutet kommer jag sedan att borra 2 st. hål i och gänga så att insatsen kan monteras i dämparen. :)

Polaren släpade hem en annan skärm för testmontage:
panzaa_vinter104.jpg

panzaa_vinter105.jpg


Vet inte vad jag tycker ärligt talat..?!
Ni?

Går i funderingar kring ngn form av ankröv...

Här var söndagens jobb, strechade polarens tank ett par tum, samt lade igen hålet i tanken:
panzaa_vinter106.jpg

Vet inte om det är ngt för mitt eget projekt, är exakt samma tank som min i grunden.

Testmonterad på min hoj
testfittin1g.jpg
 
Last edited:

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Skärmen är ball. men kanske inte riktigt har stuket som jag skulle satt på en sådan båge. Du vill väl att den ska se sportig ut. då skulle jag med tatt en ankröv. lite mer aggresivt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top