Custom Caféracer bygge

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Suttit och funderat lite, genom att flytta upp ett klipp på nålen så torde jag få tunnare blandning i mitt önskade område, kan vara värt ett försök
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kände att det var dags för lite bilduppdatering :)
Ett par knallkorkbilder från gårdagens provtripp inför racingen nästa vecka på Kjula.

Kopplingsmek och ursköljning av filter i sann miljöpartistanda vid Mörköfärjan :)
 

Bifogat

  • baa_1062.jpg
    baa_1062.jpg
    90.1 KB · Visningar: 517
  • baa_1070.jpg
    baa_1070.jpg
    68.6 KB · Visningar: 317
  • baa_1069.jpg
    baa_1069.jpg
    95 KB · Visningar: 353
  • baa_1068.jpg
    baa_1068.jpg
    85.3 KB · Visningar: 340
  • baa_1066.jpg
    baa_1066.jpg
    79.2 KB · Visningar: 378
  • baa_1064.jpg
    baa_1064.jpg
    96.7 KB · Visningar: 414

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tänka sig att en sån riktig fulhoj kan ha blivit så jäkla brutal. :)

Trevligt med åka-bilder.

Hoppas själv ha tagit en provtur i helgen eller nästa vecka (önsketänkande). :död
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tackar boys :)

Det löser sig säkert Viktor. Ligg i bara!

Testade med att flytta upp clipen på nålen ett snäpp nu idag + provkörning. Nu gick hojjen för magert över nästan hela registret, bortsett från dippen som jag hade innan vid kraftigt gaspådrag från 25% upp till 100% trottelöppning. Blir inte klok på vad som är galet?

Den går ju bra på tomgång, lågfart och högfart, men just vid kraftigt gaspådrag fettar blandningen till rejält. :gnissla

Tips?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om den går fett i mellanregistret med full öppen trottel (WOT) så kan det bero på att du har en backpuls från avgassystemet där.
Om det bara är kortfristigt fett när du smäller upp trotteln så kan det vara ev accpump som är fet
Tackar boys :)

Det löser sig säkert Viktor. Ligg i bara!

Testade med att flytta upp clipen på nålen ett snäpp nu idag + provkörning. Nu gick hojjen för magert över nästan hela registret, bortsett från dippen som jag hade innan vid kraftigt gaspådrag från 25% upp till 100% trottelöppning. Blir inte klok på vad som är galet?

Den går ju bra på tomgång, lågfart och högfart, men just vid kraftigt gaspådrag fettar blandningen till rejält. :gnissla

Tips?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hmm..
Blandningen går fet ett längre tag, dvs det är inte kortfristigt utan håller i sig en bit uppåt innan den klättrar mot lambda 13-14. Vet du vad man kan göra åt det, ev. undersöka om det är det som är felet?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm..
Blandningen går fet ett längre tag, dvs det är inte kortfristigt utan håller i sig en bit uppåt innan den klättrar mot lambda 13-14. Vet du vad man kan göra åt det, ev. undersöka om det är det som är felet?

Backpuls beror ofta på en olycklig kombination mellan kamaxlar och avgassystem. Vid låga varvtal så kan returpulsen tex hinna tillbaks till avgasporten för tidigt, medan kammarna står i överlap. Bränsleluftblandningen i insuget trycks då baklänges ut genom förgasaren, för att sedan sugan in igen. Ett fiktivt luftpaket kan därmed att passera förgasaren tre ggr. Luftpaketet blir därmed befuktat med bränsle flera ggr, så att motorn går fett genom backpulsregistret. Det är är en av nackdelarna med gasare, bestyckar du bort backpulsen så kommer den gå för magert utanför problemområdet. Med sprut så kan man gå in och justera just ned bränslet i just den driftspunkten i mappen. Kör man i bänk utan luftfilter så är det lätt att se backpulsen, det växer ut en vit stationär boll av bränsledimma i förgasarmynningen när motorn kämpar sig igenom backpulsområdet.

Annat man kan göra är tex kamaxlar med mer lobe separation (mindre overlap) eller bygga stepped headers. Stepped headers ger en varvtalsmässigt mer utdragen resonans, därmed blir inte backpulsområdet lika storartat koncentrerat/negativt. Vid 2:2 system hjälper också H-rör eller kollektor, men du har ju redan 2:1

Man kan också montera anti reversion cones i krökarna. Uppsvetsning och D-portning av avgaskanalen ända ut till anslutningen för kröken anses också hjälpa, D-portning och anti reversion cones funkar lite som backventiler (lätt ut med trögt in)

Sånt här är vanligt när man monterat ett för öppet system/stora krökar ihop med vassa kammar. Motorn blir då dragracemässig, dvs man tappar en massa bottendrag.


Läs gärna lite här om insug&avgasrör samt kapitlet om kamaxlar.
http://www.sorman-racing.com/vedboden.html

Med mekaniska förgasare så hjälper det dessutom ofta att lära sig en bra körteknik. Dvs man härmar det en vakuumförgasare gör, dvs man öppnar inte förgasaren fullt vid låga varv, i synnerhet i backpulsområdet så är det ofta ingen effektmässig idé att smälla upp trottel på fullt, ofta drar motorn bättre med delgas, detta ger ökad gashastighet genom förgasaren varvid rörelseenergin på ingasen har lättare att hålla emot backpulsen från avgasröret. Dvs man väntar med wot tills man kommit upp så pass i varv att motorn tar wot utan att protestera.

Ett bra tips är att köra hojen till en duktig bromsbänksoperatör, tex Andersson Turbo. Då kan han säkert ge dig en bra uppfattning kring vad som är felet samt även justera in hojen så bra det går utefter vad som sitter på. Brukar vara rätt väl investerade slantar.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hmm..
Blandningen går fet ett längre tag, dvs det är inte kortfristigt utan håller i sig en bit uppåt innan den klättrar mot lambda 13-14. Vet du vad man kan göra åt det, ev. undersöka om det är det som är felet?

Om det är bakpuls, så borde fenomenet vara varvtalsberoende, dvs inte vara beroende av gaspådraget.
Är det endast vid snabbt gaspådrag så skulle jag skylla på accpumparna (om du har det) eller att CVförgasaren inte hänger med (om du har det).
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Lambdan bör ligga 0.85- 0,90

Airfuel bör ligga på 12,5-13 Alltså inte magrare än 13 möjligen 13,2
på flytgas och låglast
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Backpuls beror ofta på en olycklig kombination mellan kamaxlar och avgassystem. Vid låga varvtal så kan returpulsen tex hinna tillbaks till avgasporten för tidigt, medan kammarna står i överlap. Bränsleluftblandningen i insuget trycks då baklänges ut genom förgasaren, för att sedan sugan in igen. Ett fiktivt luftpaket kan därmed att passera förgasaren tre ggr. Luftpaketet blir därmed befuktat med bränsle flera ggr, så att motorn går fett genom backpulsregistret. Det är är en av nackdelarna med gasare, bestyckar du bort backpulsen så kommer den gå för magert utanför problemområdet. Med sprut så kan man gå in och justera just ned bränslet i just den driftspunkten i mappen. Kör man i bänk utan luftfilter så är det lätt att se backpulsen, det växer ut en vit stationär boll av bränsledimma i förgasarmynningen när motorn kämpar sig igenom backpulsområdet.

Annat man kan göra är tex kamaxlar med mer lobe separation (mindre overlap) eller bygga stepped headers. Stepped headers ger en varvtalsmässigt mer utdragen resonans, därmed blir inte backpulsområdet lika storartat koncentrerat/negativt. Vid 2:2 system hjälper också H-rör eller kollektor, men du har ju redan 2:1

Man kan också montera anti reversion cones i krökarna. Uppsvetsning och D-portning av avgaskanalen ända ut till anslutningen för kröken anses också hjälpa, D-portning och anti reversion cones funkar lite som backventiler (lätt ut med trögt in)

Sånt här är vanligt när man monterat ett för öppet system/stora krökar ihop med vassa kammar. Motorn blir då dragracemässig, dvs man tappar en massa bottendrag.


Läs gärna lite här om insug&avgasrör samt kapitlet om kamaxlar.
http://www.sorman-racing.com/vedboden.html

Med mekaniska förgasare så hjälper det dessutom ofta att lära sig en bra körteknik. Dvs man härmar det en vakuumförgasare gör, dvs man öppnar inte förgasaren fullt vid låga varv, i synnerhet i backpulsområdet så är det ofta ingen effektmässig idé att smälla upp trottel på fullt, ofta drar motorn bättre med delgas, detta ger ökad gashastighet genom förgasaren varvid rörelseenergin på ingasen har lättare att hålla emot backpulsen från avgasröret. Dvs man väntar med wot tills man kommit upp så pass i varv att motorn tar wot utan att protestera.

Ett bra tips är att köra hojen till en duktig bromsbänksoperatör, tex Andersson Turbo. Då kan han säkert ge dig en bra uppfattning kring vad som är felet samt även justera in hojen så bra det går utefter vad som sitter på. Brukar vara rätt väl investerade slantar.

Väldigt intressant och matnyttig läsning. Skruvat på likadana gasare själv och råkar just ha rätt vassa kammar med lite overlap. Får tacka för informationen, trots att den inte var riktad till mig. :)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Om den går fett i mellanregistret med full öppen trottel (WOT) så kan det bero på att du har en backpuls från avgassystemet där.
Om det bara är kortfristigt fett när du smäller upp trotteln så kan det vara ev accpump som är fet

På en 4:a är det inte ovanligt att a/f ser ut som på min med "öppet" 4:1(http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4722541&postcount=6348), vid ett WOT-pull. Ett 4:2:1 rör jämnar förmodligen ut kurvan rejält. Insprut är fusk då kan man ju få a/f att se ut att vara ritad med linjal:D

/Ingvar
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Lambdan bör ligga 0.85- 0,90

Airfuel bör ligga på 12,5-13 Alltså inte magrare än 13 möjligen 13,2
på flytgas och låglast

Tack alla för svaren!
Skall sätta mig och läsa igenom Jörgens svar imorn när jag inte är helt slut i kolan efter thaiboxningen.
Det är naturligtvis A/F värdet som jag refererar till, inte lambda värdet :glömdet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha, där ser man! Hade missat det inlägget. Imponerande effekt i den gamla hästen! Roligt att vinterns moddar/portning verkar lyckade!:tummenupp

Själv har jag bänkat hos Proservice idag. Vi hittade felet, nu gick det bättre. Men jag ska skona denna tråd från min hoj, jag skriver i min byggtråd senare.

På en 4:a är det inte ovanligt att a/f ser ut som på min med "öppet" 4:1(http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4722541&postcount=6348), vid ett WOT-pull. Ett 4:2:1 rör jämnar förmodligen ut kurvan rejält. Insprut är fusk då kan man ju få a/f att se ut att vara ritad med linjal:D

/Ingvar
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Så där, då var helgens rejsande klart :)

Mitt mål var att landa under 8 sekunder denna första helg, lyckades bra med följande resultat:
201m: 7,8444s.
60 fot: 1,9s.
Reaktion 0,3s.
Sluthastighet 146,1 km/h

Om jag ser till att dunka på ett nytt bakdäck som inte är gjort av backelit, ger fan i att köra varvtalsstopp och får till mina starter så skall jag utan tvekan kunna klippa till med under 7,5s.
Finns massor att hämta, men är överlag mycket nöjd med tanke på att man är helt färsk.
Inte ett enda problem med hojjen, gick som en dröm.

Lite bilder efter helgens bravader.
 

Bifogat

  • baa_1077.jpg
    baa_1077.jpg
    110.5 KB · Visningar: 227
  • baa_1106.jpg
    baa_1106.jpg
    148.7 KB · Visningar: 267
  • baa_1107.jpg
    baa_1107.jpg
    129.3 KB · Visningar: 234
  • baa_1115.jpg
    baa_1115.jpg
    125.6 KB · Visningar: 254
  • race_panzaa.JPG
    race_panzaa.JPG
    129.1 KB · Visningar: 284

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Fn vad kul att allt funkar som det ska !:tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Schyssta bilder & bygget ser riktigt nice ut in action! :tummenupp Det lindade avgaset blev bra, var personligen tveksam till hur det skulle bli med lindat men det mörka bandaget satt som en smäck! Snyggt jobbat!
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top