Backpuls beror ofta på en olycklig kombination mellan kamaxlar och avgassystem. Vid låga varvtal så kan returpulsen tex hinna tillbaks till avgasporten för tidigt, medan kammarna står i överlap. Bränsleluftblandningen i insuget trycks då baklänges ut genom förgasaren, för att sedan sugan in igen. Ett fiktivt luftpaket kan därmed att passera förgasaren tre ggr. Luftpaketet blir därmed befuktat med bränsle flera ggr, så att motorn går fett genom backpulsregistret. Det är är en av nackdelarna med gasare, bestyckar du bort backpulsen så kommer den gå för magert utanför problemområdet. Med sprut så kan man gå in och justera just ned bränslet i just den driftspunkten i mappen. Kör man i bänk utan luftfilter så är det lätt att se backpulsen, det växer ut en vit stationär boll av bränsledimma i förgasarmynningen när motorn kämpar sig igenom backpulsområdet.
Annat man kan göra är tex kamaxlar med mer lobe separation (mindre overlap) eller bygga stepped headers. Stepped headers ger en varvtalsmässigt mer utdragen resonans, därmed blir inte backpulsområdet lika storartat koncentrerat/negativt. Vid 2:2 system hjälper också H-rör eller kollektor, men du har ju redan 2:1
Man kan också montera anti reversion cones i krökarna. Uppsvetsning och D-portning av avgaskanalen ända ut till anslutningen för kröken anses också hjälpa, D-portning och anti reversion cones funkar lite som backventiler (lätt ut med trögt in)
Sånt här är vanligt när man monterat ett för öppet system/stora krökar ihop med vassa kammar. Motorn blir då dragracemässig, dvs man tappar en massa bottendrag.
Läs gärna lite här om insug&avgasrör samt kapitlet om kamaxlar.
http://www.sorman-racing.com/vedboden.html
Med mekaniska förgasare så hjälper det dessutom ofta att lära sig en bra körteknik. Dvs man härmar det en vakuumförgasare gör, dvs man öppnar inte förgasaren fullt vid låga varv, i synnerhet i backpulsområdet så är det ofta ingen effektmässig idé att smälla upp trottel på fullt, ofta drar motorn bättre med delgas, detta ger ökad gashastighet genom förgasaren varvid rörelseenergin på ingasen har lättare att hålla emot backpulsen från avgasröret. Dvs man väntar med wot tills man kommit upp så pass i varv att motorn tar wot utan att protestera.
Ett bra tips är att köra hojen till en duktig bromsbänksoperatör, tex Andersson Turbo. Då kan han säkert ge dig en bra uppfattning kring vad som är felet samt även justera in hojen så bra det går utefter vad som sitter på. Brukar vara rätt väl investerade slantar.