Custom - förklara?

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Pratade faktiskt om detta idag med en man när jag stannade till i Vaxholm.
Han gillade min Speed Triple och han körde själv en Custom, anledningen var att han tyckte sitsen var skön, han kände sig inte lika pigg och aktiv i sin körning längre så att puttra i 80 var något han tyckte var riktigt skön. Han hade insett att han inte orkade köra aktivt mer och då var detta en bra kompromiss.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Grejen är väl att allt behöver inte alltid handla om prestanda, man behöver inte ha ett knä i backen för att få det där breda leendet.

Absolut inte, det kan räcka med armbågen:D
Faktum är att idag var vi i en liten ort som heter Vårgårda där det hölls en nostalgimässa, det här var betydligt större än vad jag trodde. Jag gick inte ens in på mässområdet utan gick och fotograferade gamla jänkare i 2 timmar. När jag blir gammal skall jag också ha en gammal jänkare med uppdaterad hjulupphängning och sjuk prestenda:tummenupp
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Jag kan nog se poängen med en glidare men då ska den se rätt elak ut och ha hyffsad rakt-fram prestanda, inte bara en hög med krom som puttrar omkring... och hur som helst är det ju inte aktuellt förrän jag har så ont i knäna att jag inte kan hänga ut från hojen längre :)
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
1. Customhojar är i allmänhet sjukt snygga.
2. Väljer man en custom med hyfsat stor motor så räcker prestandan gott och väl för gata.
3. Försäkringspremien mina herrar, försäkringspremien.
4. Trot eller ej!!! men det är skitmånga som åker hoj som inte tycker att svänga och gasa järnet är synonymt med körglädje.

Och sen måste jag väl säga att man är lika trångsynt som den värsta fransnissen om man inte kan förstå andras val av hoj. Själv skulle jag aldrig någonsin köpa en off-roadare.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Alla hojar är balla på sitt sätt.. är uppvuxen med harleys, chopprar o veteranhojar, kör en caferacer själv.
Och jag älskar väghållningen och det hysteriska draget i sporthojar, men jag skulle inte behålla lappen mer än ett par dar på en sån dessvärre.
Man måste inse sina begränsningar! :D
Men, man är en jävla tönt om man tycker att 1000cc sporthoj är det som gäller och alla andra är idioter. Tyvärr. Precis som kromnissarna som hatar sporthojar är ute o cyklar.. och jag tycker folk som blåser förbi i 180 med vita knogar runt styret är tveklöst sämst på att hälsa!!
 
Last edited:

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Har haft en Harley som jag gillade men jag saknade att kunna piska lite kurvor, så jag försökte bygga om, men insåg snart att grundkonstruktionen gjorde att det inte gick. Sen var det mycket snack i kvällsblaskorna om hur farliga HDåkarna var och varje radhusbiker skaffade väst och såg farliga ut. Spydde på hela Harleygrejen och skaffade en Ducce.
Har förövrigt en streetrod, en Ford -39 med modern hjulupphängning, luftfjädring och en 5liters V8, går som ett skott, men kan inte jämföras med Supror och andra typ japsbilar. Det är liksom inte samma sak. Så är det nog även när det gäller hojar, man ska nog inte jämföra. Jag skiter vad det för hoj, det viktiga är att vi åker. Vi är alla bröder.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Många gillar körställningen som man får på en custom samt naturligtvis designen och ibland en annorlunda motorgång jämfört med en sporthoj.Tror faktiskt det är få som köper custom för att bli förknippade med t ex Easy Rider även om uppenbart en och annan sett för mycket på t ex Sons of Anarchy.Tror däremot att customförare ofta är mer påverkade av trender i mc världen än motsvarande sporthojsförare. :crash
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Idag hälsade en custom på mej! Han hade nazi-hjälm och t-shirt och världens flin. Hojen var lysorange och vinglade fram. Förmodar att hojen var ny och han var väldigt glad över att den var hans?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det jag tycker är allra roligast är ju att Starstriker själv kör BMW :D

Ok, de har en snygg hoj men sen är de ju spöfula. Förlåt Staris, kunde inte låta bli när det var öppet mål :krama


Men åter till kärnfrågan; Det finns nog ingen annan rimlig förklaring än att de måste ha en hoj där inte tanken trycker mot deras feta ölmage.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Ta mig som ett exempel.
Jag har kört sporthoj sen min första hoj jag köpte (R1 -02). Har varit ett antal nyare R1:eek:r och gixxrar imellan. Älskar att köra fort och kommer nog alltid att älska det.
För 2 år sen satt jag o kolla på lite hojklipp på youtube och fastna för en viss typ av custom. En custombyggd bobber.
Googla lite mer och började fastna för det oregelbundna dunkandet av twin motorerna.
Känslan att kunna ändra o pula på saker tills sitt eget tycke, något man inte kan göra i samma utsträckning på sporthoj, var lockande.
Köpte en Intruder -06 och gjorde om den till bobberstuk.
Trodde först att den skulle vara asslö då man är van vid 170hk på bakhjulet. Dock blev jag riktigt förvånad. 0-100 gjorde den förvånansvärt snabbt.
Men det som verkligen lockade var att kunna ha hojen stående utanför dörren utan att va livrädd att den skulle bli stulen.
Att kunna ha på sig t-shirt o jeans o bara slänga på sig en hjälm när man ska dra till en polare o hälsa på. Nu förespråkar jag inte skyddlöst men det är jävligt skönt att inte alltid ha ett 100% säkerhetstänk på samma sätt som sporthojsåkande då jag alltid känner att jag behöver skinnställ etc.
Har sagt det tidigare..det är lite grann som att vara liten och ha en cykel. Den står utanför dörren o när man ska iväg är det bara att pedala iväg.
Jag är nog en av de få som verkligen gillar båda genrerna och just nu står en wildstar 1600 som håller på o förvandlas till ett stuk jag diggar.

Kan vara värt att testa..ni kanske skulle hitta ytterligare en sak som gör livet härligare att leva ;)
Näst på tur för mig är att köpa en endurohoj och testa..jag börjar med en billig sak. Märker jag att det inte var något för mig så säljs den utan att gå allt för mycket i förlust. O sen är det bara att testa något annat som verkar skoj =) För om man inte testar..hur ska man då veta. O kanske gå miste om något som skulle kunna vara ens bästa hobby genom tiderna!
 
Last edited:

EvilPepe

Son of perkele
Gick med
15 Apr 2006
Ort
Borås
Hoj
Wildstar 1600 -03
Denna diskussion om kromslädar och räserbajkar kommer aldrig att ta slut...jag personligen skulle vilja ha en av varje, 1st Harley bagger, 1st xl600r, 1st ZXR 750, 1st SP1, och en bobber....finns säkert ännu fler. Men att köra hoj är kul oavsett hur man gör det anser jag. Men jag har begränsad ekonomi och väljer att köra en VN800 med aphängarstyre för ögonblicket :) Vilket jag kan rekommendera till alla, man ser elak ut och det är förbannat skönt att köra ;)
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Det är den här typen jag inte förstår mig på:

View attachment 386832

Personligen tycker jag att de är "inte så snygga", ser tunga och trötta ut. Dessutom är användingsområdet begränsat (?) och de måste putsas hela tiden.

I mina ögon verkar många av förarna dessutom göra sitt bästa för att se skitiga ut, men jag antar att det ingår i (den ursprungliga) livsstilen på nåt sätt?

Jag gillar definitivt inte glidare, visst hade varit ball att ha en låg jävel med 340 däck bak att glida runt med. En riktigt grym custom. Inget jag någonsin kört eller varit påväg att köpa men dem ser grymma ut.
Allt handlar inte om fart & design?
Jag hade en Gixxer 1000 k6 såg brutal ut, snabb som fan och hela det köret. Köpte mig en KTM 660 -05 istället, Fan så mycket roligare att köra även om den är slöare sketen komfort vibrerar sönder kulorna och allt annat men fan vad det är roligare att köra, även om det ser ut som en moppe och Hojj åkare knappt vinkar längre för att dem tror att det är en moppe och inte fan tror jag att brudarna tycker det är tufft.

Ändå har jag den!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Åkte i samma grupp som en herre på glidare på min första knix. HAn var en rätt skön snubbe, det skrapade i av bara fan i svängarna i början, men han fick bättre och bättre koll på att ratta (styrra?) den pråmen, och bottendraget han hade var ju inte att förakta. Det var dessutom närmast omöjligt att ta sig förbi honom någonstans pga linjerna han var tvungen att hålla. (Kanske nåt att se i MotoGP, en fet jävla harleyglidare som skär allas linjer hela tiden :D)
Men i slutet av dagen tog han sig runt banan utan speciellt mycket skrap, och höll god fart dessutom.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har försökt vinka till dom under mina 9 år som motorcyklist, det är den enda kategorin åkare som aldrig hälsar tillbaka....är det för att dom inte vågar släppa sitt krampaktiga tag runt kromstyret, eller är dom helt enkelt för tuffa? :confused:

( & nej, dom är varken snygga eller tuffa...)

Nu blandar du ihop customåkare med mc-poliser.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nja, förvånas mer av hur "kulturen" kan leva kvar på 2000-talet samt hur man faktiskt fortsätter att masstillverka motorcyklar med design och prestanda från typ 50-talet.

Grejen är väl att allt behöver inte alltid handla om prestanda, alla är inte intresserade av prestanda. Varför kör man runt i en gammal mustang på sommaren? Ja inte fan är det för prestandan.
Men i starstrikers värld så är det väl allas dröm att köra S1000rr eller vad det nu är som är fetast.
.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Jag har själv kört sporthoj, motard, steroidmotard osv innan köpte mig en ny harley nu i år och det är jävligt skoj det med minst lika kul som allt annat.

Och tveksam prestanda vet jag inte, min 1600cc med öppet avgas, filter och mappad rör sig rätt friskt även med skjuts!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
1. Customhojar är i allmänhet sjukt snygga.
2. Väljer man en custom med hyfsat stor motor så räcker prestandan gott och väl för gata.
3. Försäkringspremien mina herrar, försäkringspremien.
4. Trot eller ej!!! men det är skitmånga som åker hoj som inte tycker att svänga och gasa järnet är synonymt med körglädje.

Och sen måste jag väl säga att man är lika trångsynt som den värsta fransnissen om man inte kan förstå andras val av hoj. Själv skulle jag aldrig någonsin köpa en off-roadare.

Well, jag FÖRSÖKER förstå, men är fortfarande inte övertygad. Det handlar inte bara om hojen utan även om skaran som kör. Dödskallemask, bockskägg, jeansväst och fransar. Vad är grejjen liksom? Jag undrar. På riktigt.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top