Custom - förklara?

von Fuling

Återfallshojbytare
Gick med
16 Jul 2007
Ort
Hemmavid
Hoj
Sporre
Många bilmärken gör ju faktiskt retromodeller likt japs och hd's glidare, ingen av dem gör heller det med dåtidens prestanda heller så där är du fördomsfull ;)
Strunta i de grova generaliseringar och retarderade svar om "riktiga hojar" och "riktiga bikers" och "dem gör si och dem gör så" och "dem vinkar aldrig" som får en att börja undra om vissa egentligen behöver använda hjälm? Seriöst, 9 år utan en vink från glidare?? Handlar snarare om selektiv varseblivning där.
Känns ju rent efterblivet att ha en rätt/fel-attityd och diskutera sport vs glidare år 2013 likt 60's mod vs rockers, det finns nog av talibaner och högerkristna kreationister i världen med liknande tankegångar.

Svaret är kort och gott KÄNSLA. Folk gör det de gillar och för känslan det ger dem så testa själv och se, eller inte, beror på om du vill riskera att åka på cruiserfeber som jag :hihi min metamorfos från plastraket till glidare gick via just en provkörning. Min känsla av ljudet, vridet och att sitta skönt blev överväldigande. Förr var det maxvarv på cbr'n på E6 mot Strömstad.

Nu kör jag en glidare men skulle gärna haft flera olika för varje humör som någon så klokt skrev, tar varje tillfälle i akt att låna kompisens Aprilia för att blåsa fluglorten av kläderna.
Vann jag på Lotto så skulle det stå det en sporthoj, glidare, offroad, vespa och en fyrhjuling i garaget.
Så tills dess får jag väl beta av dem en i taget.

Angående vinkfrågan så vinkar jag på alla motorcyklister oavsett vad jag eller dem kör, tom moppar får sig en släng av misstag ibland. Det är fan trevligt, ni drygnissar som inte hejar tillbaks :arsele gör ni likadant på fest när någon okänd hälsar?
Säsongen är kort och så jäkla många är vi inte att man inte orkar hälsa på hojbröder och systrar. Genom att hälsa sprids en trevligare stämning som berikar hojkulturen som vi alla är en del av. :smasha

Rock on bikers :rock
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
I min egen lilla värld finns det inget direkt motsatsförhållande, jag gillar att åka hoj. På trajjan blir det mer aktiv körning, på släden.... ja :)
Men båda har sin charm och så länge jag har råd så kommer jag att fortsätta att köra (minst) 2 hojar... snart 3, om tummen kunde ploppa ur.... så kaffe räcern blev körbar :)
Btw, vinkade glatt åt en snubbe på en Retta imorse... han glodde bara... ja just det, jag hade en glidare mellan benen idag... :rolleyes:
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Man köper custom för att man är för fet för att köra en sporthoj. HD har t ex ett krav på MBI > 35 för att få köpa en av deras hojar, jag vet inte vad en Vulcan kräver men med tanke på vad jag sett med "Vulcan Club" på ryggen måste det vara kring 40.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Den här tråden blev väl ungefär som väntat...

Själv är jag lite småsugen på att skaffa en glidare sen i framtiden faktiskt... Tuffa runt på lite småvägar i lite lugnt tempo...
Men först ska jag skaffa något att pendla med, en fullblodig geggmoppe och en riktig banhoj, antagligen... Så det blir väl tidigast om sådär 10 år. :näsblod

Word! Ett garage är inte komplett utan en sort av varje -allt efter humör.

Jag kan definitivt tänka mig en kromsläde på sikt (fast bara HD). För utseendet. Tempot. För att jag vet någon som vill åka med.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Eller hur, det är kul att en tråd om charmen med customhojar handlar om toppfart...

Jag trodde inte heller jag gillade customhojar men sedan såg jag några snygga och helt plötsligt ville jag ha en.

Fast det där är ju som med den as-snygga tjejen från högstadiet, hur snygg hon än var är det liksom inget man vill ha!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Alla (nåja, det är inte mer än 10-talet) personer jag känner som kört glidare började med det som "återfallshojar".

Nu har majoriteten av dessa övre medelålders förare gått över till.... adventure-tourers. Helt i TS smak!

Så frågan är, är TS i grunden en slädesåkare? Har han egentligen en korvätarhjälm i garderoben men gör nu allt för att försöka förtrycka dessa hemska minnebilder? Vi lär aldrig få veta, men nyfiken blir man.

Reflexväst. Reeeeeefleeeeeeexvääääst :banana

I övrigt verkar cruisermarknaden helt översvämmad och minst sagt tvärdöd. Det enda som fortfarande går att sälja verkar vara Harley. Men det bygger på HeritageBaldEagleStarsStripesGoodOldSpringerGlide a fucking american qvalität..:brinnerup:dummer
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Att glidare överlag skulle ha kass väghållning, urusel prestandra och föråldrade bromsar? Det finns fler märken än bara HD. Jag är absolut ingen förespråkare för det överhåsade märket tvärs över atlanten, men även de har producerat en hel del balla hojar genom åren (läs Buell).

Själv väljer jag det bästa från båda världar på mina byggen. Smaskiga twinnar (parallella eller v-ställda), fjädringskomponenter från sporthojar och bromsar från ISR. Viktmässigt är åtminstonde min ena klassad som blysläde, men fan så rolig den är att köra på kurviga vägar. Jävla trams att gnälla över vilka som kör vad. Tycker det är lika fränt med en Mods kittad Vespa med 200 backspeglar och annat mög som en våldförd sporthoj med tyskarsel och alienansikte fram. Låt folk köra vad fan de vill så länge de är nöjda och älskar sin hobby :fakta

Kört den magiska Mountain Corse på Isle of Man med 2 av mina byggen, helt jävla underbart.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Nu tänkte jag börja argumentera om varför min SR400 (27hk) med café stuk är den bästa hoj som finns...:hihi
Om jag inte redan haft min CX500 hade jag definitivt sneglat på en SR400! Skulle gärna vilja provköra en, om jag kan ta risken att bli frälst..
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Gillar att åka hoj, både sporthoj och på en glidare. Dock har jag fru och barn, å jag vet att jag har svårt att hålla tillbaka hornen när jag väl sitter på en sporthoj. Därav valet bobber, så lite bling som möjligt, bara en jävla massa attityd.. Jag åker inte ens hd bobber utan japsvariant. Får mycket blickar och frågor när jag är ute å tuffar runt på min lilla 600a..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att glidare överlag skulle ha kass väghållning, urusel prestandra och föråldrade bromsar?

Själv väljer jag det bästa från båda världar på mina byggen. Smaskiga twinnar (parallella eller v-ställda), fjädringskomponenter från sporthojar och bromsar från ISR.


Komponentvalet säger ju bara nåt om just komponentvalet. Så länge de komponeras i en ordning som gör det till en glidare så är det uselt. Ingen dämpare, broms eller motor i världen kan ge en glidare bra chassieegenskaper :fakta
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Om jag inte redan haft min CX500 hade jag definitivt sneglat på en SR400! Skulle gärna vilja provköra en, om jag kan ta risken att bli frälst..

Då måste jag å det bestämdaste avråda dig från att testa en SRX 600 om du får chansen. Testa inte inte SRX 600 och testar du ändå en SRX 600 så skyll inte på mig!

Är jag tydlig nog?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Komponentvalet säger ju bara nåt om just komponentvalet. Så länge de komponeras i en ordning som gör det till en glidare så är det uselt. Ingen dämpare, broms eller motor i världen kan ge en glidare bra chassieegenskaper :fakta

Provkör så kanske du ändrar uppfattning.
I ärlighetens namn tilltalar moderna sporthojar mig lika mycket som en Ferrarri eller dito sportbil. Fantastisk väghållning, vackert komponerade men total avsaknad av karaktär och personliget :zpy
 

MZ660

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Ort
Skåne
Hoj
MZ 660
Vilken typ av mc man kör är ju såklart upp till var och en. Men jag vågar nog påstå att 90% av de som kör custom gör det för att vilja verka "hårda". Hur många ser man inte som efter de köpt en custom hoj helt plötsligt har bockskägg, modell "cool" solglasögon, en massa ringar och halskedjor, t-shirts med alla de tänkbara "onda" motiv, kan inte längre hälsa när man möts på vägen, har skinnväst etc. Nu säger jag som sagt inte alla....men väldigt väldigt många. Sen har inte en custom hoj samma vägegenskaper eller prestanda som en sporthoj, av fullt naturliga skäl. Men denna diskussionen vill jag påstå är omöjlig, precis som att HD-ägare alltid ska hävda japs är skit och relaterar till "känlsan" (?) på sin egen och sporthoj-anhängarna med motsvarande argument. Det viktiga är att man har ett gemensamt intresse tycker jag :)

ps: Har själv kört HD förr och kände mig jävligt salt då :rolleyes:

ps igen: Varifrån får folk att V-max är en custom??
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ps igen: Varifrån får folk att V-max är en custom??

Den är stor, tung, drivs av en v-twin och svänger dåligt. Den kan inte klassas som touring pga kombinationen av hög bränsleförbrukning och liten tankvolym. Misstänker att det är därför den kallas custom här.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
V-4 väl? Eller minns jag fel? :)

1700cc v4 :yoparty


Den är stor, tung, drivs av en v-twin och svänger dåligt. Den kan inte klassas som touring pga kombinationen av hög bränsleförbrukning och liten tankvolym. Misstänker att det är därför den kallas custom här.

Svårt att klassificera den, muskelhoj eller power cruiser skulle jag nog vilja kalla den, samma kategori som Diavel och till viss del även V-Rod.

Coola hojar i vilket fall som helst.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top