custom vs plastraket...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hittade lite sköna prylar här..
http://www.rbracing-rsr.com/113orca.htm#turbo anchor

Verkar finnas en massa godis till HD..

Jo jag har fått den där länken även av Dr Bike. Turbo är en smart uppfinning men är äckligt på motorcyklar tycker jag. Fattigmans respiratortrim. En skön racemotor ska redan på tomgång avslöja att den är built for business tycker jag, inte det lågkompade tomgångssurret från en turbomotor. Att sätta turbo i min hoj skulla vara som att sätta en Yanmar turbodiesel i en gammal Riva: väldigt smart men helt fel. I en sån båt ska det sitta en stor amerikanskt stötstångsmotor, ...som mullrar och rister redan på tomgång ;)
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
3007199 Jo jag har fått den där länken även av Dr Bike. Turbo är en smart uppfinning men är äckligt på motorcyklar tycker jag. Fattigmans respiratortrim. En skön racemotor ska redan på tomgång avslöja att den är built for business tycker jag, inte det lågkompade tomgångssurret från en turbomotor. Att sätta turbo i min hoj skulla vara som att sätta en Yanmar turbodiesel i en gammal Riva: väldigt smart men helt fel. I en sån båt ska det sitta en stor amerikanskt stötstångsmotor, ...som mullrar och rister redan på tomgång ;)
Hahaha, du är för skön!
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Det finns mycket trim till Bueller, men de som handlar bueller här i sverige verkar inte vara så motorintresserade, mer motorcykelkörningsintresserade. det ser man ju i Buelltråden.

Sportster/Buellmotorn är ju tacksam att få fart på.
Vill man ha dem ännu större kan man bygga en sk mountainmotor , dvs man borrar dem helt fyrkantiga till 3 13/16" . De hamnar då på 1440cc.
En slöare variant är att borra till 3 5/8" vilket ger 1340 cc.
Det värsta är dock S&S strokervev och borr till 103" dvs 1690 cc. Men det blir nog svettigt att hantera i en kort liten Buell.

Jag ska dock inte säga för mycket om vad som går och inte går på de nya buellmotorerna 2003 och upp. Där har Björn MrBuell bättre koll.
Här finns mycket delar: http://www.nrhsperformance.com/
http://www.hillbilly-motors.com/html/porteng.html

/J


bara en undran då jag en vacker dag säkert komma äga en äldre buell.. alltså typ en Buell s1 Lightning -98 o därikring.
vad för hd motorer funkar till den?
hur mycket kan man borra?
vad kostar en färdig lösning? el halvfärdig?
hur mycket hk? mest bang for the buck el va de kallas :tungan
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
3007225 bara en undran då jag en vacker dag säkert komma äga en äldre buell.. alltså typ en Buell s1 Lightning -98 o därikring.
vad för hd motorer funkar till den?
hur mycket kan man borra?
vad kostar en färdig lösning? el halvfärdig?
hur mycket hk? mest bang for the buck el va de kallas :tungan
Mest "bang for the buck" är väl tveklöst alltid en turbo-konvertering.. Dessutom kan man ju plocka med agg till nästa hoj..

edit: lustgas ger nog mest hk/krona..
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Mest "bang for the buck" är väl tveklöst alltid en turbo-konvertering.. Dessutom kan man ju plocka med agg till nästa hoj..

edit: lustgas ger nog mest hk/krona..

inte coolt :tungan menar självklart motorborrning, storlek o gasare o sånt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
bara en undran då jag en vacker dag säkert komma äga en äldre buell.. alltså typ en Buell s1 Lightning -98 o därikring.
vad för hd motorer funkar till den?
hur mycket kan man borra?
vad kostar en färdig lösning? el halvfärdig?
hur mycket hk? mest bang for the buck el va de kallas :tungan

Då funkar den hederliga femväxlade sportstermotorn, 1991- och upp, dvs samma typ av motor som jag har, den har lättåtkomlig kasettväxellåda mm, vilket gör dem tacksamma att mecka med. De nya sportster/buellmotorerna från 2003 har samma idiotkonstruktion som på nippontwinnar, dvs man måste ta motorn ur ramen och dela blocket (och därmed även motorns drivända) om man ska komma åt växellådan. De volymförstoringar du kan göra på en sådan motor som jag har är just de som jag angav i mitt tidigare inlägg ovan! 1690 cc som värst med originalblocket, detta måst då dock fräsas ur vid cylinderfoten för att ta emot de större fodren! På STD samt S&S-blocken är detta redan gjort.

Till den motortypen jag har finns det mycket mer godis än så länge, Baker gör tex 6-petade extraförstärkta lådor mm (sådan jag handlade till min).

Alla S&S stora motorer är dessutom av samma typ som min dvs den tidiga Sporster-/Buellmodellen dvs 1991 och upp.
Så sparar du kan du alltså sätta en S&S-1640 motor i en sådan Buell.

Ett lagom trimm är att borra upp från 3.5" till 3 5/8" (vilket ger 1340 cc utan att du behöver arborra blockhalvorna för större foder) portade Buelltoppar, ställa in squishen på 0.8 mm, JE-kolvar på 10.5:1 och sedan Jim's lyftare,,Jim's rullvippor och Red Shift 643 kam och en HSR 45-förgasare. Då har då sannolikt 115-118 bakhjulshästar (med en bra luftburk och ett 2-1 system i stil med V&H Propipe) och en driftsäker motor som du kan åka på semester med.

/J
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Håller med, inte cool.. Men det kostar att trimma twin konventionellt..
Att få ca 120hk ur min hoj tömmer lädret på en 50-60k!

men en hd motor för dom pengarna lär ju ge mer en 120 hk el drömmer man då :va
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Då funkar den hederliga femväxlade sportstermotorn, 1991- och upp, dvs samma typ av motor som jag har, den har lättåtkomlig kasettväxellåda mm, vilket gör dem tacksamma att mecka med. De nya sportster/buellmotorerna från 2003 har samma idiotkonstruktion som på nippontwinnar, dvs man måste ta motorn ur ramen och dela blocket (och därmed även motorns drivända) om man ska komma åt växellådan. De volymförstoringar du kan göra på en sådan motor som jag har är just de som jag angav i mitt tidigare inlägg ovan! 1690 cc som värst med originalblocket, detta måst då dock fräsas ur vid cylinderfoten för att ta emot de större fodren! På STD samt S&S-blocken är detta redan gjort.

Till den motortypen jag har finns det mycket mer godis än så länge, Baker gör tex 6-petade extraförstärkta lådor mm (sådan jag handlade till min).

Alla S&S stora motorer är dessutom av samma typ som min dvs den tidiga Sporster-/Buellmodellen dvs 1991 och upp.
Så sparar du kan du alltså sätta en S&S-1640 motor i en sådan Buell.

Ett lagom trimm är att borra upp från 3.5" till 3 5/8" (vilket ger 1340 cc utan att du behöver arborra blockhalvorna för större foder) portade Buelltoppar, ställa in squishen på 0.8 mm, JE-kolvar på 10.5:1 och sedan Jim's lyftare,,Jim's rullvippor och Red Shift 643 kam och en HSR 45-förgasare. Då har då sannolikt 115-118 bakhjulshästar (med en bra luftburk och ett 2-1 system i stil med V&H Propipe) och en driftsäker motor som du kan åka på semester med.

/J



törs man fråga vad de går lös på :näsblod
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
men en hd motor för dom pengarna lär ju ge mer en 120 hk el drömmer man då :va

Det beror helt på i vilket skick motorn är i från början, samt vilka kontakter du har. Det är en förutsättning att ha lite bra band med duktiga HD-killar som vet hur du ska få tag på delarna direkt från USA osv. Kan du beställa hem allt du behöver på en gång så blir det mycket billigt om någon av "de stora hojbyggarpojkarna" ställer det i hörnet på en av deras container när de tar hem delar.

Ska du ta hem delar genom återförsäljare i Sverige så är Mectec de mest prisvärda, där jag du me dagens dollarkurs ungefärligen multiplicera dollarpriset med 12 för att få summan det kostar dig i kronor innan du har delarna i Sverige, med frakt, tull osv.

En bra lösning är annars att köpa en redan byggd motor som du vet är i bra skick, jag sålde ju tex min 1200-motor. Summan jag fick på den var ungefär vad jag lagt med på trim och växellåda, och den motorn var kärnfrisk när jag sålde den. Jag såg en nybyggd sportstermotor med 100 rwhp för 35 kkr på blocket för en tid sedan, det var billigare än jag sålde min för.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så du menar att det inte ens finns en liten gnutta exhibitionism inblandad i det hela... Yeah right... :rolleyes: :D

Jo visst är det kul när människor visar uppskattning, det erkänner jag. Men jag bygger ju alltid såsom jag vill ha det, det är ju ändå jag som kollar mest på min hoj om jag stannar till vid ngt vattenhål :hihi

törs man fråga vad de går lös på :näsblod

Ring och fråga sportstertrimmaren Anders "Tassen" på Tassen Racing i Bollebyggd. 033-28 93 97. Han kan säga vad han tar för att ordna fram delarna, samt även vad han tar för att göra jobben du inte vill göra själv.
tassen är prisvärd både på delar och arbeten, det lönar sig definitivt att lägga två bilresor på att köra en motorn till och från honom om det är lite större jobb. tassen har byggt många snabba motorer.

Edit: Hans specialitet när det gäller många hästkrafter i originalblock är att bygga om motorn med ett stroker sidewinderkit från S&S. Det blir då en motor på 1460 cc med S&S-vev på4 5/16" i slag och 3 5/8" i borr.
 
Last edited:

-=Gandy=-

why drag knee when you can drag tail ?
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Rättvik
Hoj
Yamaha R1 -03
ahhh där har vi ett lysande exempel.
ännu en inbiten omogen typ som trackar ner på andra modeller av motorcyklar än sin egen :dummer

det är precis lika dumt som typer med HD som inte tål japanska hojar, inte för att jag bryr mej så mycket , tycker bara det är löjligt att haka upp sig på sådana småsaker , folk kan väl få ha vilken sorts hoj dom vill.

Ja jag kanske kör custom just nu , men jag gillar ändå sporthojar också , menar du att jag inte får vara här för det ?

Skrev bara va jag tyckte!! jag tycker inte att en custom cykel kan klassas som en SPORTHOJ
 

fax

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Stuvsta/Huddinge/sthlm
Hoj
Kawasaki mean streak 1600
ahhh där har vi ett lysande exempel.
ännu en inbiten omogen typ som trackar ner på andra modeller av motorcyklar än sin egen :dummer

det är precis lika dumt som typer med HD som inte tål japanska hojar, inte för att jag bryr mej så mycket , tycker bara det är löjligt att haka upp sig på sådana småsaker , folk kan väl få ha vilken sorts hoj dom vill.

Ja jag kanske kör custom just nu , men jag gillar ändå sporthojar också , menar du att jag inte får vara här för det ?

Skrev bara va jag tyckte!! jag tycker inte att en custom cykel kan klassas som en SPORTHOJ


Okej , men min custom e i alla fall lite sportig , den har ju USD-gaffel å andra grejjer som är sportigatex. En kawa 1600 mean streak kan man faktiskt köra rätt aktivt å hårt med också :tungan

jag har ju faktiskt haft sporthoj tidigare och vem vet , man kanske köper en till nån gång ? Kan jag inte få vara här på forumet ändå ? snällllllla :)
 

Gabor

Guest
Ett vanligt argument är väl just att man inte vill känna sig lockad att köra för fort. Sen får man komma ihåg att det här med glidare är en ungdomskultur ifrån 50-70-talet. När den generationen som växte upp då har kastat in handduken, så tror jag att intresset för custom kommer att minska radikalt.

Har du kört en chromesläde på gränsen till vad den klarar av...:D , det är,:D intressant.:tummenupp

Har du varit på Swedish Bike Meet eller Västerviks Hojrock , senaste, låt säga 4 åren.??

Antagligen inte, var många 25-30 åringar som körde amatörbygda och ombyggda, sk chromeslädar.

Vi ska se vad för sorts hojar som det finns mest av om 2 år på vägarna när nya försäkringspremierna slagit igenom.

Att hacka ner på mc kollektivets alla avarter sinsemellan är bara löjligt.

Många kallar sig hojåkare, mest för att vara balla. Inte alls lika många som har det gedigna mc intresset som just de som bygger eller bygger om sina sk choppers, custom eller va fan sk sporthojsfolk kallar dem.

Det är ju löjligt vilken låg teknisk kunskap de flesta på sh har när det verkligen gäller att skruva. Det är inte fel att åtminstone läsa intruktionsboken som följde med när man köpte hojen.

Framtiden kommer att se ut som nu, men lite färre extrema racehojar på vägarna, mer kanske retrohojar å lika mycket om inte mer slädar , pråmar eller vad det kallas, just på grund av Förs.kostnader. Många SHare byter till slädar för att det är lika skönt att glida runt å bli sedd på en sån, som att flänga på en skrevraket. Du får köra förbi 3 ggr med en SH för att folk ska hinna se dig, då är en chromesläde bättre.:D

Eller varför inte bara hänga fram Qken, då tittar kanske åxå någon, å det är helt gratis.:yoparty
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Frugan tillät inte en Gixxer eller?

Wohaha, läskigt bra gissat, jag ska vara ärlig och avslöja både hennes & min version när jag kom hem i juni i år en fredagkväll efter jobbet och hade bestämt mig för att tjacka båge så här typ 20 år senare:

Min version

Jag: Jag kommer att köpa en båge, nu vet du det!
Hon: Okej...
Jag: Har du någon synpunkt på vad jag köper för modell, glidare, sporthoj, Off-Road eller Touring?
Hon: Det viktigaste för mig är att den är snygg, och att jag ser snygg ut då jag åker med ibland...
Jag: Du kommer att se skitsnygg ut på gixxer, trust me honey!

Hennes version

Jag: Sitt kvar du gumman så ska jag plocka ut disken efter maten. Appropå det, jag funderar på att köpa en båge, vad säger du om det älskling?
Hon: Har vi råd med det då?
Jag: Ja gumman, jag tar mig råd genom att sälja av andra saker...är det okej?
Hon: Hm, okej men sälj dina VanHalen gitarrer på väggen då också...
Jag: Har du någon synpunkt på vad jag köper för modell, glidare, sporthoj, Off-Road eller Touring?
Hon: Absolut, du får bara köpa en sån där "glidare" eller vad det nu heter, som Lenas man Lennart köpte, du vet Lennart som fyllde 50 i våras i slutet på vår gata?
Jag: Men, jag har ju precis bara passerat 40, och senast ägde jag ju en sporthojj, så jag tänkte att...
Hon: HÖRDE DU INTE VAD JAG SA NYSS?
Jag: Eh, en glidare är rätt cool nu när jag tänker efter, billig att försäkra oxo sa Lennart...

Frågan är bara vilken version som till slut gällde :huvet

:D
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top