custom vs plastraket...

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Vad är en sporthoj? är det ett visst antal watt som motorn presterar eller är det plastkåporna eller bara att den skall se ut som en banracer eller kanske att man skall klara en bansträckning på en viss tid???? Är en streetfighter sport hoj med? eller sittställningen? många frågor vore kul att reda ut....
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
chassi, fjädring , vrid, axx, aerodynamik, hk- det är bara nägra av grejjerna:tummenupp som skiljer sport- custom åt:tungan
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"Äh! låt de ha sina fördomar,så har vi våra! i grund å botten så är det nog frihetskänslan med att köra hoj som lockar å inte farten,..."

Frihet my ass..

Jag kör hoj för att det är förjävla kul och för farten. Att sen fart är ett relativt begrepp är en annan sak. 130 på Bulten är snabbare än 230 på E4, 80 på Cart-bana snabbare ändå osv...

Jag seglar också.. Customåkare är samma kategori gubbar som seglar tunga båtar med pyttesmå segel, oftast går för motor, har kyl, stereo, tv, rullfock (latgrej), lazyjacks (så man slipper vika segel) och pratar om "hur fint hon seglar" (eftersom hon är så underriggad att det kan blåsa hur mkt som helst utan att det händer nåt, ungefär som när customåkare pratar vridmoment :D )

Hojåkning OCH segling KAN ha med frihet att göra, för det kan om man vill beskrivas som en frihetskänsla att under extrema förhållanden känna att man slappnar av och låter hojen eller båten göra jobbet, att låta hojen/båten bestämma eftersom de i grund och botten (trist utryck i båtsammanhang) är jäkligt välbyggda maskiner...

Kromslädepiloter är självförnedrande linslusar som inte vågar fastna på bild.. De vill synas och minns tiden då Steve McQueen var kungen. Som gubbarna som gnäller över att deras slipons låter för mkt på Rosenhill..

Shit.. jag blir nästan irriterad när jag börjar tänka på det.. Tänk vad pengar och tid de lägger på nåt som inte genererar nåt som helst annat än oljud och bländning!

Nej, funktion är vackert, objektivt sett! :mad:



Så varför argumentera mot någon om man ska ha custom eller sport? Det är ju ungefär lika viktig diskussion som om man gillar fiskbullar eller inte... Det är väl upp till var och en...

Fiskbullar är äckligt, också objektivt! :tungan

Jorå, så sa jag oxo 1982 - nu kör jag en custom 1100 :yoparty

Frugan tillät inte en Gixxer eller?
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Men nu när jag bytt till motardåka så får jag mycket konstiga reaktioner när jag hälsar på customhojar....ser ut som frågetecken oftast och sen slänger dom upp handen i sista stund som om dom tänkte...."bättre en gång för mycket, kan juh vara nån jag känner" hahaha..
Ni är helt enkelt fördjävla svåra att skilja från mopeder på avstånd. Jag missar också att hälsa på en motard emellanåt.
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
I Usa och Japan bland annat är racing på bana med sportster ganska stort, har förekommit i England med men inte just nu i Europa vad jag vet, Troligtvis sitter det en massa Screamin eagle prylar på dom hojarna (H-D varumärke för racing tillbehör) men det gör det på många hojar här med, ändå klassas dom som cusom hoj för folk i allmänhet inte har en aning om vad man kan göra med en ulv i fåra kläder.:)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Bara jag som precis la märke till vilket pinsamt trådlyft det här var???
 

*Anna*

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Alldeles för långt bort...
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Eftersom ja e lite av "humör-människa", så skulle ja vilja ha BÅDE renodlad sporthoj-, glidare-, touring-, cross- o offroad-maskin. Beroende på hur de känns just där o då... så tar man den hoj som passar. Vore inte livet helt fulländat då??? :) ...sen skulle man ju oxå ha flera olika bilar... en som sväljer både ungar o packning, en amerikans muskelmaskin, en cab, en som bara e jäkligt dyr o full av lyxgrejer åsså en rallyhistoria när man vill leka... :D
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
chassi, fjädring , vrid, axx, aerodynamik, hk- det är bara nägra av grejjerna:tummenupp som skiljer sport- custom åt:tungan

Alla små ettriga 600 hojar osv kan ju inte vara sporthoj då.. vrid existerar ju knappt på en sån hoj, hästkrafterna får den enbart på grund av att dom varvar kopiöst. så då är vrid, ax, hk borta .chassi fjädring aerodynamik är alltså sporthoj enlig dig :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Alla små ettriga 600 hojar osv kan ju inte vara sporthoj då.. vrid existerar ju knappt på en sån hoj, hästkrafterna får den enbart på grund av att dom varvar kopiöst. så då är vrid, ax, hk borta .chassi fjädring aerodynamik är alltså sporthoj enlig dig :D

Du vill verkligen ha bråk ikväll du!? :D
/J
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
I Usa och Japan bland annat är racing på bana med sportster ganska stort, har förekommit i England med men inte just nu i Europa vad jag vet, Troligtvis sitter det en massa Screamin eagle prylar på dom hojarna (H-D varumärke för racing tillbehör) men det gör det på många hojar här med, ändå klassas dom som cusom hoj för folk i allmänhet inte har en aning om vad man kan göra med en ulv i fåra kläder.:)

Du är ju totalt förblindad...

Det är många år sedan racing med Sportsters var stort i ens USA, ca 30 år sedan. Screaming Eagle är inte racingtillbehör. Det är tillbehör i största allmänhet, även om man kan köpa trimprylar som t.ex vassare kammar. Du vet de där som får stötstängerna att röra sig...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du är ju totalt förblindad...

Det är många år sedan racing med Sportsters var stort i ens USA, ca 30 år sedan. Screaming Eagle är inte racingtillbehör. Det är tillbehör i största allmänhet, även om man kan köpa trimprylar som t.ex vassare kammar. Du vet de där som får stötstängerna att röra sig...

I japan är det mig veterligen rätt stort, jag har lagt upp flera filmer på japansk sporsterracing här på SH- Det finns flera på Youtube. Här är en:http://www.youtube.com/watch?v=FXDcdivwXc0

I min sportser 1200 hade vi mellan 95 och 98.7 bakhjulshäst med en Screamin Eagle steg 2 cam, bolt in med original hydraullyftare och originalventilfjädrar samt screamin eagle luftburk samt Screamin Eagle (eg JE:s) dome-kolvar med 30 graders squish. Min bakkuts är en tävlingskuts till flattrack racehojar från Screamin Eagle. SE gör en hel del raceprylar men det är inte så mycket mer än "luft och buller" man ser från "gapiga örnen" har i Sverige. De flesta som åker nya HD.s i sverige vill ju bara ha kromade örnar, döskallar och en massa tung dynga på sina bigtwins :D

Men jag kan hålla med om att det är betydligt bättre att köpa delar direkt från S&S, Jim's, Axtell, Manley, Rowe, Sifton, RedShift, Andrews, Nallin, Dyna, Hillborn, Delcron, Nallin, Baker, Crane, osv osv. Det finns så oöndligt många eftermarknadstillverkare av high.perf-godis till HD-motorer så SE räcker inte så långt när ambitionsnivån stiger. Där håller jag med!

/J
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
I japan är det mig veterligen rätt stort, jag har lagt upp flera filmer på japansk sporsterracing här på SH- Det finns flera på Youtube. Här är en:http://www.youtube.com/watch?v=FXDcdivwXc0

I min sportser 1200 hade vi mellan 95 och 98.7 bakhjulshäst med en Screamin Eagle steg 2 cam, bolt in med original hydraullyftare och originalventilfjädrar samt screamin eagle luftburk samt Screamin Eagle (eg JE:s) dome-kolvar med 30 graders squish. Min bakkuts är en tävlingskuts till flattrack racehojar från Screamin Eagle. SE gör en hel del raceprylar men det är inte så mycket mer än "luft och buller" man ser från "gapiga örnen" har i Sverige. De flesta som åker nya HD.s i sverige vill ju bara ha kromade örnar, döskallar och en massa tung dynga på sina bigtwins :D

Men jag kan hålla med om att det är betydligt bättre att köpa delar direkt från S&S, Jim's, Axtell, Manley, Rowe, Sifton, RedShift, Andrews, Nallin, Dyna, Hillborn, Delcron, Nallin, Baker, Crane, osv osv. Det finns så oöndligt många eftermarknadstillverkare av high.perf-godis till HD-motorer så SE räcker inte så långt när ambitionsnivån stiger. Där håller jag med!

/J

surrender.gif


Nu drar jag en repa till klubben och letar efter din trepip.

HD.gif
 

Die-hard

PigWheels
Gick med
24 Jan 2006
Ort
falun
Hoj
ingen
snälla ge argument mellan custom och *plastraketerna*

jag tycker det s*ger att åka custom men ni får tycka som ni själva vill..
man blir juh lite småsur när man inte riktigt vet hur man ska argumentera emot ngn som kör custom...
nämnde det för en på bussen hem idag.. han satt och skrek åt mig i 15min..
han sa t.ex
vem fan vill åka runt med nån j*vla plastleksak..
majoriteten av alla som kör hoj kör custom om man inte räknar med crosshojjar.. med mer..

vad ska man igentligen svara emot när man hör sånt här ***snack :fatta!

kan även tillägga att han kör sin custom 125a för att han ville se stor och tuff ut på vägen...


custom 125a?? se tuff ut?? förmodligen två saker som borde hållas så långt borta från varandra som möjligt..

kan hålla med om att custom kan se jävligt maffigt ut ibland men 125a?? herregud.. säg åt honom att köpa en moppe för fan:D
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Du är ju totalt förblindad...

Det är många år sedan racing med Sportsters var stort i ens USA, ca 30 år sedan. Screaming Eagle är inte racingtillbehör. Det är tillbehör i största allmänhet, även om man kan köpa trimprylar som t.ex vassare kammar. Du vet de där som får stötstängerna att röra sig...

Det där får du nog kolla upp igen:yoparty :D :D
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ett vanligt argument är väl just att man inte vill känna sig lockad att köra för fort. Sen får man komma ihåg att det här med glidare är en ungdomskultur ifrån 50-70-talet. När den generationen som växte upp då har kastat in handduken, så tror jag att intresset för custom kommer att minska radikalt.
 

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Haha...roligt att läsa här :hihi

Jaja en custom 125:a med en luftkyld 4 taktare måste ju vara pinsamt att dra runt på, en modern moppe med en fin 70cc cylle och gasare och ett bra blås kommer ju piska han... :hihi

Haha Och det är där du har fel!!!! Jag blev dragen av en moppe med mk rör...:tummenupp

EDIT: ups... Tänkte fel... Men jag blir ju dragen av en 70cc moppe med:D
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top