custom vs plastraket...

fax

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Stuvsta/Huddinge/sthlm
Hoj
Kawasaki mean streak 1600
Jag gillar alla motorcyklar , kör själv en typ custom , dels för att försäkringen är så pass mycket billigare och så gillar jag stuket.

har även märkt att det är fler sporthojsåkare som klagar på customhojar än tvärtom , varför är det så ?

Allt på två hjul e kul :)
 

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten

kan även tillägga att han kör sin custom 125a för att han ville se stor och tuff ut på vägen...

Snubben du snackade med är ju pantad...

När det kommer till pudelns kärna så för min del skiter jag i vad för sorts hojar ni kör... Att ni kör är det som är viktigt!
Jag kör det jag vill köra för att jag vill köra det och jag hoppas att alla som kör hoj gör det med samma attityd.

Att välja en typ av hoj "bara" för att alla andra gör det är ju som att välja en ful brud för att polarna har det... :D

Nu flötar jag runt på en H-D Softail Springer...

Men kör jag Custom? Snälla jämför mig inte med återfallsknutten "Börje Bäst" på sin Kalle Anka Chopper.

Jag identifierar mig som motorcyklist i första hand, även om jag har varit märkestrogen i 17år. Enda anledningen till att det inte finns fler hojar i garaget är ekonomin.

Om någon tjafsar om skillnader Custom <> Sporthoj så avslutar du enkelt ämnet med att "jag kör det jag vill och du det du vill" och byter ämne till exempelvis att diskutera körupplevelser.
Däremot är det alltid bra att testa nya upplevelser.:tummenupp

Ride On!
 

-=Gandy=-

why drag knee when you can drag tail ?
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Rättvik
Hoj
Yamaha R1 -03
Min personliga åsikt så tycker jag att custom åkare har ingenting på detta forum att göra ! Sorry!!
 

fax

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Stuvsta/Huddinge/sthlm
Hoj
Kawasaki mean streak 1600
Min personliga åsikt så tycker jag att custom åkare har ingenting på detta forum att göra ! Sorry!!


ahhh där har vi ett lysande exempel.
ännu en inbiten omogen typ som trackar ner på andra modeller av motorcyklar än sin egen :dummer

det är precis lika dumt som typer med HD som inte tål japanska hojar, inte för att jag bryr mej så mycket , tycker bara det är löjligt att haka upp sig på sådana småsaker , folk kan väl få ha vilken sorts hoj dom vill.

Ja jag kanske kör custom just nu , men jag gillar ändå sporthojar också , menar du att jag inte får vara här för det ?
 
Last edited:

Die-hard

PigWheels
Gick med
24 Jan 2006
Ort
falun
Hoj
ingen
ska man gå in på teknikaliteter så heter forumet inte customhoj.com.. bara för att spä på den stundande diskussionen lite haha...
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Alla små ettriga 600 hojar osv kan ju inte vara sporthoj då.. vrid existerar ju knappt på en sån hoj, hästkrafterna får den enbart på grund av att dom varvar kopiöst. så då är vrid, ax, hk borta .chassi fjädring aerodynamik är alltså sporthoj enlig dig :D

Hmm har du koll på läget igentligen ?
(Säger inte detta för att jag åker 600cc nu för jag har haft flera 1000cc innan)
Vrid i en 600....jodå det är det, dock inte något att tala om på dom lägre varvtalen.
Är det inget ax i en 600 sportmaskin ?
Ja 0-200 Km/h går väl på ca 11 sek på en nyare maskin.
Jämför du det med din Sportster så är väl din mer lik en självgående gräsklippare....aa hur som helst låter den som en :D
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gämför du det med din Sportster så är väl din mer lik en självgående gräsklippare....aa hur som helst låter den som en :D

(Jämför :7peta )

Hahaha... :tummenupp Faktum är ju att det ska till nåt grönjävligt i trimväg för en skrammelburk för att ens mäta sig med en standard sporthoj.. :fakta
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Även om man ny tycker att en racehoj är en leksak så kan man ju inte förneka att en custumhoj total saknar körglädje, den e slö, tung, har pissigt chassie, dåliga bromsar listan kan göras hur lång som helst. Det är kanske svårt att förstå för en gubbe som aldrig skulle drömma om att köra för fort vad körglädje egentilgen är. Han tycker nog att körglädje är bra komfort och mycket hur mycket krom han kan visa upp på fiket? Jag anser att folk som kommer med argument i stil med -vad ska man med 150 kusar till när man ändå bara får köra 110? inte fattat vad det handlar om utan lever i en annan värld där nollvissionen och fisåkningen härskar. :confused:


Nä, men vad är ballast? Komma på en splittny retta med allt lull-lull och piska slingriga vägar...

Eller på en gammal traja som visserligen har låsningsfria trumbromsar original :)rolleyes:), sprutar olja som en fontän, har flera mm fjädringsväg och behöver en ventiljustering efter varannan kurva ;)


Varför ens jämföra sporthoj och "custom" (hur man definierar custom skulle man också kunna bråka om i evigheter, men skit i det)?

Det är två olika världar. Man köper inte en krompråm för att piska järnet på slingriga vägar och heller inte en plastraket med massor av mos under sadeln för att glida runt en varm sommardag (hoppas jag åtminstone). Varför inte jämföra sporthoj vs crolle, elller sporthoj vs SM?

Det är helt enkelt en smaksak, själv tycker jag lika bra om båda sorter. Att glida runt på en customhoj i 50-110 en vacker sommardag och känna lukter, hinna se landskapet och bara slappna av och njuta är... underbart. Att piska krokiga småvägar i relativt höga hastigheter har sin tjusning det också. Men det är mer adrenalin och "lek-glädje" (missförstå mig rätt) i det.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Diskussionen är i sak meningslös...

Det finns de som kör, och det finns de som åker motorcykel. De flesta flesta här på SH "kör" varav sitenamnet också är passande och bra.

De som också "åker" krompråm har i mina ögon 2 intressen, att köra hoj, och att åka hoj.

Den här diskussionen finns på flera ställen. På sjön upphör aldrig tjatet från gubbarna i sina stora, tunga segelbåtar med all möjlig och onödig jefla utrning om hur töntigt det är att ha en båt för massa pengar man inte ens kan sova skönt på. De fattar helt enkelt att vi inte seglar för att dricka dålig whiskey och bryggsegla på Utö, utan för att det är förjävla kul att SEGLA.. Precis som att det är förjävla kul att KÖRA hoj. I min värld har inget av dem med frihetskänsla eller "mys" att göra, det är bara så in i Skogås kul att man MÅSTE!!!

Gruppen gubbar som aldrig kommer fatta är de som alltid tagit det säkra före det osäkra, någon gång i livet haft eller kommer ha husvagn och som långt där inne någon gång under livet kommer förakta frugan för att de själva satt sig i sitsen där de är hunsade småpojkar som inte vågar "bråka", när en sund man hade "tagit en diskussion"!

50 C
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Alla små ettriga 600 hojar osv kan ju inte vara sporthoj då.. vrid existerar ju knappt på en sån hoj, hästkrafterna får den enbart på grund av att dom varvar kopiöst. så då är vrid, ax, hk borta .chassi fjädring aerodynamik är alltså sporthoj enlig dig :D
Det är ju tvärtom rätt bra vrid i en 600,runt 100Nm/liter.Vad ger din HD?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ju tvärtom rätt bra vrid i en 600,runt 100Nm/liter.Vad ger din HD?


:tummenupp
Det är nog ungefär samma i en HD kan jag inflika! Jag hade 120 Nm vid 4500 rpm i 1200:a motorn. I nuvarande 1640:n 162 Nm vid ca 4000, men jag tror att den kommer ge mer nu när jag bytte tändkurva, det vart stor skillnad nämligen. Jag ska bänka den igen. Skriver i byggtråden när jag har bänkat igen.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
:tummenupp
Det är nog ungefär samma i en HD kan jag inflika! Jag hade 120 Nm vid 4500 rpm i 1200:a motorn. I nuvarande 1640:n 162 Nm vid ca 4000, men jag tror att den kommer ge mer nu när jag bytte tändkurva, det vart stor skillnad nämligen. Jag ska bänka den igen. Skriver i byggtråden när jag har bänkat igen.
Där ser man.Vad ger dom utan att man plöjt ner några månadslöner på motorn?Enda "HD" jag provat är Buell S1(tror jag den heter)och den gick väl sådär:näsblod
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Där ser man.Vad ger dom utan att man plöjt ner några månadslöner på motorn?Enda "HD" jag provat är Buell S1(tror jag den heter)och den gick väl sådär:näsblod

Jag skulle tro att en Bulle har ca 120 Nm också, den har dock inte samma toppeffekt som min 1200:a hade. Om man inte skruvar till dem lite.
Jag hade knappt 100 bakhjulshäst i 1200:an 98.7 tror jag det var.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Skall man vara riktigt jäkla petig så är en pimpad plastraket också en form av custom... :D

Custom: från Customized.
:fakta

På ena sidan har vi miniblinkers, kolfiber och slip on.
På andra sidan har vi krom, läderfransar och raka rör.

I båda fallen handlar det om att vara ballast vid det lokala korvhaket.

:näsblod
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
3007090 Där ser man.Vad ger dom utan att man plöjt ner några månadslöner på motorn?Enda "HD" jag provat är Buell S1(tror jag den heter)och den gick väl sådär:näsblod
Buell är snygga men motorerna är lite "fjuttiga"..
Ska väl till en 1640-1670cc för att få fart på prylarna, eller hur mr JK.. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skall man vara riktigt jäkla petig så är en pimpad plastraket också en form av custom... :D

Custom: från Customized.
:fakta

På ena sidan har vi miniblinkers, kolfiber och slip on.
På andra sidan har vi krom, läderfransar och raka rör.

I båda fallen handlar det om att vara ballast vid det lokala korvhaket.

:näsblod

Ja jag håller med! Som jag uppgivet skrivit på SH flera ggr förut:
För mig är "custom bike" samma sak som det betyder i USA. Dvs "a customized bike", dvs en motorcykel som är ombyggd av eller åt ägaren. Dvs motorcykelvärldens motsvarighet till bilvärldens hot rods. Men i Sverige så har de smarta MC-försäljarna förstört utrycket, i Sverige har customhoj kommit att betyda motsatsen, dvs en helt original trist billig serietillverkad japansk HD-kopia med könlös prålig design på allt från fuskkylflänsar, dummy-motorkåpor till tankar med synlig plåtfalsar etc etc.

I USA skulle min hoj vara a custom bike, och jag skulle vara stolt. I Sverige skulle jag sannolikt bli stött om ngn kallade den för customhoj.
Till svenskar som undrar vad det är för en sorts hoj så brukar jag säga att det är som en tvåhjulig hotrod, och då fattar de direkt. Så helt klart är att svenska MC-handlarna förstört ett bra uttryck. Vi får uppfinne ett nytt eller ta tillbaks det. Norrtälje Custom Bike Show bevarar iaf uttrycket i den sanna tappningen!

Edit:
"Ballast vid korvhaket"!!? :mad: Det är ju skaparglädjen och känslan av att åka på ngt man själv byggt som är det fina! ;)
Mvh
J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Buell är snygga men motorerna är lite "fjuttiga"..
Ska väl till en 1640-1670cc för att få fart på prylarna, eller hur mr JK.. :)

Det finns mycket trim till Bueller, men de som handlar bueller här i sverige verkar inte vara så motorintresserade, mer motorcykelkörningsintresserade. det ser man ju i Buelltråden.

Sportster/Buellmotorn är ju tacksam att få fart på.
Vill man ha dem ännu större kan man bygga en sk mountainmotor , dvs man borrar dem helt fyrkantiga till 3 13/16" . De hamnar då på 1440cc.
En slöare variant är att borra till 3 5/8" vilket ger 1340 cc.
Det värsta är dock S&S strokervev och borr till 103" dvs 1690 cc. Men det blir nog svettigt att hantera i en kort liten Buell.

Jag ska dock inte säga för mycket om vad som går och inte går på de nya buellmotorerna 2003 och upp. Där har Björn MrBuell bättre koll.
Här finns mycket delar: http://www.nrhsperformance.com/
http://www.hillbilly-motors.com/html/porteng.html

/J
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top