custom vs plastraket...

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
om du nu inte gillar custom och bara sporthojar så borde du väl fixa att säja till han det.. vad gillar du med sporthojar då?
 

yamtt600r

Åker hellre än tokfort.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Till alla som anser att alla custom är värdelösa, tråkiga, dåligt chassi, dåliga bromsar mm. Provkör en orginal V-Rod som faktiskt är hyffsad pigg oxå.
Är de några av er som anser att alla custom är skit som testat en?
 

Mephiboseth

Fartblind?!?
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Götene
Hoj
Yamaha FZR 1000
Hmmm, visst finns det Custom-hojar som är brutalt snygga och trevliga! Så att helt dömma ut dem vill jag inte göra. Men jag känner att de hojarna inte är något för mig, därför låter jag bli...

Så varför argumentera mot någon om man ska ha custom eller sport? Det är ju ungefär lika viktig diskussion som om man gillar fiskbullar eller inte... Det är väl upp till var och en...

Personligen tycker jag att det är trevligt att inte alla mc-förare åker sporthoj, precis som att det är trevligt att inte alla bilförare åker Volvo...

Sen erkänn, det är faktiskt en ganska rolig syn att se en mötande custom med en gammal gubbe på som knappt når fram till styret =)
 

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
bmw f650 gs -04
man skulle juh kunna trimma upp en custom hoj, sätta på crossdäck, fixa bromsarna, och ta bort dom där onödiga 100kg bly vikterna som sitteer lite här och var... sen drar man ut och säger att man har uppfunnit supercustom eller något...
 

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Låt nu muppen gilla sin 125:a...nåt kul ska han väll få ha i livet.

Men avseende sporthoj/custom...är det inte så att man mest kanske retar sig på hela "custom stilen"...jag generaliserar nu men, visst är den typsike custom glidare en arrogant silverräv som helst av allt skulle vilja vara en fräsig HA-snubbe. Hela den grejen är så typsik "mellanmjölk" lite outlaw men ändå helt ofarlig. Man putar runt i 50 och leker tuff, helst ska det låta som fan...det är det JAG stör mig på.

Men visst, vill man bara ligga och glida är det väl ok...men inget för mig.

Vad ska du då göra med Skugg-glidaren? Jag säger nita honom... :fatta!

Våld kan ibland gör underverk.... :hihi

Och nej helt seriöst är inte detta inlägg...
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Rejsa om saken!
Yamaha TDR 125 -98 vs Custom 125 kan ju bli en spännande fight! :lol
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Hightuned skrev:
Även om man ny tycker att en racehoj är en leksak så kan man ju inte förneka att en custumhoj total saknar körglädje, den e slö, tung, har pissigt chassie, dåliga bromsar listan kan göras hur lång som helst. Det är kanske svårt att förstå för en gubbe som aldrig skulle drömma om att köra för fort vad körglädje egentilgen är. Han tycker nog att körglädje är bra komfort och mycket hur mycket krom han kan visa upp på fiket? Jag anser att folk som kommer med argument i stil med -vad ska man med 150 kusar till när man ändå bara får köra 110? inte fattat vad det handlar om utan lever i en annan värld där nollvissionen och fisåkningen härskar. :confused:

Det beror ju vad man menar med körglädje. Jag kunde inte sluta le förän långt efter jag stängt av farsans hondacustom när jag hade provkört. Vilken annorlunda känsla alltså:). Man satt jättebekvämt, och hojen rörde sig så mjukt och fint. Det blåser mer rakt in i näsan så man känner alla dofter i naturen, och det är bekvämare att vrida på huvudet och kolla runt o.s.v. Är ju en upplevelse det med. Vibrationerna rätt härliga, iaf i början.

Jag har övningskört mycket i med customgäng, och det är aldrig nån som har sagt nått vid fikarasterna. Tycker hela sporthoj/custom "rivaliteten" är rätt löjlig. Skapas ju av samma anledning som tex fotbollsrivalitet. Vet inte varför det blir så, men folk verkar ha svårt att höra att något de inte håller på med är bra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bearing skrev:
Det beror ju vad man menar med körglädje.

Huvudet på spiken!
Jag finner en enorm körglädje på en custom i 110 km/h på en spikrak motorväg bland en massa likasinnade, samtidigt som jag finner ungefär samma MÄNGD körglädje på en sporthoj på krokig väg. (oftast i körkortsfarlig hastighet)

Det är bara olika sorters körglädje.

Samma sak med bilar, när jag kör farsans dieselpickis är det väldigt liten risk att jag kör bort körkortet, men den är mysig den med.

Jag skulle nog inte ha enbart en custom, utan custom köper jag först när jag har råd att ha två hojar samtidigt...

Fast då vill jag heldre ha en riktig långgaffel, med höga dogbone-risers aphängarstyre och en shovelmotor, fett 15" bak och 21" fram....
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Själv skulle jag vilja ha olika sorters hojar vid olika tillfällen, tyvärr sätter min ekonomi stopp för det, så därför fick det bli en kompromiss.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Bearing skrev:
Tycker hela sporthoj/custom "rivaliteten" är rätt löjlig.
Haha jo, sen har vi motardfolket som tredje, dom tycker inte illa om nån men alla tycker illa om dom :p Så upplevs det lite här iaf, trots att alla är så sköna gubbar!
 

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Alnarp
Hoj
VFR 750F
tja, det är väl körglädjen det sitter i... visst är väl glidarna snygga, men jag tror inte dom är "underhållande" att köra... nån som vet nån glidare med körglädje? tycker Motor Guzzi's california serie verkar ganska schysst...
 

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Jag tror att det är en ego/fegis mentalitet som gör att man åker custom, jag menar, de är ju de enda motorcyklarna som man kan köra "mätaren i botten" utan att bli av med körkortet!

Jag har personligen inget emot customhojar, många utav dom är ju riktigt snygga, förutom detta vedervärdiga ljud som de släpper ifrån sig.
Alla som haft en granne med en dylik tingest med ett stuprör till ljuddämpare vet ju hur glad man blir klockan 8 på en söndagmorgon, när det ska ut och cruisas med polarna från reklambyrån, och det låter som tredje världskriget just har brutit ut när åket startas upp!
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
snälla ge argument mellan custom och *plastraketerna*

jag tycker det s*ger att åka custom men ni får tycka som ni själva vill..
man blir juh lite småsur när man inte riktigt vet hur man ska argumentera emot ngn som kör custom...
nämnde det för en på bussen hem idag.. han satt och skrek åt mig i 15min..
han sa t.ex
vem fan vill åka runt med nån j*vla plastleksak..
majoriteten av alla som kör hoj kör custom om man inte räknar med crosshojjar.. med mer..

vad ska man igentligen svara emot när man hör sånt här ***snack :fatta!

kan även tillägga att han kör sin custom 125a för att han ville se stor och tuff ut på vägen...

Varför argumentera överuvud taget. Var och en gör sina val.
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
gillar man att slicka kurvor lika fort som man åker rakt fram så skaffar man sig sporthoj.

rakt fram lite lojt med komfort som en cadillac -> custom


Skulle vilja ha båda delarna faktiskt, då de olika typerna bjuder på så väldigt olika upplevelser. :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
snälla ge argument mellan custom och *plastraketerna*

jag tycker det s*ger att åka custom men ni får tycka som ni själva vill..
man blir juh lite småsur när man inte riktigt vet hur man ska argumentera emot ngn som kör custom...
nämnde det för en på bussen hem idag.. han satt och skrek åt mig i 15min..
han sa t.ex
vem fan vill åka runt med nån j*vla plastleksak..
majoriteten av alla som kör hoj kör custom om man inte räknar med crosshojjar.. med mer..

vad ska man igentligen svara emot när man hör sånt här ***snack :fatta!

kan även tillägga att han kör sin custom 125a för att han ville se stor och tuff ut på vägen...

Custom=oftast urusla bromsar, högst tvivelaktigt chassi, låg tungpunkt(bra iofs..)men åbäket väger bly oxå..kurvprestanda?? NEJ...bästa kommetaren man kan ge custom-Nissarna är "Hur går fisket?" De gillar precis som sporthojsåkare när det låter lite mer om agat, gärna "Rask" raka rör, men sen är de som fjompiga för det gillar när det "Tickar" om rören vid avkylningen....suck.

Custom åker man, man är mer passagerare än förare, sporthoj kör man blir ett med maskinen, det är som förlängda nerven, visst kan jag ha förståelse för de som kör custom(min far o svåger är envisa customnissar) men för mig och mina behov av hoj och allt mer bana, så suger customhojar totalt purjo.:zpy

Edit: Gammal tråd, 2 1/2 år..trådskaparen kanske har gått på tung hoj från 125:a nu:D
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
gillar man att slicka kurvor lika fort som man åker rakt fram så skaffar man sig sporthoj.

rakt fram lite lojt med komfort som en cadillac -> custom


Skulle vilja ha båda delarna faktiskt, då de olika typerna bjuder på så väldigt olika upplevelser. :)

Med tanke på de hojar du letar efter så kommer du att få en bra kompromiss. Sedan finns det fesåkare på sporthojar och de som laddar s*tan på sin custom.
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Ha ha jag har provat.

Jag har kört sporthoj i 23 år....med uppehåll ett par år när jag av någon (underlig) anledning gick och gifte mig...:huvet

När jag skilde mig tog det tre veckor att återhämta sig med en fin thunderace :yoparty

Min nuvarande sambo fick en genial idé....vi provar något nytt nu sa hon.
Och eftersom :tuttar ord är min lag så bytte jag bort sportjojen mot en flång ny Kawa 1500 Mean Streak..
I mitt enkla tycke var den lite lam så jag började modda den per omgående med allsköns skit, pipor, fotpinnar, powercommander mm mm...

Sen kom den riktiga sommaren och jag hade nog hunnit lägga ca 600 mil med "den osvängbara". skrap gnissel,skraaaap

En solig sommardag skulle jag till jobbet, solen stog högt på himlen och termometern visade 25 fina grader i skuggan,nice som fan, eller hur?

NÄÄÄÄÄ, jag började fundera på om jag skulle ta bilen eller Kawan, fan om jag tar bilen kan jag lyssna på musik under tiden (och då satt det rensade vansinneshans pipor på hojen...)Det slutade med att jag tog bilen:rolleyes:

När jag kom hem på kvällen insåg jag att det var fel fel feeeel hoj för mig, så den såldes på stående fot och gav plats till en CBR 900...livet var tillbaks!

Men tittar man på det lite närmare så inser man juh snart att det finns olika typer av mc eftersom det faktiskt finns olika typer av bikers...
Jag har full respekt för alla som åker hoj och jag hälsar på 125:eek:r som vinkar på mig efter vägen, det är ju kommande generationers motorcyklister som surrar. Hälsar på alla som hälsar på mig :)

Men nu när jag bytt till motardåka så får jag mycket konstiga reaktioner när jag hälsar på customhojar....ser ut som frågetecken oftast och sen slänger dom upp handen i sista stund som om dom tänkte...."bättre en gång för mycket, kan juh vara nån jag känner" hahaha..

Ville bara tala om att jag har provat alla typer av mc, men att busa är mer min grej än att fisa...

För andra är det tvärtom....:yoparty

Over and out.
Öland ruels
BB
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top