Snyggt bygge och jag tror inte heller att just din hoj skulle vara en problem hoj. Borde inte denna hoj gå att besikta via SFRO? Som jag fattar det måste man göra lite fler ändringar än att "bara" skruva dit en turbo för att kunna få den SFRO godkänd och du har ju bytt gaffel och bromsar så det borde ju gå bra då. Hade jag ägt hojen hade jag försökt få till en godkänd besiktning efter allt slit med bygget.
Jag är också lite rädd för utveckligen om besikningsfriheten om det börjar moddas för friskt i stugorna med effektökningar lite hej vilt, håller ju också på med jänkebil och här finns det ju pilsnerbilar som jag många gånger säkert skulle ha svårt att ta sig genom besiktningen. Jag har inget i mot dom bilarna och raggarna och tycker att dessa bilar faktiskt kan vara lite roliga och är en fin motpol till de superrenoverade finbilar som knappt körs till träffarna ägda av pengaplacerare. Risken jag ser är att denna besiktningsbefrielse antingen kommer att upphävas, alternativ kommer polisen att gå hårdare fram med flygande besiktningar där deras tyckande kommer att skicka fordon till bilprovningen efter efter tycke och smak. Tycker polisen att fordonet ska ombesiktas så blir det ju så vare sig det är fel på det eller ej, än så länge har vi knappt några poliser på gott och ont men detta kan ju säkert ändras. Tror utan att veta det tror jag på ett större problem bland bilar, visst det är 71
rna som nu är besikningsbefriade om man besiktar i år, men här kan man ju hitta på mycket skoj med en en kompressormatad 454 V8:an eller klämma ner nåt modern drivlina i en gammal bil och köra "besiktat".
Jag tror att i framtiden kommer vi nog att se entusiastfordon som då möjligen kommer att vara besiktnings och skattebefriade men efter nån form av entusiastbesiktning där vissa krav skall uppfyllas ungefär som på vissa entusiastförsäkringar, tror även att den rullande 30 års regeln för skattebefrielsen kommer att ändras då bilarna det nu berör knappast kan kallas klassiker rakt av.
Nästa sak är ju vad som händer vid tex en olycka om man kört med en turbohoj som inte är regbesiktad med turbo, man har ju då framfört en obesiktad hoj och vad säger försäkringsbolagen då? Det behöver ju inte vara en själv som orsakat olyckan men misstänker att det kan bli strul.
Kapar väl vidare i tråden, hoppas det är ok. Jag håller ju också på att joxa med överladdning och tänker i mitt fall utnyttja systemet med besiktningsfriheten under provkörningsperioden för att inte dra till sig onödig uppmärksamhet men har tanken att sen försöka regbesikta med kompressorn. Som jag fattar det hela kan man hänga på en turbo och regbesikta men då får man inte öka effekten eller vridmomentet, klarar man inte den biten så måste man gå via SFRO. Som jag fattar det då måste man göra fler ändringar än bara turbo på hojen men undra om det skulle räcka med att byta till bromsen fram till dubbla skivor och ha 2 cm längre stötdämpare bak för då han man ju ändrat både chassiegeometrin och bromsarna.
Nån som vet hur det är med besikningsregler om man monterat en turbo och vad som gäller med för att få besiktat via SFRO?
Åter igen snyggt bygge.