CX500 café med turbo och Maxxecu.

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
20181201_131147.jpg
Ja det funkar fint men det går inte så fort.
Är ju lite svårt att byta utväxling med kardan.
Man ska tydligen kunna ändra primärdreven från en 650 turbo men hur många sådana finns det att få tag i?
Är ju ändå ganska skön känsla när dom andra måste smörja titt som tätt.
Måste berömma Hondas ingenjörer som har lyckats med konststycket att tillverka en kardanhoj som inte hissar vid gaspådrag. Var lite rädd att det skulle kunna hända när man höjde effekten men icke då!
 
Last edited:

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
IMG_0057.JPG
Sadeln är det enda som jag inte gjort själv och naturligtvis är den för dåligt stoppad så jag tänkte göra om den i vinter.
Själv är bäste dräng ,som sagt!
Kanske skulle byta med KTM:ens sadel...?!:tungan
Nån mer som brukar åka Skaraborgs Vintercup förresten?
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
20180312_183604.jpg
Sladdar och slangar till tusen!
Är ju lite mindre plats på en hoj jämfört med en bil så det är ju en utmaning i sej.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
View attachment 446571
Sladdar och slangar till tusen!
Är ju lite mindre plats på en hoj jämfört med en bil så det är ju en utmaning i sej.

Detta med att konvertera till sprut har lockat länge.
Är det ”bara” kamaxelgivare som behövs? Ja, förutom spridare, spjäll & sånt men just det elektriska/mekaniska förutsättningarna.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Nja, bränslepump, retur, regulator, vevaxelgivare vattentemp, insugstemp, mapsensor behövs också men det är ju inga dyra grejer.
Vevaxelgivaren är väl det största ingreppet på min men på många andra motorer är väl kamsynken lite svårare att få till...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nja, bränslepump, retur, regulator, vevaxelgivare vattentemp, insugstemp, mapsensor behövs också men det är ju inga dyra grejer.
Vevaxelgivaren är väl det största ingreppet på min men på många andra motorer är väl kamsynken lite svårare att få till...

Funkar inte original vevaxelgivare? För dålig precision?
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Är ju mer så att har man vevaxelgivare så har man i regel redan insprutning...

Men annars så passar många givare beroende på vilket sprut som används.
Problemet är väl att det kan vara för få tänder på veven
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
20171221_203612.jpg
Bensinpump ifrån en Aprilia Mille-01.
Hade ju kunnat använda nån inlinepump men nu slapp jag ju krångla med returintag i tanken samt att jag fick nån liter extra.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
20180927_183210.jpg
Gjorde ett nytt lite större kyl också.
Hittade ett som var till nån bil på utförsäljning som jag kapade ner.
IMG_0054.JPG
Lite kinaskit blir det ju på denna hojen också.
Funkar förövrigt perfekt:tummenupp
Hade ingen tempmätare i hastighetsmätaren men är nöjd så här.
Det finns ju olika standarder på allt nu för tiden och detta lock passar på Honda cross bl.a.
Så det blev till att skaffa ett krokigt kyl och slakta. Lödde halsen med zinklod.

Jag brukar säga att: "Vilken tur det finns standarder, synd bara att det finns så många!"
 
Last edited:

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
20180701_200235.jpg
Först hade jag en kina turbo men axeln rök ju givetvis av, och det kanske var tur för då satte jag på en modell större som sitter på en golf 1,9 diesel mm.
På köpet blev det ett nytt grenrör med mindre mottryck. Flyttade upp registret kanske 500 varv men nu andas den mycket bättre:yoparty20180522_180855.jpg

Mottrycksmätning pågår! (fast på det gamla grenröret)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Riktigt imponerande bygge. Ska bli skoj att se det färdiga resultatet. :tummenupp
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Fantastiskt fint projekt!
Får man tigga en profilbild på maskinen? Du har ju några riktigt fina delar på den!:tummenupp
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Kan du berätta mer om kylarlödningen?
Vilket flussmedel?
Vad för värmekälla använde du?
Zinklod vilket som helst?

View attachment 446634
Gjorde ett nytt lite större kyl också.
Hittade ett som var till nån bil på utförsäljning som jag kapade ner.
View attachment 446635
Lite kinaskit blir det ju på denna hojen också.
Funkar förövrigt perfekt:tummenupp
Hade ingen tempmätare i hastighetsmätaren men är nöjd så här.
Det finns ju olika standarder på allt nu för tiden och detta lock passar på Honda cross bl.a.
Så det blev till att skaffa ett krokigt kyl och slakta. Lödde halsen med zinklod.

Jag brukar säga att: "Vilken tur det finns standarder, synd bara att det finns så många!"
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Jag använde alutite. Det är ju zinkstavar med nån % aluminium.
Det är ganska lätt egentligen, jag värmde med gassvetsen lite försiktigt på kylet och smälte på en ring runt hålet på en nyslipad yta. Sedan medans det är smält så skrapar man med nåt vasst i smältan och på så sätt bryter man oxidskiktet och zinken "rinner ner under" oxiden. I och med att det är smält metall ovanför så kommer aldrig syret åt att oxidera mer. Sedan gjorde jag likadant på halsen fast med en gasolbrännare som inte blir lika varm.
Efter det så lade jag på halsen på kylet och smälte ihop delarna, eventuellt lade till lite lod och gnuggade halsen lite så att ev. oxid flöt bort åt sidorna. Kylet har ju en liten egenskap att den stjäl mycket värme men det är ju det den ska göra i vanliga fall. Så jag skulle föredra gassvets framför gasol.
Har lagat kylarceller som har fått stenskott med framgång också så jag kan rekomendera det.
 
Last edited:

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Riktigt häftigt bygge :tummenupp
En sån där hade jag velat ha att cruisa till o från jobbet med på sommaren

- - - Updated - - -

Riktigt häftigt bygge :tummenupp
En sån där hade jag velat ha att cruisa till o från jobbet med på sommaren
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Fasen vad slö jag har varit i vinter men nu jäklar ska det sista finliret bli färdigt:tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det här är verkligen ett coolt bygge med hög teknikgrad. En udda motor. På åttiotalet verkar det funnits pengar i överflöd på utvecklingsavdelningarna = fria händer
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top