Cyklar ni?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Grova jävla tungrullade däck och lägre utväxlingsförhållande (inte bara för att hjulen är två tum mindre, utan även för att man oftast slänger på mindre framkrans)

Plus att ramgeometrin inte alls är optimerad för max kraft i pedalerna utan kanske mer för att cykeln ska bli lätthanterlig när man står upp i knixiga partier i skogen.

Räcker det?

Det är ÅAS lika dumt att cykla racer i terrängen.
Ok, du har nog mer koll än mig inom den här kategorin så ska inte säga emot.

Men så som jag själv använder en MTB så kör jag med slicks, Nokian AWS 26*2.0, 4 bar bak och 3,5 bar fram. Stabilare fälgbanor som tål sidobelastningar bättre. Lite högre tillbakaflyttat styre och låg ram med hög sadelstolpe. Blir typ en som en "trampcykelsupermotard", funkar bra till mkt men inte optimal till nått.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, att cykla MTB i stan är ju lika idiotiskt som att köra Jeep till stureplan, men så korkad är väl ingen?

Ingen har förvisso beskyllt mig för att vara smart men jag tycker MTB är perfekt i stan. Visst går det kanske lite onödigt tungt men man har bra kontroll, bra bromsar och dom funkar utmärkt när man ska gena över trotoarer mm. Här i Lund har vi dessutom massor med kullerstensgator som inte är särskillt kul med allt för smala däck.

Grova jävla tungrullade däck och lägre utväxlingsförhållande (inte bara för att hjulen är två tum mindre, utan även för att man oftast slänger på mindre framkrans).

I stan går det sällan så snabbt att utväxlingen blir nåt problem

Plus att ramgeometrin inte alls är optimerad för max kraft i pedalerna utan kanske mer för att cykeln ska bli lätthanterlig när man står upp i knixiga partier i skogen.

Fast så kör ju jag allt som oftast i stan också...

Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Visst är det så, det finns ju folk som åker SUV i stan och folk som åker motard också, alla tycker olika, det är därför det finns olika sorter.

Guw då måste jag hamna på toppen av din idiotskala då som åker runt på den här enbart inne i stan för att frakta mig till gymet ibland på sommaren.

Bifogat

• DSC00646.JPG
    DSC00646.JPG
    206.8 KB · Visningar: 64

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Det där är en riktigt dålig stadscykel... vill ju varannan kotte sno. :tungan

Jag har den ju visserligen fullvärdesförsäkrad, kom nyss på att jag haft den försäkrad även över vintern vilket var jävligt onödigt :näsblod

Det är inte alltid så jävla kul att lämna den, skulle haft något ratigare att cykla på eg. Var ett typiskt "impulsköp" skulle inte köpa så dyr men kunde inte låta bli.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nått jag klurat på varje gång jag är trött i benen är följande, finns det el-påhängsmotor att köpa?

Inte elcykel alltså utan en elmotor man hänger på och kan ta av (stöldrisk-deluxe).

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
En bra sak med MTB som citycykel är om man har ett brett styre med barends så är det lätt att hänga matkassarna där. Påsarna kommer en bit ifrån hjulet samtidigt som de sitter fast säkert där.

manneman

Guest
Var och en blir salig på sin tro, jag har kört MTB med hårdpumpade slicks i stan, och det går onödigt tungt och utväxlingen räcker inte till.

Jag kör med 26x1,3" Continental sportcontact och ska det gå fortare på gångarna i stan så bör det nog vara folktomt...:rolleyes:

Bifogat

• 273901.jpg
    273901.jpg
    25.4 KB · Visningar: 33

manneman

Guest
Nått jag klurat på varje gång jag är trött i benen är följande, finns det el-påhängsmotor att köpa?

Inte elcykel alltså utan en elmotor man hänger på och kan ta av (stöldrisk-deluxe).

Gymkort eller gympadojjor är nog ett bättre förslag.:D

[YOUTUBE-ID]vEnwNKh1Zmg[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad