Cyklar ni?

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Singelspeed är överskattat. Det kan jämföras med att åka segelbåt->framstegsfientligt. Har vi nu utvecklat växlar och motorer, använd dom!!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Singelspeed är överskattat. Det kan jämföras med att åka segelbåt->framstegsfientligt. Har vi nu utvecklat växlar och motorer, använd dom!!


Men när man nu har alla andra sorters båtar, visst kan det vara okej att ha en segeljolle bara på kul?
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Yes, cyklar ~1h varje dag, på min Cannondale F5:

cano%20F5_bbq.jpg


Själv har gillar jag inte riktigt fixies. Men jäklar vad mycket lättare det blir att cykla i stan. :pendlarmedfetaMTBdäck

Sen har jag en känsla av att de som har fixies är så inne i cyklandet att de själva plockar ihop precis den cykeln de vill ha?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Själv har gillar jag inte riktigt fixies. Men jäklar vad mycket lättare det blir att cykla i stan. :pendlarmedfetaMTBdäck

Sen har jag en känsla av att de som har fixies är så inne i cyklandet att de själva plockar ihop precis den cykeln de vill ha?

Jo, att cykla MTB i stan är ju lika idiotiskt som att köra Jeep till stureplan, men så korkad är väl ingen?

Visst är det så att fixiecyklister vill plocka ihop cykeln själva, det ser man ju inte minst i den här tråden där vi är ett par stycken som alla har olika tankar om hur dom ska se ut.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Inge fixie eller så.

En pendlarkonverterad Scott Scale 60 med skivbroms.

När det cyklas ordentligt är den en Kona Stab Supreme det leks med.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jo, att cykla MTB i stan är ju lika idiotiskt som att köra Jeep till stureplan, men så korkad är väl ingen?

:hej

Cyklat hela vintern, guld med halvtomma MTBdäck på is och snö.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Singelspeed är överskattat. Det kan jämföras med att åka segelbåt->framstegsfientligt. Har vi nu utvecklat växlar och motorer, använd dom!!

:lol
Om man över huvud taget cyklar så är man väl rätt bakåtsträvande?
Cyklister som tror de är "action-sportare" är ju det kanske mest fåniga som finns, som att skaffa bocksägg och tro att man blir tuff. Cykla slutar man med efter mellanstadiet alternativt om man får värdighet senare.

Som en R1a alltså? :va

Nja, mer som en gammal SRAD. ;)
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Lite reflektioner ang vad jag personligen tycker ang ramgeometri. Kedjestagen får gärna vara så korta som möjligt, så att bakdäcket bara ligger nån mm ifrån sadelstoplsröret eller vad det kallas, då blir cykeln läthanterlig om man ska trixa på bakhjul och ha sig. Framdelen på cykeln ska inte vara för kort för då tar foten i framhjulet titt som tätt och det är ju onödigt. :tungan Sen det viktigaste är att det ska vara ordentlig lutning på sadelstolpsröret så att sadeln kommer långt bak i förhållande till vevpartiet, annars känns det obekvämt att sitta, man måste hålla emot med armarna mot styret onödigt mkt för att inte glida frammåt. Kolla gamla dam och herr-trallor, dom brukar många tycka är bekväma att cykla på och dom har mkt vinkel.

Sen om man har vevpartiet sittandes högt så kan man svänga brantare och trampa samtidigt utan att tramporna tar i backen, dock så måste man då även höja sadeln och styret och hela cykeln kommer bete sig annorlunda.

Jo, att cykla MTB i stan är ju lika idiotiskt som att köra Jeep till stureplan, men så korkad är väl ingen?
Förklara varför det är så korkat?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Förklara varför det är så korkat?

Grova jävla tungrullade däck och lägre utväxlingsförhållande (inte bara för att hjulen är två tum mindre, utan även för att man oftast slänger på mindre framkrans)

Plus att ramgeometrin inte alls är optimerad för max kraft i pedalerna utan kanske mer för att cykeln ska bli lätthanterlig när man står upp i knixiga partier i skogen.

Räcker det?

Det är ÅAS lika dumt att cykla racer i terrängen.
 

manneman

Guest
Grova jävla tungrullade däck och lägre utväxlingsförhållande (inte bara för att hjulen är två tum mindre, utan även för att man oftast slänger på mindre framkrans)

Plus att ramgeometrin inte alls är optimerad för max kraft i pedalerna utan kanske mer för att cykeln ska bli lätthanterlig när man står upp i knixiga partier i skogen.

Räcker det?

Det är ÅAS lika dumt att cykla racer i terrängen.

Beror ju på om man kör som en huligan, då har det ju sina fördelar att ha en cykel som tål lite mer.
Jag äger 1 racer, 2 tempohojar samt en Mtb, gissa vilken som får lida i stan?

Däck går ju att välja efter uppgift...

För övrigt är jag inne på att skaffa en Cyclocross för att använda till lättare terrängkörning och det är ju i princip en racer så hur tänkte du nu?

Och till TS:
Vad är det för fälgar på översta hojen? Snygga vart de iaf.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Beror ju på om man kör som en huligan, då har det ju sina fördelar att ha en cykel som tål lite mer.
Jag äger 1 racer, 2 tempohojar samt en Mtb, gissa vilken som får lida i stan?

Däck går ju att välja efter uppgift...

För övrigt är jag inne på att skaffa en Cyclocross för att använda till lättare terrängkörning och det är ju i princip en racer så hur tänkte du nu?

Och till TS:
Vad är det för fälgar på översta hojen? Snygga vart de iaf.

Var och en blir salig på sin tro, jag har kört MTB med hårdpumpade slicks i stan, och det går onödigt tungt och utväxlingen räcker inte till.
Då bytte jag ändå till 175mm vevarmar och större klingor.

Hybriden jag byggde som jag förhoppningsvis ska använda i sommar har tätstegad racerkrans bak och 52 kuggars framkrans på 175mm vevarmar, samt lite tåligare fälgbanor.

Och jo, jag vet vad en cyklocross är.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top