Fast det är ju den balansen som var lite orsaken till att (även om jag är tacksam för all input) främst ville ha tips från andra Rookies. Just nu idag är jag så långsam att jag nästan (inte fullt dock) kan köra på bra gatdäck, men det lär ju ändras rätt snabbt när man kommer igång.
Så ett däck som funkar för mitt (blivande) mid-range rookie-tempo och lever så länge som möjligt är ju vad jag söker. Men som du säger, får man beggade däck så är det väl bäst oavsett. Eller däcks-spons
Jag har kört r 600 i två år och vet vad jag pratar om, det bästa är att köra på bra däck till låg kostnad. beg däck är ca 1/4 av prist men endast 1/10 slitna = mest däck för pengarna. Att köpa några andra däck är att kasta pengar i sjön att köpa ett sett nya lite sämmre däck är sämmre än att köpa 4 set bra 90% kvar att köra på däck.
Om du är så långsam att du kan köra gatdäck så kan du köra lika långsamt på ett begagnat racedäck och det är billigare än ett gatdäck.
Det är viktigt att inte ändra på för mycket olika parametrar när man vill bli snabb, att köra olika däcksfabrikat kräver att man vet hur man ska ställa in hoj mm. 2011 så körde toppen och merparten av samtliga i sst dunlop för att dom är bäst. därmed är det det som är lättast att få tag i beg. Att dom dessutom är bäst är ju ingen nackdel. Bättre byta bra billiga däck ofta en dyra sämmre sällan.
Kan du hitta en sst förare som du kan köpa 2 set bra däck av varje tävlinghelg så får du säkert dom för 1200 / set då har du på 7 helger köpt 14 set för ca 17 tusen kr, vilket är billigare än 4 set nya, och då lovar jag dig att du har en hög däck kvar till nästa års försäsong och troligtvis framdäck så du klarar halva 2013 års tävlande, då du har bättre fart och köper några nya bakdäck.
Det är när man kr R600 som startavgiften är en den stora utgiften på en racehelg..... när man kör sst är det den lilla kostnaden.....