Däck för 250 SP 2006

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Nu var ju inte jag på Anderstorp, men däremot Gelleråsen igår. Det regnade i princip hela dan och banan var sjöblöt. Det blev båt-varv istället för bomb-varv.

Jag körde på förra årets däck, och det gick ju inte heller bra. :rolleyes: Näe, vi kanske behöver regndäck ändå, även om många varit kritiska till det hittils.
 

Niklas C

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Åsa skrev:
2039799 Däck för 250 SP år 2006
Hej alla ni som skall tävla i 250 SP.
Då vi ännu inte fått fram något klassbeslut över vilka däck vi skall köra på denna säsongen föreslår vi att vi förtsätter som föregående år med Dunlop:

Fram 208GP 110/70 17"
Bak 209GP 160/60 17"
Pris 2 495:-

TL-racing som säljer dessa däck kommer att finnas på plats på 3 av årets tävlingar, men skickar även ut däck till en fraktkostnad av 300:-.
Telefon: 011-167060

Hälsningar
Åsa & Jannica (Bikerbitch)



Det låter ju helt vansining!! Ska man ha en regel som begränsar vilka däck man ska ha och tvingar en att köpa ett visst märke ska det väl vara ett vettigt pris eller! Det här känns ju som att Dunlop har mutat någon på svemo. Jag körde tidigare en klass (superstockEM 99-01) där det var enhetsdäck(Pirelli). Fast då hade pirelli ett intresse av racingen och ställde upp med service och så. Däcken kostade 1.850:- för ett set. Och då handlade det om 190/55-17 bak och 120/70-17 fram. Det här med Dunlop känns ju som världens jävla ocker...
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Niklas C skrev:
2132208 Det låter ju helt vansining!! Ska man ha en regel som begränsar vilka däck man ska ha och tvingar en att köpa ett visst märke ska det väl vara ett vettigt pris eller! Det här känns ju som att Dunlop har mutat någon på svemo. Jag körde tidigare en klass (superstockEM 99-01) där det var enhetsdäck(Pirelli). Fast då hade pirelli ett intresse av racingen och ställde upp med service och så. Däcken kostade 1.850:- för ett set. Och då handlade det om 190/55-17 bak och 120/70-17 fram. Det här med Dunlop känns ju som världens jävla ocker...
Priserna går väl upp. Oljan blir ju inte billigare=dyrare att tillverka däck.
Men självklart betalar jag gärna så lite som möjligt för däck. Du kan kanske fixa fram ett bättre pris till oss, då skulle du glädja många SP:åkare :banana
 
Last edited:

Niklas C

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Åsa skrev:
2132225 Priserna går väl upp. Oljan blir ju inte billigare=dyrare att tillverka däck.
Men självklart betalar jag gärna så lite som möjligt för däck. Du kan kanske fixa fram ett bättre pris till oss, då skulle du glädja många SP:åkare :banana


För att svara på din fråga så kan jag ju berätta att man fortfarande kör en däcksregel i EM som tvingar alla förare att köra/köpa samma däck. Priset för 2006 ligger kvar på samma nivå strax under 2000:- sek. inkl moms.
Då är det ändå däck som enligt listpriser är mycket dyrare än dom här smala dunloparna.
Jag har tyvärr inte tid att engagera mig i att fixa billigare däck.
Fast i det här fallet tycker jag att ifall ingen kan erbjuda ens i närheten av ett vettigt pris så ska väl ingen tillåtas ha monopol på däcken?? Vad är vitsen då? att göra det dyra för de tävlande och gynna en handlare? Vansinnigt... vem är mutad?
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Niklas C skrev:
2133005 För att svara på din fråga så kan jag ju berätta att man fortfarande kör en däcksregel i EM som tvingar alla förare att köra/köpa samma däck. Priset för 2006 ligger kvar på samma nivå strax under 2000:- sek. inkl moms.
Då är det ändå däck som enligt listpriser är mycket dyrare än dom här smala dunloparna.
Jag har tyvärr inte tid att engagera mig i att fixa billigare däck.
Fast i det här fallet tycker jag att ifall ingen kan erbjuda ens i närheten av ett vettigt pris så ska väl ingen tillåtas ha monopol på däcken?? Vad är vitsen då? att göra det dyra för de tävlande och gynna en handlare? Vansinnigt... vem är mutad?
Tror ju inte att någon är mutad (lr är jag för godtrogen nu :confused:) men det torde väl ligga mera intresse för sponsorer att hjälpa EM/VM klasser än en instegsklass som SP...
Men sant, borde kanske inte vara ett och samma företag som har monopol på försäljningen... Jag har hört av flera att just dom häringa däcken i Sverige bara finns just hos TL-racing. Lr är det kanske oxså fel?
Misstolka mig inte, jag vill ju självklart att vi betalar så lite som möjligt, men att komma dit vet inte jag tyvärr hur man gör.
Konstruktiva förslag någon?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En viss skillnad på EM och en suppoertklass som, tyvärr, kommer att fasas ut inom en inte allt för snar framtid i Sverige.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Gustav O skrev:
2133504 En viss skillnad på EM och en suppoertklass som, tyvärr, kommer att fasas ut inom en inte allt för snar framtid i Sverige.

Ääh du pratar ;) Bästa klassen ju. :banana

Lagomt snabbt och lagom dyrt och sen så är det ju tvåtakt också som grädde på moset. :banana

Edit: Glömde ju att det är knivskarpt chassie (TM) också.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Finns väl inget krav på att köpa hos just de handlarna men eftersom listpriset är det dubbla så är det väl ett enkelt sätt att få ett bra pris för de som t ex inte har spons och kan få det ännu billigare eller gratis. Vad är problemet med själva upplägget? Om man vill diskutera däckvalet kan jag förstå det men upplägget är det väl inte fel på.
 

Niklas C

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Neutral skrev:
2134457 Finns väl inget krav på att köpa hos just de handlarna men eftersom listpriset är det dubbla så är det väl ett enkelt sätt att få ett bra pris för de som t ex inte har spons och kan få det ännu billigare eller gratis. Vad är problemet med själva upplägget? Om man vill diskutera däckvalet kan jag förstå det men upplägget är det väl inte fel på.


Upplägget är det inge fel på. Att tvinga alla att köpa en sorts däck från ett ställe. Det är ju ett kanonupplägg...

Poängen med det hela måste ju vara att det ska bli billigare för alla. Som ni säger, visst är det kanske så att det finns ett större intresse för EM. Men om intresset inte finns från någon importör/fabrikant för 250sp ska väl ingen hålla på. Nu är det ju en som gör massor med pengar på alla förare i 250 sp, förare som valt klassen för att den ska vara billig.
När jag körde 250sp hade jag en deal med lokala däcksfirman(en sån som de flesta kan skaffa sig om man går ner dit) och de va billigare än det som e nu. Inte mycket visst, men va fan... ska någon få ha monopolet så ska det väl va riktigt bra för alla. Det här är ju för fan som att komma till Le Mans och tvingas att köpa arrangörens soppa för 25 spänn litern.
Det är ju ingen annan klass som har ett däckmonopol... När man har haft det i EM, i Holländska Öppna, SV 650 cup i tyskland eller där man nu haft det har det ju varit ok priser.
Det duger inte att säga att det är billigare än några jävla listpriser. Det finns ju för fan inte ens en gatknutte som betalar dom.
Att ni som själva kör 250sp inte protesterar fattar jag inte. Dunlop kan ju finnas kvar i depån utan monpol. Skulle det vara så att det är bäst och billigast så kommer ju alla fortsätta handla där. Enkelt o få reda på. Fram med lite rättvisa, bort med det oetiska, osportsliga o äckliga monpolet. Fan, undra om det inte är olagligt också.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Niklas C skrev:
men va fan... för fan... några jävla... för fan... Fan,...
Jag håller med dig i ditt resonemang men tycker du kan framföra det utan svordomar, det låter mer seriöst och framförallt mycket trevligare.

När du körde 250 SP med spons från lokala däckfirman, vilka däck använde du? När jag gick till lokala däckfirman och frågade om däck (Dunlop 207 GP) fick jag svaret att de trots sin DOT-märkning var specialdäck som de inte tog in.
 

Niklas C

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Teddy skrev:
2134653 Jag håller med dig i ditt resonemang men tycker du kan framföra det utan svordomar, det låter mer seriöst och framförallt mycket trevligare.

När du körde 250 SP med spons från lokala däckfirman, vilka däck använde du? När jag gick till lokala däckfirman och frågade om däck (Dunlop 207 GP) fick jag svaret att de trots sin DOT-märkning var specialdäck som de inte tog in.


Jag ska vårda mitt språk...
Jag körte Metzeler, Michelin och Dunlop då. Alla funkade, de såg man i toppen också, man kunde vinna på alla märken.
Dunlop har delat upp sin agentur har jag för mig. TL har importen på alla racingdäcken. Därför hamnar en del gatdäck under honom också för att dom är "rejsiga".
Hade dom inte haft den här regelstadgade monpolen som inte känns som Sverige 2006, skulle dom ju inte kunnat hålla på med dom här ockerpriserna. Att svemo santionerar den här tvivelaktiga verksamheten är ju upprörande. Vem har fått en gratisresa till västindien.
Varför inte ta in reggisar från Kina o sälja i 250sp. Rättigheterna är väl till högstbjudande från svemo.
Ifall svemo nu hävdar att Dunlop-dealen verkligen är bäst så är det ju bara att ta bort tvånget att använda dem. Alla kommer ju i så fall att fortsätta med dem. Vågar svemo göra det?
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
I år är det är förarna själva som valt Dunlop, inte Svemo. Ursprungligen var det en deal mellan SO och Dunlop som Svemo valde att fortsätta med för 250SP i SM och så har det fortsatt, ingen har klagat på det för de har ansetts vara de bästa däcken i både torrt och blött.

Att alla kör med samma förutsättningar är en stor del av charmen med klassen och just Dunlop D209GP tycker de allra flesta är ett väldigt bra däck som vi vill köra på. De har grymt grepp och håller i evighet, sen att de inte är helt klockrena i regn är en annan femma. Ingen har orkat engagera sig i att pressa priserna mer och faktum är att årets deal är ca 200 kr billigare per set än i fjol fast då sponsrar inte Dunlop ett set i pris till varje tävling. Bättre att det blir billigare för alla än för de som oftast står på pallen.

Ett större problem som jag ser det är att vi inte får ha regndäck, efter Anderstorp så vill jag VERKLIGEN ha regndäck!
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Hur stora chanser har man att köpa ett set Dunlop 209 GP eller motsvarande för mindre än 2495 kronor om man inte har spons eller kontakter inom branchen?
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Däck känns inte som den största utgiften i 250SP för tillfället. Reservdelspriser på Aprilia-orginal är betydligt värre, trots bra priser på Starol, än att vi kanske kunde pressa ner Dunlop-däck 300:- till för ett set.

Eller att soppan kostar 12:-/liter och så vidare.
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
Metzeler M-1

tjänare! har bara läst med ett halvt öga genom tråden....

men hur som helst tävlar ja i 125std och vi fick nya enhetsdäck till
nu i sommar, men ja provkörde dem nere på anderstorp.
å de var en glad överaskning, dom gick jävligt fint på regn,
då ja nästan kunde åka med knäskrap i regnet. och när vi 125 std hade 5 sekunder snabbare varvtid än 250sp i finalen så ser man ju att deras däck är inte gjorda för nå mer än smådugg...

men däcken fungerade även tokfint på torrt underlag. dessa däck har även
fått väldigt fin kritik på stora hojjar.
så skulle de inte kunna vara en ide att använda som enhetsdäck till 2007
även i 250sp?

däcken är metzeler M1

hade så gött :)
 

Niklas C

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Torkel skrev:
2134682 I år är det är förarna själva som valt Dunlop, inte Svemo. Ursprungligen var det en deal mellan SO och Dunlop som Svemo valde att fortsätta med för 250SP i SM och så har det fortsatt, ingen har klagat på det för de har ansetts vara de bästa däcken i både torrt och blött.

Att alla kör med samma förutsättningar är en stor del av charmen med klassen och just Dunlop D209GP tycker de allra flesta är ett väldigt bra däck som vi vill köra på. De har grymt grepp och håller i evighet, sen att de inte är helt klockrena i regn är en annan femma. Ingen har orkat engagera sig i att pressa priserna mer och faktum är att årets deal är ca 200 kr billigare per set än i fjol fast då sponsrar inte Dunlop ett set i pris till varje tävling. Bättre att det blir billigare för alla än för de som oftast står på pallen.

Ett större problem som jag ser det är att vi inte får ha regndäck, efter Anderstorp så vill jag VERKLIGEN ha regndäck!


Förarna själva...??
Om man inte tvingar ALLA att köra på et visst däck så är ju valet fritt ändå. "Alla" som tycker att dom är så bra kan ju fortsätta köra med dom. Jag säger inte att man ska förbjuda däcken. Jag sa bara att man skulle ta bort de tveksamma monopolet. Det är ju fortfarande fritt för folk att köpa de däcken.
Att ingen har orkar engagera sig för att pressa ner priserna som du säger låter ju ganska sorgligt. Folk är alltså medvetna om att det är något som inte står rätt till men bara accepterar det. Som boskap...
Jag ser inget som skulle bli sämre av att häva monopolet. Dunlopdäcken finns ju där för dom som är nöjda med däcket och priset.
Det är lite gamla ryska tankar i de här.... o ingen vågar sätta sig upp mot överheten... man kan bli angiven av sin granne eller.
Nu kör jag inte klassen så visst, jag kanske inte ska bry mig. Men jag blir förvånad över alla som kör den och accepterar det här systemet. Hade det varit riktigt billigt, visst. Men bara att det är "billigare än vad de flesta får i lokala mc-butiken" håller inte. Dunlop kan ju erbjuda dealen, men att få monopol på alla försäljning... med de där...
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Niklas C skrev:
2136284 Förarna själva...??
Om man inte tvingar ALLA att köra på et visst däck så är ju valet fritt ändå. "Alla" som tycker att dom är så bra kan ju fortsätta köra med dom. Jag säger inte att man ska förbjuda däcken. Jag sa bara att man skulle ta bort de tveksamma monopolet. Det är ju fortfarande fritt för folk att köpa de däcken.
Att ingen har orkar engagera sig för att pressa ner priserna som du säger låter ju ganska sorgligt. Folk är alltså medvetna om att det är något som inte står rätt till men bara accepterar det. Som boskap...
Jag ser inget som skulle bli sämre av att häva monopolet. Dunlopdäcken finns ju där för dom som är nöjda med däcket och priset.
Det är lite gamla ryska tankar i de här.... o ingen vågar sätta sig upp mot överheten... man kan bli angiven av sin granne eller.
Nu kör jag inte klassen så visst, jag kanske inte ska bry mig. Men jag blir förvånad över alla som kör den och accepterar det här systemet. Hade det varit riktigt billigt, visst. Men bara att det är "billigare än vad de flesta får i lokala mc-butiken" håller inte. Dunlop kan ju erbjuda dealen, men att få monopol på alla försäljning... med de där...
Muuuuuuu!

Förarna själva ja. Vi hade ett val mellan Metzeler och Dunlop. Med tanke på att en del hade köpt Dunlop tidigt i våras och många hade kvar däck sedan i fjol och dessutom vet vi att de är j-t bra däck så valde vi att fortsätta med Dunlop. Om enhetsdäck är bra eller inte kan ju diskuteras, släpper vi på alltför många av reglerna så slutar det med att vi får köra med 250R och det blir ju inte så våldsamt roligt...

Sen har du glömt en sak, i priset 2495 kr så ingår montering och balansering och det är viktigt. Historiskt har Dunlop varit med på i princip alla tävlingar och då blir det ju såklart så att man köper däck på racen och slipper kränga själv. Jag är säker på att det finns många i 250SP som aldrig har krängt ett däck själva. Det blir naturligt att man köper däcken av Dunlop direkt med andra ord, ingen har retat upp sig på det s.k monopolet vad jag vet (förutom du då).

Tidigare år har Dunlop sponsrat med ett set däck/race också, ett bakdäck till vinnaren och ett framdäck som lottades ut. Till i år är det borttaget och priserna har sänkts generellt istället.
Sen tror jag inte det går att köpa GP-däcken någon annanstans i Sverige men jag har faktiskt inte kollat. Och om det går så går det förmodligen via TL-racing i alla fall.
Men jag vet att tidigare har det fuskats med att köpa däck från Tyskland, däcken är inte märkta så det är svårt för TL att kontrollera att däcken är köpta från dem. Och med tanke på att klassen inte är överfull längre som på den gamla goda tiden så är mängden däck inte så stor att de bryr sig om vad vi gör. Om nu någon orkar leta GP-däcken på annat håll. Tror jag alltså.
 

Niklas C

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Torkel skrev:
2136539 Muuuuuuu!

Förarna själva ja. Vi hade ett val mellan Metzeler och Dunlop. Med tanke på att en del hade köpt Dunlop tidigt i våras och många hade kvar däck sedan i fjol och dessutom vet vi att de är j-t bra däck så valde vi att fortsätta med Dunlop. Om enhetsdäck är bra eller inte kan ju diskuteras, släpper vi på alltför många av reglerna så slutar det med att vi får köra med 250R och det blir ju inte så våldsamt roligt...

Sen har du glömt en sak, i priset 2495 kr så ingår montering och balansering och det är viktigt. Historiskt har Dunlop varit med på i princip alla tävlingar och då blir det ju såklart så att man köper däck på racen och slipper kränga själv. Jag är säker på att det finns många i 250SP som aldrig har krängt ett däck själva. Det blir naturligt att man köper däcken av Dunlop direkt med andra ord, ingen har retat upp sig på det s.k monopolet vad jag vet (förutom du då).

Tidigare år har Dunlop sponsrat med ett set däck/race också, ett bakdäck till vinnaren och ett framdäck som lottades ut. Till i år är det borttaget och priserna har sänkts generellt istället.
Sen tror jag inte det går att köpa GP-däcken någon annanstans i Sverige men jag har faktiskt inte kollat. Och om det går så går det förmodligen via TL-racing i alla fall.

Men jag vet att tidigare har det fuskats med att köpa däck från Tyskland, däcken är inte märkta så det är svårt för TL att kontrollera att däcken är köpta från dem. Och med tanke på att klassen inte är överfull längre som på den gamla goda tiden så är mängden däck inte så stor att de bryr sig om vad vi gör. Om nu någon orkar leta GP-däcken på annat håll. Tror jag alltså.


Nu sätter du ju verkligen ricken på i:et... Svårt för TL att kontrolera däcken!! Poängen med regeln är alltså inte att det ska vara lika för alla utan att alla ska köpa av TL...
Det känns som att det sportsliga försvann där och att bara handlar om pengar då.
"Vi hade ett val mellan Metzeler och Dunlop" ???? Utan den här regeln så hade man ju fortfarande haft de valet.
Att ta bort regeln kan ju inte fördyra. Dunloparna finns ju där att fortsätta med.
Och att du säger att man närmar sig 250R om tar bort monopelet för däck tyder ju på ren okunskap. 250sp finns eller har ju funnits över hela världen med eller ytan däcksregler. Dom reglerna har ju inget med trimmningsgrad att göra osv.
I så fall kan jag ju upplysa om att man kör entyps däck i Superbike VM utan att oroa sig för trimmningsgrad. Dom två sakerna hänger inte ihop över huvudtaget.

Alltså, för att sammanfatta min poäng så är den typ så här:

Ta bort regeln för det finns inget att förlora på det. Det blir inte dyrare och man får inte sämre däck. Dunlop finns ju fortfarande där, så i värsta fall har man ju alternativet att själv välja att fortsätta som man gör nu.

Etiskt är det ju mycket tveksamt att tillåta EN att ha monopol när han inte erbjuder en rimlig deal. Jag vet att de flesta tycker att "...men det är ju ganska bra..." Personligen tycker jag att det resonemanget kommer av ren okunskap. I holländ när man hade GSXR600cup för ett par år sen var det entypsdäck som gällde. I tyska SV650cup lika så. I EM, i VM det finns många exempel på olika serier på OLIKA nivåer där man haft ett liknande upplägg.
Skillnaden är att i de fallen har det oftast gällt DYRARE 190+120 däck och de har alltid kostat under 2000:- skr vart någonstans man än varit.

Sen var det ju så här(lite historia)...
De flesta som kör den här klassen började efter regeln komm och är vana vid den och känner inte till något annat. Jag körde när den kom. Jag vet då att de flesta i klassen inte var överdrivet positiva. På RR-årsmötet de året dök jag upp för att säga vad jag tycke om det hela. Jag var den enda föraren där. Med bara "en" förare som tyckte något så var det enkelt för svemo att köra vidare med sen deal.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top