Torkel skrev:
2136539 Muuuuuuu!
Förarna själva ja. Vi hade ett val mellan Metzeler och Dunlop. Med tanke på att en del hade köpt Dunlop tidigt i våras och många hade kvar däck sedan i fjol och dessutom vet vi att de är j-t bra däck så valde vi att fortsätta med Dunlop. Om enhetsdäck är bra eller inte kan ju diskuteras, släpper vi på alltför många av reglerna så slutar det med att vi får köra med 250R och det blir ju inte så våldsamt roligt...
Sen har du glömt en sak, i priset 2495 kr så ingår montering och balansering och det är viktigt. Historiskt har Dunlop varit med på i princip alla tävlingar och då blir det ju såklart så att man köper däck på racen och slipper kränga själv. Jag är säker på att det finns många i 250SP som aldrig har krängt ett däck själva. Det blir naturligt att man köper däcken av Dunlop direkt med andra ord, ingen har retat upp sig på det s.k monopolet vad jag vet (förutom du då).
Tidigare år har Dunlop sponsrat med ett set däck/race också, ett bakdäck till vinnaren och ett framdäck som lottades ut. Till i år är det borttaget och priserna har sänkts generellt istället.
Sen tror jag inte det går att köpa GP-däcken någon annanstans i Sverige men jag har faktiskt inte kollat. Och om det går så går det förmodligen via TL-racing i alla fall.
Men jag vet att tidigare har det fuskats med att köpa däck från Tyskland, däcken är inte märkta så det är svårt för TL att kontrollera att däcken är köpta från dem. Och med tanke på att klassen inte är överfull längre som på den gamla goda tiden så är mängden däck inte så stor att de bryr sig om vad vi gör. Om nu någon orkar leta GP-däcken på annat håll. Tror jag alltså.
Nu sätter du ju verkligen ricken på i:et... Svårt för TL att kontrolera däcken!! Poängen med regeln är alltså inte att det ska vara lika för alla utan att alla ska köpa av TL...
Det känns som att det sportsliga försvann där och att bara handlar om pengar då.
"Vi hade ett val mellan Metzeler och Dunlop" ???? Utan den här regeln så hade man ju fortfarande haft de valet.
Att ta bort regeln kan ju inte fördyra. Dunloparna finns ju där att fortsätta med.
Och att du säger att man närmar sig 250R om tar bort monopelet för däck tyder ju på ren okunskap. 250sp finns eller har ju funnits över hela världen med eller ytan däcksregler. Dom reglerna har ju inget med trimmningsgrad att göra osv.
I så fall kan jag ju upplysa om att man kör entyps däck i Superbike VM utan att oroa sig för trimmningsgrad. Dom två sakerna hänger inte ihop över huvudtaget.
Alltså, för att sammanfatta min poäng så är den typ så här:
Ta bort regeln för det finns inget att förlora på det. Det blir inte dyrare och man får inte sämre däck. Dunlop finns ju fortfarande där, så i värsta fall har man ju alternativet att själv välja att fortsätta som man gör nu.
Etiskt är det ju mycket tveksamt att tillåta EN att ha monopol när han inte erbjuder en rimlig deal. Jag vet att de flesta tycker att "...men det är ju ganska bra..." Personligen tycker jag att det resonemanget kommer av ren okunskap. I holländ när man hade GSXR600cup för ett par år sen var det entypsdäck som gällde. I tyska SV650cup lika så. I EM, i VM det finns många exempel på olika serier på OLIKA nivåer där man haft ett liknande upplägg.
Skillnaden är att i de fallen har det oftast gällt DYRARE 190+120 däck och de har alltid kostat under 2000:- skr vart någonstans man än varit.
Sen var det ju så här(lite historia)...
De flesta som kör den här klassen började efter regeln komm och är vana vid den och känner inte till något annat. Jag körde när den kom. Jag vet då att de flesta i klassen inte var överdrivet positiva. På RR-årsmötet de året dök jag upp för att säga vad jag tycke om det hela. Jag var den enda föraren där. Med bara "en" förare som tyckte något så var det enkelt för svemo att köra vidare med sen deal.