Däck från internetbutik - problem

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej
har tittat lite bland däckstrådarna här och på nätet. Får lite blandat intryck men mest positivt. Företag som Däckonline och Reifenversand får positiva omdömen. Tittar man på bildäckskommentarer så finns dock en del negativa synpunkter på orundhet och balanseringsproblem. Stämmer överens med vad jag hört från kompis som representerar en känd däckstillverkare i Europa - däcken sorteras vid tillverkning. Högsta kvalitet går direkt till biltillverkare, nästa till företagens depåer i olika länder och sämsta däck (men inte underkända) till näthandeln.

Fråga: Känner ni som handlar däck på nätet igen detta? Dvs mycket vikter på fälgarna för att balansera?
Några andra problem?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Beställt från dexxon. Fick det dagrn efteråt, bussgods. Kan ha att göra med att företaget ligger i Borås.jag bor i gbg. Däcket jag fick hade en luft bubbla mellan corden o gummit på slitytan, som uppdagades när jag pumpade däcken. Dock ringde jag in. Gav dom tiilverkningsnummret som stod på däcksidan. Fick ett nytt två dagar senare. Som helhet är jag ändå nöjd med servicen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med Michelin Pilot Power 2 CT känner jag igen behovet av mycket vikter typ 30 gram.
Michelin är ju så noga tillverkade (enligt Michelin) att man inte behöver märka ut var däcket är som lättast.
Och resultatet är att det går inte att "matcha" däckets lättaste punkt mot fälgen tyngsta punkt.
Jag brukar alltid märka ut fälgens tyngsta punkt genom att hänga tomfälgen i balanseraren.
Tyngsta punkten har hittils hamnat vid ventilen + - 90 grader dvs inom ena halvan av fälgen, sällan vid ventilen.

Med Metzeler M7RR som jag har på Sprint RS har jag 10 gram fram och 15 gram bak . På GSX1300R har jag 15 gram fram, 20 gram bak. (varit och kollat)

Goda omdömen, klart att Dackonline får goda omdömen.
Dackonline använder Trustpilot som garanterar Företagen goda omdömen.
Genom att Företagen som använder Trustpilot endast ber om omdömen från kunder där allt funkat som det verkat bra....
Get great reviews by making it easy for customers to leave reviews
Beställde ett gatgodkänt däck (slick med mönster) från Dackonline. Fick slicksdäcket utan mönster.
När jag packat upp däcket, sett att det är fel däck kontrollerat min beställning, ja då trillar det in ett mail där man ber om 5 * omdöme om allt gått bra. Nåja efter mail, telefonsamtal, mera mail så fick jag rätt däck och packade in det felaktiga däcket, slicket, med flera lager Gladpack, skrev en egen retursedel på en A4 och klistrade på ena sidan av däcket på Gladpacken. Däcket som nu med Gladpack såg ut som en stor plast Diskus. Och så kom Postnord och hämtade det för retur till Dackonline.
Mitt omdöme på Trustpilot var inte så bra. För den leveransen.
Nästa däck (helt OK) bad inte Dackonline om något omdöme från mig.
Men nästa däck ( helt OK) igen bad de om omdöme men då hade jag slutat lämna gratis omdömen......

Ett problem är att sportdäck är känsliga för kyla. Får lätt sprickor om de förvarats för kallt. På en Michelindag lärde jag mig att Michelin fått skrota ett lastbilslass sportdäck som gått till Finland under vintern.

Jag beställ Metzeler M7RR i Januari Februari och ett av dom däcken fick en spricka längs 2 / 3 delar av omkretsen efter ca 100 mil.
Ungefär som slitbanegummit och sidogummit släppt från varandra. På ena sidan av däcket.
Körde sedan ytterligare ca 200 mil med däcket
Brukar alltid byta däck under vintern så jag beställde nya M7RR däck nästa gång redan på hösten.
Och i dom M7RR som ligger på nu har det inte blivit någon spricka !

Så beställ inte sportdäck under vintern.
Förvara däcken och hojen i varmgarage eller Lokal som aldrig går under 5C.
Har aldrig under +5C i vårt garage så +5C verkar vara OK.

Dackonline levererar med Postnords företagspaket. Jag har alltid haft leveransadress till jobbet. Så någon tar emot däcket när det kommer.
Och på samma sätt kunde jag lämna plast Diskusen på jobbets varor IN / UT
för returen. Annars kan det bli att sitta hemma.
Och uppleva att Postnord inte kunnat leverera för porten till gården var låst.
(Finns ingen låst port till gården där jag bor.)
Så bor man i stan, och Postnord inte brukar leverera paket till dörren utan skylla på ingen kontakt med mottagaren, OCH man inte kan ta leveransen till jobbadressen.

Ja då skulle jag inte handla hos Dackonline !

(Jag har inga problem med DHL, UPS som leverantör hem till dörren, bara Postnord !) Och hämta paket hos Schenkers ombud funkar också bra.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har beställt många däck, och hittills har det inte varit speciellt mycket vikter, och det är allt från sporttouring till slicks och regndäck.
Brukar balansera tom fälg, sedan behövs ofta inga vikter på fälg + däck.
Det enda var väl när jag fick ett par RoadSmart 2 som antagligen lagrats fel för våtfästet inte var lika bra som mitt gamla par.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Har beställt från mcdackonline i flera år utan några som helst problem.

Har däcken i regel inom någon vecka och alltid fått det jag beställt,
och det är färska datumar om inget annat anges vid beställning.
(Ibland säljer dom 2-3år gamla däck till nedsatt pris)

Jag kanske haft tur men har bara i år köpt 12 däck från dom utan krångel.
Dock har jag aldrig lämnat omdöme varken här eller där.

Med vänlig hälsning,
Micke
 

Str3 R

Guest
Har köpt däck på nätet via däckonline och inga problem alls. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle säga att det är skitsnack att tillverkarna selekteras däcken för olika försäljningskanaler. Att göra en sådan uppdelning kostar garanterat mer i besvär och logistik än vad där finns att vinna.

Ungefär som när tillverkare av oljor med ojämna mellanrum hävdar att div webbsidor säljer piratkopierad olja. Hade man haft på fötterna och det var sant hade man vidtagit rättsliga åtgärder.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har köpt många däck från Däckonline och Tyrendo och de har varit bra däck men jag fick fel däck en gång från däckonline. De tar dock 1-2 veckor att få dem!! Ang balansering så vet jag inte hur felande dem varit för jag sopar i 60 gram glaskulor i både framdäck som bakdäck och de ger bra balans. Varför jag sopar i 60gr är för att vara säker på att man hällt i de som behövs eller mer, de kan inte bli för mycket såattsäga. Men obs jag kör grova offroaddäck och där funkar glaskulor bra.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har köpt många däck från Däckonline och Tyrendo och de har varit bra däck men jag fick fel däck en gång från däckonline. De tar dock 1-2 veckor att få dem!! Ang balansering så vet jag inte hur felande dem varit för jag sopar i 60 gram glaskulor i både framdäck som bakdäck och de ger bra balans. Varför jag sopar i 60gr är för att vara säker på att man hällt i de som behövs eller mer, de kan inte bli för mycket såattsäga. Men obs jag kör grova offroaddäck och där funkar glaskulor bra.


Glaskulor???
 

Smagatusk

Guest
Har beställt många däck, och hittills har det inte varit speciellt mycket vikter, och det är allt från sporttouring till slicks och regndäck.
Brukar balansera tom fälg, sedan behövs ofta inga vikter på fälg + däck.
Det enda var väl när jag fick ett par RoadSmart 2 som antagligen lagrats fel för våtfästet inte var lika bra som mitt gamla par.

Varför balansera en tom fälg?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har köpt många däck från Däckonline och Tyrendo och de har varit bra däck men jag fick fel däck en gång från däckonline. De tar dock 1-2 veckor att få dem!! Ang balansering så vet jag inte hur felande dem varit för jag sopar i 60 gram glaskulor i både framdäck som bakdäck och de ger bra balans. Varför jag sopar i 60gr är för att vara säker på att man hällt i de som behövs eller mer, de kan inte bli för mycket såattsäga. Men obs jag kör grova offroaddäck och där funkar glaskulor bra.

Om kulorna fungerar borde det gå
lika bra med tex 60gram vatten.
Bortsett från korrosion på fälgen.

Men om hjulets varvtal inte är konstant så kommer kulorna / vattnet flytta sig.
När varvtalet ökar eller minskar.
Så balansen försvinner vid acceleration och retardation.
Så jag kommer fortsätta med fasta vikter.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om kulorna fungerar borde det gå
lika bra med tex 60gram vatten.
Bortsett från korrosion på fälgen.

Men om hjulets varvtal inte är konstant så kommer kulorna / vattnet flytta sig.
När varvtalet ökar eller minskar.
Så balansen försvinner vid acceleration och retardation.
Så jag kommer fortsätta med fasta vikter.

De glaskulor jag kör med används av många däckverstäder de viktar lastbil/bussdäck/terängdäck med dem.
Balansen försvinner inte vid acc eller broms för när kulorna rullat dit de vill så sugs de fast genom statisk el.
Tillverkaren påstår att kulorna sitter kvar på rätt ställe i upp till två veckor om fordonet står stilla såvida de inte blir åska i närheten för då släpper de.
Men även om de släpper så balanserar de däcket på nytt på bara några sekunder uppe i fart. Jag har kört dem i flera år och märker aldrig av obalans även då hojen stått i flera dagar. Enda erfarenhet jag har av kulor i sportdäck va på min 1200 Buell där funkade de kanonbra men de är ju en snigelmoppe så inga farter över 200kmt. Men de påstås funka bra i alla mc däck i alla farter men jag kan inte garantera det för jag kör ju så sakta.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Intressant!

Har youtubat lite om BB. Men vad händer om man öser i lite för mycket beads? Kommer det att jämna ut sig ändå?

De finns en tabell hur mycket man ska hälla i de baseras på vikten på däcket. De viktiga är att man inte häller i för lite så jag brukar sopa i 60 gram i de tyngsta offroaddäcken de verkar inte göra något att man häller i lite i för mycket. Tabell på hur mycket man ska sopa i finns på nätet där de säljer kulor och sand för däck. Däcksand däremot är lite jobbigare att köra med för de släpper då o då vid stillestånd jag har kört en skåpbil/lätt lastbil med viktsand och den kunde skaka "lite"några hundra meter efter kortare stopp.

Här är en länk till hur mycket man ska hälla i mc däck
https://www.dynabeads.co.uk/dynabeads_bike.php
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De glaskulor jag kör med används av många däckverstäder de viktar lastbil/bussdäck/terängdäck med dem.
Balansen försvinner inte vid acc eller broms för när kulorna rullat dit de vill så sugs de fast genom statisk el.
Tillverkaren påstår att kulorna sitter kvar på rätt ställe i upp till två veckor om fordonet står stilla såvida de inte blir åska i närheten för då släpper de.
Men även om de släpper så balanserar de däcket på nytt på bara några sekunder uppe i fart. Jag har kört dem i flera år och märker aldrig av obalans även då hojen stått i flera dagar. Enda erfarenhet jag har av kulor i sportdäck va på min 1200 Buell där funkade de kanonbra men de är ju en snigelmoppe så inga farter över 200kmt. Men de påstås funka bra i alla mc däck i alla farter men jag kan inte garantera det för jag kör ju så sakta.

Med tanke på att glaskulorna balansera däcket på några sekunder så borde det gå lika bra med vatten.
(Så länge temperaturen är över noll)
Och jag förstår användningen av kulorna i bussar, lastbilar , terrängfordon.
Endera går det så långsamt så balansering inte behövs.
Och när det går att köra undan ligger yrkestrafiken i alltid i tillåten max fart.
Och så slipper däckverkstan köpa en dyr däckbalanseringsmaskin.......

200 med en Buell är respekt. En kollega hade en Buell. Hans max var 160.
Högre fart klarade inte han pga vibrationerna.
Och för Buellen låg den praktiska maxfarten ännu lägre, tex avvibrerade oljerör och något annat som också vibrerat av (som jag glömt) tyder på det.
Han sälde Buellen just pga vibrationerna.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har handlat från dexon.se och då har man grejerna efter några dagar, hade lite funderingar då det gällde innerslangar och ringde dit och det var bra service. Här kommer jag att handla i framtiden, bra priser, snabb leverans och så ligger det i Sverige.

Har också köpt däck från https://www.mcdackonline.com/ och även skickat tillbaka däck som jag helt enkelt klantigt beställde fel. Jag ringde dit och sa som det var att jag beställt fel och fick en retursedel direkt via mail under telefonsamtalet och nån dag efter ringde posten att dom skulle hämta paketet men då åkte jag själv och lämnade paketet till personalen på posten för det var enklare för mig (fördelen med ett litet ställe). Pengarna kom efter nån dag in på kontot kortet var kopplat till.
 

Smagatusk

Guest
Har beställt många däck, och hittills har det inte varit speciellt mycket vikter, och det är allt från sporttouring till slicks och regndäck.
Brukar balansera tom fälg, sedan behövs ofta inga vikter på fälg + däck.
Det enda var väl när jag fick ett par RoadSmart 2 som antagligen lagrats fel för våtfästet inte var lika bra som mitt gamla par.

Jag omformulerar frågan:

Vad är vitsen med att balansera en tom fälg, innan man satt på däcket?

Jag är en novis i ämnet, därför frågar jag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag omformulerar frågan:

Vad är vitsen med att balansera en tom fälg, innan man satt på däcket?

Jag är en novis i ämnet, därför frågar jag.

JAg och en del andra gör det för att slippa balansera med däck på sedan, det är ofta som det inte blir obalanserat med däcket om fälgen är balanserad.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top