Däckslitage?

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Har lite funderingar över mitt däckslitage på bakdäcket.
Det jag undrar över är slitaget på vänster sida av däcket.

Förutsättningar:
Hoj: Kawasaki GTR1400
Bakdäck: Bridgestone Battlax BT T30R, Tillverkningsår 2013
Däcktryck: 2,9 bar enligt instruktionsboken. Kollat några gånger under färd.
Körsträcka för att slitage uppstod: 600 mil Smygehuk-Nordkap-Smygehuk
Total körsträcka på däcket <800 mil
Däcket satt på när jag köpte hojen och hade rullat lite mera än 100 mil och var mera eller mindre i nyskick. Det var inte hårt, torkat eller sprucket trotts åldern.


BT30R.jpg

Jag vet att det är en tung hoj och med packning blir den inte lättare. Så det platta slitaget i mitten är inget konstigt.
Vägen upp har varit ganska rak och hastigheten sådär bra pendlingsfart man kan ha på norrländska autobahn ?
Så att den är platt på mitten är som sagt att förvänta.
Men sen kommer det jag inte riktigt förstår..
Varför är den rejält sliten på vänster sida?
Jag har inte lutat den eller suttit snett på hojen under färden. Hade kamera på bröstet och den visar att jag suttit rakt.
Har inte haft nämnvärd viktskillnad på packningen i väskorna heller.
Däcket ser ut att sitta rakt och korrekt när man kör ögonmått.
Har ni några ideér varför det ser ut som det gör?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1. Vägen lutar åt höger vilket medför att du alltid kör lite mer på vänster sida av däcket.

2. Du kör en ganska tung hoj.

3. Däcket är TIO år gammalt vilket gör att det för länge sedan tappat sina ursprungliga egenskaper.

4. Byt till nya likadana däck från en kvalitetstillverkare (Michelin, Pirelli, Metzeler, Conti) både bak och fram.

5. Kör vidare med en ”ny” hoj, för så känns det.
 

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Fast tyngden gör väl inte att slitaget sker på vänster sida?
Slitaget skedde först i mitten. Se bild nedan. Det är halvvägs precis innan Nordkap.
Sen sista två dagarna åt den upp vänster sida.
Körningen ner var i bra tempo och blandad blöt/torr asfalt.

Bakdäck.jpg

Vet att Battlax däcken tenderar slitas mera på tunga hojar än rena R-hojar. Speciellt på raktfram väg, men då plattas det ju mest till på mitten.

Är inte Bridgestone en kvalitetstillverkare?

Att ha samma märke både fram och bak är väl inte nödvändigt eller?

Bak kommer bytas, då det är slut. Fram är det gott om mil kvar på och det är nytt för i år.
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
1. Vägen lutar åt höger vilket medför att du alltid kör lite mer på vänster sida av däcket.

2. Du kör en ganska tung hoj.

3. Däcket är TIO år gammalt vilket gör att det för länge sedan tappat sina ursprungliga egenskaper.

4. Byt till nya likadana däck från en kvalitetstillverkare (Michelin, Pirelli, Metzeler, Conti) både bak och fram.

5. Kör vidare med en ”ny” hoj, för så känns det.
Conti kvalitetstillverkare men inte Bridgestone? Skojare där :rofl
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bridgestone också! :)

Men inte Avon och annat skit.


Jag förutsätter att du kört med skit så du vet vad du pratar om! ;)

Vad gäller TS däck så skulle jag misstänka att något legat emot däcket om det vore min hoj.

Det här däcket har inte gått från Smygehuk till Nordkap med Dicke Helga bakpå och feta korvlådor.
Men väl upp genom Sverige och Finland till Ishavet i Nordnorge och sedan tillbaks ner genom Finland med semesterpackning.
20210719_SlitetRoadtec01.jpg
 

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Jag förutsätter att du kört med skit så du vet vad du pratar om! ;)

Vad gäller TS däck så skulle jag misstänka att något legat emot däcket om det vore min hoj.

Det här däcket har inte gått från Smygehuk till Nordkap med Dicke Helga bakpå och feta korvlådor.
Men väl upp genom Sverige och Finland till Ishavet i Nordnorge och sedan tillbaks ner genom Finland med semesterpackning.
View attachment 487724
Inget som legat och skavt.
Åkte ensam.
Originalväskor, sidoväskor och topbox.
Förvisso fulla men inte utanför maxlasten i väskorna.
Hade även med mig ett enklare tält och liggunderlag, men vikten på all packning understeg med god marginal vikten på t.ex. en passagerare. Och jag väger inte som två personer ?
Så hojen var inte överlastad.
Fjädringen upplevdes inte konstig under färd heller. Ställde den något snäpp hårdare än jag brukar ha för körning utan packning.

Färdväg kringelkrok upp via Sverige och snabbast väg ned.

Jag är inne på spåret lutande väg och att däcket blivit gammalt.
T30:an har ju olika gummiblandningar på sidorna och på mitten vad jag förstår. Har åldrandet kanske påverkat områdena på däcket olika?
Men varför är vänster sida helt slut?
Blåste det mycket från öster på vägen ned eller vad? :va
När det var torrt körde jag som jag brukar och när det regnade fick man ligga på den torra strängen i mitten väldigt mycket för att slippa vattenplaning.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ser ut som det är urgröpt på ena sidan. Skarven längst ut är där nerlägget slutar. Olika däcksblandning och gammalt däck kanske ger det resultatet? Men varför bara på den ena sidan?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det inte något som skrapat emot ibland när fjädringen tryckts ihop
(kolla runt om över däcket framför bakom däcket om du kan hitta spår av slitage på hojen ? Vänster insida svingen ?)
så måste nått i däcket ha havererat under vägen hem.
Men du kom hem Grattis !
"Bara" köpa nytt däck. Dags för nytt däck tycker jag.
Har aldrig sett sådant däckslitage på mina däck på mina hojar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur mår fjädringen? Kan det vara så att bakskärmen skrapar i när du sitter på och det gungar lite?

Eller sitter du väldigt snett på hojen? Det är ju inte ovanligt att folk gör det. Då kommer ju hojen alltid att luta lite när man kör rakt fram, och det blir extra märkbart i kurvor när man hänger av åt fel håll.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I så fall har någon böjt ram eller sving på den, eftersom den har en Tetralever-sving, lite som BMWs Paralever, dvs monosving.
View attachment 487881
Om det är en Monosving, som på BMW
vad är det då som sticker ut på höger sida av däcket i fotona i inlägg #1 och #3.

Eftersom däcket ser helt normalt ut i inlägg #3 efter halva resan så misstänker jag något gått sönder sedan, lagerhaveri , bussninghaveri i svingen ?

Är det en monosving som på BMW så förekommer ju Paralever haverier .....
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
I så fall har någon böjt ram eller sving på den, eftersom den har en Tetralever-sving, lite som BMWs Paralever, dvs monosving.
View attachment 487881
Mono? Säger man så när den har kardan ena sidan och svingarm på andra?
Jag tänkte annars som du. Samma koncept som t ex FJR1300.

Nä jag tror det är en sagolik kombo av gammalt dåligt däck, stark motor, hyfsad last och därtill kanske tung på gasen i de snabbare vänsterböjarna. Jag sliter också svårare där, lite av en däckfördärvare tyvärr.

Personligen skyr jag bridgestone och här har vi ett urgammalt däck medan double compoundtekniken gått framåt.

Lägg på nytt kvalitetsdäck och utvärdera är mitt förslag.

Hoppas innerligt att det åtminstone är ett förstärkt däck!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Om det är en Monosving, som på BMW
vad är det då som sticker ut på höger sida av däcket i fotona i inlägg #1 och #3.

Eftersom däcket ser helt normalt ut i inlägg #3 efter halva resan så misstänker jag något gått sönder sedan, lagerhaveri , bussninghaveri i svingen ?
Rimligt! Borde kollas först.
Du postade medan jag pekfingrade mitt inlägg med alla dessa rättningar, vilket tar tid pga feltryck!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har lite funderingar över mitt däckslitage på bakdäcket.
Det jag undrar över är slitaget på vänster sida av däcket.

Förutsättningar:
Hoj: Kawasaki GTR1400
Bakdäck: Bridgestone Battlax BT T30R, Tillverkningsår 2013
Däcktryck: 2,9 bar enligt instruktionsboken. Kollat några gånger under färd.
Körsträcka för att slitage uppstod: 600 mil Smygehuk-Nordkap-Smygehuk
Total körsträcka på däcket <800 mil
Däcket satt på när jag köpte hojen och hade rullat lite mera än 100 mil och var mera eller mindre i nyskick. Det var inte hårt, torkat eller sprucket trotts åldern.


View attachment 487694

Jag vet att det är en tung hoj och med packning blir den inte lättare. Så det platta slitaget i mitten är inget konstigt.
Vägen upp har varit ganska rak och hastigheten sådär bra pendlingsfart man kan ha på norrländska autobahn ?
Så att den är platt på mitten är som sagt att förvänta.
Men sen kommer det jag inte riktigt förstår..
Varför är den rejält sliten på vänster sida?
Jag har inte lutat den eller suttit snett på hojen under färden. Hade kamera på bröstet och den visar att jag suttit rakt.
Har inte haft nämnvärd viktskillnad på packningen i väskorna heller.
Däcket ser ut att sitta rakt och korrekt när man kör ögonmått.
Har ni några ideér varför det ser ut som det gör?
Du kör moturs va?

IMG_0503.jpeg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så där långt ut på sidan av däcket är man ju bara vid hyfsat kraftig kurvtagning.
Det handlar helt uppenbart om att du är mer komfortabel med hojen när du svänger vänster så du tar vänsterkurvor ganska aggressivt men är väldigt feg i högerkurvor.

Troligen kombinerat med att du vrider på gas i utgången av kurvorna åt vänster men inte åt höger.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så där långt ut på sidan av däcket är man ju bara vid hyfsat kraftig kurvtagning.
Det handlar helt uppenbart om att du är mer komfortabel med hojen när du svänger vänster så du tar vänsterkurvor ganska aggressivt men är väldigt feg i högerkurvor.
Och aggressiviteten kom efter Motop3r sett Midnattssolen !
För efter halva resan såg ju däcket ut som mina fegisdäck, se # 3 !
Jag tror mera på förhoppningsvis däckhaveri eller tyvärr lager/bussningshaveri i sving / hjul.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och aggresiviteten kom efter Motop3r sett Midnattssolen !
För efter halva resan såg ju däcket ut som mina fegisdäck, se # 3 !
Jag tror mera på förhoppningsvis däckhaveri eller tyvärr lager/bussningshaveri i sving / hjul.

Man måste ju luta hojen nästan 45 grader åt vänster för att hamna där ute på däcket.

Inga mekaniska fel på hojen kan ju orsaka sådan lutning på hjulet vid körning rakt fram.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top