Däckvärmare hur varma ?

Skalman1

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
I skogen
Hoj
Fivers moped
gatdäck funkar nog bäst runt 50-60 grader slicks bör ligga över 80 för att hålla länge.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Satte på mina 1h, mätte med IR mätare 83,4°C vilket jag tycker är ok.
 

cob

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
00, honda, cbr
Förra året köpt jag Greven MotoGP värmare. Jag fick blåflamiga mönster på däcken. Ringde och snackade med Greven; Enligt honom så är det ingen fara med blånaderna. Vad tror ni?

//cob
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Förra året köpt jag Greven MotoGP värmare. Jag fick blåflamiga mönster på däcken. Ringde och snackade med Greven; Enligt honom så är det ingen fara med blånaderna. Vad tror ni?

//cob

Jag tror det skrivits om det tidigare i den här tråden.
 

sandstream

Guest
Förra året köpt jag Greven MotoGP värmare. Jag fick blåflamiga mönster på däcken. Ringde och snackade med Greven; Enligt honom så är det ingen fara med blånaderna. Vad tror ni?
Det skrivs som sagt en del om det tidigare i tråden och att det skulle vara vanligt på Pirellis däck men frågan är om det inte är något fel på MotoGP-värmarna eftersom det bara verkar var de som ger de blå ränderna.

Jag och kompisen körde båda mycket på Pirelli Supercorsa i år, han fick blåa ränder med sina MotoGP-värmare och jag fick inga ränder alls med mina svenska värmare. Däcken var köpta från Greven och kom i samma sändning.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag får blåa ränder med mina Motrax om man inte är noggrann när man sätter på dem.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
koper man billigt typ motogp, motrax, diamond(diasec) etc sa far man vad man betalar for.

diamond ar val hyfsad kvalle (jamfort med moto gp/motrax) men termostaten slar av vid 80 grader och slar inte igang igen forran de ar nere vid 50!!

battre o betala lite mer och fa ett set varmare man kan lita pa. jag anvander sjalv och rekommenderar HWW. chickenhawk, euroquip och kls ar andra som jag har hort funkar bra.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Blir däcken blåa är något fel! Däck ska inte bli blåa! Är ett tecken på att dom varit för varma och då börjar dom "blöda". Pirelli/Metzeler väl dom däcken som har lägst arbetstemp så förmodligen därför dom är vanligast på det. Blir däcken blåa av körningen är det oftast ett något felaktigt däckstryck för det vädret just då som är orsaken. Blåa av däcksvärmare låter jättefel!

Däck ska värmas "försiktigt" upp till sin arbetstemperatur. Är bl.a en skillnad mellan vissa som är "billigare" värmare att dom chockvärmer däcken. Vilket inte är bra. Att en däcksvärmare skulle vara bra för att dom blir jättevarma och får däcken varma snabbt på kort tid är helt fel!

Är samma åt andra hållet med att däck ska helst svalna av långsamt med för att vara bäst till nästa gång om man ska andvända dom fler gg.
 

sandstream

Guest
Förra året köpt jag Greven MotoGP värmare. Jag fick blåflamiga mönster på däcken. Ringde och snackade med Greven; Enligt honom så är det ingen fara med blånaderna. Vad tror ni?
Se Axxexs svar ovan.
Du kanske skulle ringa Greven igen...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Pirelli och Metzeler (Supercorsa och Rennsport o förmodligen racetech) blir ju alltid blå om de kyls av. T o m efter mina superfeggatkörningar -- blir de blå-aktiga. Är det någon speciell blå eller mönster ni syftar på som skulle vara problemet?
 

sandstream

Guest
Är det någon speciell blå eller mönster ni syftar på som skulle vara problemet?
Det blir ett blått mönster som syns direkt när man ta av däckvärmaren (samma mönster som trådarna i däckvärmarna) och som sedan brukar finnas kvar på däcket till viss del oavsett om det är varmt eller kallt.
Jag har inga sånna mönster på mina däck (Pirelli och Metzeler) så jag tror att det är värmarna som antingen sitter fel eller värmer för mycket när det blåa mönstret uppstår.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
..samma mönster som trådarna i däckvärmarna.

Ok. Att det, i sig, blir blått är helt normalt. Jag har upplevt att ju högre temp samt hur kraftig nedkylning, påverkar hur pass blått det blir. Mina däck blir blå, främst på kanterna.

Kanske strålningen från trådarna värmer 'extra' just där. Man borde kanske använda en ugn istället så fälgarna och hela rubbet blir mer jämnvarmt?
 

MC Doktorn

Guest

Däck ska värmas "försiktigt" upp till sin arbetstemperatur. Är bl.a en skillnad mellan vissa som är "billigare" värmare att dom chockvärmer däcken. Vilket inte är bra. Att en däcksvärmare skulle vara bra för att dom blir jättevarma och får däcken varma snabbt på kort tid är helt fel!

Är samma åt andra hållet med att däck ska helst svalna av långsamt med för att vara bäst till nästa gång om man ska andvända dom fler gg.



Kanske värmarna sitter på för länge ? mer än 45 min på full värme är väl inte att rek, en god grundregel är väl att när fälgarna känns varma är det tillräckligt lr ?
 

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Hedekas
Hoj
zx6rr(green and mean)
Jämför än motogp värmare(smi med motogp tryck bara dyrare) med dyrare
värmare så fattar ni snart.
Trådarna ligger mycket längre isär på gp sen är dom dåligt isolerade utåt
så den lilla mängden värmetråd som finns måste gå extremt varmt för att
hålla däcket 80 grader.Då kan ni tänka hur varmt det är vid tråden
förmodligen betydligt mer än vad som är hälsosamt för däcket.
Själv sänkte jag temperaturen till 70 istället för 79 och blev av med blånader.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Kanske värmarna sitter på för länge ? mer än 45 min på full värme är väl inte att rek, en god grundregel är väl att när fälgarna känns varma är det tillräckligt lr ?
Men som Axxexs skriver tar det längre tid för en bra värmare att värma eftersom det sker långsamt. Tror inte 45 minuter räcker för att få även fälgen varm.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top