Däckvärmare hur varma ?

MC Doktorn

Guest
Men som Axxexs skriver tar det längre tid för en bra värmare att värma eftersom det sker långsamt. Tror inte 45 minuter räcker för att få även fälgen varm.


Det förstod jag men vad är längre tid 100 min?

Jämför än motogp värmare(smi med motogp tryck bara dyrare) med dyrare
värmare så fattar ni snart.
Trådarna ligger mycket längre isär på gp sen är dom dåligt isolerade utåt
så den lilla mängden värmetråd som finns måste gå extremt varmt för att
hålla däcket 80 grader.Då kan ni tänka hur varmt det är vid tråden
förmodligen betydligt mer än vad som är hälsosamt för däcket.
Själv sänkte jag temperaturen till 70 istället för 79 och blev av med blånader.

Så dyrare värmare har tätare värmetråd och bättre isolering, då måste det vara en fördel att kunna reglera värmen på billigare ?
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vad jag hörde på denna http://www.youtube.com/watch?v=lQLj_V9r11A så vämer dom max 45 min i nödfall 30min.

Det jag vill ha sagt är väl hur dom värmer upp inte hur länge enl@alfa.
Även om jag inser att deras förutsättningar skiljer ljusår från glada amatörer som dig och mig.
Tiden beror väl på hur varmt det är från början. Om du startar med ett 33 grader varmt däck i augusti på Mugello så går det naturligtvis fortare att värma upp det än om man står i fyra grader och blåst en tidig aprilmorgon på Anderstorp.
 

MC Doktorn

Guest
Tiden beror väl på hur varmt det är från början. Om du startar med ett 33 grader varmt däck i augusti på Mugello så går det naturligtvis fortare att värma upp det än om man står i fyra grader och blåst en tidig aprilmorgon på Anderstorp.

April +4 måste vara varje däckteknikers mardröm, kallruggning är väl en regel utan undantag.

Man borde ha något som mäter däcktempen.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Enligt TL Racing som sköter Dunlops racingdäck så duger inte IR-termometrar utan man måste ha en nåltermometer som man sticker in en bit. Har ingen aning om hur man får tag på en sådan och vad de kostar.
IR-termomtetrar finns på Claes Ohlsson (?) för en dryg hundring. De ska vara mycket precisa. Fast det är nog som du säger, att ska man mäta så skall man mäta en bit in och inte på ytan.

En stektermometer är nog i grövsta laget. Annars är det bara att stryka över "Skinkstek" och skriva dit Pirelli SC1 istället :D
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
IR-termomtetrar finns på Claes Ohlsson (?) för en dryg hundring. De ska vara mycket precisa. Fast det är nog som du säger, att ska man mäta så skall man mäta en bit in och inte på ytan.

En stektermometer är nog i grövsta laget. Annars är det bara att stryka över "Skinkstek" och skriva dit Pirelli SC1 istället :D

Jag var väldigt sugen på en IR-termometer tills jag snackade med TL och han sade att det är värdelöst att veta ytans temperatur, den fluktuerar för snabbt. Ungeför samma sak som att man vill känna att fälgen börjar bli varm, då vet man att hela däcket är varmt. Nålen är mycket tunn (typ en spruta) och gör ingen skada på däcket, när du tryckt in din stektermometer i mitt däck vill jag nog inte köra mer utan skickar räkningen till dig. :D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top