Därför blir hojåkare hatade

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Kort om händelsen:
I går (söndag) var jag i Åkersberga. Det händer väldigt sällan.
Jag kör bil för jag har barn och fru med mig. Kör genom industriområdet och ska svänga vänster ut på båthamnsvägen. Det är många bilar, farthinder, 30 km/h, kinarestaurang, ungar, bommar nere för roslagsbanan. Bilar ska svänga höger och vänster. Alltså typsikt söndagstrafik.
Jag ser att trafiken nästan står stilla. En bil ska svänga vänster in på min gata, jag passar då på att sakta rulla ut på Båthamnsvägen, men hinner inte riktigt fram innan MR Hard ass kommer med sin "Coola" Monster, jag är ju lite aningens i vägen för honom så han snabbar sig att göra tecknet "WTF håller du på med" Varvid jag ruttnar på puckot och tvärnitar. Han blir då tvungen att göra en undanmanöver med en hand i luften...... Jag var inte i vägen. Men han var tydligen tvungen att visa här kommer jag med min Balla Ducati och ska minsann visa vem som bestämmer i trafiken. Om vi hojåkare beter oss som den här killen, så är det inte konstigt att bilister sätter av oss emellanåt. Vissa förtjänar att få smaka lite.

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Om jag förstår det rätt så körde du ut framför en motorcyklist och DU minskade hans marginaler i trafiken men det var han som gjorde fel? För att du ansåg att det fanns gott om plats?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
För att inte prata om alla smattrande japancustoms o HD som lever
jävulen utan att komma någonstans:mad:
Löjliga är bara förnamnet

ahh blev omkörd av en sån häromdagen, fint väder gled runt i bilen med rutan nere och armbågen på fönsterkarmen sådär lagom :D

Sett att det ligger en rullande gynekologstol bakom ett tag sen går han ut för omkörning, och raka rör och fullgassmatter, och sen tog det 3-4sekunder för han att luckas passera min sidruta med så vart ju helt lomhörd efteråt

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ahh blev omkörd av en sån häromdagen, fint väder gled runt i bilen med rutan nere och armbågen på fönsterkarmen sådär lagom :D

Sett att det ligger en rullande gynekologstol bakom ett tag sen går han ut för omkörning, och raka rör och fullgassmatter, och sen tog det 3-4sekunder för han att luckas passera min sidruta med så vart ju helt lomhörd efteråt

De är ju nästan som muttarder med sportsystem, fy helvet vad de låter illa och och går trögt. Ett platt, torrt, liv- och klanglöst smattrande, som från ett smatterband tycker jag. Lite som de kortslagiga japsHD-klonerna när originalsystemet åkt av. Man hör lång väg att det inte är en riktig HD.
HD är det ju iaf lite sång och ton i. Lite nostalgiskt ljud som från en stjärnmotor tycker jag.

Sportstermotor
http://www.youtube.com/watch?v=hRx1waRZAZM

Men all form av gasande med högljudd hoj i stadsmiljö är ju ofiffigt (och även jag har syndat). Men förr var det ju mest vi motor- och motorcykelintresserade som hade moddad motor och avgassystem, ofta hemsmidda rör, som lät. Idag åker ju vanliga hojkonsumenter runt med bullriga system. Ja många HD-handlare monterar tom på öppna system på nya hojar åt kunden med tummen mitt i handen.

Lite samma som på sjön. Hörde man V8-muller på sjön på 70-talet var det ofta en mahognyräser med en entusiast vid ratten. Man passade på att suga i sig när den passerade.

Idag är det ofta en serietillverkad muskelbåt framförd av en låntagare med ett liv utan själ.

Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
:va:va Nu var inte jag där men läser man det du skriver så verkar det som det var du som gjorde felet?

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
När du tvärnitade, försökte du då få honom att krocka med dig för att han hade gett dig fingret? Det verkar dumt tycker jag.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Riktigt tråkigt att se att vissa tycker man förtjänar att råka illa ut, speciellt av någon som själv kör hoj och vet vilka skador man kan få när man kör så oskyddat på hoj.

En dag kanske en billist tycker du förtjänar att råka illa ut.

sportbike

Guest
Undrar om utvecklingen av den här tråden blev som TS tänkte.

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
När du tvärnitade, försökte du då få honom att krocka med dig för att han hade gett dig fingret? Det verkar dumt tycker jag.
Han hade 75 % av filen att köra i. Gott om plats. alltså. Det var det jag blev arg över. Men när två bilar svänger vänster från två vägar, det är farthinder, en barnfamilj som korsar vägen. Måste man gestikulera och leka "cool guy" Det var ju knappast så att vi andra i korset sabbade en skön sväng för honom!

Låter ett tillfälle där en familjefar förtjänat att få sig en "läxa" också...

Var glad att det var rätt kille på hojen!
Lovar dig att körkortet inte torkat än. hade han haft vett och erfarenhet hade han aldrig gjort så

Last edited:

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
jag passar då på att sakta rulla ut på Båthamnsvägen, men hinner inte riktigt fram innan MR Hard ass kommer med sin "Coola" Monster,

Han blir då tvungen att göra en undanmanöver med en hand i luften......

Vissa förtjänar att få smaka lite.

hade han haft vett och erfarenhet hade han aldrig gjort så

Döp om din tråd till "Därför blir hojåkare påkörda"

Det var ju fruktansvärt hemskt att han gjorde en gest i luften, helt ofattbart. En tvärnit där va skolboksexempel!

:rolleyes:

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...