Därför blir mc-olyckorna färre

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kom précis hem från en födelsedagsfest och tittar lite vad som hänt i lokaltidningen och möter rubriken "Därför blir mc-olyckorna färre". Äntligen lite positiva nyheter tänkte jag och läste vidare.

Inom ett par veckor kommer många att ställa på sina motorcyklar. Hoppas att trenden fortsätter så att vi får se lite fler positiva rubriker om vår hobby.

http://hd.se/skane/2012/03/18/darfor-blir-mc-olyckorna-farre/

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Ju mera färg vi har på oss (gult & rött) så alla elaka billister kan se oss desto bättre.
Svart hoj och svarta ställ svart hjälm, stövlar, handskar blir inte så bra för "blinda" billister.
Farten spelar en MYCKET stor roll om ska klara dig med bara brutna armar och ben!!.
Sen att försöka ta det lite piano i början då billisterna glömt bort oss sen förra säsången.
Gasa på vischan med omdöme / sikt förhållanden / frilejd!!
Att dra på i stan bakhjulsåka weelies är helt förkastligt men kul / onödigt.
Dra på en BANDAG och åk musten ur dig !!! Hur bra som helst. :)
Bara en tanke.... Så över lever vi längre :krama

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
En "bandag" för oss stocholmare betyder att ta en helg ledigt från allt, för en vardag e svårt då vi har 20 mil till närmsta bana, men annars håller jag helt med dig CMA :)

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Ju mera färg vi har på oss (gult & rött) så alla elaka billister kan se oss desto bättre.
Bara en tanke.... Så över lever vi längre :krama

Jag gjorde ett inlägg för ett par år sen om att man borde använda varselväst och blev totalt nertryckt i skorna för att varselväst var nåt polisen och vägarbetarna använder och vissa av hojåkarna här får tydligen frossa när dom ser en varselväst.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Och längst ner på artikeln om minskade mc olyckor på webbsidan http://hd.se/skane/2012/03/18/darfor-blir-mc-olyckorna-farre/ kan man läsa det komiska att "Maria Nordqvist på Sveriges Motorcyklister, SMC : Om du har rätt körförmåga, rätt utrustning och är nykter, då är risken inte särskilt stor att köra mc.Men om du inte har det, då utmanar du ödet." Ööhhh, nähä.Så är man nykter så kör man inte hoj.LOL, LOL :D :crash

Last edited:

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Stämmer säkert. Men statistiken är inte riktigt tillförlitlig vid så få trafikolyckor som i sverige. Helt absurt att lägga miljarder på hastighetkontroll & fartkameror. Dåliga förare dödar (inte farten). Lägg storvägsfartöverakningspengarna på utbildning & säkrare vägar istället!
Jag tror att den ökade medvetenheten om allting har gjort att fler verkligen fattat riskerna.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En "bandag" för oss stocholmare betyder att ta en helg ledigt från allt, för en vardag e svårt då vi har 20 mil till närmsta bana, men annars håller jag helt med dig CMA :)

20 mil.
Buhu.
Två timmars färdväg med en maskin man köpt för att man tycker att det är roligt att köra den.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag gjorde ett inlägg för ett par år sen om att man borde använda varselväst och blev totalt nertryckt i skorna för att varselväst var nåt polisen och vägarbetarna använder och vissa av hojåkarna här får tydligen frossa när dom ser en varselväst.
Ta hjälp av två kompisar på sporthoj. Ställ dig i en korsning. Be dem köra mot dig, en med väst och en utan. Gör samma övning utan halvljus.
Min egen bedömning är att varselväst inte hjälper när du är ute och kör, den syns helt enkelt inte.

Falcken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
bambustaket på 1100 cc
Ta hjälp av två kompisar på sporthoj. Ställ dig i en korsning. Be dem köra mot dig, en med väst och en utan. Gör samma övning utan halvljus.
Min egen bedömning är att varselväst inte hjälper när du är ute och kör, den syns helt enkelt inte.

Varselvästen hjälper har jag märkt. När jag har den på mig behöver jag sällan använda tutan och långfingret. Utan måste jag nästan alltid bromsa för något blindstyre eller väja/ byta fil.
Men det som synns ännu bättre och sticker upp ovanför biltak är hjälmen, välj än färgglad hjälm så syns du ännu bättre.

Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
skulle väl tro att något som påverkar är antalet som kör också..där jag bor var det full rulle på sommarkvällar med 50+ hojar som möttes upp..nu ser man knappt 5-10 st

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
skulle väl tro att något som påverkar är antalet som kör också..där jag bor var det full rulle på sommarkvällar med 50+ hojar som möttes upp..nu ser man knappt 5-10 st

är ju fler hojar i trafik nu än tidigare, så tror inte det är så är nog bara att de kör en annan väg just där du bor :) folk kanske kör lite fäärre mil än tidigare det har jag inte sett statestik på men tror inte det skulle påverka mycket. Är som sagt fler hojar i trafik och då borde det vara fler hoj-mil körda per år totalt sett också

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Och längst ner på artikeln om minskade mc olyckor på webbsidan http://hd.se/skane/2012/03/18/darfor-blir-mc-olyckorna-farre/ kan man läsa det komiska att "Maria Nordqvist på Sveriges Motorcyklister, SMC : Om du har rätt körförmåga, rätt utrustning och är nykter, då är risken inte särskilt stor att köra mc.Men om du inte har det, då utmanar du ödet." Ööhhh, nähä.Så är man nykter så kör man inte hoj.LOL, LOL :D :crash

Allt handlar om läsförståelse...
Maria Nordqvist på Sveriges Motorcyklister, SMC : Om du har rätt körförmåga, rätt utrustning och är nykter, då är risken inte särskilt stor att köra mc.Men om du inte har det, då utmanar du ödet.

Det vill säga att det är med andra ord liten risk för olycka om du kör hoj med rätt körförmåga, rätt utrustning och är nykter.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tycker det är stärkt jobbat av Maria - ligger hur mycket jobb bak att ta fram allt underlag - kanoners att man äntligen börjer skriva lite positivt om MC...

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
20 mil.
Buhu.
Två timmars färdväg med en maskin man köpt för att man tycker att det är roligt att köra den.

Jag håller med, det är och har alltid varit en förbannat jävla massa gnäll från stockholmare för att dom har så långt till banorna.

Vi har 50 mil till gelleråsen, ungefär samma till Kemora, arlanda och acr.

Men likt F så är det stockholmare som gnäller.

Kul iallafall att det skrivs nåt positivt, jättekul att smc är inblandade även där!

Bra jobbat!!

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Färgglad hjälm och varselväst i all ära, om du inte använder insidan av huvudet kommer du inte långt.
Om alla har varselväst, så är det ingen som ser dem heller efter ett tag,,,
Det gäller att köra strategiskt och ligga ett steg före i planeringen, men det är heller ingen garanti.

Var rädda om er i trafiken.

Falcken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
bambustaket på 1100 cc
Jag håller med, det är och har alltid varit en förbannat jävla massa gnäll från stockholmare för att dom har så långt till banorna.

Vi har 50 mil till gelleråsen, ungefär samma till Kemora, arlanda och acr.

Men likt F så är det stockholmare som gnäller.

Kul iallafall att det skrivs nåt positivt, jättekul att smc är inblandade även där!

Bra jobbat!!

Ja det är ju extra synd om dem som bor i norrland

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
du har ju mittsverige banan mellan timrå o härnösand.

Sant o sen har vi en bana i Järpen, 12-13 mil bort. Men jag har åkt på Gelleråsen för endagarskörningar. Utan att gnälla.

Jag överväger till o med att flytta till stockholm, bl.a för att få närmare till banor.

Men då måste jag kanske lära mig o gnälla först.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tycker det är stärkt jobbat av Maria - ligger hur mycket jobb bak att ta fram allt underlag - kanoners att man äntligen börjer skriva lite positivt om MC...

Får nog medge att jag oftare kritiserar/kommenterar företeelser jag personligen tycker är mindre bra. Somt handlar om personlig preferens, som tidningen, medan det jag skrivit om "bandag/kurser" är sådant som bara är illa. Det kan handla om enstaka fall men då en individ investerar tid och inte minst pengar är de saker jag nämnt inte något man kan acceptera.

Är medlem och har så varit i många år, försäkringsrabatt eller ej. När det gäller trafiksäkerhetsfrågor och motorcykelns framtid i vårt trafiksystem behövs det insatta människor som dessutom klarar att se utanför sin egen lilla intressenisch, det är sällsynt bland oss mc-sekterister. Vissa saker är ju helt fantastiska, som att det finns kompetent juridisk hjälp att tillgå.

Det är lättare att kritisera än att uppmuntra, sådan är tydligen människan och jag är tyvärr inget undantag därvidlag. Vill ändå passa på att ge er en eloge för ert arbete, kritik lär jag nog komma med ändå, vad det lider....

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring