Därför blir mc-olyckorna färre

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Tänk att få gå upp tidigt på morgonen, dricka en härlig kopp java. Lasta hojen i bussen, åka några mil till en bana nära mig. Ju färre desto bättre:) Pröjsa en lagom slant och köra ett par timmar och sen nöjd som fan med ett stort brett leende lasta hojen och tuffa hemåt och hinna med lite sysslor hemma. Att kunna upprepa detta flera helger på raken utan att det kostar multum och tar en massa tid i transport. Några gånger per år lastar man hojen och bokar in en hel helg tillsamman med polarna och njuter av hojlivet:)
Sluta tjafsa nu allihop, det är bara frustration att inte bansäsongen är igång ännu. Åtminstone i Sverige:)

Räck upp handen den som inte vill ha en bana så nära som möjligt!!

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
Och längst ner på artikeln om minskade mc olyckor på webbsidan http://hd.se/skane/2012/03/18/darfor-blir-mc-olyckorna-farre/ kan man läsa det komiska att "Maria Nordqvist på Sveriges Motorcyklister, SMC : Om du har rätt körförmåga, rätt utrustning och är nykter, då är risken inte särskilt stor att köra mc.Men om du inte har det, då utmanar du ödet." Ööhhh, nähä.Så är man nykter så kör man inte hoj.LOL, LOL :D :crash

blev också förvånad av vad som stod, personen som skrev artikeln måste varit stressad eller onykter :p

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Arlanda TT, Tuvängen, Järfälla, Rörken

Ingen av dem är annat än en gokartsbana, att dra ur hojen där är kanske inte direkt vad vi talar om eller hur.
vi pratar fullstora banor.
(tja arlanda kanske man kan kalla mer än gokart men hur länge tror du vi får vara där i år ?)
så arlanda, tveksam om den kan räknas men alla andra är ju inte ens i närheten.
arlanda är öppen för fri körning hur ofta ? aldrig ! dvs endast kurs för smc såvitt jag vet.
du får gärna bevisa att jag har fel här för det vore trevligt med litet tid.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ingen av dem är annat än en gokartsbana, att dra ur hojen där är kanske inte direkt vad vi talar om eller hur.
(tja arlanda kanske man kan kalla mer än gokart men hur länge tror du vi får vara där i år ?)
arlanda är öppen för fri körning hur ofta ? aldrig ! dvs endast kurs för smc såvitt jag vet.

Vad är din definiering på bana?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
En tanke slog mig angående minskade olyckor med MC ..... många med "A på köpet" körkort har redan haft sina 40-50 års kriser för längesen , eller blivit för gamla och bekväma för att köra hoj .... även om vi inte skulle göra ett skit för att främja säkerheten för oss MC förare så tror jag att olyckorna kommer minska i stadig takt iaf en sisådär 10-15 år till enbart på grund av den faktorn .

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Vad är din definiering på bana?

tja vad sägs om att göra det enkelt, en bansträckning på ca 1500 meter + och en toppfart på 150+
Allmän väg räknas inte som bana, och om du vill att jag och andra med mig skall kunna använda sig av den åtminstånde några gånger per år så bör den ju vara öppen för att folk skall kunna komma dit och köra utan att man har speciella licenser.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
En tanke slog mig angående minskade olyckor med MC ..... många med "A på köpet" körkort har redan haft sina 40-50 års kriser för längesen , eller blivit för gamla och bekväma för att köra hoj .... även om vi inte skulle göra ett skit för att främja säkerheten för oss MC förare så tror jag att olyckorna kommer minska i stadig takt iaf en sisådär 10-15 år till enbart på grund av den faktorn .

Du menar att motorcyklister födda pre 1958 skulle vara överrepresenterade i olycksstatistiken, eller vad är det jag missar?

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös

Hmm, hur tänkte du nu i och med att statistiken visar att det är unga män på sporthojar som är inblandade i flest olyckor?:7peta

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
njae ... menar dom som tog B kort(när man fick A på köpet) , kört bil hela sitt liv , kom på vid 55 års ålder att det skulle vara ball med en HD (eller ännuvärre en skrevraket) och ger sig ut i trafiken....som bilist , fast på 2 hjul ....

var bara en tanke som slog mig dock ... har ingen somhelst fakta eller statistik och luta mig mot

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös

Gokartbana är skitkul och mycket utvecklande även om det inte går att dra alla växlar fullt ut.
Fast jag förstår vad du menar, storbana är ännu roligare. Själv kuskar jag land och rike runt, blev 17 storbanedagar förra året och det var värt varenda sekund i bussen
Jag räknar med att vi får vara på Arlanda hela året och många år framåt. Det beror på hur vi sköter oss med avseende på i första hand ljudkraven. Jag tvivlar däremot på att ATT kommer att öppnas för allmänheten.
Har vi lite flyt så kommer det att finnas en banan inte allt för långt från Stockholm ( å ännu närmare mig:tungan) inom något/några år. Tierp har stora planer på att bygga en bana på samma ställe som dragracingbanan:yoparty

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
njae ... menar dom som tog B kort(när man fick A på köpet) , kört bil hela sitt liv , kom på vid 55 års ålder att det skulle vara ball med en HD (eller ännuvärre en skrevraket) och ger sig ut i trafiken....som bilist , fast på 2 hjul ....

var bara en tanke som slog mig dock ... har ingen somhelst fakta eller statistik och luta mig mot

Om jag inte missminner mig så va 50-55 åringar näst största riskgruppen efter 18-24 åringar. Just pga av cornflakespaketskörkorten. Lärde oss detta på riskettan

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
tja vad sägs om att göra det enkelt, en bansträckning på ca 1500 meter + och en toppfart på 150+
Allmän väg räknas inte som bana, och om du vill att jag och andra med mig skall kunna använda sig av den åtminstånde några gånger per år så bör den ju vara öppen för att folk skall kunna komma dit och köra utan att man har speciella licenser.

Jag fattar prexis vad du menar.

Men dom flesta, om inte alla "riktiga" banor har ju bandagar ganska ofta för "vanligt" folk.

Sen är ju småbanor lika lärorikt i hänseende av teknik, rutin, kurvteknik, spårval mm. Kanske inte lika mycket adrenalin men det är ju inte detta det handlar om i denna fråga.

Nu är ju jag bortskämd med både Knutstorp och Sturup på nästan en armlängds avstånd, och där körs det av vanligt folk hela sommaren.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Jag resonerade lite som andra här att det var struligt att åka på bandagar
om man bodde i Stockholm, sen åkte jag på SMC-Kurs i Kemora Finland,
via Haparanda 18 timmar / väg. Efter det så insåg jag ju att det finns en
massa banor nära Stockholm.

Mantorp, 2,5 timmar med bilen.
Sviestad 2 timmar med bilen.
Mittsverigebanan 4 timmar.
Gelleråsen 3 timmar.

Arlanda 30 minuter med bilen / hojen.

:)

Samåkning funkar bra det med, bara att slänga ur sig i nån av trådarna så
brukar det funka bra :)

(Såhär i efterhand är det bara att inse att man hade blivit alldeles för "stockholmad"
på 20 år här nere, nu är det tillbaka till pitbo:n inom sig igen ;-) )

Last edited:

46&2

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2010
Hoj
Daytona 675
En "bandag" för oss stocholmare betyder att ta en helg ledigt från allt, för en vardag e svårt då vi har 20 mil till närmsta bana, men annars håller jag helt med dig CMA :)

Ni har ju en fin fin bana vid arlanda! Jag vet att den är till för trafikövning osv. men en SMS dag där är sjukt rolig och nyttig!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ju mera färg vi har på oss (gult & rött) så alla elaka billister kan se oss desto bättre.
Svart hoj och svarta ställ svart hjälm, stövlar, handskar blir inte så bra för "blinda" billister.

Då var statistiken sketbra på 80-talet och början av 90-talet? :banana

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Var i Sverige skall man bo för att ha den här tillgången egentligen? Blir ju inte många ställen och sen skall man lägga till arbete och tillgång till socialt umgänge också så blev det genast ännu färre ställen...

Sen att gnälla på en anläggning som varit öppen i 1,5 säsong för hojar tycker jag är ganska magstarkt, det krävs en del tid för att sätta en standard för en anläggning.
Plus att det finns mer planerat, Tierp har planerat in en banslinga på sin strip och Enköping och kämpat för sin bana hur länge som helst.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Var i Sverige skall man bo för att ha den här tillgången egentligen? Blir ju inte många ställen och sen skall man lägga till arbete och tillgång till socialt umgänge också så blev det genast ännu färre ställen...

Sen att gnälla på en anläggning som varit öppen i 1,5 säsong för hojar tycker jag är ganska magstarkt, det krävs en del tid för att sätta en standard för en anläggning.
Plus att det finns mer planerat, Tierp har planerat in en banslinga på sin strip och Enköping och kämpat för sin bana hur länge som helst.

Tja du det finns ett antal anläggningar men alldeles för få.
eller du kanske inte tycker det ?
När det gäller att "gnälla" som du påstår så tycker jag du skall lägga ner eller ta och läsa mina inlägg igen.
Nu har jag inte gnällt utan jag har konstaterat fakta.
eller har jag fel i att man inte kan åka dit och köra en runda ?
om jag har fel så var vänlig och rätta mig.

Eftersom jag inte kan åka dit och ta en runda eller 5 så är det vare sig gnäll eller känsloladdat bara ett konstaterande.
Banan existerar inte för mig då jag inte kan använda mig av den.

Den dagen de öppnar för gemene man för en vettig peng att åka dit o köra så kommer jag att ta mig en tur där. vem vet det kanske tom blir många.
att det finns mer planerat är jättefint och skitbra, stockholm som har mest antal hojar /km2 av alla län behöver verkligen det.
Men det som finns just nu i stockholm 20120318 för oss som inte är poliser, har en sjuk mängd stålar så vi kan boka via företag och vill köra är just det, inte ett enda tillfälle.
Det är inte att gnälla, det är att konstatera fakta.
Det är som det är.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tja du det finns ett antal anläggningar men alldeles för få.
eller du kanske inte tycker det ?
När det gäller att "gnälla" som du påstår så tycker jag du skall lägga ner eller ta och läsa mina inlägg igen.
Nu har jag inte gnällt utan jag har konstaterat fakta.
eller har jag fel i att man inte kan åka dit och köra en runda ?
om jag har fel så var vänlig och rätta mig.

Eftersom jag inte kan åka dit och ta en runda eller 5 så är det vare sig gnäll eller känsloladdat bara ett konstaterande.
Banan existerar inte för mig då jag inte kan använda mig av den.

Den dagen de öppnar för gemene man för en vettig peng att åka dit o köra så kommer jag att ta mig en tur där. vem vet det kanske tom blir många.
att det finns mer planerat är jättefint och skitbra, stockholm som har mest antal hojar /km2 av alla län behöver verkligen det.
Men det som finns just nu i stockholm 20120318 för oss som inte är poliser, har en sjuk mängd stålar så vi kan boka via företag och vill köra är just det, inte ett enda tillfälle.
Det är inte att gnälla, det är att konstatera fakta.
Det är som det är.

Jo det är att gnälla.
Gnäller man över att det inte finns några banor, att banorna som bevisligen finns tar för lång tid att ta sig till och att de banor som bevisligen finns och ligger inom ett par timmars transport är för dyra - Då är det dags att byta tampong och komma in i matchen.
Jag har svårt för att komma på något land som är så bantätt, både räknat efter areal och (i allra högsta grad) befolkning som Sverige.
Att det inte finns någon fullstor bana där markpriserna är som högst fövånar knappast.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln