Det du skriver om Saabs innovationer är fel.
Bilens utseende en smaksak.
En 95 Aero har Sportchassi som standard & kraft så det räcker. Den ligger som ett strykjärn på vägen.
Räcker inte det kan man chippa/mappa den via Nordic Performance som även säljer väghållnings satser för mer extrem körning. Denna bil har inga begränsningar & är stryktålig som få dvs. motorn tål att trimmas.
Jag har svårt att finna en roligare bil i denna prisklass. Ok den är törstig men smakar det så kostar det. Jag skriver bara om de senaste Aero bilarna.
Det du beskriver låter mer som en gammal sur 900 med sug motor.
Ligger som en strykjärn på vägen? Har du fler floskler?
Det har för övrigt varit mycket strul med SAAB-motorer.
Har jag fel om innovationerna? Se nedan.
1947 Saab 92 introduceras
med detaljer som aerodynamiskt formad kaross Cw 0.32 med helt slät undersida.
Tvärmonterad motor och framhjulsdrift. Ett koncept som de nästan samtliga
biltillverkare sedan anammat.
Exempelvis Citroën hade framhjulsdrift redan på 30-talet. Motor och växellåda i SAAB 92 kom för övrigt från DKW.
1962 Säkerhetsbälte
som standardutrustning. Saab var bland de första biltillverkarna som införde
säkerhetsbälten som standard.
Ja, men Volvo var före.
1963 Dubbla
diagonaldelade bromssystem. Med diagonalt delat tvåkrets bromssystem reduceras risken
att bromsförmågan försvinner helt om en krets skulle gå
sönder. Nyheten införs på 1964 års modeller.
Ja, men Volvo var före.
1969 Ljusautomatik. En
viktig säkerhetsdetalj, eftersom olycksrisken minimeras
då man kör med huvudljuset på under dagtid.
Är det en innovation att koppla halvljuset till startnyckeln? OK, vi säger det då.
Tändningslåset mellan framstolarna innebar att växelspak, tändningslås och handbroms
samlades på ett ställe vilket bland annat minimerar risken att få allvarliga
knäskador men också att alla reglage vid start återfinns samlade.
Jodå, men idiotin med att backen måste läggas i för att få ur nyckeln förstörde det mesta.
1971 Strålkastartorkare
och spolare. Regn och framförallt smuts kan minska strålkastarnas ljus
med upptill 90%. Saab införde ett tork och spolsystem för strålkastarna
för ökad körsäkerhet. Saab erhöll trafiksäkerhetspris för denna innovation.
Korrekt.
1971 Kraftabsorberande,
självreparerande stötfångare.
Med en självreparerande
stötfångare klarar bilen att krocka i upp till 8 km/h
utan att karossen behöver repareras.
Korrekt, men inte unikt.
1972 Eluppvärmda
säten för komfort och hälsa under vintern.
Visst, men det är inte en SAAB-uppfinning.
Sidokrockskydd med skyddsbalkar infördes. Saab var först med att placera förstärkta
skyddsbalkar i dörrarna för att ge bättre sidokrockskydd.
Detta är mest en definitionsfråga. Mercedes var också tidiga med dylika system.
1976 Lambda-sond
och trevägskatalysator. Saab var en av de första biltillverkarna
som mötte de allt hårdare miljökraven genom att installera Lambda-sond och trevägskatalysator.
En av de första ja, men återigen ingen innovation från SAAB.
Turbo. Saab var först med att utveckla en turbomotor som var pålitlig och
hållbar nog för att användas i dagligt bruk.
Nja, visst utvecklade SAAB waste gate-tekniken, men BMW körde med turbo på 2002:an 1972.
1978 Deformerbar
rattstång. Styrstången i en Saab är konstruerad för att
minimera intrång i kupén vid en frontalkollision.
Ja, men SAAB var inte först.
Elektrostatiskt kupéluftfilter. Ett elektrostatiskt kupéluftfilter
rensar inkommande kupéluft från partiklar ner till 0,0004 mm. Viktigt inte minst
för allergiker.
Jag tror SAAB var först med detta.
1980 Automatic Performance
Control (APC). Funktionen reglerar turboaggregatets laddtryck och medger att
motorn kan gå effektivt även på lågoktanig bensin.
Korrekt.
1981 Vidvinkel
i ytterbackspeglar minimerar den döda vinkeln.
En SAAB-innovation? Skojar du?
1982 Asbestfria
bromsbelägg. Saab var sannolikt först med att använda
de asbestfria material i bromsbeläggen.
Möjligt.
1985 Direct
Ignition (DI). Systemet ger bättre förbränning och
säkrare kallstarter eftersom varje tändstift har en egen tändspole för att
minimera förluster.
Detta är ingen SAAB-innovation.
1991 Saab
Trionic, Saabs egna motorstyrsystem introduceras. Det är ett av världens
mest avancerade och sköter alla viktiga funktioner i förbränningsprocessen.
Jodå, men man övergav systemet tämligen snabbt.
Lättrycksturbo. Med lättrycksturbon införde Saab turbotekniken
även i bilar som inte var uttalat sportiga. Det gav optimerade köregenskaper
och förbättrad omkörningskapacitet.
Att sänka laddtrycket kallar jag inte innovation.
Freonfri luftkonditionering Saab var en av det första att införa alternativa kylmedel som standard.
Många "en av de första". Var det inte innovationer som skulle lyftas fram?
1993 Saab
Safeseat är ett säkerhetskoncept som innebär att alla säkerhetsdetaljer
inuti bilen ska samverka för att ge bästa möjliga skydd.
Ett flertal tillverkare hade samma tänk.
Night panel innebär att instrumenten förutom hastighetsmätaren släcks
ner för att ge en vilsammare mörkerkörning.
Äsch, en billig gimmick.
1995 Saab Ecopower. Ecopowerkonceptet innebär kraftfulla och miljövänliga motorer.
Ja, samt oil sludge.
1997 Saab
Active Head Restraint (SAHR) Saab var först i världen med att införa
ett aktivt nackskydd som skyddar mot pisksnärtskador.
Korrekt.
Electronic Brake force Distribution (EBD) Ett system som automatiskt fördelar
bromsverkan optimalt mellan fram- och bakhjul.
Inte en SAAB-innovation.
Ventilerade stolar. Saab 9-5 var den första personbilen i världen som kunde
levereras med ventilerade säten.
Möjligen den första massproducerade bilen.
2000 Saab
Variable Compression. Världens första motor med variabel kompression för
kontinuerlig anpassning av motorn efter olika körförhållanden presenteras.
Tekniken har aldrig bevisats fungera i serietillverkningsskala.
Från senaste 95 Aeron: DriveSense FWD (för Aero)
- Aktiv stötdämpning
Vardagsmat
- Variabel styrrespons
Vardagsmat
- Nyckelfri upplåsning
Vardagsmat
- Pilotdisplay (HUD)
Vardagsmat
- Körfältsvarnare och skyltavläsning (TSR)
Vardagsmat
(Notera: detta paket begränsar funktionen hos egenskap Adaptiva Bixenonstrålkastare med signaturljus)
- Ljudsystem harman/kardon® Surround Sound
Vardagsmat
- Bluetooth™ telefonintegreringssystem
Vardagsmat
- Klimatanläggning med tre zoner
Vardagsmat
- Ljud i baksätet
Skämtar du?
- Underhållning i baksätet
Vardagsmat
- Regnsensor för vindrutetorkare
Skämtar du?
- Innerbackspegel med automatisk avbländning
Skämtar du?
Ventilerad läderklädsel sport, Jet Black / Kupé: Jet Black
Minnesfunktion för förarstol och ytterspeglar.
Vardagsmat
Motor snål diesel på 190 hk, 400 Nm, att plocka ut den kraften ur en 2 liters diesel är en prestation, bränsle förbrukning stad/landsväg/blandat 8.2 / 4.9 / 6.1 - imponerande !
En Izuzu-motor, om än omarbetad av SAAB. Fina prestanda dock.
Värstingen Saab 9-5 Sedan Aero Turbo6 (300) XWD Aut 300hk, 400nm, bränsle förbrukning ungefär som en Turbo Volvo, stad/landsväg/blandat 16.2 / 7.3 / 10.6 dvs. ingen miljöbil men jävligt kul!
Konkurrenterna matchar detta tämligen lätt.