FettSnok
96% enligt läkaren
Angående dieseln...
Den Isuzu Valmers hänvisar till är en 3.0 V6 diesel som är från hedenhös och en fullkomlig katastrof rent konstruktionsmässigt. (Som mycket annat i dieselväg från fjärran öst...)
2.2tid är en sur gammal opel och satt i första gen 9-5, funka men tråkig på många sätt.
1.9Tid är Fiats JTDm
1.9TTiD är även den i blocket en Fiat JTDm men en hel del omarbetad och försedd med två olikt stora turboaggregat. 180hk och 119g(miljöbil) ur en 1,9liters diesel var inte helt illa pinkat. Är mig veterligen bara BMW som når motsvarande siffror med sin 2liters diesel. Men det är ett år efter. Så jo, jag vill nog påstå att även på dieselsidan var man rätt "ok" på trollhättans mekaniska verkstad... Vad presterar audi? TDIe; 136hk. Gäsp...
Idag 2011 är det nämligen allt det handlar om, att hålla nere förbrukningen men plocka ut mer effekt. En tämligen svår ekvation. Om nu saab var omkörda för 15år sen så är jag mycket intresserad att höra varför ingen annan levererar snudd på 100litershästar ur en diesel med miljöbilsklass. Borde vara tämligen lättförtjänt sätt att marknadsföra sig på. Eller?
Effektkurvan på en 99T-78 är rätt lik den som en modern Mitsushitsi -Evo XIVX(nåt sånt) eller motsvarande 2-liters med 170+literhästar presterar. Svårt att ha kakan.. På tal om "ketchup" en Audi S2-4-6 med 2.2Turbon. Helvetes! Många år senare...
Den Isuzu Valmers hänvisar till är en 3.0 V6 diesel som är från hedenhös och en fullkomlig katastrof rent konstruktionsmässigt. (Som mycket annat i dieselväg från fjärran öst...)
2.2tid är en sur gammal opel och satt i första gen 9-5, funka men tråkig på många sätt.
1.9Tid är Fiats JTDm
1.9TTiD är även den i blocket en Fiat JTDm men en hel del omarbetad och försedd med två olikt stora turboaggregat. 180hk och 119g(miljöbil) ur en 1,9liters diesel var inte helt illa pinkat. Är mig veterligen bara BMW som når motsvarande siffror med sin 2liters diesel. Men det är ett år efter. Så jo, jag vill nog påstå att även på dieselsidan var man rätt "ok" på trollhättans mekaniska verkstad... Vad presterar audi? TDIe; 136hk. Gäsp...
Idag 2011 är det nämligen allt det handlar om, att hålla nere förbrukningen men plocka ut mer effekt. En tämligen svår ekvation. Om nu saab var omkörda för 15år sen så är jag mycket intresserad att höra varför ingen annan levererar snudd på 100litershästar ur en diesel med miljöbilsklass. Borde vara tämligen lättförtjänt sätt att marknadsföra sig på. Eller?
Japp, det är inte förrän man kom på att sätta dit avlastningsventilen (som bönderna kallar dump..) som det börja lira riktigt ok. Helt plötsligt började aggregaten hålla mer rimliga intervall och ketchup mellan växlar var i princip borta. Nånstans -81 eller så.Ska man vara ärlig fungerade det inget vidare för SAAB i början heller, med mängder av havererade turboaggregat och en mycket okultiverad effektkurva.
Effektkurvan på en 99T-78 är rätt lik den som en modern Mitsushitsi -Evo XIVX(nåt sånt) eller motsvarande 2-liters med 170+literhästar presterar. Svårt att ha kakan.. På tal om "ketchup" en Audi S2-4-6 med 2.2Turbon. Helvetes! Många år senare...
Last edited: