Då va det ett faktum SAAB i Konkurs

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Angående dieseln...

Den Isuzu Valmers hänvisar till är en 3.0 V6 diesel som är från hedenhös och en fullkomlig katastrof rent konstruktionsmässigt. (Som mycket annat i dieselväg från fjärran öst...)

2.2tid är en sur gammal opel och satt i första gen 9-5, funka men tråkig på många sätt.
1.9Tid är Fiats JTDm

1.9TTiD är även den i blocket en Fiat JTDm men en hel del omarbetad och försedd med två olikt stora turboaggregat. 180hk och 119g(miljöbil) ur en 1,9liters diesel var inte helt illa pinkat. Är mig veterligen bara BMW som når motsvarande siffror med sin 2liters diesel. Men det är ett år efter. Så jo, jag vill nog påstå att även på dieselsidan var man rätt "ok" på trollhättans mekaniska verkstad... Vad presterar audi? TDIe; 136hk. Gäsp...

Idag 2011 är det nämligen allt det handlar om, att hålla nere förbrukningen men plocka ut mer effekt. En tämligen svår ekvation. Om nu saab var omkörda för 15år sen så är jag mycket intresserad att höra varför ingen annan levererar snudd på 100litershästar ur en diesel med miljöbilsklass. Borde vara tämligen lättförtjänt sätt att marknadsföra sig på. Eller?

Ska man vara ärlig fungerade det inget vidare för SAAB i början heller, med mängder av havererade turboaggregat och en mycket okultiverad effektkurva.
Japp, det är inte förrän man kom på att sätta dit avlastningsventilen (som bönderna kallar dump..) som det börja lira riktigt ok. Helt plötsligt började aggregaten hålla mer rimliga intervall och ketchup mellan växlar var i princip borta. Nånstans -81 eller så.
Effektkurvan på en 99T-78 är rätt lik den som en modern Mitsushitsi -Evo XIVX(nåt sånt) eller motsvarande 2-liters med 170+literhästar presterar. Svårt att ha kakan.. På tal om "ketchup" en Audi S2-4-6 med 2.2Turbon. Helvetes! Många år senare...
 
Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Jo, bemöt mig är du snäll. Punkt för punkt. Det vore mycket intressant.

Jag har kört alla SAAB-modeller utom nya 9-5:an. Jag har ägt två 900 OG, en Turbo 8v och en 2,0 16v.

När har jag sagt att jag inte gillar SAAB? Jag är uppväxt med dem och gillade dem skarpt ända tills jag köpte en Audi A3 TS quattro 2001 och insåg att tiden sprungit ifrån SAAB.

Tips: Det heter lullull.

Om din erfarenhet av Saab grundar sig på: två 900 OG, en Turbo 8v och en 2,0 16v (inga roliga bilar) förstår jag att Audin blev ett lyft, det är en mycket bra bil, om man mappar/chippar den blir den en dräpare. Tror den har 180 hk original, fyrhjulsdrift så du får ner kraften i backen. Bra bil val!
Men jag anser inte att du fått uppleva en fullblods Saab med > 250hk & en massa lull lull (jag skriver så)
Det är möjligt att tiden sprungit om Saab de senaste åren p.g.a. det jag tidigare skrivit & att de som står för innovationerna idag är Tyskarna speciellt då VW deras snålmotor med både kompressor & turbo är genial. BMW, Mercedes & Audi har alla ekonomin & teknikkunskapen för att föra utvecklingen idag.
Men min kärlek till Saab 95 Aero består & jag sörjer förlusten, men hoppas på samma under som alla Saab anställda - Att Saab ska resa sig igen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
På tal om "ketchup" en Audi S2-4-6 med 2.2Turbon. Helvetes! Många år senare...

Jo tack, testa en RS2, först händer inte mycket, sedan kommer allt på en gång. Okultiverat och rätt underhållande på sitt sätt. Jag tar nog hellre en sådan framför de moderna turbo fyrorna som Audi/VW koncernen haft sedan man lade ner den klassiska femman.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jo tack, testa en RS2, först händer inte mycket, sedan kommer allt på en gång. Okultiverat och rätt underhållande på sitt sätt. Jag tar nog hellre en sådan framför de moderna turbo fyrorna som Audi/VW koncernen haft sedan man lade ner den klassiska femman.

Nu har de ju äntligen livat upp sin gamla femma igen, ett gammalt jetta block :)
Femcylindrigt morrar så gött!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu har de ju äntligen livat upp sin gamla femma igen, ett gammalt jetta block :)
Femcylindrigt morrar så gött!

Jag har sett det, men inte fått tillfälle att testa den nya femman. Det var ju glädjande att Audi själva tillslut insåg sitt misstag efter många år av många själlösa varianter på sin 1,8 liters fyra.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Snabbt klipp?

Äsch, kan inte låta bli..En liten hyllning till det som en gång varit..

Min trotjänare, en gammel 9000Aero nu 26000på mätarn. Har enbart justerat laddtrycksmappen, bränslekurva och tändning är original. 2,5" halvsats i övrigt helt standard. Jag skiter i hur fort jag tar mig från 0-100, jag vill helst ta mig om fort. Omkörningsprestanda per 10-öring frågas? :D

 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Angående dieseln...

Den Isuzu Valmers hänvisar till är en 3.0 V6 diesel som är från hedenhös och en fullkomlig katastrof rent konstruktionsmässigt. (Som mycket annat i dieselväg från fjärran öst...)

2.2tid är en sur gammal opel och satt i första gen 9-5, funka men tråkig på många sätt.
1.9Tid är Fiats JTDm

1.9TTiD är även den i blocket en Fiat JTDm men en hel del omarbetad och försedd med två olikt stora turboaggregat. 180hk och 119g(miljöbil) ur en 1,9liters diesel var inte helt illa pinkat. Är mig veterligen bara BMW som når motsvarande siffror med sin 2liters diesel. Men det är ett år efter. Så jo, jag vill nog påstå att även på dieselsidan var man rätt "ok" på trollhättans mekaniska verkstad... Vad presterar audi? TDIe; 136hk. Gäsp...

Idag 2011 är det nämligen allt det handlar om, att hålla nere förbrukningen men plocka ut mer effekt. En tämligen svår ekvation. Om nu saab var omkörda för 15år sen så är jag mycket intresserad att höra varför ingen annan levererar snudd på 100litershästar ur en diesel med miljöbilsklass. Borde vara tämligen lättförtjänt sätt att marknadsföra sig på. Eller?
Korrekt; jag förväxlade Isuzu-motorn med Fiat-diton.

Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag berömde prestandasiffrorna för 1,9-dieseln, men vad hjälper det när resten bilen är stenålder?
Vart är exempelvis dubbelkopplingslådorna och fyrhjulsdrifttillval för basmodeller? All teknikutveckling är sannerligen inte av godo, men om man kallar sig premiumtillverkare blir man jämfört mot A4/A6, 3/5-serie och C/E-serie. Tyvärr har inte SAAB haft något att hämta där de senaste 15 åren.

Vi kan ju vända på det; hur imponerande är det att endast lyckas ta ut 250 hk ur en 2,8-liters bensinsexa med dubbelturbo? Ja, jag vet att det inte gick att lägga på mer effekt på grund av felhjulsdrift, men då var vi tillbaka till teknikdiskussionen igen.
Detta Moment 22 sänkte SAAB.

Om din erfarenhet av Saab grundar sig på: två 900 OG, en Turbo 8v och en 2,0 16v (inga roliga bilar) förstår jag att Audin blev ett lyft, det är en mycket bra bil, om man mappar/chippar den blir den en dräpare. Tror den har 180 hk original, fyrhjulsdrift så du får ner kraften i backen. Bra bil val!
Men jag anser inte att du fått uppleva en fullblods Saab med > 250hk & en massa lull lull (jag skriver så)
Det är möjligt att tiden sprungit om Saab de senaste åren p.g.a. det jag tidigare skrivit & att de som står för innovationerna idag är Tyskarna speciellt då VW deras snålmotor med både kompressor & turbo är genial. BMW, Mercedes & Audi har alla ekonomin & teknikkunskapen för att föra utvecklingen idag.
Men min kärlek till Saab 95 Aero består & jag sörjer förlusten, men hoppas på samma under som alla Saab anställda - Att Saab ska resa sig igen.
Läs igen; jag har kört alla SAAB-modeller utom nya 9-5:an.

Den "fullblods-SAAB" du talar om upplevde jag som halvslö i förhållade till uppgiven effekt, tråkigt bångstyrig under acceleration på grund felhjulsdrift, kraftigt föråldrad inredningsmässigt, inte speciellt kommunikativ i chassi/styrning, skramlig och växellådan var under all kritik. Dessutom lär den vara rejält törstig.

Jag förstår att vissa tycker att det är orättvist att klanka ned på SAAB, men återigen, det är SAAB själva som envist tjatat om att man är (var) ett premiummärke. Då blir man jämförd med BMW, Audi och Mercedes.

Och det heter lullull. :glenning

Nu har de ju äntligen livat upp sin gamla femma igen, ett gammalt jetta block :)
Femcylindrigt morrar så gött!
Jetta? 2,5-litersfemman är väl helt ny?

Jag har sett det, men inte fått tillfälle att testa den nya femman. Det var ju glädjande att Audi själva tillslut insåg sitt misstag efter många år av många själlösa varianter på sin 1,8 liters fyra.
Ja, 1,8-litersmotorn var visserligen fin prestandamässigt (särskilt i TS-utförande), men hur kul är ljudet från en turbofyra? Jag måste också testa RS3/TTRS snarast!
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
1. Vart är exempelvis dubbelkopplingslådorna och fyrhjulsdrifttillval för basmodeller?

2. Läs igen; jag har kört alla SAAB-modeller utom nya 9-5:an.

3. Den "fullblods-SAAB" du talar om upplevde jag som halvslö i förhållade till uppgiven effekt, tråkigt bångstyrig under acceleration på grund felhjulsdrift, kraftigt föråldrad inredningsmässigt, inte speciellt kommunikativ i chassi/styrning, skramlig och växellådan var under all kritik. Dessutom lär den vara rejält törstig.

Fyrhjulsdrift finns som tillval på 9-3an med bensin och etanolmotorer. :mattias
Om du får chansen så ska du inte tveka att köra nya 9-5, helst med HiPer-framvagn. Jag tror att du skulle ha en annan uppfattning om den bilen. Den har tagit många kliv uppåt vad gäller premium- och körkänsla. Men jag håller med dig om att gamla 9-5 med dagens mått mätt inte är särskilt bra chassimässigt, den är dock ljusår bättre än det som producerades på Hisingen samma tid. Det är ju ett under att det trots allt säljs så många Volvo-bilar i detta land.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jämförde 9-5 Aero o V70 T5 av 2005 års modell sist jag köpte bil. V70 är ingen kul bil på ngt sätt egentligen, men SAABen hade inget o hämta.

SAAB är bara ngt för de som tycker om SAAB o inte vill ha ngt annat. Typ som att vissa bara kan tänka sig o åka Ducati till varje pris, det sitter i huvudbenet. Fullständigt redundant bilmärke from det att 9000 skulle ersatts.

För o förtydliga så tycker jag givetvis att det som hänt i Trollhättan är tragiskt för de drabbade, det har jag gjort klart tidigare.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Om nu SAAB varit så bra och inovativa. Varför gör man då en sedan på nya 95an? Varför inte börja med kombin där deras marknad finns. Vi i sverige älskar våra kombi bilar. Varför prisade man bilen över 7,5 bas belopp? Det flesta tjänstebilar köps för just 7,5BB.
Man siktade på en marknad som inte fanns, i deras hemland sverige. Deras enda chans att få ut några bilar.

Passat till exempel tog upp kampen om tjänstepulkorna. 7,5BB och man får läder, riktiga stolar, diesel 170hk, dsg och fyrkrafs, krok, bra stereo mm. Ett smart val från deras sida.
Saaben skulle varit i kombi, prisats som en skoda om den skulle haft en chans att sälja. Sen skulle den även behöva lite lullull på 7,5BB. Där fanns deras enda chans att få en någolunda volym.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Fyrhjulsdrift finns som tillval på 9-3an med bensin och etanolmotorer. :mattias
Om du får chansen så ska du inte tveka att köra nya 9-5, helst med HiPer-framvagn. Jag tror att du skulle ha en annan uppfattning om den bilen. Den har tagit många kliv uppåt vad gäller premium- och körkänsla. Men jag håller med dig om att gamla 9-5 med dagens mått mätt inte är särskilt bra chassimässigt, den är dock ljusår bättre än det som producerades på Hisingen samma tid. Det är ju ett under att det trots allt säljs så många Volvo-bilar i detta land.
Jo, men det är ju minst 10 år för sent. Under tiden har Audi och BMW i princip ostört kunnat sälja sina utmärkta quattro- och X Drive-system, och när folk väl haft en BMW eller Audi är det inte många som går tillbaka till SAAB.

Angående nya 9-5:an skulle jag gärna prova den, även om jag sätter frågetecken för designen. Enormt, amerikanskt överhäng bak, typiskt SAAB-gigantiskt belysningsarragemang bak och i övrigt märkliga proportioner.
Enligt vad jag hört från de som kört bilarna är dessutom detaljkvaliteten långt ifrån tyskklass.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Om nu SAAB varit så bra och inovativa. Varför gör man då en sedan på nya 95an? Varför inte börja med kombin där deras marknad finns. Vi i sverige älskar våra kombi bilar. Varför prisade man bilen över 7,5 bas belopp? Det flesta tjänstebilar köps för just 7,5BB.
Man siktade på en marknad som inte fanns, i deras hemland sverige. Deras enda chans att få ut några bilar.

Passat till exempel tog upp kampen om tjänstepulkorna. 7,5BB och man får läder, riktiga stolar, diesel 170hk, dsg och fyrkrafs, krok, bra stereo mm. Ett smart val från deras sida.
Saaben skulle varit i kombi, prisats som en skoda om den skulle haft en chans att sälja. Sen skulle den även behöva lite lullull på 7,5BB. Där fanns deras enda chans att få en någolunda volym.
Prissättningen av nya 9-5 var bara en låtsaskonstruktion för att bära upp en låtsasaffärsplan.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Angående nya 9-5:an skulle jag gärna prova den, även om jag sätter frågetecken för designen. Enormt, amerikanskt överhäng bak, typiskt SAAB-gigantiskt belysningsarragemang bak och i övrigt märkliga proportioner.
Enligt vad jag hört från de som kört bilarna är dessutom detaljkvaliteten långt ifrån tyskklass.

Jag provsatt i en SAAB 9-5 i höstas när jag behövde slå ihjäl lite tid och när det gäller inredningsdetaljer så lämnade bilen mycket att önska jämfört med sina tänkta konkurrenter enligt mitt tycke. Med det sagt så har även BMW, Audi samt Mercedes tappat kvalitetskänsla i sina nyare bilar med billigare materialval än förr. För varje generation som går blir det lite sämre på den fronten. Det ska gå snabbt att sätta ihop bilarna och då offrar man materialval. Tittar ni närmare på era exklusiva Mercedes, BMW och Audi är det inte säkert att ni ens har naturskinn utan syntetskinn i klädseln. Det är anledningen till att den ser så perfekt ut. Även för en som arbetar med skinn varje dag är det svårt att känna och se skillnaden. Så bra har man blivit på att imitera skinn.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Om nu SAAB varit så bra och inovativa. Varför gör man då en sedan på nya 95an?

En kombi säljer uruselt utanför Sverige, därför valde man att fokusera på sedanen för att sedan få ut kombin. Personligen gillar jag både kombin och sedanen men jag tycker att man gjorde ett stort misstag när man valde att gå upp så mycket i storlek och prisklass. Det gjorde att modellen inte längre blev samma folkbil som förra generationen och det hjälpte till att dra ner försäljningen. Mycket av produktstrategin bestämdes i Detroit, det hade nog sett annorlunda ut om Saab kunnat gå sin egen väg men man hade ju en övertro på att sälja ut företag och självbestämmanderätten i det här landet.

Valmers skrev:
Angående nya 9-5:an skulle jag gärna prova den, även om jag sätter frågetecken för designen. Enormt, amerikanskt överhäng bak, typiskt SAAB-gigantiskt belysningsarragemang bak och i övrigt märkliga proportioner.
Enligt vad jag hört från de som kört bilarna är dessutom detaljkvaliteten långt ifrån tyskklass.
Jag kan förstå den kommentaren. Sen är ju frågan vad man menar med tyskklass. Tyskklass som i Opel/Audi eller Tyskklass som bättre modeller från BMW/Mercedes. Av de 9-5:eek:r jag har kört så har det varit ett stort spann i detaljkvalitet. Allt från rena USA-bilar med udda beige plysch-klädsel till topputrustade europa-varianter. I runda slängar har jag nog kört en 5-10 olika varianter av 9-5. Om man sätter sig i en snikutrustad 9-5 med den klena ratten, utan navigator, sämsta chassiet o.s.v så kan jag förstå att man blir besviken och det är ett problem. En mer påkostad variant ger ett klart bättre helhetsintryck och känsla för detaljarbetet. Det är troligtvis de sämt utrustade bilarna som dina vänner har suttit i. Så visst, man hade en del arbete kvar för att nå upp till den högre varianten av tyskklass. Man var på god väg dock, något man inte var innan 9-5.

9-5 var nog aldrig tänkt att bli en storsäljare under GM-tiden. Syftet var nog att Saab skulle ha en prestigemodell med mycket utrustning för folk som hade råd med den. Nu blev det istället så att Saab var tvungna att sälja många bilar och då fick man sänka prisnivån vilket satte avtryck i interiören på de billigaste modellerna.

Valmers skrev:
Prissättningen av nya 9-5 var bara en låtsaskonstruktion för att bära upp en låtsasaffärsplan.
Det flög förbi ett enormt saltkar när jag läste den där meningen. Ska man ha relevans i ett sådant uttalande så krävs det att man haft insyn i ledningsarbetet. Det kanske du har? Isåfall har vi nog sprungit på varandra i matkön på Turbo någon gång ;)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Konstig diskussion egentligen, SAAB har aldrig räknats som en premiumbil.
Premium: Audi, BMW, M-B.
Under min tid på Volvo PV var SAAB aldrig med som konkurrent. Vi körde bara de ovan nämnda + Lexus o dylika japaner för o benchmarka. SAAB höll inte standarden helt enkelt, inte map någon egenskap.

Om nån nu tvekar på Volvos förmåga o bygga bilar i sin prisklass så är det dags att ta sig en närmare titt. Kom nu ihåg o inte jämföra direkt med premiummärkena ovan då tanken inte är att konkurrera på samma nivå.

Räkna på en V60 mot en BMW 3 Touring med samma hp o utrustning så blir det en slant över till literklubba, dock får du inte en lika fin bil o åka i.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Vi körde bara de ovan nämnda + Lexus o dylika japaner för o benchmarka. SAAB höll inte standarden helt enkelt, inte map någon egenskap.
Vad arbetade du med då? Hade du insyn i benchmarkingen för alla avdelningar såsom NVH, Chassi, kaross, säkerhet m.m och framförallt vilken tidpunkt? Det känns ju relevant att veta vilket område ni tittade på och då ha i åtanke ledtiden för utvecklingen av en ny modell :krama


Om nån nu tvekar på Volvos förmåga o bygga bilar i sin prisklass så är det dags att ta sig en närmare titt. Kom nu ihåg o inte jämföra direkt med premiummärkena ovan då tanken inte är att konkurrera på samma nivå.

Räkna på en V60 mot en BMW 3 Touring med samma hp o utrustning så blir det en slant över till literklubba, dock får du inte en lika fin bil o åka i.
Det är väl precis det som är stötestenen. Volvo bygger inte en bil som kommer upp i samma klass som en valfri 3 eller 5-serie. Att man sen prissätter den en aning lägre gör egentligen ingen skillnad. Sämre kvalitetskänsla kan inte kosta likvärdigt med en dyrare bil.
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
1.9TTiD är även den i blocket en Fiat JTDm men en hel del omarbetad och försedd med två olikt stora turboaggregat. 180hk och 119g(miljöbil) ur en 1,9liters diesel var inte helt illa pinkat. Är mig veterligen bara BMW som når motsvarande siffror med sin 2liters diesel. Men det är ett år efter. Så jo, jag vill nog påstå att även på dieselsidan var man rätt "ok" på trollhättans mekaniska verkstad... Vad presterar audi? TDIe; 136hk. Gäsp...

Vad är det för fel på TDIe 163hk?
Även den miljöbil som är lite renare, lite bränslesnålare och ändå lite snabbare än Saaben - dock med mindre effekt.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
NVH

Konkurrentvagnar togs in central så man hade alltid koll på vad som fanns inne o var tillgängligt för samtliga egenskaper.

Nä, precis. Min poäng är att Volvo är prisvärd och up to date medans SAAB alltid varit efter, efter 9000 Aero

Iofs så finns det en egenskap där jag tycker Volvo (och M-B) är bättre än BMW o Audi och det är att de är vilsamma o köra långt o länge, bilen är bekväm, rymlig och inte på nåt sätt uppmärksamhetskrävande o köra.

Vad arbetade du med då? Hade du insyn i benchmarkingen för alla avdelningar såsom NVH, Chassi, kaross, säkerhet m.m och framförallt vilken tidpunkt? Det känns ju relevant att veta vilket område ni tittade på och då ha i åtanke ledtiden för utvecklingen av en ny modell :krama



Det är väl precis det som är stötestenen. Volvo bygger inte en bil som kommer upp i samma klass som en valfri 3 eller 5-serie. Att man sen prissätter den en aning lägre gör egentligen ingen skillnad. Sämre kvalitetskänsla kan inte kosta likvärdigt med en dyrare bil.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag provsatt i en SAAB 9-5 i höstas när jag behövde slå ihjäl lite tid och när det gäller inredningsdetaljer så lämnade bilen mycket att önska jämfört med sina tänkta konkurrenter enligt mitt tycke. Med det sagt så har även BMW, Audi samt Mercedes tappat kvalitetskänsla i sina nyare bilar med billigare materialval än förr. För varje generation som går blir det lite sämre på den fronten. Det ska gå snabbt att sätta ihop bilarna och då offrar man materialval. Tittar ni närmare på era exklusiva Mercedes, BMW och Audi är det inte säkert att ni ens har naturskinn utan syntetskinn i klädseln. Det är anledningen till att den ser så perfekt ut. Även för en som arbetar med skinn varje dag är det svårt att känna och se skillnaden. Så bra har man blivit på att imitera skinn.
Visst har de tyska premiumbilarna tappat i inredningskvalitet och känsla. Fast SAAB har aldrig varit i närheten, varken förr eller senare.

Jag kan förstå den kommentaren. Sen är ju frågan vad man menar med tyskklass. Tyskklass som i Opel/Audi eller Tyskklass som bättre modeller från BMW/Mercedes. Av de 9-5:eek:r jag har kört så har det varit ett stort spann i detaljkvalitet. Allt från rena USA-bilar med udda beige plysch-klädsel till topputrustade europa-varianter. I runda slängar har jag nog kört en 5-10 olika varianter av 9-5. Om man sätter sig i en snikutrustad 9-5 med den klena ratten, utan navigator, sämsta chassiet o.s.v så kan jag förstå att man blir besviken och det är ett problem. En mer påkostad variant ger ett klart bättre helhetsintryck och känsla för detaljarbetet. Det är troligtvis de sämt utrustade bilarna som dina vänner har suttit i. Så visst, man hade en del arbete kvar för att nå upp till den högre varianten av tyskklass. Man var på god väg dock, något man inte var innan 9-5.

Det flög förbi ett enormt saltkar när jag läste den där meningen. Ska man ha relevans i ett sådant uttalande så krävs det att man haft insyn i ledningsarbetet. Det kanske du har? Isåfall har vi nog sprungit på varandra i matkön på Turbo någon gång ;)

Jag kan förstå den kommentaren. Sen är ju frågan vad man menar med tyskklass. Tyskklass som i Opel/Audi eller Tyskklass som bättre modeller från BMW/Mercedes. Av de 9-5:eek:r jag har kört så har det varit ett stort spann i detaljkvalitet. Allt från rena USA-bilar med udda beige plysch-klädsel till topputrustade europa-varianter. I runda slängar har jag nog kört en 5-10 olika varianter av 9-5. Om man sätter sig i en snikutrustad 9-5 med den klena ratten, utan navigator, sämsta chassiet o.s.v så kan jag förstå att man blir besviken och det är ett problem. En mer påkostad variant ger ett klart bättre helhetsintryck och känsla för detaljarbetet. Det är troligtvis de sämt utrustade bilarna som dina vänner har suttit i. Så visst, man hade en del arbete kvar för att nå upp till den högre varianten av tyskklass. Man var på god väg dock, något man inte var innan 9-5.
Tyskklass som i premiumtysk. Problemet är att SAAB alltid har tjatat om kvalitet och premium, men aldrig levt upp till det.
Man ska heller inte glömma att ett premiummärke kommer undan med mer missar än en premium-wannabe som SAAB.

Konstig diskussion egentligen, SAAB har aldrig räknats som en premiumbil.
Premium: Audi, BMW, M-B.
Under min tid på Volvo PV var SAAB aldrig med som konkurrent. Vi körde bara de ovan nämnda + Lexus o dylika japaner för o benchmarka. SAAB höll inte standarden helt enkelt, inte map någon egenskap.

Om nån nu tvekar på Volvos förmåga o bygga bilar i sin prisklass så är det dags att ta sig en närmare titt. Kom nu ihåg o inte jämföra direkt med premiummärkena ovan då tanken inte är att konkurrera på samma nivå.

Räkna på en V60 mot en BMW 3 Touring med samma hp o utrustning så blir det en slant över till literklubba, dock får du inte en lika fin bil o åka i.
Nej, men SAAB:s marknadsavdelning har envist som synden tjatat om att man är premium. Det har även Volvo gjort, utan att nå ända fram.

Jag håller med om att Volvo ryckt upp sig oerhört, främst designmässigt, även om jag aldrig skulle köpa en.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top