Då va det ett faktum SAAB i Konkurs

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Ligger som en strykjärn på vägen? Har du fler floskler?

Det har för övrigt varit mycket strul med SAAB-motorer.

Har jag fel om innovationerna? Se nedan.

såvitt jag kan bedöma har du rätt över hela linjen. Men jag gillar min halvsunkiga 9-5 Areo som snart är tio år gammal ändå. Faktum är att den är ballare än min A5, om än inte nödvändigtvis bättre i någon objektiv mening.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
såvitt jag kan bedöma har du rätt över hela linjen. Men jag gillar min halvsunkiga 9-5 Areo som snart är tio år gammal ändå. Faktum är att den är ballare än min A5, om än inte nödvändigtvis bättre i någon objektiv mening.
Tro mig, jag har alltid gillat SAAB, och jag har ägt ett par stycken. Tyvärr sprang tiden ifrån SAAB för 15 år sedan.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Tro mig, jag har alltid gillat SAAB, och jag har ägt ett par stycken. Tyvärr sprang tiden ifrån SAAB för 15 år sedan.

Jag anser att du har rätt baserat på den insyn jag har i företaget. Motormässigt kanske jag vill säga att tiden sprang ifrån Saab för 10 år sedan istället för 15 ;).

Man har inte hängt med i utvecklingen vilket gjort att man inte kunnat vara konkurrenskraftiga mot t.ex BMW och Mercedes som faktiskt driver utvecklingen framåt. Det som är synd är att Saab med sin ingenjörskader haft möjlighet att driva utvecklingen framåt. Man har dock hela tiden hämmats av att man varit tvungna att ägna utvecklingstid åt övriga GM-koncernen och fastnat i utvecklingsprojekt som tagit tid och kraft men som till slut läggs ner. I princip har GM använt Saab som en utvecklingsbyrå som fått lov att bygga lite egna fordon vid sidan av. Man har dock aldrig låtit Saab fokusera på sina egna modeller. Detta försökte Saab ändra när man blev självständiga för ~2år sedan genom att utveckla den nya plattformen. Det kan hända att Fenix (Det stavas inte Phoenix) kommer bli Saabs räddning eftersom man nu har en plattform som är relativt GM-oberoende till skillnad från Opel som också är till salu. Den nya plattformen från Saab hade definitivt gjort att Saab tagit många steg framåt i utvecklingen och matchat samt sprungit om vissa framgångsrika aktörer på personbilsmarknaden.

Det hade varit trevligt att se reaktionerna på det utvecklingsarbete som gjorts de senaste två åren. Jag har en aning om vilka som är intressenter på Saab utöver Youngman och om det stämmer så kan det bli riktigt bra. Det kan hända att Victor Muller och konkursen var det bästa som kunde hända Saab. De sitter idag i en situation som till många delar är bättre än sitt forna GM-syskon Opel trots konkursen.

Samma fenomen med efterbliven teknik kan man se på Volvo PV idag, även om den inte alls är lika omfattande. Ford hämmade mycket utvecklingsarbete när man ägde personvagnar. Detta ändrar man på idag genom att utveckla sin egen plattform och utvecklar mycket ny teknik. Det kommer hända mycket hos Personvagnar inom de närmsta åren. Om inte kineserna tagit över personvagnar så hade vi nog haft motsvarande situation på Hisingen om tio år som Trollhättan har idag. Teknisk utveckling betyder allt i den här branschen.
 
Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Ligger som en strykjärn på vägen? Har du fler floskler?

Det har för övrigt varit mycket strul med SAAB-motorer.

Har jag fel om innovationerna? Se nedan.


1947 Saab 92 introduceras
med detaljer som aerodynamiskt formad kaross Cw 0.32 med helt slät undersida.
Tvärmonterad motor och framhjulsdrift. Ett koncept som de nästan samtliga
biltillverkare sedan anammat.
Exempelvis Citroën hade framhjulsdrift redan på 30-talet. Motor och växellåda i SAAB 92 kom för övrigt från DKW.

1962 Säkerhetsbälte
som standardutrustning. Saab var bland de första biltillverkarna som införde
säkerhetsbälten som standard.
Ja, men Volvo var före.

1963 Dubbla
diagonaldelade bromssystem. Med diagonalt delat tvåkrets bromssystem reduceras risken
att bromsförmågan försvinner helt om en krets skulle gå
sönder. Nyheten införs på 1964 års modeller.
Ja, men Volvo var före.

1969 Ljusautomatik. En
viktig säkerhetsdetalj, eftersom olycksrisken minimeras
då man kör med huvudljuset på under dagtid.
Är det en innovation att koppla halvljuset till startnyckeln? OK, vi säger det då.

Tändningslåset mellan framstolarna innebar att växelspak, tändningslås och handbroms
samlades på ett ställe vilket bland annat minimerar risken att få allvarliga
knäskador men också att alla reglage vid start återfinns samlade.
Jodå, men idiotin med att backen måste läggas i för att få ur nyckeln förstörde det mesta.

1971 Strålkastartorkare
och spolare. Regn och framförallt smuts kan minska strålkastarnas ljus
med upptill 90%. Saab införde ett tork och spolsystem för strålkastarna
för ökad körsäkerhet. Saab erhöll trafiksäkerhetspris för denna innovation.
Korrekt.

1971 Kraftabsorberande,
självreparerande stötfångare.
Med en självreparerande
stötfångare klarar bilen att krocka i upp till 8 km/h
utan att karossen behöver repareras.
Korrekt, men inte unikt.

1972 Eluppvärmda
säten för komfort och hälsa under vintern.
Visst, men det är inte en SAAB-uppfinning.

Sidokrockskydd med skyddsbalkar infördes. Saab var först med att placera förstärkta
skyddsbalkar i dörrarna för att ge bättre sidokrockskydd.
Detta är mest en definitionsfråga. Mercedes var också tidiga med dylika system.

1976 Lambda-sond
och trevägskatalysator. Saab var en av de första biltillverkarna
som mötte de allt hårdare miljökraven genom att installera Lambda-sond och trevägskatalysator.
En av de första ja, men återigen ingen innovation från SAAB.

Turbo. Saab var först med att utveckla en turbomotor som var pålitlig och
hållbar nog för att användas i dagligt bruk.
Nja, visst utvecklade SAAB waste gate-tekniken, men BMW körde med turbo på 2002:an 1972.

1978 Deformerbar
rattstång. Styrstången i en Saab är konstruerad för att
minimera intrång i kupén vid en frontalkollision.
Ja, men SAAB var inte först.

Elektrostatiskt kupéluftfilter. Ett elektrostatiskt kupéluftfilter
rensar inkommande kupéluft från partiklar ner till 0,0004 mm. Viktigt inte minst
för allergiker.
Jag tror SAAB var först med detta.

1980 Automatic Performance
Control (APC). Funktionen reglerar turboaggregatets laddtryck och medger att
motorn kan gå effektivt även på lågoktanig bensin.
Korrekt.

1981 Vidvinkel
i ytterbackspeglar minimerar den döda vinkeln.
En SAAB-innovation? Skojar du?

1982 Asbestfria
bromsbelägg. Saab var sannolikt först med att använda
de asbestfria material i bromsbeläggen.
Möjligt.

1985 Direct
Ignition (DI). Systemet ger bättre förbränning och
säkrare kallstarter eftersom varje tändstift har en egen tändspole för att
minimera förluster.
Detta är ingen SAAB-innovation.

1991 Saab
Trionic, Saabs egna motorstyrsystem introduceras. Det är ett av världens
mest avancerade och sköter alla viktiga funktioner i förbränningsprocessen.
Jodå, men man övergav systemet tämligen snabbt.

Lättrycksturbo. Med lättrycksturbon införde Saab turbotekniken
även i bilar som inte var uttalat sportiga. Det gav optimerade köregenskaper
och förbättrad omkörningskapacitet.
Att sänka laddtrycket kallar jag inte innovation.

Freonfri luftkonditionering Saab var en av det första att införa alternativa kylmedel som standard.
Många "en av de första". Var det inte innovationer som skulle lyftas fram?

1993 Saab
Safeseat är ett säkerhetskoncept som innebär att alla säkerhetsdetaljer
inuti bilen ska samverka för att ge bästa möjliga skydd.
Ett flertal tillverkare hade samma tänk.

Night panel innebär att instrumenten förutom hastighetsmätaren släcks
ner för att ge en vilsammare mörkerkörning.
Äsch, en billig gimmick.

1995 Saab Ecopower. Ecopowerkonceptet innebär kraftfulla och miljövänliga motorer.
Ja, samt oil sludge.

1997 Saab
Active Head Restraint (SAHR) Saab var först i världen med att införa
ett aktivt nackskydd som skyddar mot pisksnärtskador.
Korrekt.

Electronic Brake force Distribution (EBD) Ett system som automatiskt fördelar
bromsverkan optimalt mellan fram- och bakhjul.
Inte en SAAB-innovation.

Ventilerade stolar. Saab 9-5 var den första personbilen i världen som kunde
levereras med ventilerade säten.
Möjligen den första massproducerade bilen.

2000 Saab
Variable Compression. Världens första motor med variabel kompression för
kontinuerlig anpassning av motorn efter olika körförhållanden presenteras.
Tekniken har aldrig bevisats fungera i serietillverkningsskala.

Från senaste 95 Aeron: DriveSense FWD (för Aero)
- Aktiv stötdämpning Vardagsmat
- Variabel styrrespons Vardagsmat
- Nyckelfri upplåsning Vardagsmat
- Pilotdisplay (HUD) Vardagsmat
- Körfältsvarnare och skyltavläsning (TSR) Vardagsmat
(Notera: detta paket begränsar funktionen hos egenskap Adaptiva Bixenonstrålkastare med signaturljus)
- Ljudsystem harman/kardon® Surround Sound Vardagsmat
- Bluetooth™ telefonintegreringssystem Vardagsmat
- Klimatanläggning med tre zoner Vardagsmat
- Ljud i baksätet Skämtar du?
- Underhållning i baksätet Vardagsmat
- Regnsensor för vindrutetorkare Skämtar du?
- Innerbackspegel med automatisk avbländning Skämtar du?
Ventilerad läderklädsel sport, Jet Black / Kupé: Jet Black
Minnesfunktion för förarstol och ytterspeglar. Vardagsmat

Motor snål diesel på 190 hk, 400 Nm, att plocka ut den kraften ur en 2 liters diesel är en prestation, bränsle förbrukning stad/landsväg/blandat 8.2 / 4.9 / 6.1 - imponerande ! En Izuzu-motor, om än omarbetad av SAAB. Fina prestanda dock.
Värstingen Saab 9-5 Sedan Aero Turbo6 (300) XWD Aut 300hk, 400nm, bränsle förbrukning ungefär som en Turbo Volvo, stad/landsväg/blandat 16.2 / 7.3 / 10.6 dvs. ingen miljöbil men jävligt kul! Konkurrenterna matchar detta tämligen lätt.

Efter all möda du lagt ned på att på att visa att du inte gillar Saab, så är det väl bara för mig att acceptera att vi tycker olika. Jag skulle kunna ge mig i kast med att på punkt efter punkt besvara/bevisa min tes om Saab som ett företag som drivit bil utvecklingen framförallt innan GM & Mueller perioden. I vissa fall genom egna uppfinningar i andra vidare utvecklingar av innovationer som andramärken inte lyckats med. GM perioden hämmade utvecklingen särskilt då de tvingades samarbeta med ett skitmärke som opel & bygga bil på samma plattform. 95 Aeron höll fortfarande, då de behövde en premium modell.
Men jag tror inte att du skulle låta dig övertygas, vad jag än skrev. Vad man tycker om ett fordon är 50% kännsla & resten egen erfarenhet av fordonet

Saab var inte först med turbon MEN de var först med en turbo som funkade att köra & massproducera i en standardbil. Saab var inte först med fränhjulsdrift med var det märket som införde det som standard, då alla andra likvärdiga bilar körde bakhjulsdrift & de höll fast vid det tills de andra följde efter, lika så med tvärställd motor.
Det andra som jag räknar upp är sk. lull lull dvs. rolig extra utrustning, inget man måste ha men bra hjälpmedel/säkerhetsutrustning vid körning. Jag gillar dem skarpt. Saaben är byggd med målgruppen tjänstebilsförare i fokus & därför inte lättmeckad för hemma fixare. Volvo däremot fram till 850 GLT 1992, var en bil du kunde krypa ned i motorrummet på & fixa med slägga, spett, silvertejp & ståltråd, dvs. lättmeckad som en traktor. Kul var den däremot inte förrän 850 GLT kom med just det: tvärställd motor, framhjulsdrift & turbo. Då blev även Volvon kul.
Fråga vad har du kört för Saab ? Du har undvikit frågan tidigare.

I andra inlägg på denna tråd frågar sig folk varför personalen stannar kvar på ett konkursmässigt företag ett svar kan vara att de är stolta över sin produkt & tycker att det är värt att kämpa för dess överlevnad en annan arbetsbrist på orten.

Jag älska 95 Aeron, tycker att förra modellen var snyggast & där med basta.:tummenupp
 
Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Samma fenomen med efterbliven teknik kan man se på Volvo PV idag, även om den inte alls är lika omfattande. Ford hämmade mycket utvecklingsarbete när man ägde personvagnar. Detta ändrar man på idag genom att utveckla sin egen plattform och utvecklar mycket ny teknik. Det kommer hända mycket hos Personvagnar inom de närmsta åren. Om inte kineserna tagit över personvagnar så hade vi nog haft motsvarande situation på Hisingen om tio år som Trollhättan har idag. Teknisk utveckling betyder allt i den här branschen.
Ändringen började redan vid lanseringen av (nya)v70, dom första var i princip omdesignade mondeo, men bit för bit har det blivit mera och mera "volvo" i dom, något som inte har varit helt enkelt att få genom då bakgrundsfilosofin i ford och volvo är helt olika.
Skall bli lite "spännande" när vi efter nyår börjar bygga el och hybrid i ordinarie flöde.
(vi hade en fungerande prototyp hybrid redan när ford tok över, men det blev lagd i malpåse och "bortglömd", dom trodde inte på "miljöbiler")
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Tro mig, jag har alltid gillat SAAB, och jag har ägt ett par stycken. Tyvärr sprang tiden ifrån SAAB för 15 år sedan.

Kanske var det nödvändigt för SAABs ekonomiska överlevnad att GM tog över. Vad gäller den tekniska utvecklingen är jag övertygad om att det var tvärtom.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Efter all möda du lagt ned på att på att visa att du inte gillar Saab, så är det väl bara för mig att acceptera att vi tycker olika. Jag skulle kunna ge mig i kast med att på punkt efter punkt besvara/bevisa min tes om Saab som ett företag som drivit bil utvecklingen framförallt innan GM & Mueller perioden. I vissa fall genom egna uppfinningar i andra vidare utvecklingar av innovationer som andramärken inte lyckats med. GM perioden hämmade utvecklingen särskilt då de tvingades samarbeta med ett skitmärke som opel & bygga bil på samma plattform. 95 Aeron höll fortfarande, då de behövde en premium modell.
Men jag tror inte att du skulle låta dig övertygas, vad jag än skrev. Vad man tycker om ett fordon är 50% kännsla & resten egen erfarenhet av fordonet

Saab var inte först med turbon MEN de var först med en turbo som funkade att köra & massproducera i en standardbil. Saab var inte först med fränhjulsdrift med var det märket som införde det som standard, då alla andra likvärdiga bilar körde bakhjulsdrift & de höll fast vid det tills de andra följde efter, lika så med tvärställd motor.
Det andra som jag räknar upp är sk. lull lull dvs. rolig extra utrustning, inget man måste ha men bra hjälpmedel/säkerhetsutrustning vid körning. Jag gillar dem skarpt. Saaben är byggd med målgruppen tjänstebilsförare i fokus & därför inte lättmeckad för hemma fixare. Volvo däremot fram till 850 GLT 1992, var en bil du kunde krypa ned i motorrummet på & fixa med slägga, spett, silvertejp & ståltråd, dvs. lättmeckad som en traktor. Kul var den däremot inte förrän 850 GLT kom med just det: tvärställd motor, framhjulsdrift & turbo. Då blev även Volvon kul.
Fråga vad har du kört för Saab ? Du har undvikit frågan tidigare.

I andra inlägg på denna tråd frågar sig folk varför personalen stannar kvar på ett konkursmässigt företag ett svar kan vara att de är stolta över sin produkt & tycker att det är värt att kämpa för dess överlevnad en annan arbetsbrist på orten.

Jag älska 95 Aeron, tycker att förra modellen var snyggast & bär med basta.:tummenupp

Möjligen var Saab först med att lyckas sälja vardagsbilar med turboutrustade bensinmotorer som var någorlunda användarvänliga utan att någon drev process mot dem (corvair).
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Efter all möda du lagt ned på att på att visa att du inte gillar Saab, så är det väl bara för mig att acceptera att vi tycker olika. Jag skulle kunna ge mig i kast med att på punkt efter punkt besvara/bevisa min tes om Saab som ett företag som drivit bil utvecklingen framförallt innan GM & Mueller perioden. I vissa fall genom egna uppfinningar i andra vidare utvecklingar av innovationer som andramärken inte lyckats med. GM perioden hämmade utvecklingen särskilt då de tvingades samarbeta med ett skitmärke som opel & bygga bil på samma plattform. 95 Aeron höll fortfarande, då de behövde en premium modell.
Men jag tror inte att du skulle låta dig övertygas, vad jag än skrev. Vad man tycker om ett fordon är 50% kännsla & resten egen erfarenhet av fordonet

Saab var inte först med turbon MEN de var först med en turbo som funkade att köra & massproducera i en standardbil. Saab var inte först med fränhjulsdrift med var det märket som införde det som standard, då alla andra likvärdiga bilar körde bakhjulsdrift & de höll fast vid det tills de andra följde efter, lika så med tvärställd motor.
Det andra som jag räknar upp är sk. lull lull dvs. rolig extra utrustning, inget man måste ha men bra hjälpmedel/säkerhetsutrustning vid körning. Jag gillar dem skarpt. Saaben är byggd med målgruppen tjänstebilsförare i fokus & därför inte lättmeckad för hemma fixare. Volvo däremot fram till 850 GLT 1992, var en bil du kunde krypa ned i motorrummet på & fixa med slägga, spett, silvertejp & ståltråd, dvs. lättmeckad som en traktor. Kul var den däremot inte förrän 850 GLT kom med just det: tvärställd motor, framhjulsdrift & turbo. Då blev även Volvon kul.
Fråga vad har du kört för Saab ? Du har undvikit frågan tidigare.

I andra inlägg på denna tråd frågar sig folk varför personalen stannar kvar på ett konkursmässigt företag ett svar kan vara att de är stolta över sin produkt & tycker att det är värt att kämpa för dess överlevnad en annan arbetsbrist på orten.

Jag älska 95 Aeron, tycker att förra modellen var snyggast & bär med basta.:tummenupp
Jo, bemöt mig är du snäll. Punkt för punkt. Det vore mycket intressant.

Jag har kört alla SAAB-modeller utom nya 9-5:an. Jag har ägt två 900 OG, en Turbo 8v och en 2,0 16v.

När har jag sagt att jag inte gillar SAAB? Jag är uppväxt med dem och gillade dem skarpt ända tills jag köpte en Audi A3 TS quattro 2001 och insåg att tiden sprungit ifrån SAAB.

Tips: Det heter lullull.
 

Kneedrag

Guest
Pratat med grannen igår tydligen har de inte fått papper på att de är uppsagda. Så ingen ide att knalla ner till arbetsformedlingen än.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Pratat med grannen igår tydligen har de inte fått papper på att de är uppsagda. Så ingen ide att knalla ner till arbetsformedlingen än.

Är det ingen idé att söka nytt jobb för SAAB-anställda bara för att de inte blivit uppsagda än? Det är nog en väldigt god idé för dessa människor att aktivt söka jobb. Det är bara en tidsfråga innan de är uppsagda.
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Är det ingen idé att söka nytt jobb för SAAB-anställda bara för att de inte blivit uppsagda än? Det är nog en väldigt god idé för dessa människor att aktivt söka jobb. Det är bara en tidsfråga innan de är uppsagda.

Klart dom kan söka jobb, men jag tror inte man får skriva in sig på arbetsförmedlingen innan man är arbetslös.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har jag fel om innovationerna? Se nedan.






Turbo. Saab var först med att utveckla en turbomotor som var pålitlig och
hållbar nog för att användas i dagligt bruk.
Nja, visst utvecklade SAAB waste gate-tekniken, men BMW körde med turbo på 2002:an 1972. Ja, och det gjorde Chevrolet och Oldsmobile -62. Oavsett var det ingen av dem som hade nån större framgång med det och det tog "en stund"(utöver den inte heller lyckade M102 motorn..) innan bmw åter vågade på bred front satsa på turbo..



1980 Automatic Performance
Control (APC). Funktionen reglerar turboaggregatets laddtryck och medger att
motorn kan gå effektivt även på lågoktanig bensin.
Korrekt.



1985 Direct
Ignition (DI). Systemet ger bättre förbränning och
säkrare kallstarter eftersom varje tändstift har en egen tändspole för att
minimera förluster.
Detta är ingen SAAB-innovation. Njä, det är SEM i Åmål som tillverkat men är rätt övertygad om att det är SAAB:s grej. Vilka hade annars coil on plug före 1985 med syftet att joniseringsmäta efter förbränning för att i förtid detektera sk. "knackning" ?

1991 Saab
Trionic, Saabs egna motorstyrsystem introduceras. Det är ett av världens
mest avancerade och sköter alla viktiga funktioner i förbränningsprocessen.
Jodå, men man övergav systemet tämligen snabbt.
Fel. Första varianten Trionic 5.2 kom runt 1991. Sen kom i följd T5.5(93), T7(98) och sedermera T8(03) som satt i bilarna hela vägen in i konkursen. Så det övergavs aldrig. T9 var tilltänkt att sitta i bland annant 2.8T men fick överges då det blev för dyrt för GM att köra ett eget EMS på SAAB. Annars hade den rätt intressanta funktioner som individuell lambdamätning av cylindrarna med hjälp av joniseringsmätning osv..

Heppheppåre
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
De är inte så pigga på att låta folk med anställning skriva in sig, men det går om man framhärdar vill jag påstå. Däremot får du givetvis ingen a-kassa. Poängen hur som helst var att som anställd på SAAB, med någotsånär välutvecklad självbevarelsedrift, så söker man jobb. Nu. Direkt.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
985 Direct
Ignition (DI). Systemet ger bättre förbränning och
säkrare kallstarter eftersom varje tändstift har en egen tändspole för att
minimera förluster.

Detta är ingen SAAB-innovation. Njä, det är SEM i Åmål som tillverkat men är rätt övertygad om att det är SAAB:s grej. Vilka hade annars coil on plug före 1985 med syftet att joniseringsmäta efter förbränning för att i förtid detektera sk. "knackning" ?

Skilj på Direct Ignition och Trionic. Dessa går inte hand i hand. DI är en förutsättning för Trionic men inte tvärtom.
Direct Ignition är en Saab-innovation som utvecklades på Saab. Trionic är jag osäker på. Jag vet att Sem i Åmål arbetade med utvecklingen av den, dock i tätt samarbete med Saab.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Night panel innebär att instrumenten förutom hastighetsmätaren släcks
ner för att ge en vilsammare mörkerkörning.
Äsch, en billig gimmick.

Fel fel fel! Nightvision är underbart! Har en VW nu och även när man skruvat ner belysningen i kupén till botten så lyser det som en mindre nattklubb. Inte ens stereon går att släcka helt. Dock slocknar allt om man stänger av halvljusautomatiken :dummer
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Fel fel fel! Nightvision är underbart! Har en VW nu och även när man skruvat ner belysningen i kupén till botten så lyser det som en mindre nattklubb. Inte ens stereon går att släcka helt. Dock slocknar allt om man stänger av halvljusautomatiken :dummer

Haha, ja det är sant :). Jag låg och sträckkörde på natten i Tyskland för någon månad sedan med en V70. Det som störde mig mest var en 8" stor ljusfläck mitt på instrumentpanelen. Där hade Night panel varit bra :)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ja, och det gjorde Chevrolet och Oldsmobile -62. Oavsett var det ingen av dem som hade nån större framgång med det och det tog "en stund"(utöver den inte heller lyckade M102 motorn..) innan bmw åter vågade på bred front satsa på turbo..



1985 Direct
Njä, det är SEM i Åmål som tillverkat men är rätt övertygad om att det är SAAB:s grej. Vilka hade annars coil on plug före 1985 med syftet att joniseringsmäta efter förbränning för att i förtid detektera sk. "knackning" ?

Fel. Första varianten Trionic 5.2 kom runt 1991. Sen kom i följd T5.5(93), T7(98) och sedermera T8(03) som satt i bilarna hela vägen in i konkursen. Så det övergavs aldrig. T9 var tilltänkt att sitta i bland annant 2.8T men fick överges då det blev för dyrt för GM att köra ett eget EMS på SAAB. Annars hade den rätt intressanta funktioner som individuell lambdamätning av cylindrarna med hjälp av joniseringsmätning osv..

Heppheppåre
Jag borde givetvis ha skrivit att bland andra BMW körde med avgasturbo innan SAAB, även om SAAB utvecklade wastegate.
Ska man vara ärlig fungerade det inget vidare för SAAB i början heller, med mängder av havererade turboaggregat och en mycket okultiverad effektkurva.

Intressant information om Trionic, det visste jag inte. Jag vet att det var tjafs om patentstölder, men kommer inte ihåg om det gällde DI eller Trionic.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ska man vara ärlig fungerade det inget vidare för SAAB i början heller, med mängder av havererade turboaggregat och en mycket okultiverad effektkurva.
Japp, det är inte förrän man kom på att sätta dit avlastningsventilen (som bönderna kallar dump..) som det börja lira riktigt ok. Helt plötsligt började aggregaten hålla mer rimliga intervall och ketchup mellan växlar var i princip borta. Nånstans -81 eller så.
Effektkurvan på en 99T-78 är rätt lik den som en modern Mitsushitsi -Evo XIVX(nåt sånt) eller motsvarande 2-liters med 170+literhästar presterar. Svårt att ha kakan.. På tal om "ketchup" en Audi S2-4-6 med 2.2Turbon. Helvetes! Många år senare...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top