Dåliga ryggskydd - finns det ???

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
emullo skrev:
citat från disuktion i annat forum

"Bättre med ett ryggskydd som är lite (sämre) som sitter bekvämt än ett som sitter obekvämt men (bättre).."

Detta för, om det sitter obekvämnt kommer det hänga i
garderoben efter ett tag....

Men jag rekomenderar något som är hårt utåt, typ dainese.... :tummenupp

/E

precis, ryggskyddet gör inte mkt nytta om det inte används.

Däremot skulle jag vilja påstå att hårda ryggskydd inte är nån direkt hit. Skyddet ska dämpa rörelsen, ett hårt ryggskydd borde inte ha den egenskapen...

Jag hittade en hemsida en gång med rätt utförlig info om det här, tyvärr hittar jag den inte igen.

Jag hittade dock lite reklam för Knox, ett ryggskydd jag kan rekommendera för att det är skönt att ha på sig. Hurvida det funkar har jag inte testat, och vill väl helst inte göra det heller.
http://www.mc-boden.se/ryggskydd.htm
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
CorbenDallas skrev:
precis, ryggskyddet gör inte mkt nytta om det inte används.

Däremot skulle jag vilja påstå att hårda ryggskydd inte är nån direkt hit. Skyddet ska dämpa rörelsen, ett hårt ryggskydd borde inte ha den egenskapen...

Jag hittade en hemsida en gång med rätt utförlig info om det här, tyvärr hittar jag den inte igen.

Jag hittade dock lite reklam för Knox, ett ryggskydd jag kan rekommendera för att det är skönt att ha på sig. Hurvida det funkar har jag inte testat, och vill väl helst inte göra det heller.
http://www.mc-boden.se/ryggskydd.htm

Först av allt - tack för alla svaren ! :tummenupp

CorbenDallas:
"Hårda" ryggskydd är visserligen hårda ytterst, men de skall ju sprida kraften över en stor yta. Dessutom så har de ju en mjuk stoppning innanför (nåja, det varierar ju).

Förrutom tipset om Knox-skyddet, så har jag också spanat in både UFO och Prexports ryggskydd (dock inte provat dem, får bli när jag kör bort med hoj till handlarna och tittar).
En fördel med i alla fall UFO är att man kan tvätta den mjuka delen som är närmst kroppen (det är ju dessutom billigt).
Prexport är det också bra pris på.
Men det är ju klart, ett Knox är inte heller "dyrt", bara det sitter OK så.

Men, men...får väl se.

// Magnus :hej
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Magnus_RF900 skrev:
Först av allt - tack för alla svaren ! :tummenupp

CorbenDallas:
"Hårda" ryggskydd är visserligen hårda ytterst, men de skall ju sprida kraften över en stor yta. Dessutom så har de ju en mjuk stoppning innanför (nåja, det varierar ju).

Förrutom tipset om Knox-skyddet, så har jag också spanat in både UFO och Prexports ryggskydd (dock inte provat dem, får bli när jag kör bort med hoj till handlarna och tittar).
En fördel med i alla fall UFO är att man kan tvätta den mjuka delen som är närmst kroppen (det är ju dessutom billigt).
Prexport är det också bra pris på.
Men det är ju klart, ett Knox är inte heller "dyrt", bara det sitter OK så.

Men, men...får väl se.

// Magnus :hej

Jag betalade 900 kr för mitt IXS skydd :tummenupp
 

Marsipulami

Guest
Jag har i 2-3 månader förra säsongen kört med Halvarssons CE godkända ryggskydd som satt i en ficka i jackan. Men 1 månad tillbaka så var jag och köpte ett Spiki ryggskydd, tror det kostade 2.500:-, som sitter väldigt bra. Det skyddar hela ryggen plus höfterna lite. Det finns med all säkerhet bättre, men jag känner redan en enorm skillnad när jag kör, och faktiskt så känns det mycket bekvämare också att ha skyddet åtsittande på ryggen är i jackan där den faktiskt var mer rörlig...

Även om ryggskyddet kostar mycket pengar så kan det vara en mycket billig livsförsäkring när väl olyckan är frammme. Rekomenderar alla att köra med ryggskydd, även HD-nissarna....

Ryggskydd = :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Magnus_RF900 skrev:
Njaaa..."REGNSTÄLL" står det förstås. :fakta :D


*LoL*
Lite skillnad... :D



Jag har Dainese Space.

Har inte provat hållfastigheten... :rolleyes:

Men det sitter skönt och det är ventilerat i ryggen så man flyter inte bort direkt. :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag kör med knoxskyddet och är riktigt nöjd. jag har visserligen inte testat det live, men det skyddar hela ryggtavlan vid en olycka, ju mer yta att fördela smällen på desto bättre :fakta

//jaG
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Magnus_RF900 skrev:
Njaaa..."REGNSTÄLL" står det förstås. :fakta :D
Fel, fel, fel...ställ dig i skamvrån!
nervous.gif

Regnställ testas i det senaste numret, ryggskydd kommer i nästa...

/A
 

Micke-78

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Honda CB500X-19
Thundercat skrev:
Jag betalade 900 kr för mitt IXS skydd :tummenupp

Jag har ett likadant. Tycker det sitter skönt. Man känner att det finns där hela tiden, vilket får en att känna sig säker. Ändå är det inte ivägen på nått sätt. Betalade runt 700:- för mitt.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Micke-78 skrev:
Jag har ett likadant. Tycker det sitter skönt. Man känner att det finns där hela tiden, vilket får en att känna sig säker. Ändå är det inte ivägen på nått sätt. Betalade runt 700:- för mitt.

jag är också nöjd med mitt, känns bra när man känner det mot ryggen hela tiden... :tummenupp
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
CBRDea skrev:
Jag funderar på ett UFO-ryggskydd för 800 spänn. CE-godkänt, någon som provat det eller vet nåt om det

Både jag och flickvännen kör med UFO. Du hittar det för ca 800:- på Ahlquist i GBG. Sitter helt ok. Skyddar förmodligen bra (CE-märkt) men har aldrig behövt testa. (Ta i trä)

Dagens tips: testa vilket som känns bäst för dig :D

gladh
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Thundercat skrev:
Är du full? :D

kolla här:

Hahaha....ja, antingen det eller så får jag se till att torka av glasögonen :crash :rolleyes: :p :D

OK, men det dröjer tills i början av Maj.
Kan inte vänta tills dess tyvärr.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top