Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
OK. Fast lite underligt blir det ju att hon är B-förare i 125R också. Inte för att jag på något vis missunnar henne det öht.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Tror att det kommer att komma in fler anmälningar när våren och körningarna närmar sig.
Sen å andra sidan är det väl bara att acceptera att om man knuffar en klass så långt ifrån sig man kan, tar på sig skygglapparna och låter bli att lyssna på aktiva och potentiella förare, så ramlar den snart över kanten... Ja, jag är faktiskt bitter!
Jag tror nog inte klassen dör riktigt än, men lite växtvärk och separationsångest får man nog räkna med, innan den nya formen tillsammans med ERF har landat.
Crallan
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
OK. Fast lite underligt blir det ju att hon är B-förare i 125R också. Inte för att jag på något vis missunnar henne det öht.

Hade det inte varit MER underligt om hon var både A och B-förare :va :D

Antingen är man B förare eller så är man A förare. Är hon B förare så kan hon köra bägge klasserna det kan hon inte om hon är A förare. Så det är väl helt enkelt så att hon klassade ner sig för att kunna köra bägge klasserna. Den enda nackdelen jag ser med det är att hon inte kan ställa upp i 125R EM på Gelleråsen, annars är det bara fördelar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hade det inte varit MER underligt om hon var både A och B-förare :va :D

Antingen är man B förare eller så är man A förare. Är hon B förare så kan hon köra bägge klasserna det kan hon inte om hon är A förare. Så det är väl helt enkelt så att hon klassade ner sig för att kunna köra bägge klasserna. Den enda nackdelen jag ser med det är att hon inte kan ställa upp i 125R EM på Gelleråsen, annars är det bara fördelar.
Visst vore det mer märkligt. :)
Det var mest att hon ju bevisligen inte är en B-förare längre rent kör och fartmässigt. Som sagt tidigare så spelar det mig ingen roll öht och jag är inte bitter för att hon kommer förnedra mig på LMS B-race. :crash
Det är ju bra att man går henne tillmötes så att hon blir nöjd.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Visst vore det mer märkligt. :)
Det var mest att hon ju bevisligen inte är en B-förare längre rent kör och fartmässigt. Som sagt tidigare så spelar det mig ingen roll öht och jag är inte bitter för att hon kommer förnedra mig på LMS B-race. :crash
Det är ju bra att man går henne tillmötes så att hon blir nöjd.

JA hon är ju igentligen för snabb för att fortfarande vara B förare.

Fast iom regeländringarna i SP så fick hon ju chansen att köra i 2 klasser om hon klassade ner sig till B. Dessutom tycker jag att det är kul för då kommer Gottis få tjejstryk i SP-klassen :D

Sen så tror jag att klassen i sig kommer få en rejäl svacka som STD600. Kul duck att BoTT verkar dra mycket förare.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast iom regeländringarna i SP så fick hon ju chansen att köra i 2 klasser om hon klassade ner sig till B. Dessutom tycker jag att det är kul för då kommer Gottis få tjejstryk i SP-klassen :D
Tjejstryk av en tjej på en moped dessutom. :hihi
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nu kanske man märker av vad jag egentligen tycker om nio år gamla, konstant rejskörda och bristfälligt underhållna mopeder. När det funkar är det himmelriket, när det inte gör det är det så man är färdig att slasha wristsen. Typ.

Rent spontant känns inte ERF-kopplingen som ett fall framåt, och håller den här trenden i sig har vi snart sett det sista av SP-klassen.
600 Standard-vibbar, men utan andrahandsvärdet på hojarna.

Hoppas jag har fel.
Det är just detta som gör att 250SP inte längre har något utrymme ens som supportklass i SM.

R-600 & R-1000 består av moderna hojar med mycket effekt, stora startfält och många snabba förare, detta att jämföra med några gamla 2.5 deciliters rykmoppar.

Att Brånalt öppnar upp portarna för den nya klassen som innefattar Sport Produktion 126-250 tvåtakt 2cyl. Sport Produktion 251-650 fyrtakt 2cyl samt Sport Produktion 251-400 fyrtakt 4cyl ser jag som ett bra initiativ.

Ingen lycka är för evigt, det kommer nya tider och då får man vara beredd på att komprimissa, jag hoppas verkligen att det är fler som kommer att anmäla sig i denna förhållandevis billiga instegsklass.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Hade det inte varit MER underligt om hon var både A och B-förare :va :D

Antingen är man B förare eller så är man A förare. Är hon B förare så kan hon köra bägge klasserna det kan hon inte om hon är A förare. Så det är väl helt enkelt så att hon klassade ner sig för att kunna köra bägge klasserna. Den enda nackdelen jag ser med det är att hon inte kan ställa upp i 125R EM på Gelleråsen, annars är det bara fördelar.


Om jag inte kommer ihåg fel så kommer hon få möjlighet att klassa upp sig för just såna enstaka tävlingar och även om hon vill utomlands och köra.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Om jag inte kommer ihåg fel så kommer hon få möjlighet att klassa upp sig för just såna enstaka tävlingar och även om hon vill utomlands och köra.

Vaddå? Kan hon klassa ned sig till B-förare för att kunna köra 250SP och 125R, sen klassa upp sig för att köra en EM tävling, och sen klassa ner sig igen för att kunna köra nästa 250SP tävling? :confused:

Låter ju sjukt om man kan hoppa fram och tillbaka sådär under säsongen. Då kan man ju lika gärna skita i att dela upp oss i A- och B-förare. Om man hårddrar det så kan jag ju lika gärna köra NSB racet på söndag kl.1300, och sen klassa ned mig direkt efter och köra R1000 kl.16.00. Sen klassa upp mig igen till nästa helg... Mycke racing kan man klämma in då... :D

(Nu känner jag inte till omständigheterna alls, men varför inte bara köra 250R istället för 250SP, så kan hon ju vara A-förare hela tiden....?)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det finns liksom något grundläggande fel med att para ihop två ytterligheter, visst många pratar om att ytterligehtet kompletterar varandra men jag tror att lika barn leker bäst. Hur kul är det som SP-förare att sitta och vänta 6 timmar medan loken är ute och bogserar vagnar på bangården. Hur orättvist kommer det att kännas att betala fullt pris men bara få köra en tiondel av vad de andra får göra? Och hur roligt är det egentligen att sitta av två hela dagar när den sammanlagda körningen kan göras på en förmiddag, MED raster inräknat. Alltså, SP kommer ju att likna en pensionärsklubb, förarna kommer bara sitta och fika hela dagarna. De standardhojar man kör kräver inget större underhåll. Smörja kedjan och tanka blyfri 95 gör man på tre minuter. Så här blir det: vakna, fika, köra 20 minuter, fika, lunch, fika, köra 20 minuter, fika, äta middag, fika, sova. Att sysselsätta sig i en SM-depå under den tiden är väl inga problem, den är ju som ett myller av människor och maskiner, men hur är det i en ERF-depå? Vad gör man som SP-förare när ERF-förarna är ute på sina 6-timmarspass? Fika. Det enda rimliga för SP-förarna är att para ihop sig tre och tre och anmäla sig till ERF till nästa race så att man får valuta för pengarna och något att sysselsätta sig med mellan körtillfällena i SP.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
SP kommer ju att likna en pensionärsklubb, förarna kommer bara sitta och fika hela dagarna. De standardhojar man kör kräver inget större underhåll. Smörja kedjan och tanka blyfri 95 gör man på tre minuter. Så här blir det: vakna, fika, köra 20 minuter, fika, lunch, fika, köra 20 minuter, fika, äta middag, fika, sova. Att sysselsätta sig i en SM-depå under den tiden är väl inga problem, den är ju som ett myller av människor och maskiner, men hur är det i en ERF-depå? Vad gör man som SP-förare när ERF-förarna är ute på sina 6-timmarspass? Fika. Det enda rimliga för SP-förarna är att para ihop sig tre och tre och anmäla sig till ERF till nästa race så att man får valuta för pengarna och något att sysselsätta sig med mellan körtillfällena i SP.
Om man nu mot förmodan inte har något att sysselsätta sig med (läs jacka kolven och fila förgasaren) när ERF kör så kan man ju anmäla sig till Brånalt och hjälpa till som funkis, tycker man om att meka ännu mera så kan man hjälpa till när klotsmurfarna kommer in med båten lastad med lecakulor, det finns alltid något att göra i en ERF depå.

ERF kommer att bli enorm stort med NEC, REC, BOTT samt SP, frågan är väl snarare hur alla team ska få plats i depån, troligen så kommer det att vara mer än 200 förare på plats över en helg.
 
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Vaddå? Kan hon klassa ned sig till B-förare för att kunna köra 250SP och 125R, sen klassa upp sig för att köra en EM tävling, och sen klassa ner sig igen för att kunna köra nästa 250SP tävling? :confused:

Låter ju sjukt om man kan hoppa fram och tillbaka sådär under säsongen. Då kan man ju lika gärna skita i att dela upp oss i A- och B-förare. Om man hårddrar det så kan jag ju lika gärna köra NSB racet på söndag kl.1300, och sen klassa ned mig direkt efter och köra R1000 kl.16.00. Sen klassa upp mig igen till nästa helg... Mycke racing kan man klämma in då... :D

(Nu känner jag inte till omständigheterna alls, men varför inte bara köra 250R istället för 250SP, så kan hon ju vara A-förare hela tiden....?)


Det handlar väl mer om att Svemo helt plötsligt bestämmer sig att ta bort A-förarna. Detta utan att förvarna och gör att dom A-förare som hade tänkt att fortsätta även detta år hamnar i knipan. Enda tävlingen i Sverige som hon behöver klassa upp sig för är EM på Karlskoga. Om hon nu skulle vilja köra utomlands kan jag tänka mig att hon får lösa en engångslicens för A-förare kanske. Detta är ju ett undantag endast för A-förarna som har kört 250 SP, ingen annan. Och lär endast gälla för i år.
Har faktiskt ingen aning om hur det fungerar men har för mig att frågan kom upp på mötet i Karlskoga.
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Hur kul är det som SP-förare att sitta och vänta 6 timmar medan loken är ute och bogserar vagnar på bangården.

Smörja kedjan och tanka blyfri 95 gör man på tre minuter.

Å jag som trodde du kunde det mesta om RR. Där har du allt RIKTIGT fel.
V-Power 99 oktan. "för bästa effekt" är det vi riktiga hojåkare tankar.
Sedan tar det bara 28½ sek att tanka & smörja kedjan på ett erf-lopp :D
Fast det är klart... du kanske räknade in däcksbytet som sker på 2.31½ sek

ALLT går fort på ERF:tuttar

Det enda rimliga för SP-förarna är att para ihop sig tre och tre och anmäla sig till ERF till nästa race så att man får valuta för pengarna och något att sysselsätta sig med mellan körtillfällena i SP.

:tummenupp Kanonbra ide... Gör slag i saken BUMS!
Fast på fyra timmar räcker det kanske med två förare, helt plötsligt är det vansinnigt mycket körtid till en relativt liten peng. (lovar det känns i kroppen dagen efter)
Finns R6 typ -00:a för en riktigt billig peng fullt utrustade för REC.

Mvh
//
Benny
 
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema

Dessutom tycker jag att det är kul för då kommer Gottis få tjejstryk i SP-klassen :D

se så än har jag inte fått stryk och om jag får det så skyller jag på matrialet :D

Skämt åsido blev jag sjukt impad av Anna på Falkenberg så den smällen kan jag ta när jag får stryk :)

liten fråga bara va väger en 250 :va





:tummenupp Kanonbra ide... Gör slag i saken BUMS!
Fast på fyra timmar räcker det kanske med två förare, helt plötsligt är det vansinnigt mycket körtid till en relativt liten peng. (lovar det känns i kroppen dagen efter)
Finns R6 typ -00:a för en riktigt billig peng fullt utrustade för REC.

Mvh
//
Benny


dom som kan va intresserad kan ju höra av sej till mej Hondan finns till förfogande för lite REC körning
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Aprilia RS250 ger mest mos med 95. :mattias :fakta

Sorry! Upplagd för smash..

Mos? Nää, till 2T-rök tar jag hellre pommes! Vi riktiga hojåkare vill ha effekt!

Eller kanske den här?

Du hade ju lite mosig motor flera ggr i sommras... :pannkyss
För bästa EFFEKT tanka V-Power.:D

Skämt & sido...
Skulle vilja köra några varv med en 2T bara för att känna den "fantastiska känslan" alla snackar om, innan dom försvinner. Men att köpa en egen hoj.... faller på att jag inte har tid med annat än att tanka (om än på 28½ sek) smörja kedjan & byta däck.
Resten av tiden måste jag flämtande hämta andan tills nästa pass.

Jag har inte riktigt förstått om det är för att jag är fet & otränad eller om det är för att jag är farträdd och skitskrajj i varje kurva? :rolleyes:

Men impad blir jag när ni "bara ska byta en kolv" mellan passen.
Phuu, svettigt bara att tänka på.
//
Benny
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
MIN hoj gick aldrig sönder i motorn. Det var bristfälligt förebyggande underhåll som förorsakade driftstopp, bara. Skit som andra mekat med sprutade isär med alarmerande regelbundenhet, dock.
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Att Brånalt öppnar upp portarna för den nya klassen som innefattar Sport Produktion 126-250 tvåtakt 2cyl. Sport Produktion 251-650 fyrtakt 2cyl samt Sport Produktion 251-400 fyrtakt 4cyl ser jag som ett bra initiativ.

Tidigare i vintras talades det om en lista med hojar som skulle vara godkända för SP. Jag har inte hört något mer om det.
Betyder det är OK att köra med alla hojar enligt ovan?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tidigare i vintras talades det om en lista med hojar som skulle vara godkända för SP. Jag har inte hört något mer om det.
Betyder det är OK att köra med alla hojar enligt ovan?
Ja dessa hojar är godkända.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top