Dåligt med deltagare i SM-klasserna!?

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Många stupar på pengafrågan, även om man kör bra så måste man oxo kunna fixa sponsorer.

Där kom det, vad är det som är dyrare om man kör med A-licens? (Bortsett att licensen kostar ett par hundra extra...Men det måste väl röra sig om större pengar än så om man skall använda det som ett argument) Snarare är det väl lättare att få sponsorer om man kör om SM-poäng kontra Rookie-klass.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Där kom det, vad är det som är dyrare om man kör med A-licens? (Bortsett att licensen kostar ett par hundra extra...Men det måste väl röra sig om större pengar än så om man skall använda det som ett argument) Snarare är det väl lättare att få sponsorer om man kör om SM-poäng kontra Rookie-klass.
I Rookie kan du stå på pallen med en gammal SS hoj, men för att komma på pallen i STK 600 eller SBK så måste du lägga mer stålar på hojen, licensen kostar lite mer och troligen harvar man runt i bottenstriden ändå om man inte är en riktig talang.

Se på dig själv :D
 

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gbg
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
I Rookie kan du stå på pallen med en gammal SS hoj, men för att komma på pallen i STK 600 eller SBK så måste du lägga mer stålar på hojen, licensen kostar lite mer och troligen harvar man runt i bottenstriden ändå om man inte är en riktig talang.

Se på dig själv :D

Men det måste väl vara mer intressant att vara i mitten av de bästa än bäst av de sämsta:confused:
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
men det måste ju vara något annat, i ett par år nu har ju säkerligen 10-20förare klassats upp. Vart är dom :va . Det hela tror jag inte har så enkel förklaring som pengar. kan det vara så att det är för svårt att bli uppklassad så att när det väl görs så är man "mätt" på sporten?

björn
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Där kom det, vad är det som är dyrare om man kör med A-licens? (Bortsett att licensen kostar ett par hundra extra...Men det måste väl röra sig om större pengar än så om man skall använda det som ett argument) Snarare är det väl lättare att få sponsorer om man kör om SM-poäng kontra Rookie-klass.

Är det så lätt att få spons som A förare...?
Vad mer har en A förare att erbjuda en en rookie med bra hemsida?
Tycker de mest seriös B förarna har grymma team, presterar bra varvtider mm. Tror det avskräcker "många" nybörjare som vill testa.

Är man dessutom i botten i en SM klass kan det nog nästan vara sämre en att vara i topp i R600 med fullt startfält. Publicera egen resultatlista så ser det ut som du leder "SM i R600"...
Vilka vet skilnaden på SBC och R1000? Jo, vi i klubben för inbördes beundran.

Jag tror det behövs mer fördelar för A klasserna, bättre officiell publicitet osv.
Det bör vara en tydlig skilnad för publiken mellan stk600 och R600.
Då borde förare med ambitioner och talang direkt väljer att klassa upp sig, eller?
 

sandstream

Guest
Rookie kan aldrig få ett mästerskapsstatus då det är en serie som begränsas för förare som är nybörjare. Samma som att ingen korpklass/div6 skulle kunna få ett SM-status. Har inget att göra med antalet deltagare.
Du tror väl inte att jag fiskar efter att någon rookie-klass skulle få SM-status?

Jag var bara intresserad av att få veta varför de flesta av de befintliga SM-klasserna har så få deltagare och vad förbundet kan ha för planer för att ändra på detta.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Du tror väl inte att jag fiskar efter att någon rookie-klass skulle få SM-status?

Jag var bara intresserad av att få veta varför de flesta av de befintliga SM-klasserna har så få deltagare och vad förbundet kan ha för planer för att ändra på detta.

Nä, man vet jue aldrig vad du tänker!? :tungan ;)

Men med tanke på hur många som kör 125jnr, rookie osv så finns det ett stort underlag för att fylla ut SM klasserna i en väldigt nära framtid. Borde inte vara något att varken på kort eller lång sikt att oroa sig för att det inte kommer finnas förare som kör om SM.

Men som några tidigare nämt så måste kanske en ändring i hur man tänker att SM-klasser och A-licensförare är för något. Det är oftast inga välsponsrade, superchafförer som är heltidsproffs på rr. Dom är som alla andra med jobb, familj osv. A-licensen är inte farlig!

Ett land som nästa år lägger ner sitt nationella mästerskap nästa år pga lågt deltagande är Belgien. Dom kommer bara köra klubb/rookie-racing från nästa år. Skulle vara intressant att höra hur dom diskuterat deras beslut. Hollänska klasserna är också få och minskande utom i en av deras klasser.

Ett land som har lite annorlunda licensuppklassning än oss är Australien. Där uppklassas man när man klarat av en viss varvtid på dom olika banorna.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
men det måste ju vara något annat, i ett par år nu har ju säkerligen 10-20förare klassats upp. Vart är dom :va . Det hela tror jag inte har så enkel förklaring som pengar. kan det vara så att det är för svårt att bli uppklassad så att när det väl görs så är man "mätt" på sporten?

björn

Det är rätt stor omsättning på folk, något man klart märkt under sina år i depån.
Knappast att det beror på att det är för svårt att klassa upp sig, utan det beror nog på att många i r600/r1000 är i 30-års åldern, en tid då rätt många typ bildar familj och bygger hus, så kan det vara en aning svårt att motivera pengabrännandet..
Alla fastnar inte helt i sporten, det finns ju b-förare som kört i evigheter för att det är så kul att rejsa, även a-förare, men det finns många som bara "provar på" även om de lyckats klassa upp sig och kört riktigt bra.

Sen kan det säkert vara knäckande om man inte har råd med nya däck på varje pass om det är det som krävs för att vara med i toppen i en SM-klass som pro-sbk,stk600 eller kanske sbk challenge.
För egen del kör jag för att jag tycker det är kul, så länge man utvecklas är det en riktigt kul sport, och utvecklas, det kan till och med de som kör i toppen i pro-sbk..
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
I Rookie kan du stå på pallen med en gammal SS hoj, men för att komma på pallen i STK 600 eller SBK så måste du lägga mer stålar på hojen, licensen kostar lite mer och troligen harvar man runt i bottenstriden ändå om man inte är en riktig talang.

Se på dig själv :D

Titta på 10-topp hojarna i Rookie 600, såg du någon supersporthoj? Skulle nog vilja säga att vinnande hoj denna helgen var så lika de kan bli!:D Och Superbike kan man ju inte köra på en hoj som har några år på nacken, fråga Minin och Kim Jensen. Båda dessa herrar verkar vara sjukligt förtjusta i sina gamla 03:eek:r. Och det är väl snarare så att det krävs mer talang just nu för att stå på pallen i Rookie 600 än det gör att plocka poäng i STK600. Som sagt du måste inte lägga ner en massa stålar på hojen i varken Rookie eller SM-klasserna (för de är så standardbetonade) men det är jakligt kul! Och var skall de riktiga rookisarnaköra någonstans? Man kanske skulle starta en Rookierookieserie för dessa tills de fått upp farten för att kvala in till rookie?
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Är det så lätt att få spons som A förare...?
Vad mer har en A förare att erbjuda en en rookie med bra hemsida?
Tycker de mest seriös B förarna har grymma team, presterar bra varvtider mm. Tror det avskräcker "många" nybörjare som vill testa.

Är man dessutom i botten i en SM klass kan det nog nästan vara sämre en att vara i topp i R600 med fullt startfält. Publicera egen resultatlista så ser det ut som du leder "SM i R600"...
Vilka vet skilnaden på SBC och R1000? Jo, vi i klubben för inbördes beundran.

Jag tror det behövs mer fördelar för A klasserna, bättre officiell publicitet osv.
Det bör vara en tydlig skilnad för publiken mellan stk600 och R600.
Då borde förare med ambitioner och talang direkt väljer att klassa upp sig, eller?

Jag skrev lättare, inte lätt. Att jaga pengar är enligt min erfarenhet aldrig "lätt". En förare i tex. STK600 kör i en klass där du kan bli Svensk Mästare, mao snabbast i landet på den hojen. Går du in och säger att du kör SM i R600 så ljuger du, den klassen finns nämligen lite. Och att börja med att ljuga en sponsor rätt upp i ansiktet är ingen bra början på ett förhoppningsvis längre samarbete. Frågan du ofta får är ju vilken klass du kör i. Svara att du kör i SM eller i klassen över mopperacing och du kan nog räkna ut vilken den eventuella sponsorn tycker verkar seriösast. Självklart är det viktigt med en bra hemsida men det är bara den enkla biten. Och visst finns det jätteambitiösa Rookieförare, det är ju det jag säger hela tiden, men jag tycker inte att dessa är rookies i den benämningen klassen är avsedd för.
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Jag skrev lättare, inte lätt. Att jaga pengar är enligt min erfarenhet aldrig "lätt". En förare i tex. STK600 kör i en klass där du kan bli Svensk Mästare, mao snabbast i landet......

Håller med. Undrar dock om de sponsrade rookie förarna sagt att de kör "mopperacing". Kanske har de utryck tig lite mer sofistikerat. Sponsorerna vet/bryr sig inte då det inte är någon större skillnad på mediabevakning, publik osv. mellan de olik klasserna.
Fler förare i SM klasserna så de får kvala och de nya förare som vill köra rookie racing inte blir utkvalade...
Dock måste sägas att tex. lukas #21 i R600 kör grymt och han har ju inte hållt på så länge vad jag förstår.
 
Last edited:

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
I Rookie kan du stå på pallen med en gammal SS hoj, men för att komma på pallen i STK 600 eller SBK så måste du lägga mer stålar på hojen, licensen kostar lite mer och troligen harvar man runt i bottenstriden ändå om man inte är en riktig talang.

Åååja Micke.... nu tänkte du dig inte för när du skrev det! :7peta
Du vet ju att Gsson vann Superstock nu i helgen på en helt standard ZX6R med slip-on, och race-fotpinnar (på ena sidan:) ).

Jag rasade min motor 2005 på min R6 SuperSport-hoj som jag körde Rookie 600 med (mitt första år). Det blev dyrt, fick köpa en till motor för att kunna köra mer den säsongen (beggad motor).
Billigare att hålla i gång en standardhoj. Bara att byta olja och filter var hundrade mil.

Licensen kostar typ en 500 hundring mer eller nått.

Däck?
Tja, jag kan nämna fem rookie 600 killar som gjorde av med samma antal däck som jag under samma helg nu på knutstorp.

Visst, denna helgen var det välldigt lite förare, i alla fall i Superstock 600. Varför vet inte jag i heller. Skador, slut på stålar? På Anderstorp och Linköping var vi 26-28 förare. I och för sig så saknades fyra Norskar då det kördes Norska mästerkapet samma helg.

Hur som helst, jag tycker att fler R600 killar borde prova på Superstock till nästa år samt en hel del skulle kunna våga sig på det till sitt andra år som RR-förare. Jag vågade. Visst min helg på knudan sög och jag blev näst sist över mållinjen. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte va less på hela skiten i söndagskväll.
Tanken slog en: "jag skulle kört Rookie och varit topp 5 istället".
Men det är väl ändå bättre med fulla startfällt i Superstock än i Rookie? Är det i någon/några klasser man ska riskera att bli utkvalad i så äfr det i SM-klasserna och inte i Rookie...

Skulle säkert kunna ta upp fler argument men det får räcka för ikväll.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är ju ganska enkelt. Kör man tex 1.04 tider på Knutstorp så är man ingen "B-förare" då ska man klassas upp per automatik.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r

Tanken slog en: "jag skulle kört Rookie och varit topp 5 istället".

15'e i stk600 ska ju vara bättre än topp5 i rookie? Annars hajar jag inte hur folk tänker?
RR handlar om att åka fortare än man gjort innan, då måste man köra mot fler och snabbare förare. Säg den rookie som skulle utvecklas till något vettigt om han bara låg och slogs om topp5 platser under ett par år.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top