I Rookie kan du stå på pallen med en gammal SS hoj, men för att komma på pallen i STK 600 eller SBK så måste du lägga mer stålar på hojen, licensen kostar lite mer och troligen harvar man runt i bottenstriden ändå om man inte är en riktig talang.
Åååja Micke.... nu tänkte du dig inte för när du skrev det!
Du vet ju att Gsson vann Superstock nu i helgen på en helt standard ZX6R med slip-on, och race-fotpinnar (på ena sidan

).
Jag rasade min motor 2005 på min R6 SuperSport-hoj som jag körde Rookie 600 med (mitt första år). Det blev dyrt, fick köpa en till motor för att kunna köra mer den säsongen (beggad motor).
Billigare att hålla i gång en standardhoj. Bara att byta olja och filter var hundrade mil.
Licensen kostar typ en 500 hundring mer eller nått.
Däck?
Tja, jag kan nämna fem rookie 600 killar som gjorde av med samma antal däck som jag under samma helg nu på knutstorp.
Visst, denna helgen var det välldigt lite förare, i alla fall i Superstock 600. Varför vet inte jag i heller. Skador, slut på stålar? På Anderstorp och Linköping var vi 26-28 förare. I och för sig så saknades fyra Norskar då det kördes Norska mästerkapet samma helg.
Hur som helst, jag tycker att fler R600 killar borde prova på Superstock till nästa år samt en hel del skulle kunna våga sig på det till sitt andra år som RR-förare. Jag vågade. Visst min helg på knudan sög och jag blev näst sist över mållinjen. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte va less på hela skiten i söndagskväll.
Tanken slog en: "jag skulle kört Rookie och varit topp 5 istället".
Men det är väl ändå bättre med fulla startfällt i Superstock än i Rookie? Är det i någon/några klasser man ska riskera att bli utkvalad i så äfr det i SM-klasserna och inte i Rookie...
Skulle säkert kunna ta upp fler argument men det får räcka för ikväll.