Nordgren
Team ägare, fd racerförare
- Gick med
- 12 Mar 2003
- Hoj
- Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Men nånting är ju uppenbarligen fel när SM-klasserna ibland har mindre än 15 startande. Har ingen patentlösning på lager men någonting måste göras och inte om 5 år utan redan nu.
Svemo måste ju ha kontakter ute i den stora världen och veta hur länge 125/250 kommer att vara gångbara klasser i EM och VM. Ska de "bara" köras tex till 2012 så gäller det att ha en plan för vad som ska ersätta, om de ska ersättas. Sen kan man även fundera på vad värdet är för svensk RR med tex en 250-klass när de duktiga väljer att sadla om till fyrtakt och större maskiner.
När det gäller 1000-kubiks klasserna tycker jag faktiskt att Svemo har lyckats riktigt bra till i år. En instegsklass för rookisar, en bra klass som nästa steg när man blir A-förare och en elitklass för de allra bästa.
En stor förändring som har påverkat SM negativt är storsatsningen på STCC. Detta är ett faktum och nu gäller det att hitta en form där SM kan finnas vid sidan av STCC. Det tror jag inte görs genom att minska antalet SM-klasser utan genom att göra bättre tävlingar med mycket bantid. Jag tycker att konceptet med tre SM-klasser, SBK och 125 junior med race både på lördag och söndag inte bara är ett önskemål utan ett krav. Samt att det finns B-tävlingar såsom i Linköping. Detta skulle göra det bättre för alla och jag tror att den ökning som kommer i anmälningsavgift de flesta skulle tycka är väl investerade pengar
Viktigast är bra tävlingar med mycket körning.