Dåligt med deltagare i SM-klasserna!?

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Men nånting är ju uppenbarligen fel när SM-klasserna ibland har mindre än 15 startande. Har ingen patentlösning på lager men någonting måste göras och inte om 5 år utan redan nu.

Svemo måste ju ha kontakter ute i den stora världen och veta hur länge 125/250 kommer att vara gångbara klasser i EM och VM. Ska de "bara" köras tex till 2012 så gäller det att ha en plan för vad som ska ersätta, om de ska ersättas. Sen kan man även fundera på vad värdet är för svensk RR med tex en 250-klass när de duktiga väljer att sadla om till fyrtakt och större maskiner.

När det gäller 1000-kubiks klasserna tycker jag faktiskt att Svemo har lyckats riktigt bra till i år. En instegsklass för rookisar, en bra klass som nästa steg när man blir A-förare och en elitklass för de allra bästa.

En stor förändring som har påverkat SM negativt är storsatsningen på STCC. Detta är ett faktum och nu gäller det att hitta en form där SM kan finnas vid sidan av STCC. Det tror jag inte görs genom att minska antalet SM-klasser utan genom att göra bättre tävlingar med mycket bantid. Jag tycker att konceptet med tre SM-klasser, SBK och 125 junior med race både på lördag och söndag inte bara är ett önskemål utan ett krav. Samt att det finns B-tävlingar såsom i Linköping. Detta skulle göra det bättre för alla och jag tror att den ökning som kommer i anmälningsavgift de flesta skulle tycka är väl investerade pengar
Viktigast är bra tävlingar med mycket körning.
 

sandstream

Guest
Viktigast är bra tävlingar med mycket körning.
Det håller jag med om.
Fördelen med en storsatsning på Pro Superbike i STCC är att fler blir medvetna om sporten vilket i sin tur kan locka fler förare och mer publik även till de mindre tävlingarna.
Rentprincipiellt håller jag med dig, men som Gustav säger, vad är alternativet? Ge SM-status till SP och BoTT?
Jag har som sagt inget bra svar men RR vinner nog inget på att ha SM-klasser bara för att det ska finnas SM-klasser. Ha det i klasser där de bästa kör och där de är tillräckligt många.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Ett problem är väl att det är typ 10 förare i både r1000 och r600 som egentligen borde vara A-förare, men som inte vill klassa upp sig.

Sen blir andra lidande när dom blir utkvalade och får åka hem. Efter ett par försök så tröttnar dom kanske och lägger av... Inte bra för sporten...

ECKSAKKT!!!!! Förbundet har varit alldeles för lata och inte klassat upp folk. Min alldeles bestämda åsikt är!

(Exempel) Rookie är man till man kör 1.07 på knudan. Dvs då är man ingen risk för andra och man kör faktiskt ganska snabbt! Då skall man klassas upp! DÅ -Får riktiga rookies möjlighet att köra, och inte som nu, åka hem eller kvalas ut eller rent av som några INTE ENS KOMMA DIT för man vet att man inte kvalar in. PLUS att SM klassen fylls på och givetvis kommer de nyblivna A-förarna bli snabbare!

Givietvis känner jag som du Macke, det e surt o va i sista startled varje rejs. Det borde absolut fylla på med lite folk underifrån! Om man tittar på SS 600 så är ja många väldigt gamla rävar, o så några ybersnabba pojkspolingar som utklassar oss över 30.

TILL FÖRBUNDET: Det som pågår nu gagnar inte sporten. Folk skall inte köra Rookie bara för att de vill. De bör uppklassas på förbundets begäran!

/Erik
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Skulle nog säga att 1.07 på knutan inte är särskilt fort, då lär det bli väldigt många i stk600, och då tillsammans med förare som kör ~1.01.

Men sen är det ju också så att det rätt ofta är nya förare som kan dänga till med 1.03-1.04 sina första tävlingar, men sen ändå inte har rutin och kanske inte kör fullt säkert, inte heller särskilt vettigt att klassa upp direkt, är rätt bra att få iaf en säsong i ryggen innan man klassar upp sig. Sen finns de ju några som kör snabbt, säkert, man ser att de har koll helt enkelt, då har det iaf inte tidigare vart problem att klassa upp redan första säsongen.

Hetsa det inte, tror det kommer vara många som kör stk600 nästa år, även fler som kör sbk-challenge. Förhoppningsvis blir det fler i 125r och 250r också, planen är iaf att komma tillbaka till 250r själv nästa år på något vänster iaf.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Vad jag förstår så kostar det skjortan och 50 och köra 125R och 250R.
Beggade verkar dom kosta från 200.000kr upp till en mille. Och sen pajjar dom hela tiden pga det stora effektuttaget/liter och då kostar det helskägg att laga dom.

Sen finns det en annan aspekt. Och det är ju vad en klass drar in och samtidigt kostar. Få deltagare i en klass, ger lite intäckter. Men kostar lika mycket i bantid och banpersonal.

Är det så att dom stora klasserna (antal deltagare) bekostar dom små?
Och är i så fall det helt rätt?
(Junior undantaget, som bör bekostas av dom vuxna klasserna för att främja sporten).
Ooops, nu känns det som att det är dags för ett brandtal för 125R:
Jag kan varmt rekommendera 125R om man söker en budgetklass.
Visst måste man skruva en del men det är så lätt att komma åt allting så det är (oftast) bara kul. Körupplevelsen är fantastisk och däcken håller i evighet (klicka!), är nu uppe i över 200 mil på samma däck vilket kanske är att överdriva...

Jag köpte hojen (årsmodell 2002) i höstas för 55000 kr inkl reservcylinder, kitcylinder & kitpipa samt ett gäng kolvar mfl reservdelar så det är överkomliga priser. Hoppas på nytillskott från 125jr till nästa år, 125R är trots allt det mest naturliga steget vidare efter 125jr och en klass som är i högsta grad aktiv i syd-Europa där de "riktiga" banorna finns. 125R passar även perfekt på Sveriges krokiga banor.
Kort sagt, en idealisk RR-klass som fler borde fundera över, släpp kubikfixeringen och join the dark side!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
ECKSAKKT!!!!! Förbundet har varit alldeles för lata och inte klassat upp folk. Min alldeles bestämda åsikt är!

(Exempel) Rookie är man till man kör 1.07 på knudan. Dvs då är man ingen risk för andra och man kör faktiskt ganska snabbt! Då skall man klassas upp! DÅ -Får riktiga rookies möjlighet att köra, och inte som nu, åka hem eller kvalas ut eller rent av som några INTE ENS KOMMA DIT för man vet att man inte kvalar in. PLUS att SM klassen fylls på och givetvis kommer de nyblivna A-förarna bli snabbare!

Givietvis känner jag som du Macke, det e surt o va i sista startled varje rejs. Det borde absolut fylla på med lite folk underifrån! Om man tittar på SS 600 så är ja många väldigt gamla rävar, o så några ybersnabba pojkspolingar som utklassar oss över 30.

TILL FÖRBUNDET: Det som pågår nu gagnar inte sporten. Folk skall inte köra Rookie bara för att de vill. De bör uppklassas på förbundets begäran!

/Erik

Håller med!!! Fast jag skulle kanske säga 1.05,5 - 1.06 istället. 10:e träningstid i R600 hade 1.05,2 och då kan man absolut köra STK600. 20:e träningstid var 1.06,5 och någonstans däremellan kan man klippa. Poängen måsta väl på något sätt vara att det är ungefär 30 pers i varje klass. Att bli utkvalad är inte bra, inte i någon klass!

Ett land som har lite annorlunda licensuppklassning än oss är Australien. Där uppklassas man när man klarat av en viss varvtid på dom olika banorna.

:tummenupp
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Håller med!!! Fast jag skulle kanske säga 1.05,5 - 1.06 istället. 10:e träningstid i R600 hade 1.05,2 och då kan man absolut köra STK600. 20:e träningstid var 1.06,5 och någonstans däremellan kan man klippa. Poängen måsta väl på något sätt vara att det är ungefär 30 pers i varje klass. Att bli utkvalad är inte bra, inte i någon klass!



:tummenupp
Så talar min kloka förebild :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jämförde med hur det såg ut för 10 år sen i SM-klasserna på Knutstorp.

1997.
125R-18st (någon 125std var med)
250R-18st ( någon 250Prod var med)
SS600-12st (bara 8st var Svenskar)
SBK-19st (Superstock, som körde sin egen cup, körde ihop för att fylla ut klassen)

Kollade att Danskarna har kört sin 600STK i DM i år med 7-11 deltagare och SBK med runt 17-21. Inga fulla klasser där heller.
 

sandstream

Guest
Jämförde med hur det såg ut för 10 år sen i SM-klasserna på Knutstorp.
1997.
125R-18st (någon 125std var med)
250R-18st ( någon 250Prod var med)
SS600-12st (bara 8st var Svenskar)
SBK-19st (Superstock, som körde sin egen cup, körde ihop för att fylla ut klassen)
Det var med andra ord illa redan för 10 år sedan eller vad vill du ha sagt?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Sen kan man även fundera på vad värdet är för svensk RR med tex en 250-klass när de duktiga väljer att sadla om till fyrtakt och större maskiner.
Nu är det ju inte de som kör i 250R toppen särskilt dåliga....
Till i år var det många av de snabbaste som bytte klasser beroende på två saker. PRO SBK i STCC vilket möjliggjorde att de kunde få det något bättre ekonomiskt och att det är för dyrt och svårt att ta sig till GP250 VM för en svensk.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det var med andra ord illa redan för 10 år sedan eller vad vill du ha sagt?

Då var det att SO hade startat (1996) som gjorde att förare lockades över till att köra där istället. Något år efter så var det bra fart i både SM å SO. Vad är det för något som lockar över förare nu så att dom inte kommer och kör i SM i år?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Sen kan man även fundera på vad värdet är för svensk RR med tex en 250-klass när de duktiga väljer att sadla om till fyrtakt och större maskiner.
..

Haha.. Den får jag med svara på. :) Vad är det för mening med en 1000-klass där förarna sen lägger hjälmen på hyllar efter den. För inte har väl 1000 varit känd som klassen som tar fram förare eller är ett steg utåt i världen? Snarare är det där man isf pensionerar sig. Att det finns en serie som heter PRO är av av nån anledning.. ;)

Man kan nog ta bort 125, 250, 600 med i VM osv och bara köra 1000 enligt din logik?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3111431 Haha.. Den får jag med svara på. :) Vad är det för mening med en 1000-klass där förarna sen lägger hjälmen på hyllar efter den. För inte har väl 1000 varit känd som klassen som tar fram förare eller är ett steg utåt i världen? Snarare är det där man isf pensionerar sig. Att det finns en serie som heter PRO är av av nån anledning.. ;)

Man kan nog ta bort 125, 250, 600 med i VM osv och bara köra 1000 enligt din logik?
Fast den VM klass som borde ligga sämst till är ju MotoGP. De har ju oftast färre än 20 deltagare. ;)
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Jag kan inte riktigt förstå hetsen kring antalet utövare? Självklart är det roligare med många, och lite konstigt med en guldmedalj till den enda deltagande, men att börja lägga in termer som 'Värdet' av att ha SM status i en klass gör det lite märkligt.
Visst kan jag hålla med om att det är jättekul med mängden förare i 1000cc klasserna, och att det är strongt gjort av vinnarna att köra ifrån så många andra. Men jag tycker definitivt att det har MINST lika mycket värde att se Gull köra SBK-tider med sin 125:a eller tex. Dobrich uppkörning på Knudan! Det är 'SM-klass' på den körningen även om deltagarantalet inte just i år motsvarar önskemålen.
De bästa förarna i respektive klass tillhör ju tveklöst det absoluta toppskiktet av Svenska förare, och är VÄRDA sina Mästerskapstitlar, även om de sen väljer att sluta, sadla om till 1000cc eller Fiddy(gudförbjude). Sen kanske det är så att PRO-SBK väger tyngst för tillfället enligt vissa(många?), men själv håller jag de andra lika högt.
Crallan

PS Jag tycker vi ska ha FLER SM klasser, SP, BoTT, kanske skulle ta en titt på seglingen...d.s
 
Last edited:

smell the smoke

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CBR 600 RR
Vaddå dyrare???

Många stupar på pengafrågan, även om man kör bra så måste man oxo kunna fixa sponsorer.

Det är väl inget dyrare att köra en SM-klass än en Rookie-klass? Samma hojar (ja, man kan faktisk köra en SM-klass med en 1-2 år gammal hoj) och samma slitage, samma anmälningsavgifter, samma resor... Man måste ju inte ha ett rikstäckande företag som sponsor, 10 m lång racebuss och cateringtält bara för att man deltar i en SM-klass.

Det är bara TÖNTAR som inte törs klassa upp sig!!!
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top