sandstream
Guest
Skulle var kul att se dig fajtas med de ganska stora killarna i Superbike Challenge och senare de riktigt stora pojkarna i Pro SuperbikeHur gör man för att klassa upp sig? Och hur lång tid tar det?

Skulle var kul att se dig fajtas med de ganska stora killarna i Superbike Challenge och senare de riktigt stora pojkarna i Pro SuperbikeHur gör man för att klassa upp sig? Och hur lång tid tar det?
Det är ju ganska enkelt. Kör man tex 1.04 tider på Knutstorp så är man ingen "B-förare" då ska man klassas upp per automatik.
Jag tycker du (och Petter) tänker helt rätt. Ett år i Rookie och tillhör man stadigt topp 3 ska man köra en högre serie året efter.Eller tänker jag fel![]()
Fast det där är inte sant. Tror ingen av hojarna i 125R eller 250R kostat en miljon. Dyrast var väl Cajbacks och Mårtenssons Aprilior men de kostade kanske en tredjedel av det.Vad jag förstår så kostar det skjortan och 50 och köra 125R och 250R.
Beggade verkar dom kosta från 200.000kr upp till en mille. Och sen pajjar dom hela tiden pga det stora effektuttaget/liter och då kostar det helskägg att laga dom.
Så en SM-klass berättigande baseras enbart på antalet förare?Sen finns det en annan aspekt. Och det är ju vad en klass drar in och samtidigt kostar. Få deltagare i en klass, ger lite intäckter. Men kostar lika mycket i bantid och banpersonal.
Är det så att dom stora klasserna (antal deltagare) bekostar dom små?
Och är i så fall det helt rätt?
(Junior undantaget, som bör bekostas av dom vuxna klasserna för att främja sporten).
Och då är väl just ett år i rookie helt perfekt för oss att skaffa oss den erfarenheten. Oavsett hur fort man kör.
Jag generaliserade lite där men generellt är det så att kör man så fort så ska man inet köra i en Rookieklass någon längre tid i varje fall.3109352Det kan ju faktiskt vara så att man är snabb på vissa banor medans man inte änns har kört dom andra. Både jag och Petter planerar att klassa upp till nästa år. Men som det såg ut i år så hade vi inte änns kört ett endaste varv på flera av banorna. Petter hade inte kört ett endaste varv på Knutstorp, och inte Falkenberg heller. Själv hade jag kört 3 pass i regn förra året på knutstorp. Och har fortfarande inte ett enda varv på Anderstorp.
Det fattas även en del matriel, verktyg, reservdelar mm som man borde ha när man skall upp och fajtas med dom stora killarna. Det tar ju ett tag att få iordning på alla nödvändiga saker. Och då är väl just ett år i rookie helt perfekt för oss att skaffa oss den erfarenheten. Oavsett hur fort man kör.
Eller tänker jag fel![]()
Nu är det ju STK600 som behöver folk. SBK är inte i samma behov. När flera arrangörer väljer att ha dubbla rookie 600-klasser/träningar så ÄR det för många. Toppen kan skalas av och skickas in i STK600.
Vad jag förstår så kostar det skjortan och 50 och köra 125R och 250R.
Beggade verkar dom kosta från 200.000kr upp till en mille. Och sen pajjar dom hela tiden pga det stora effektuttaget/liter och då kostar det helskägg att laga dom.
Delvis, ja.Så en SM-klass berättigande baseras enbart på antalet förare?
Man behöver inte ta bort klasserna men de kanske inte ska ha någon SM-status utan istället vara supportklasser. Vissa klasser kommer att självdö med tiden medan andra kommer att växa sig starkare, en helt normal utveckling. Jag antar att Svemo är väl medvetna om detta och jobbar för fullt med att se över vilka klasser som ska finnas, hur de ska fyllas osv.OM man nu ska ta bort 125R och 250R vilket ju är de klasser som det anspelas på med jämna mellanrum så bör man ju ha ett bättre alternativ eller hur. Det tycker inte jag att det finns i dagsläget.
Man behöver inte ta bort klasserna men de kanske inte ska ha någon SM-status utan istället vara supportklasser. Vissa klasser kommer att självdö med tiden medan andra kommer att växa sig starkare, en helt normal utveckling.
Det kommer komma fler som kör 125r helt klart från 125jr.
Det är de klasserna man kör internationellt och därför vettigt att ha som SM-klasser och de kommer att vara det under rätt lång tid framöver.
Jag hoppas några av de som kör 125R tar steget upp till 250R senare, de unga killarna som Sköld, Hellbergarna, Wilje, Kristiansson, Lifvenborg, Starby etc.
Just till i år har ju 250R haft ett stort tapp på bra förare, Cajback, Mårtensson, Milovanovic, Oscar och Berra etc. har ju bytt serier eller slutat och det märks ju på tävlingarna tyvärr.
Jag hoppas några av de som kör 125R tar steget upp till 250R senare, de unga killarna som Sköld, Hellbergarna, Wilje, Kristiansson, Lifvenborg, Starby etc.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |