Dåligt med deltagare i SM-klasserna!?

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det är ju ganska enkelt. Kör man tex 1.04 tider på Knutstorp så är man ingen "B-förare" då ska man klassas upp per automatik.

Det kan ju faktiskt vara så att man är snabb på vissa banor medans man inte änns har kört dom andra. Både jag och Petter planerar att klassa upp till nästa år. Men som det såg ut i år så hade vi inte änns kört ett endaste varv på flera av banorna. Petter hade inte kört ett endaste varv på Knutstorp, och inte Falkenberg heller. Själv hade jag kört 3 pass i regn förra året på knutstorp. Och har fortfarande inte ett enda varv på Anderstorp.

Det fattas även en del matriel, verktyg, reservdelar mm som man borde ha när man skall upp och fajtas med dom stora killarna. Det tar ju ett tag att få iordning på alla nödvändiga saker. Och då är väl just ett år i rookie helt perfekt för oss att skaffa oss den erfarenheten. Oavsett hur fort man kör.

Eller tänker jag fel :va
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Vad jag förstår så kostar det skjortan och 50 och köra 125R och 250R.
Beggade verkar dom kosta från 200.000kr upp till en mille. Och sen pajjar dom hela tiden pga det stora effektuttaget/liter och då kostar det helskägg att laga dom.

Sen finns det en annan aspekt. Och det är ju vad en klass drar in och samtidigt kostar. Få deltagare i en klass, ger lite intäckter. Men kostar lika mycket i bantid och banpersonal.

Är det så att dom stora klasserna (antal deltagare) bekostar dom små?
Och är i så fall det helt rätt?
(Junior undantaget, som bör bekostas av dom vuxna klasserna för att främja sporten).
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Man kan klassa upp sig redan nu om man visat sig duktig nog, då får man köra STK 600, SBK redan nästa race, just do it :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vad jag förstår så kostar det skjortan och 50 och köra 125R och 250R.
Beggade verkar dom kosta från 200.000kr upp till en mille. Och sen pajjar dom hela tiden pga det stora effektuttaget/liter och då kostar det helskägg att laga dom.
Fast det där är inte sant. Tror ingen av hojarna i 125R eller 250R kostat en miljon. Dyrast var väl Cajbacks och Mårtenssons Aprilior men de kostade kanske en tredjedel av det.
Ska man slåss i absoluta toppen så kostar det en del men inet de där summorna och de kräver mer kunskap och tid än en fyrtaktsgathoj.


Sen finns det en annan aspekt. Och det är ju vad en klass drar in och samtidigt kostar. Få deltagare i en klass, ger lite intäckter. Men kostar lika mycket i bantid och banpersonal.

Är det så att dom stora klasserna (antal deltagare) bekostar dom små?
Och är i så fall det helt rätt?
(Junior undantaget, som bör bekostas av dom vuxna klasserna för att främja sporten).
Så en SM-klass berättigande baseras enbart på antalet förare?
OM man nu ska ta bort 125R och 250R vilket ju är de klasser som det anspelas på med jämna mellanrum så bör man ju ha ett bättre alternativ eller hur. Det tycker inte jag att det finns i dagsläget.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu är det ju STK600 som behöver folk. SBK är inte i samma behov. När flera arrangörer väljer att ha dubbla rookie 600-klasser/träningar så ÄR det för många. Toppen kan skalas av och skickas in i STK600.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3109352 Det kan ju faktiskt vara så att man är snabb på vissa banor medans man inte änns har kört dom andra. Både jag och Petter planerar att klassa upp till nästa år. Men som det såg ut i år så hade vi inte änns kört ett endaste varv på flera av banorna. Petter hade inte kört ett endaste varv på Knutstorp, och inte Falkenberg heller. Själv hade jag kört 3 pass i regn förra året på knutstorp. Och har fortfarande inte ett enda varv på Anderstorp.

Det fattas även en del matriel, verktyg, reservdelar mm som man borde ha när man skall upp och fajtas med dom stora killarna. Det tar ju ett tag att få iordning på alla nödvändiga saker. Och då är väl just ett år i rookie helt perfekt för oss att skaffa oss den erfarenheten. Oavsett hur fort man kör.

Eller tänker jag fel :va
Jag generaliserade lite där men generellt är det så att kör man så fort så ska man inet köra i en Rookieklass någon längre tid i varje fall.
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Nu är det ju STK600 som behöver folk. SBK är inte i samma behov. När flera arrangörer väljer att ha dubbla rookie 600-klasser/träningar så ÄR det för många. Toppen kan skalas av och skickas in i STK600.

Rätt!:tummenupp
Det är i SM klasserna man ska kvala om att få starta, inte i rookie!
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Vad jag förstår så kostar det skjortan och 50 och köra 125R och 250R.
Beggade verkar dom kosta från 200.000kr upp till en mille. Och sen pajjar dom hela tiden pga det stora effektuttaget/liter och då kostar det helskägg att laga dom.

Att köra 125R är nog en av de billigaste klasserna att köra. Förra året körde jag en hoj som jag köpte för 18000kr (visst den var klart underlägsen de fina hojarna, men det gick att vara med). Nu kör jag en helt standard 06:a som jag köpte för ett pris närmare 50000 än 100000 kr. Hojarna har bra andrahandsvärde och kör man honda kostar ett haveri inte särskilt mycket. Prisexempel, vevaxel kostar 2000kr, motorblock kostar 6000kr, omnickasilning 2500 kr. Däck kostar 2500 kr och neråt för ett set och det går att köra mellan 50 och 150 mil på dem. Så det går att köra en 125:a på en låg budget jämfört med många andra klasser. Men visst det är ett mycket fritt reglemente så du kan lägga så mycket pengar du vill.
 

sandstream

Guest
Så en SM-klass berättigande baseras enbart på antalet förare?
Delvis, ja.
Att köra om SM-titel mot 10 andra förare kan inte var bra i längden varken för klassen eller publiken.
OM man nu ska ta bort 125R och 250R vilket ju är de klasser som det anspelas på med jämna mellanrum så bör man ju ha ett bättre alternativ eller hur. Det tycker inte jag att det finns i dagsläget.
Man behöver inte ta bort klasserna men de kanske inte ska ha någon SM-status utan istället vara supportklasser. Vissa klasser kommer att självdö med tiden medan andra kommer att växa sig starkare, en helt normal utveckling. Jag antar att Svemo är väl medvetna om detta och jobbar för fullt med att se över vilka klasser som ska finnas, hur de ska fyllas osv.

Läs nu inte detta som att jag vill ha bort tvåtaktsklasserna utan istället som att klasser där det ska tävlas om SM ska det också vara hård konkurrens och många deltagare.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men det finns ju redan SM i de klasser som det är rimligt att det är SM i . 600 STK, 1000cc, samt 125 och 250.
Vad skulle man tjäna på att 125/250R var supportklasser istället för SM-klasser? Så länge de klasserna körs internationellt så anser jag att de ska vara kvar.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Börja inte om nu igen. Vissa år är taskigare i vissa klasser än andra.
För folk byter klassar,tar pauser eller slutar.
Det går att åka billigt i 125r och 250r, skulle nog säga att 125r är den billigaste sm-klassen som går att köra.
Visst kom mårtensson och cajback med ~400kkr maskiner som de hade på några SM-race, men de köptes mestadels för att sikta på toppen i EM. Det räcker med en cykel för ~100kkr för att köra i toppen i 250r här hemma. Dvs. en honda från 01 och framåt, eller en yamma från 00 och framåt, helst dock en 03'a på yamma.
Det kommer komma fler som kör 125r helt klart från 125jr. Det största problemet för 250r för tillfället är bristen på cyklar, och att man kanske får leta lite extra för att hitta något vettigt, men nordgren är en jäkel på att hitta hojar så vill man så går det.

Det är de klasserna man kör internationellt och därför vettigt att ha som SM-klasser och de kommer att vara det under rätt lång tid framöver.
 

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Man behöver inte ta bort klasserna men de kanske inte ska ha någon SM-status utan istället vara supportklasser. Vissa klasser kommer att självdö med tiden medan andra kommer att växa sig starkare, en helt normal utveckling.

Att ta bort SM-status från 125 och 250 kommer verkligen inte hjälpa till för att få klasserna att växa sig starkare.
Jag tycker att det är konstigt att det inte är fler som väljer att gå från en rookie-klass till att börja köra racer, i verkligheten är det inte en ekonomisk fråga om jämför med stk eller superbike.

/Göran
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Det kommer komma fler som kör 125r helt klart från 125jr.
Det är de klasserna man kör internationellt och därför vettigt att ha som SM-klasser och de kommer att vara det under rätt lång tid framöver.

Det tror jag med och det har ju trots allt varit 22 till start på Anderstorp o Linköping så det känns helt klart att man har överskridit den kritiska massa och att den klassen växer. Jag tror Gulls och Sturlas framgångar gör att juniorerna går till 125r efter att de kört 125jr och eftersom juniorgruppen växer så kommer 125r att växa. Sen verkar det som det kommer att komma lite folk från 250SP till 125R. Jag är övertygad att 125R kommer att vara en populär klass ett bra tag framöver (precis som i de flesta andra europeiska länder). Sen är det ju en klass för A och B förare så någon sådan problematik råder inte.

Men 250R, vi får hoppas att det blir en liten tillströmning till klassen. I år har det varit väl få till start. Men jag tror det tar ett bra tag innan någon av klasserna 125, 250, 600 eller 1000 stryks i SM.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Just till i år har ju 250R haft ett stort tapp på bra förare, Cajback, Mårtensson, Milovanovic, Oscar och Berra etc. har ju bytt serier eller slutat och det märks ju på tävlingarna tyvärr.

Jag hoppas några av de som kör 125R tar steget upp till 250R senare, de unga killarna som Sköld, Hellbergarna, Wilje, Kristiansson, Lifvenborg, Starby etc.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Jag hoppas några av de som kör 125R tar steget upp till 250R senare, de unga killarna som Sköld, Hellbergarna, Wilje, Kristiansson, Lifvenborg, Starby etc.

Sen finns det väl faktiskt några "gamlingar" som faktiskt har 250R hojar och inte kör i SM med dem;). Skam på dem:D .
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Just till i år har ju 250R haft ett stort tapp på bra förare, Cajback, Mårtensson, Milovanovic, Oscar och Berra etc. har ju bytt serier eller slutat och det märks ju på tävlingarna tyvärr.

Jag hoppas några av de som kör 125R tar steget upp till 250R senare, de unga killarna som Sköld, Hellbergarna, Wilje, Kristiansson, Lifvenborg, Starby etc.

Så klart att 125/250 ska vara en sm klass tills dess att antalet staratande är löjligt lite.

Det svemo bör göra nu är att sätta sig ner och klassa upp ett helt gäng. Dvs dom som kört mer än tex 10 tävlingar samt dom som åker "hyfsat fort". Där efter så släpper man in A-förare i sp klassen så alla kan hitta sin "nivå" på tävlandet. Då kan rutinerade förare som inte är så snabba (typ jag) köra NSB och Kobbe får slåss i sp om han inte tycker att han har fart nog på sin hoj. Om nu svemo gör så blir vi av med 30-40 förare från Maffian som kan fylla ut A-klasser och då behöver man inte byta hoj för att maskinparken kommer bli äldre.

B-förare ska man vara tills att man lärt sig tävla på ett säker sätt. Sen ska du bli A-förare och det har egentiligen inget med att vara snabb! Det är för svårt att klassa upp sig i dag och folk tycks trivas för bra i B-klasserna, så det är bara att ta fram piskan Svemo!

björn
 

sandstream

Guest
Men nånting är ju uppenbarligen fel när SM-klasserna ibland har mindre än 15 startande. Har ingen patentlösning på lager men någonting måste göras och inte om 5 år utan redan nu.

Svemo måste ju ha kontakter ute i den stora världen och veta hur länge 125/250 kommer att vara gångbara klasser i EM och VM. Ska de "bara" köras tex till 2012 så gäller det att ha en plan för vad som ska ersätta, om de ska ersättas. Sen kan man även fundera på vad värdet är för svensk RR med tex en 250-klass när de duktiga väljer att sadla om till fyrtakt och större maskiner.

När det gäller 1000-kubiks klasserna tycker jag faktiskt att Svemo har lyckats riktigt bra till i år. En instegsklass för rookisar, en bra klass som nästa steg när man blir A-förare och en elitklass för de allra bästa.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top