Jag undersöker en grej med min 07 R1-motor. Jag har kört Castrol GPS 10-40 hela året.
Vid kall/varm-start under första 1-3 sekunder kan det knacka rätt mycket. Sedan tystnar det "helt".
Även vid mycket lätt gaspådrag (mellan sträck och släpp-läge på gasrullen) från tomgång upp till några tusen varv, låta tickande/knackande. Det låter som kamkedjan, och från sidan / nedre delen av motorn.
Ventilspelet är kollat och är 100% korrekt, och vevlager bör det inte vara då jag kört med detta "fel" hela året och motorn går perfekt, och går svalt och fint.
På informationen för Castrol GPS 10-40 står det att det är en snabbrinnande olja som är till för högpresterande motorer.
PROBLEMET LÖST!
Tog ett manstag runt avgassystemet och jukkade extra hårt. Då återuppstod knacket på mitt kommando och därmed är problemet ett mycket litet glapp vid avgasportarna.
Mycket huvudvärk för ingenting! Dock skönt att det iaf inte var något.
Tack för all hjälp ändå!
Vid kall/varm-start under första 1-3 sekunder kan det knacka rätt mycket. Sedan tystnar det "helt".
Även vid mycket lätt gaspådrag (mellan sträck och släpp-läge på gasrullen) från tomgång upp till några tusen varv, låta tickande/knackande. Det låter som kamkedjan, och från sidan / nedre delen av motorn.
Ventilspelet är kollat och är 100% korrekt, och vevlager bör det inte vara då jag kört med detta "fel" hela året och motorn går perfekt, och går svalt och fint.
På informationen för Castrol GPS 10-40 står det att det är en snabbrinnande olja som är till för högpresterande motorer.
PROBLEMET LÖST!
Tog ett manstag runt avgassystemet och jukkade extra hårt. Då återuppstod knacket på mitt kommando och därmed är problemet ett mycket litet glapp vid avgasportarna.
Mycket huvudvärk för ingenting! Dock skönt att det iaf inte var något.
Tack för all hjälp ändå!
Last edited: