Dåligt oljetryck på låga varv?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag undersöker en grej med min 07 R1-motor. Jag har kört Castrol GPS 10-40 hela året.

Vid kall/varm-start under första 1-3 sekunder kan det knacka rätt mycket. Sedan tystnar det "helt".
Även vid mycket lätt gaspådrag (mellan sträck och släpp-läge på gasrullen) från tomgång upp till några tusen varv, låta tickande/knackande. Det låter som kamkedjan, och från sidan / nedre delen av motorn.

Ventilspelet är kollat och är 100% korrekt, och vevlager bör det inte vara då jag kört med detta "fel" hela året och motorn går perfekt, och går svalt och fint.

På informationen för Castrol GPS 10-40 står det att det är en snabbrinnande olja som är till för högpresterande motorer.

PROBLEMET LÖST! :)

Tog ett manstag runt avgassystemet och jukkade extra hårt. Då återuppstod knacket på mitt kommando och därmed är problemet ett mycket litet glapp vid avgasportarna.

Mycket huvudvärk för ingenting! Dock skönt att det iaf inte var något.

Tack för all hjälp ändå!
 
Last edited:

homer63

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
08Söder
Hoj
äckligt fort
Kan vara så då helsyntets olja rinner lättare av & ur kanalerna
har för mig att Ford hadde problem med sina bilar vid olje byte så försvann ljuden:)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nu gissar jag rätt illa men på Gixxer är det vanligt att kamkedjespännaren är knas och kan spännas manuellt eller bytas ut.
Kan lätt bli lite knackiga ljud. Framförallt om R1 har hydraulisk kamkedjespännare kan det vara så att den är lite sliten och har svårt att lägga på tryck vid start och låga varv.

Detta problemet har jag förövrigt haft på ett par bilar och när det började knacka vid start och låga varv, var det bara att byta olja så försvann det.

Bäst funkade helsyntet mot detta. Även Biltemas. Om jag tappade på vanlig mineralolja eller delsyntet kom det tillbaka illa kvickt. Slump eller inte vet ej.

MEN personligen hade jag gått och köpt en billigare olja. Bara tappat ur den gamla och hällt på den nya. Bara för att enkelt och billigt felsökt om det kan ha med oljan att göra. TEx biltema mc olja. Ps köp inte bilolja då får du rätt sannolikt problem med kopplingen oxo ;)
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kamkedjesträckaren har jag faktiskt bytt idag, då jag beställde den för ett tag sedan för att testa och se om det var den det var fel på.

Kamkedjesträckaren var det inte.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Kamkedjesträckaren har jag faktiskt bytt idag, då jag beställde den för ett tag sedan för att testa och se om det var den det var fel på.

Kamkedjesträckaren var det inte.

ajdå. Ja då hade jag slängt i en annan olja på vinst och förlust bara för att se.

Inte så vetenskapligt men det kan ju ge flertalet indikationer och vara avhjälpande för stunden vart fall.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Om jag nu ska testa en annan olja, vad för olja bör jag testa? Vill helst hålla mig till Castrol-sortimentet. Dock testa annan variant som då vore ... tjockare.

I med att knackande försvinner inom 1-3 sekunder så känns det tryckrelaterat...
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Oljan kan ställa till det...

Inte för att ramla in i någon oljedebatt-tråd här men jag skulle nog testa ett annat märke bara för att se om det gör någon skillnad.
Detta grundar jag just på att jag hört mycket dåligt om just Castrols oljor men inte sagt att allt ÄR dåligt. :)

Bara för att testa, prova Shell eller OK/Q8 Superbike tex.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har ju aldrig tidigare haft problem med oljor. Men i med att GPS är delsyntet, vilket är det som bör köras på en racinghoj... då helsyntet så vitt jag förstått är för flyktiga och känsliga / dåliga i högvarvsmotorer.

Om jag nu har 10-40, vad ska jag välja istället som test? Oavsett märke, så bör ju 10-40 märkningen vara snarlik över alla märken... eller? Så är 10-50 tjockare? Eller är det 10-30 som blir tjockare?
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
En 10-40 olja kan inte vara för flyktig i en R1. Honda säger ju 10-30 och den är tunnare i viskositeten.
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Testa med en 20-50 olja så får du ett stabilare oljetryck, har kört med både 10-30 och 10-40 men det verkar som dom oljorna har en tendens att rinna av helt på kamaxeln osv.
Jag har iaf haft bra tryck när motorn är kall sedan jag bytte till 20-50,och man åker ju bara på sommaren/hösten och då är det inge problem att ha 20-50 olja i maskinen.

Ps: Testa Motul 5100 = Delsyntet,den fungerar utmärkt och den finns i 20-50 olja. Ds

Lycka till// Johnny
 
Last edited:

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
Jag har ju aldrig tidigare haft problem med oljor. Men i med att GPS är delsyntet, vilket är det som bör köras på en racinghoj... då helsyntet så vitt jag förstått är för flyktiga och känsliga / dåliga i högvarvsmotorer.

Om jag nu har 10-40, vad ska jag välja istället som test? Oavsett märke, så bör ju 10-40 märkningen vara snarlik över alla märken... eller? Så är 10-50 tjockare? Eller är det 10-30 som blir tjockare?

Som jag blivit lärd så är, 10(viskositet)-40(värmetålighet). så om du vill ha tjockare olja som tål mer värme så kan du prova 15w-50, om nu det finns. Personligen kör jag Motorex helsyntet 10w-60 i min husaberg och det har fungerat problemfritt.

edit: sifferfel
 
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Om jag nu ska testa en annan olja, vad för olja bör jag testa? Vill helst hålla mig till Castrol-sortimentet. Dock testa annan variant som då vore ... tjockare.

I med att knackande försvinner inom 1-3 sekunder så känns det tryckrelaterat...

Jag hade kört på Castrol R4 om jag hade en R1a
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
knackandet du hör är de sekunderna det tar för oljan att att sig ut överallt. inget att bry sig om
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top