Död MC-marknad

Mortis

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Husqvarna 118cc-43, S1000R -15
Nä du tänker helt rätt. :fakta

Ja satt ut min förra för ett underpris, sålde den till oves Motor som ringde, han sålde den 4 dagar senare för 10 000 mer än vad jag har haft som högst.
Haft den till salu i 3 år.
Säljaren menar på att folk har inte cash att köpa den för låt säga 30 000 men att ta finans på hojen i handel för 40 000 är inga problem.
Samt att priset väger mkt med om man ska få sålt.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag köpte en hoj på blocket igår, så helt död är inte marknaden:D

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
CBR1000RR -07 Såld, CBR1000RR -08 Såld, Nu CBR600RR -07
Hade ute min CBR1000 -07 i två dagar förra veckan sen blev den såld och nytt inköpt igår...:)
Ringde ca 10st med tre riktigt seriösa...

Upplevde det som desto svårare att hitta något nytt motsvarande det skick som jag lämnade min i.
Blev upplurad till Göteborg för att kolla på en 08a som skulle vara i nyskick men var skrot!
Dagen efter ner till Ystad där en ännu "finare" hoj skulle tittas på men var ännu en katastrof...:huvet

Hojarna hade gått 600mil respektive 180mil, för mig ett stort frågetecken hur man kan missköta och låta prylarna förfalla på det viset? Ännu större frågetecken är hur man som ägare till så nya hojar uppfattar dem i "nyskick", tråkigt när man förklarar för en säljare att man är av den "jobbiga typen" som är lite av en pedant och inte vill åka 25mil i onödan...:mad:

Men skit i de för nu har jag hittat en ny hoj som faktiskt är i nyskick...:yoparty

Men som har sagts tidigare i tråden är allt säljbart till rätt pris kontra skick:tummenupp

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Om man som någon skrev ovan är billigast på tex blocket för sin hojmodell och man ändå inte får den såld så kan det ju inte vara överpris.

Jag tror mer på att marknaden är mättad,tycker inte hojintresset verkar lika stort iår som tidigare år.

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Hade ute min CBR1000 -07 i två dagar förra veckan sen blev den såld och nytt inköpt igår...:)

Upplevde det som desto svårare att hitta något nytt motsvarande det skick som jag lämnade min i.
Blev upplurad till Göteborg för att kolla på en 08a som skulle vara i nyskick men var skrot!
Dagen efter ner till Ystad där en ännu "finare" hoj skulle tittas på men var ännu en katastrof...:huvet

Hojarna hade gått 600mil respektive 180mil, för mig ett stort frågetecken hur man kan missköta och låta prylarna förfalla på det viset? Ännu större frågetecken är hur man som ägare till så nya hojar uppfattar dem i "nyskick", tråkigt när man förklarar för en säljare att man är av den "jobbiga typen" som är lite av en pedant och inte vill åka 25mil i onödan...:mad:

Men skit i de för nu har jag hittat en ny hoj som faktiskt är i nyskick...:yoparty

Men som har sagts tidigare i tråden är allt säljbart till rätt pris kontra skick:tummenupp

Vad menar du med att en hoj som rullat 180 mil är förfallen?:va

Kan det vara annat än smuts? Nyfiken..

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
CBR1000RR -07 Såld, CBR1000RR -08 Såld, Nu CBR600RR -07
Vad menar du med att en hoj som rullat 180 mil är förfallen?:va

Kan det vara annat än smuts? Nyfiken..

Jag tänkte precis samma sak när jag var på väg ner, "vad kan det vara för fel på en hoj som rullat 180mil...?":confused:

Men när jag klev ur bilen så var det rullgardinen ner, i princip alla kåpor fulla med repor ner till grundfärgen, kablage som löper vid styrkrona skavt av all färg från ramen, fälgar skavda, framskärm sönder, front full med stensprut...
Vid närmare titt på svingen så var där tre spår på insidan som var ca 1cm breda och 3mm djupa, motor full av beläggning från gammal olja och skit, fattades bricka under muttern vid styrkronan...mm
Kan fortsätta hur långt som helst...:huvet
Enda chansen till detta är ett ihopa plock eller "fixad" mätare...?

"Petersson"

kör som varje dag vore den sista......
Gick med
1 Dec 2006
Hoj
DRZ 400 sm -07
Sålde min viffer för ett par veckor sen, låg ute på annons 9 dagar och det var helt dött och långt ifrån den billigaste vfr.
Ringde en kille dag 10 och han tog den med en gång när han såg skicket, för hans del betalade han gärna lite mer trots att det fanns många som var billigare så det gäller kanske att ha tur och hitta rätt köpare oxå

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions

Ja jävla... Vilket konstigt folk det finns...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
...ett överpris om ingen är intresserad...
Såklart. Köper man dyrt måste man acceptera att man kommer göra en dålig affär den dag man säljer. Face the music!

:fakta

Jag sålde min Bandit 1200 i går för samma pris som jag köpte den för i april förra året. Det tog en knapp vecka på Blocket. Köparen prutade 1000 kr.

...gäller kanske att ha tur och hitta rätt köpare oxå.
Tillfälligheter ligger bakom alla köp, både lyckade och misslyckade.

Last edited:

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Jag tänkte precis samma sak när jag var på väg ner, "vad kan det vara för fel på en hoj som rullat 180mil...?":confused:

Men när jag klev ur bilen så var det rullgardinen ner, i princip alla kåpor fulla med repor ner till grundfärgen, kablage som löper vid styrkrona skavt av all färg från ramen, fälgar skavda, framskärm sönder, front full med stensprut...
Vid närmare titt på svingen så var där tre spår på insidan som var ca 1cm breda och 3mm djupa, motor full av beläggning från gammal olja och skit, fattades bricka under muttern vid styrkronan...mm
Kan fortsätta hur långt som helst...:huvet
Enda chansen till detta är ett ihopa plock eller "fixad" mätare...?

Låter ju helt koko:näsblod

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Nu har vi en klar bevisning från i vintras då det fanns en tråd med samma namn, fast med omvänt budskap. Efterfrågan var stor, men det fanns inte tillräckligt med hojar på marknaden som lockade.

Hade många av dessa cyklar legat ute i vintras med priset dem har nu skulle dem blivit sålda. Folk då klagade över att det knappt fanns hojar ute och det ringde typ 50 pers / sporthoj så fort en annons kom in. Så allt handlar om efterfrågan och tillgång.

Nu har de flesta kanske bytt hoj för i år eller beslutat sig för att behålla. Det finns alltid några kvar som är villiga att köpa. Får man inte sålt sin hoj beror det på priset och efterfrågan. Enkel logik

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
*bump*

Hur ser MC-marknaden ut för tillfället?
Har den återgått till sin forna "glans" eller är det fortfarande en förlustaffär att sälja hojen? :va

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Lagen om alltings jävlighet innebär att man köper dyrt och säljer billigt. Och där emellan kostar det massa pengar :fakta

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Det är flera på jobbet som börjat ta fram sina hojar i år. Några ska till Kinnekulle och köra bana för första gången i helgen och det har pratats mer MC på jobbet iaf.

Det känns som att det börjar "tina" upp lite? Eller är det bara för att jag köpt en ny hoj (för mig) som jag tror detta?

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Mc marknaden e fettdöd anser jag. sitter fortvarande å grämer mig över att min daytona 675 från 2010 utagen 2011 med 1700mil på mätaren, med nya däck å skit gick för 55k... blir fett äcklad när jag ser äldre å sämre hojar bli listade på blocket för mer stålar... aja de kanske inte får sålt skiten men när man tittar på maskinerna så e försäljarna inte en villiga att gå ner i pris. till dem säger jag hoppas eran skit står å rostar sönder för er :p

Last edited:

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Hoj
2004, ZX10R
Man kan köpa mkt hoj för pengarna nu. Har haft min ute ett tag och hade jag inte behövt pengar just nu så hade jag gladeligen behållt den nästa år och året efter det. Kommer ångra mig som fan när den väl försvinner. Önskar jag kunde köpt likvärdig hoj för de pengar den är ute på blocket för nu. Men men.. bara gilla läget!

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Sålde en VT600c 1993 i fredags. 18000:- utan prut. Snygga bilder och bra text gjorde 750 visningar på Blocket p fem dagar!

Tack alla ni med överpris och dåliga bilder!!! :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...