Död MC-marknad

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kan garantera att det finns de som är intresserade av hojarna oavsett priset men det är inte samma sak som att de är villiga att köpa oavsett priset.
Kan också garantera att det finns människor som är beredda att satsa en rätt stor del av sin månadslön i driften av en hoj om de är gratis. Jag kan tex tänka mig att ta emot en R1, CBR1000 eller S1000RR gratis. Bara att PM:a så löser vi det :D

Det skulle va kul att få reda på hur många som kollar på hojar på Blocket, och hur många av dem som är seriösa spekulanter, som verkligen är på jakt efter en ny hoj?
Men också hur stor del av Blocket-annonserna som slutar i en affär?

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Min erfarenhet är att de som ringer frågar och vill komma och kolla. Men att göra ord till handling verkar ganska så avlägset. Många kanske drömmer och vill provköra, men verkar inte göra något för att köpa.

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Jag har letat hoj typ hela sommaren utan att hitta en för rätt pris.. Trots seriösa och fullt rimliga bud till ett flertal så har dom ej gått med på det för att en månad senare sänka sina annonspriser till under mitt första bud.

I förrgår var jag och köpte mig en ny, Aprilia tuono factory 09a för helt rätt pris, och den låg inte ens ute ett dygn på blocket. Bra annon, Bra bilder, Riktigt trevlig och proffsig säljare, vad med kan man begära ?

j0nas

Medlem
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Säkssäksti äsämse
Har haft en Hornet ute till försäljning ett tag, har inte ens fått skambud via mail så lite trögt är det.
Kan även skriva under på det touchman skriver då en intresserad varit och kollat en gång, återkommit för att provköra, samt efter det säger sig återkomma för att vilja köpa hojen någon dag senare. Känns ju rätt velande då...

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hej hej. Hade min här och 154 sporthojare titta på den utan ett knyst.
La ut den på blocket och en del hörde av sig utan att komma å kolla.
Fick även ett skambud 5000 under mitt pris som jag kasta direkt.
Slutligen skrev och ringde en intressad.
Min mc var ju från 1995 men var fin som en 2005.
Killen tyckte den var väldigt fin och pruta inte ett öre.
Drygt en vecka tog det att sälja den till en nöjd kund

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Håller med många tidigare talare här, och undrar också hur många annonser som slutar i en affär.
Men många som annonserar verkar också nästan aggressiva i sin annons, som att ge känslan av att det man säljer är det bästa som finns, och om du hör av dig så får du faktiskt lova att köpa den.
Ett exempel på text är: "Hittar du en finare till lägre pris, så köp den!".
Ja, tacka fan för det. Om jag hittar en bättre till lägre pris så är jag ju korkad om jag inte köper den.
En onödig annonstext, som bara gör att jag blir lite negativt inställd (OBS, det är min högst subjektiva uppfattning).

Eller "Intressekoll", ja, vad fan är det???
Antingen ska man sälja, och sätter ett pris, eller så kan man behålla den.

En annan vanlig formulering är: "Bytes, men då är mitt bytespris något högre".
Helt värdelös textrad. För om jag har någonting att byta mot, så kan jag väl också sätta ett högre pris på min produkt, och då går det jämt ut.

Men för att återgå till hojmarknadens priser så är det nog bara att inse att det närmar sig bilmarknaden, och kanske även snöskotermarknaden.
Där är värdeminskningen brutal, bara att inse det.
En snöskoter för 150kkr tappar ca 50kkr på en säsong, så är livet.
Så ska man sälja/byta får man finna sig i det, och lägga sig på ett pris som marknaden betalar.
Hojmarknaden lider nog dessutom av att den är ganska mättad.
Folk vill köpa nya hojar, men en begagnad är svår att göra sig av med, eftersom alla redan har en hoj idag, och måste i sin tur sälja sin begade.
Och en motorcykel som vårdas väl har en lång livslängd, det är också till nackdel för begatmarknaden.

Men man får lägga det på nöjeskontot, hobbyn kostar, sälj och glöm, och kör vidare mot nya mål :tummenupp

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Sålde en VT600c 1993 i fredags. 18000:- utan prut. Snygga bilder och bra text gjorde 750 visningar på Blocket p fem dagar!

Tack alla ni med överpris och dåliga bilder!!! :tummenupp
Det var väl ett överpris eller stod köparna i kö o bjöd över varandra? :tungan

Köpte en XV 535 Virago av årsmodell 2000 med två tidigare ägare o med 1.400 mil på mätaren för 15.000 kronor i juni i år. Nypriset var väl 66.000 kronor om jag inte minns fel. Tyckte att 15K kronor var tämligen rätt marknadspris på en 14 år gammal hoj!

Heale

Guest
Men vissa säljare är svåra att förstå. Mailade på en lätt skadad hoj som fanns ca 55mil hemifrån. Frågade lite om skadorna samt om hojen i övrigt. Frågade även om priset, om han var beredd att gå ner i pris med tanke på skadorna.
Fick efter ett dygn svaret att jag borde köpa en billigare hoj närmre mitt hem! Rätt otrevligt svar enligt mig. Han skrev ingenting om skicket i övrigt.
Anledningen att jag frågade om priset är att man vill ju inte köra 55mil för att möta en säljare som absolut inte gick att förhandla med.
Sagt o gjort. Jag la till 2000 och köpte en hoj i toppskick några mil hemifrån. Är ju inte direkt ont om begagnade mc.
Om en säljare beter sig illa får de stå kvar med sina osålda hojar.

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Hoj
KTM 690 SMC -08
Men vissa säljare är svåra att förstå. Mailade på en lätt skadad hoj som fanns ca 55mil hemifrån. Frågade lite om skadorna samt om hojen i övrigt. Frågade även om priset, om han var beredd att gå ner i pris med tanke på skadorna.
Fick efter ett dygn svaret att jag borde köpa en billigare hoj närmre mitt hem! Rätt otrevligt svar enligt mig. Han skrev ingenting om skicket i övrigt.
Anledningen att jag frågade om priset är att man vill ju inte köra 55mil för att möta en säljare som absolut inte gick att förhandla med.
Sagt o gjort. Jag la till 2000 och köpte en hoj i toppskick några mil hemifrån. Är ju inte direkt ont om begagnade mc.
Om en säljare beter sig illa får de stå kvar med sina osålda hojar.

Det där tycker jag är så typiskt många på blocket. Jag hittar ofta hojar en bit ifrån var jag bor. Då vill man ju gärna veta så mycket som möjligt, få lite bilder skickade, service, tidigare ägare etc.
För åker man, då åker man ju för att köpa.
Men det finns så sjukt många som inte har något att säga, utan bara "Den är i bra skick. Inget fel."
Så åker man dit, och det stämmer inte alls. Men man lär sig av sina misstag.

Jag har också fått det där "Ah men kom hit så ska jag ge dig ett bra pris vid snabb affär"

Ehm, nej? Jag vill gärna komma överens om priset innan jag åker. Och jag vill få skicket bekräftat.
Ibland infinner sig oturen ändå, och man hittar något dolt fel maskinellt som ägaren inte informerat om - alternativt haft dålig koll på.

Detta tror jag är en stor anledning till att flertalet hojar inte blir sålda.
Vill man sälja får man fan vara lite serviceminded.

Sen finns det flera som går åt andra hållet. Babblar som-in-i hela tiden, så man knappt får andrum att ställa frågor. Antagligen nervösa för att man ska upptäcka alla dolda fel.

Man blir bra gärna sugen på att slänga ut flera tusen mer och köpa en ny, enbart för att slippa alla klåpare.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ställ rätt frågor, begär specifika bilder etc så är chansen mindre att man blir överraskad.

Jag köper ofta fordon långt borta per telefon, har hittills bara blivit positivt överraskad.

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Köpte också en hoj via telefon, cirka 50 mil bort. Visste vad jag ville ha och säljaren svarade ärligt och utförligt på alla frågor, då var det inte så mycket att orda om. Bästa affären är om båda parterna är nöjda vilket var fallet. Prutade ungefär fem procent via telefon.

Sålde en hoj samma dag som jag gick en hel del förlust på då den var så gott som ny när jag köpte den. Var beredd på att värdet skulle sjunka en hel del men kanske inte riktigt så mycket. Men inget att gråta över då jag har många goda minnen med den. Köparen nöjd som fick en fin hoj billigt och jag nöjd som går ner i försäkringspremie och köpte en annan hoj som jag var sugen på och täcker mina behov bättre.

Lite irriterande är det faktiskt med de som prutar och prutar via telefon och då av köpare som bor en mil bort. Men kom över och kolla och pruta sen. Eller de som kollar, är intresserade men sedan har inga pengar.

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Lite irriterande är det faktiskt med de som prutar och prutar via telefon och då av köpare som bor en mil bort. Men kom över och kolla och pruta sen. Eller de som kollar, är intresserade men sedan har inga pengar.

Kom en kille igår & kollade på en -06 FZ1 som jag vill sälja snabbt, och därmed satt pris därefter. Jag har varit GLASKLAR att utsatt pris gäller, både i annonsen och på telefon, när vi bokade tiden.

Efter 15-20 min snack, tog han en kort sväng (kanske 3-4min) på hojen, kommer tillbaks & säger: Ja, den gick ju bra, men du får gå ner 10% i pris.. (4000:) :rolleyes:

Jag blev skitsur & tvärvägrade :huvet

Hans argument var:
"Alla som vill sälja, prutar minst 10%"
"jag köper aldrig om jag inte får pruta"
"Har ju långt att åka"
"Jag har ju cash med mig"

Det blev ingen affär :fakta

Förstörde fan hela dagen för mig, gick & reta mig på att jag faktiskt la tid på att visa hojen för honom... Tror faktiskt inte han hade mer än han bjöd... så jag fattar inte att han ens orkar kom hit.

Har aldrig haft problem att sälja hoj tidigare (iofs bara kört race/sporthojar)
Men på FZ1:an har det på 2 dagar ring 4-5 riktiga puckon, med frågor som "Hur fort går den" osv
Börjar undra om det är pga hojmodellen :lolhehe

Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag var lite sugen på en monster696 i början av sommaren. De som låg ute fick ligga länge, helt klart svårsålda. Mailade en kille som hade en lämplig hoj och frågade om jag fick komma och provköra. Det fick jag men då var jag tvungen att ha hela köpesumman men mig, typ 60 papp. Om jag sen inte ville ha den så skulle jag få tillbaka pengarna, ja, nästan allt, för 2500 tänkte han behålla då. :va Han menade på att den var så himla fin, alltså helt perfekt, fanns inget att ens testa, den var fulländad. Så om nån provkörde och sen tackade nej till att köpa den, så skulle det vara en oseriös spekulant och då var det inte mer än rätt att han fick betalt för besväret. :näsblod

Jag iddes inte svara på hans mail, men träffade en vän till den som sen köpte hojen två månader senare. De hade bokat tid med säljaren, men han skickade ner sin brorsa att visa hojen, och brorsan hade inga nycklar till hojen. Ägaren trodde väl att de skulle skita i att provköra då, men tjejerna såg till att brorsan åkte och hämtade nycklar och de fick provköra. De tog den till AVA för en genomgång. Det blev en lång lista på anmärkningar, så de bjöd 15000 mindre än utannonserat pris och fick den. Känns inte som att hans strategi i början av sommaren, att ta betalt för provkörningar, blev så himla lönsam i slutändan. :lol

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Kom en kille igår & kollade på en -06 FZ1 som jag vill sälja snabbt, och därmed satt pris därefter. Jag har varit GLASKLAR att utsatt pris gäller, både i annonsen och på telefon, när vi bokade tiden.

Efter 15-20 min snack, tog han en kort sväng (kanske 3-4min) på hojen, kommer tillbaks & säger: Ja, den gick ju bra, men du får gå ner 10% i pris.. (4000:) :rolleyes:

Jag blev skitsur & tvärvägrade :huvet

Hans argument var:
"Alla som vill sälja, prutar minst 10%"
"jag köper aldrig om jag inte får pruta"
"Har ju långt att åka"
"Jag har ju cash med mig"

Det blev ingen affär :fakta

Förstörde fan hela dagen för mig, gick & reta mig på att jag faktiskt la tid på att visa hojen för honom... Tror faktiskt inte han hade mer än han bjöd... så jag fattar inte att han ens orkar kom hit.

Har aldrig haft problem att sälja hoj tidigare (iofs bara kört race/sporthojar)
Men på FZ1:an har det på 2 dagar ring 4-5 riktiga puckon, med frågor som "Hur fort går den" osv
Börjar undra om det är pga hojmodellen :lolhehe

säg att du skriver allt detta för att provocera. du har en sketen gammal dussinhoj å vill inte släppa den för nån tusing mindre... ah ok... hade det vart en ducce eller nått ovanligt så kanske men nu har du en sketen jäkla fz1 från stenåldern å vill inte släppa den liiiiiiiiittteeee billigare... aja..... hoppas du aldrig får sålt den då :p

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
säg att du skriver allt detta för att provocera. du har en sketen gammal dussinhoj å vill inte släppa den för nån tusing mindre... ah ok... hade det vart en ducce eller nått ovanligt så kanske men nu har du en sketen jäkla fz1 från stenåldern å vill inte släppa den liiiiiiiiittteeee billigare... aja..... hoppas du aldrig får sålt den då :p

Oj..var det du som var o kollade på den eller :rolleyes:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
nä, vem köper en fz1 från 06 lixom :p

sen e jag nöjd me min 400a så att skaff en 1000kubikare känns inte så aktuellt så att säga :D

Last edited:

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
Superduke 990 -07
nä, vem köper en fz1 från 06 lixom :p

sen e jag nöjd me min 400a så att skaff en 1000kubikare känns inte så aktuellt så att säga :D

Nu vart jag nyfiken. Vad är det för fel på en fz1 från 2006?
Är inte så insatt i dessa hojar så jag behöver nog upplysas om dess brister och fel...

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Finns mycket till salu. Gäller i stort set allt. Bilar, båtar, hojar. Allt blir billigt när det finns mycket att välja på!!

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Har ute min för 55" på blocket och fick idag första mailet med ett bud och det var 45" och då blir jag av med den i veckan. För mig känns det lite för billigt men jag vet inte. Vore samtidigt skönt att få tomt i garaget.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Jaha, så det handlar om att pruta? Inte vad man faktiskt betalar och vad man får för pengarna?

Nu vet jag inte om det var ett fantasipris men det kan ju faktiskt vara möjligt att det var rätt pris från början?

Men du kanske mår bättre av att pruta 5 papp på 50oookr än att betala 40oookr utan att få pipa en stund?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati