Död MC-marknad

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag var lite sugen på en monster696 i början av sommaren. De som låg ute fick ligga länge, helt klart svårsålda. Mailade en kille som hade en lämplig hoj och frågade om jag fick komma och provköra. Det fick jag men då var jag tvungen att ha hela köpesumman men mig, typ 60 papp. Om jag sen inte ville ha den så skulle jag få tillbaka pengarna, ja, nästan allt, för 2500 tänkte han behålla då. :va Han menade på att den var så himla fin, alltså helt perfekt, fanns inget att ens testa, den var fulländad. Så om nån provkörde och sen tackade nej till att köpa den, så skulle det vara en oseriös spekulant och då var det inte mer än rätt att han fick betalt för besväret. :näsblod

Jag iddes inte svara på hans mail, men träffade en vän till den som sen köpte hojen två månader senare. De hade bokat tid med säljaren, men han skickade ner sin brorsa att visa hojen, och brorsan hade inga nycklar till hojen. Ägaren trodde väl att de skulle skita i att provköra då, men tjejerna såg till att brorsan åkte och hämtade nycklar och de fick provköra. De tog den till AVA för en genomgång. Det blev en lång lista på anmärkningar, så de bjöd 15000 mindre än utannonserat pris och fick den. Känns inte som att hans strategi i början av sommaren, att ta betalt för provkörningar, blev så himla lönsam i slutändan. :lol

Lite nyfiken på vad man kan hitta på en "perfekt" Monster 696 för 60000kr. Med tanke på att den inte kan vara äldre än -08 och med tanke på priset borde vara under 1000mil så borde det på sin höjd kunna vara halvslitna originaldäck och eventuellt nån storservice med ventiljustering och kamremmar som ägarn missat.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
alltså FSN, spelar ingen roll om det e rätt pris eller ej.. vill du bli av med skiten så får du ta det pris som du får, å det e garanterat att köparen lär pruta lite oavsett om det känns rätt pris för dig eller ej.

Vi kan ta hojen som jag sålde nyligen, en daytona 675 som va 3 år ... den gick för 55 å i princip va i nyskick. Inte en jäkel hörde av sig å då va blocketpriset 60, redan då va det enligt mig fett underpris.. sänkte till 58 å då hände det saker men till slut så gick den för 55.. Rätt så mycket bättre hoj än vad en gammal hoj från 06 som många vill ha 60k+ för, men men.

Alltså, vad listpriset på blocket e, å vad som känns rätt för dig e nog skit samma då man får ändå oftast mindre än vad man tänkte sig. Men vill man få loss kapitalet så e det så man får göra.

Säg att du inte släpper skiten när spekulanten prutar lite, då kanske du ändå måste peja försäkringen under de månaderna tills nån köper skiten eller till den dan då du ändrar priset till det som spekulanten erbjud dig från början men som du tacka så bryskt nej till. Visst fan kommer de som kollar på skiten att pruta då oxå, så blir du ännu mer faaackeeeed lixom.. Du förlorar cash oavsett jue. aja folk får göra som de vill :p

Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Lite nyfiken på vad man kan hitta på en "perfekt" Monster 696 för 60000kr. Med tanke på att den inte kan vara äldre än -08 och med tanke på priset borde vara under 1000mil så borde det på sin höjd kunna vara halvslitna originaldäck och eventuellt nån storservice med ventiljustering och kamremmar som ägarn missat.

Och där hamnade vi på rätt sida om 15000kr :D

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Håller med litegrann där. Blir ibland löjligt att pruta!

Skulle sälja ett lås. Satte 150kr. Då innebär det 100kr till mig för låset IOM annonsen kostar 50kr. En kille skickade mail och ville ha det men för fri frakt..... Det skulle innebära 50kr för låset. Tycker inte 200kr totalt är mycket för ett riktigt ABUS lås?

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Mycket tycker jag handlar om HUR man utformar sin annons.
Ett högt utgångspris, i kombination med en aggressiv framtoning gör att jag inte känner mig så sugen på att ens försöka att söka kontakt.

Sedan ska man tänka på att ingen av hojarna på Blocket är sålda, så argumentet ”billigast på Blocket” är ju ganska tunt, eftersom ingen av de andra hojarna har hittat någon köpare.
Den som är billigast, kanske fortfarande kostar för mycket.
Och vad bestämmer då priset?

Jag kanske har avsatt till exempel 40kkr för att köpa hoj, det är min smärtgräns.
Kollar på annonser och hittar en hel hög med lockande hojar som ligger ute för ca 50kkr, men vad säger att det är ”rätt pris”?
Förmodligen har någon lagt ut sin hoj på annons, och sedan kommer nästa, och nästa, osv, och alla har börjat med att kika på till exempel Blocket, för att se var dom ligger i pris.
Det gör att det finns en prisbild som kanske inte är baserad på vad marknaden är villig att betala?
Utifrån min budget skulle då en diskussion kunna påbörjas, men där tycker jag att annonsens utformning är avgörande.

Sedan skiljer jag på begreppen ”dyrt” och ”mycket pengar”.

Eftersom det är ganska vanligt att vi inte äger prylarna som vi omger oss med (det gör banken eller något annat finansieringsbolag) så blir begreppen ännu tydligare.
Det gör att vi i slutändan tycker att det blir mycket pengar att betala varje månad, trots att prylen i sig inte är dyr, den kanske har ett helt korrekt marknadspris i förhållande till övriga referenser man har.
Men trots att den inte nyttjas, så drar den pengar ur plånboken, eftersom finansiärerna vill ha tillbaka det du lånat.
Har man då köpt hojen helt ny, och ska sälja efter några år, så kanske värdeminskningen är större än amorteringstakten varit, och där tror många att man ska kunna få tillbaka pengarna, och sätter sitt ”marknadspris” därefter.
Detta är en ren spekulation från mig angående hojpriserna, men det är ju trots allt marknaden som sätter priset, blir hojen inte såld, så nådde man inte fram till marknaden.

Men begreppet ”dyrt” är också subjektivt, så var och en har sina egna referenser där.
Ett eget exempel är att jag köpte en ny hoj för 80kkr, och tycker att jag fick en bra pryl för pengarna, den var inte dyr i mitt tycke.
Däremot tycker jag fortfarande att 80kkr är mycket pengar, speciellt att lägga på min (sett från övriga familjen) egoistiska hobby.
Så hade de ekonomiska omständigheterna sett lite annorlunda ut, så hade det inte blivit någon ny hoj, men trots det tycker jag fortfarande inte att den är dyr i förhållande till vad jag får.

Så här ser min sjustegs-raket ut när det gäller hobbyn:

1. Spara ”hobbypengar” (pågår kontinuerligt).
2. Bestämma sig för vilken hoj som känns lockande.
3. Kolla i plånboken - har jag råd? (om ja - gå till 4, om nej - gå till 1).
4. Leta och köpa objekt.
5. Njut av tillvaron – livet är härligt.
6. Trivs jag med detta? (om ja – gå till 5, om nej – gå till 7).
7. Sälj hojen, pengarna återgår till punkten 1.

Eftersom jag är lite feg rent ekonomiskt, så lånar jag inga pengar av banken till detta, utan gnuggar på med punkten 1 istället.
Det gör att man kan kliva av, via punkten 7, när som helst, och vandra vidare, skuldfri, mot nya mål i livet. :tummenupp

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
säg att du skriver allt detta för att provocera. du har en sketen gammal dussinhoj å vill inte släppa den för nån tusing mindre... ah ok... hade det vart en ducce eller nått ovanligt så kanske men nu har du en sketen jäkla fz1 från stenåldern å vill inte släppa den liiiiiiiiittteeee billigare... aja..... hoppas du aldrig får sålt den då :p

Är du dum på riktigt eller försöker du bara?
Fast iom att du verkar tycka att man inte ska pruta på en "ducce eller nått ovanligt" har du i min värld redan kvalificerat dig till det förstnämnda :hej

Så om jag sätter utpris 80.ooo:- & låter dig pruta 50%... då har du gjort tidernas deal.. :lol
Nu hade du nog otur i tänket igen..

priset är rätt, oavsett vad DU har för personlig åsikt...

Om du sedan väljer att sälja din 675:a till ett bedrövligt lågt pris, får väl du stå för.....
Tycker det säger mer om dig som säljare, än vad marknaden är villig att ge.

Polaren sålde nyss sin 675 -12 med 1800mil på mätaren för 79.000:- ... (köpt ny för 119.000 :död)
Så att döma andras prissättning (OM den är logisk) baserat på sin egen förlustaffär, är lite som att kasta sten i glashus....

Poängen var att köparen kommer & testar en hoj, utan att ha tillräckligt med stålar...
Var det kanske du som var här? Förklarar attityden i så fall...

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Lixom du behöver inte överdriva eller kalla nån dum för det brukar visa sig att den som kallar nån för fulord som brukar va det själv...

priset är rätt? e hojen såld? om inte... ja då e ju inte priset rätt :)

Ang att ta me sig mindre stålar eller iaf ge sken av det när man kollar på skit är ett väl välkänt fenomen så jag fattar inte ens varför du blir så förvånad.

Å sorry, men sagt det innan å säger det igen. Har inget behov av en dussinhoj för då blir det ett helvete när man säljer skiten. Så nä inte jag som kolla på framtida rostberget :p
Å min attityd??? vissa e naturligt "attitydiska" :p höhöhö

ang trajjorna: 12a mot en 10 uttagen 11 har rätt mycket med saken att göra. :)

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Så här ser min sjustegs-raket ut när det gäller hobbyn:

1. Spara ”hobbypengar” (pågår kontinuerligt).
2. Bestämma sig för vilken hoj som känns lockande.
3. Kolla i plånboken - har jag råd? (om ja - gå till 4, om nej - gå till 1).
4. Leta och köpa objekt.
5. Njut av tillvaron – livet är härligt.
6. Trivs jag med detta? (om ja – gå till 5, om nej – gå till 7).
7. Sälj hojen, pengarna återgår till punkten 1.

Eftersom jag är lite feg rent ekonomiskt, så lånar jag inga pengar av banken till detta, utan gnuggar på med punkten 1 istället.
Det gör att man kan kliva av, via punkten 7, när som helst, och vandra vidare, skuldfri, mot nya mål i livet. :tummenupp

Du skriver och tycker såå rätt och jag önskar att jag hade din moral i fråga om att först spara, sen köpa. Nej, jag är inte ironisk.

Under några (fem-tio?) år i mitten i min karriär var jag helt skuldfri, jätteskönt! Men inte fan sparade jag pengarna. Nej, dom spenderades på krogen och annat kul.
Men snart ville jag ha en ny hoj och gick med raska steg till banken för en ny låneansökan. Till mitt försvar vill jag ändå säga att jag först betalade av det gamla hojlånet, innan jag tog ett nytt och köpte ny hoj.
Det var just det där med sparandet där emellan jag missade...:fyllisar

Last edited:

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Lixom du behöver inte överdriva eller kalla nån dum för det brukar visa sig att den som kallar nån för fulord som brukar va det själv...

priset är rätt? e hojen såld? om inte... ja då e ju inte priset rätt :)

Ang att ta me sig mindre stålar eller iaf ge sken av det när man kollar på skit är ett väl välkänt fenomen så jag fattar inte ens varför du blir så förvånad.

Å sorry, men sagt det innan å säger det igen. Har inget behov av en dussinhoj för då blir det ett helvete när man säljer skiten. Så nä inte jag som kolla på framtida rostberget :p
Å min attityd??? vissa e naturligt "attitydiska" :p höhöhö

ang trajjorna: 12a mot en 10 uttagen 11 har rätt mycket med saken att göra. :)

MEN... Den har varit till salu 36timmar... så jag har inte förväntat mig den skulle vara såld ännu.

Jag har öht inte kommentera att det är SVÅRT att sälja... faktiskt har det varit ganska bra i år, förutom 675:an som jag fick sänka priset en del på. Men även den såldes till rätt pris.

Bara att det varit konstiga köpare... och en rakkarns massa konstiga frågor om toppfart, trimmning osv.
En kille som ringde idag, tyckte toppfarten var det viktigaste.... Den skulle gå fortare än polares Kawa 600:confused: wtf?

Är f.ö 4:e hojen jag säljer i år, och förra året var det 8st.... iofs race eller sporthojar.
Är en litegrann av en hobby, så sälja hoj, kan jag... Men slutar aldrig förvånas av konstiga köpare & säljare.

Ang: Dum = http://www.synonymer.se/?query=dum

Jaa, det är vad jag tycker... om du inte kan se att en vara KAN ha rätt försäljningspris... :fakta utan att det ALLTID måste prutas.

Men vi får väl se. Har jag inte sålt den i Maj månad för begärt pris, ska jag komma ihåg att skicka en ursäkt hahaha..

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
alltså FSN, spelar ingen roll om det e rätt pris eller ej.. vill du bli av med skiten så får du ta det pris som du får, å det e garanterat att köparen lär pruta lite oavsett om det känns rätt pris för dig eller ej.

Vi kan ta hojen som jag sålde nyligen, en daytona 675 som va 3 år ... den gick för 55 å i princip va i nyskick. Inte en jäkel hörde av sig å då va blocketpriset 60, redan då va det enligt mig fett underpris.. sänkte till 58 å då hände det saker men till slut så gick den för 55.. Rätt så mycket bättre hoj än vad en gammal hoj från 06 som många vill ha 60k+ för, men men.

Alltså, vad listpriset på blocket e, å vad som känns rätt för dig e nog skit samma då man får ändå oftast mindre än vad man tänkte sig. Men vill man få loss kapitalet så e det så man får göra.

Säg att du inte släpper skiten när spekulanten prutar lite, då kanske du ändå måste peja försäkringen under de månaderna tills nån köper skiten eller till den dan då du ändrar priset till det som spekulanten erbjud dig från början men som du tacka så bryskt nej till. Visst fan kommer de som kollar på skiten att pruta då oxå, så blir du ännu mer faaackeeeed lixom.. Du förlorar cash oavsett jue. aja folk får göra som de vill :p

Jag har full koll på hur en marknad fungerar, tack. Men du missar målet. Har man satt sitt lägsta pris så har man. Och i det aktuella fallet var det kommunicerat att detta är lägsta pris.

Det är mycket psykologi med. För låga priser skrämmer bort många för att det måste ju vara nåt fel.

Nästa gång du säljer nåt en bit under marknadspris så höj priset när dom prutar istället. Funkade skitbra för mig när jag sålde en Hynda för några år sen och den lille pöjkens pappa skulle visa mig hur man gör affärer.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Och där hamnade vi på rätt sida om 15000kr :D

Ja nästan, kanske 10-11kkr.

Men det hade varit kul att se vad det var för fel/anmärkningar på en Monster 696 så den ramlar ner till 45oookr. Tycker ändå att Monster håller priserna relativt bra om man ser till begärt pris jämfört med jappsen. Kan ju också vara så att det inte säljs många på blocket eller att det är prutmån som helvete. Konstigt e det, vem fan skulle INTE vilja ha en Ducati Monster?

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Priset styr allt! Mina två senaste hojar jag sålt har det tagit mindre än 24 timmar från att annonsen kom upp till köparen kontaktade mig. Låg tydligen rätt i pris och då gick jag inte ner mycket mot vad jag köpte dom för.

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Konstigt e det, vem fan skulle INTE vilja ha en Ducati Monster?

Var på Biscaya idag som fixade lite på min ST2.. Glodde lite på de nya monstren och det är riktiga monster :crash . Fast jag lutar åt en 999 S biposto ... får se nästa år då jag eventuellt tänkte byta upp mig :rolleyes: ...

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Du skriver och tycker såå rätt och jag önskar att jag hade din moral i fråga om att först spara, sen köpa. Nej, jag är inte ironisk. ....

Ja, men ska sanningen fram så är det senare i livet som jag har förenat mig med denna filosofi.
Nu när jag är 40+, och ska dela ekonomin med andra intressenter i familjen, så känns den här modellen mest rättvis.
Jag kan kliva av när som helst, utan att belasta hushållet med skulder.
Sedan får man utverka en balansgång över hur många kronor per månad som ska sparas till hojkontot, och hur många kronor som ska bäras till.....ja..typ H&M...IKEA....mm.
Det blir liksom störst nöjdhetsfaktor så :fyllisar

Men du betalade ju i alla fall av prylen, innan du skaffade en ny, och där finns det många i min närhet som skulle behöva fundera lite.... :confused:

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj

:p

Vänta nu Pillo... Nu har du otur i tänket igen..
Kanske lite elakt att sparka på den som ligger, men jag kan fan inte låta bli :krama

Du säljer en 3år gammal hoj,
som egentligen är 4år
fast den är faktiskt 5år

För det var väl en -10...
Som var uttagen -11...
som du säljer -14...

Ska vi ta det långsamt:
1:a året 2010
2:a året 2011
3:e året 2012
4:e året 2013
5:e året 2014

Du har alltså sålt en 5 år gammal hoj... :dummer

Så fick du 55.000:- för en 5år gammal "sketen dussinhoj" Var det ju en kanonbra affär...

Och om du undrar:
Jag sålde min "sketen gammal dussinhoj" (som du kallade den för) idag för 40.000:- och NEJ jag prutade inte en krona..

Tog alltså ca 48 timmar att bli av med den. (var nog för billig?)

Köparen gjorde en superbra affär på en klockren hoj... och säljaren fick det pris han begärde :fakta

(NU ska jag ut & pruta satan, på nya hojen ;o)

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Hur får du fram att den va fem år? det tar ett år för den att bli gammal. dvs 2011 e den ett år gammal. den blir ju inte ett år gammal samma år som den byggs. att man har ex fyllt fem år betyder inte att man e sex år utan att man e på sitt sjätte år, dock inte att man e sex år...

Å försök inte med modellår å sånt med mig. :p Personligen tycker jag sån e bogus, jobbat med bilar å så, å hatar när de pratar om modellår. Om skiten e byggd 2010 så e det en 2010, sen om nån skriver modellår 2011 då blir jag sne om det e exakt samma modell i fråga som den som byggdes 2010 :D

Om du ska räkna så som du precis gjorde nu så va ju din betta som du sålde verkligen från stenåldern :p .. iaf grattis till att du hittat en köpare när det e hojsäsong :) Kanske att det va rätt pris kanske inte e ju ändå köparna som avgör inte du :)

men iaf om du spyr galla över köpare som inte e villiga att ge dig de pengarna som du begärde å du samtidigt skriver att din hoj e den bästa i världen, typ.. ja då får du svar där folk dvs jag som skriver att du får släppa den billigare än vad du tänkt...

Den e ju trots allt ingen samlarhoj, eller nått dylikt... Å har du haft din annons ute i 2h elelr whatever å gnäller, då tror folk att du suttit där som en gammel paranoid gubbe som bara gormar -ungdjävlar, när spelulanten frågar om skicket på bågen. hur som helst Grattis, men shit vad krävande du e, nu har jag skrivit massa babbeltext här...

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...