Död MC-marknad

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Död och död...
Sjukt mycket hojar till salu och många med ett fantasipris.
Sen kan man krydda det annonsen med riktigt dåliga bilder och använda ett språk som får en att framstå som riktigt otrevlig redan i annonsen.
Sen kastar jag blicken på kalender och ser att det snart är september och det är ju inte helt okänt att det är svårare att sälja när hösten närmar sig.
Och kombinerar man hösten med första stycket i mitt inlägg så blir nog situationen heeeelt hopplös.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Sålde en VT600c 1993 i fredags. 18000:- utan prut. Snygga bilder och bra text gjorde 750 visningar på Blocket p fem dagar!

Tack alla ni med överpris och dåliga bilder!!! :tummenupp
Förstår inte heller problemet :)

Sålt två hojar iår och senaste för två veckor sedan. Första låg ute 7 dgr andra 4 dgr.
Som så många gånger förr, blir den inte såld är det fel pris för den hojen oavsett vad säljaren anser att den är värd.
Funkar inte med "jag köpte den för 70 så jag skall minsann ha 65 för den". Är köpare beredda att ge 50 är det det som är marknadsvärdet.

Billigast på blocket, ja det kanske den är men de andra är ju inte sålda så det kan vara en orelevant jämförelse.

Sitter just nu och väntar på att hojen jag vill ha kommer ut för ett pris jag vill ge :D

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Nej , hojmarknaden är inte död , köpte själv en ny hoj mitt i semestern , min inbytta såldes av bara nån vecka senare (av firman som bytte in ... )

som typ alla tidigare trådar , får man inte sålt fort nog så är priset för högt .... pUngt

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
Sålde min Ducati monster 1100EVO -12 i mitten av juli i år på tre dagar. Min hoj var ordentligt extrautrustad men jag satte priset på samma nivå som övriga hojar som var helt orginal (och som fortfarande ligger kvar på blocket). Det är bara att inse att om man inte säljer i början av säsongen så måste man konkurerar med priset. Nya hojar har och kommer alltid att falla som gråstenar i pris (med några få undantag) när det sedan kommer en ny roligare genaration av samma hoj så blir tappet ännu värre. Sedan kommer ju saker som ABS, TC, olika mappar mm på bred front på nya hojar vilket lockar många att köpa en ny hoj i första hand...
/Patrik

Folkeryd

Ny medlem
Gick med
31 May 2014
Hoj
Kawa KLE 750 -96
>Jo marknaden är nog rätt lugn just nu men sen har viu ju s'äljare som inte har någon insikt i vad deras prylar är värda.

du kan nu köpa en z750 r från 2011 400 mil för 64 lök
Precis under den anonnsen hittar vi en z800, 2013 400 mil för 65 lök med GARANTI kvar i FYRA ÅR!
Vem fan skulle köpa den förstnämnda?

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Hoj
KTM 690 SMC -08
Gud. Jag är så trött på säljare som inte inser marknadsvärdet.
Jag skiter i om du betalade överpris. Det är inte mitt problem.

Ja, jag letar hoj för tillfället och nej - det är inte kul. Speciellt när man letar efter en ovanlig modell som sällan dyker upp på blocket. *bitter* :)

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Plockade min annons för några dagar sedan. Bara två intressenter på den månad den legat ute. Ligger i nederkant av vad övriga hojar av samma modell och år ligger ute för. Måste nog säga att hojmarknaden ligger i dvala. Jag menar hur kan man motstå mitt drömexemplar annars....? :tungan

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Sålde en VT600c 1993 i fredags. 18000:- utan prut. Snygga bilder och bra text gjorde 750 visningar på Blocket p fem dagar!

Tack alla ni med överpris och dåliga bilder!!! :tummenupp

Min hoj har legat ute sen igår kväll och den har 532 visningar på den tiden. Men inte fan är den såld för det, haha. Fått ett mejl av en pajas som kallade sig Batman och ville ge hälften av mitt begärda pris, samt ett mail av en annan snubbe som undrade om jag glömt bort hur långt den gått (inte angett miltal).

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Min hoj har legat ute sen igår kväll och den har 532 visningar på den tiden. Men inte fan är den såld för det, haha. Fått ett mejl av en pajas som kallade sig Batman och ville ge hälften av mitt begärda pris, samt ett mail av en annan snubbe som undrade om jag glömt bort hur långt den gått (inte angett miltal).

Varför skrev du inte hur långt den gått? I min värld är det ganska centralt i diskussionen om vad hojen är värd. Även om hojen är 30 år gammal.

AlanGreen

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Hoj
RÖD SVART BMW S1000R 2017
Min har legat ut 3 veckor och inne på sin sista vecka får jag inte såld på den så behåller den.

MAn har lagt ner en massa pengar på service, nya däck, nya delar mm och man får ett skam bud på hojen:dummer

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Min har legat ut 3 veckor och inne på sin sista vecka får jag inte såld på den så behåller den.

MAn har lagt ner en massa pengar på service, nya däck, nya delar mm och man får ett skam bud på hojen:dummer

En sak som faktistk många inte tänker på när de ska sälja, att en köpare förväntar sig en servad hoj med schyssta däck, drivpaket osv. Det är inte så jättemånga som köper en oservad halvkeff hoj som man måste byta däck och kedja på, då är det ju mer eller mindre en trasig hoj. Att sen servicen kostade 7000 är orelevant, det är klart den ska vara servad? Skulle den inte vara det så räcker det inte att vara bland de billigare på blocket, då ska den fasen vara billigast med marginal.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Varför skrev du inte hur långt den gått? I min värld är det ganska centralt i diskussionen om vad hojen är värd. Även om hojen är 30 år gammal.
Verkar vara annonser där hojen gått ganska långt där säljaren "glömt" ange det. Håller med dig, står det inget miltal antar jag att den gått långt och då är det inte intressant.

Alltså har du ett högre pris på den än ngn är beredd att ge.
Sedan är det ganska ofta som ett skambud i säljarens ögon inte är det i köparens ögon :)

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Spelar väl ingen roll vad du har lagt ner i pengar på service?

Service ska göras oavsett man vill eller ej och är en utgift man får räkna med. Likadant med däck och andra slitagedelar.

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Hade min s1000rr ute i nästan 3 månader. 10.000 under billigaste av samma årsmodell och lägre miltal än dessa också. Fick enbart skambud från firmor, fick tillslut sålt den en vecka innan inbyte för 20.000 under grundpriset jag la ut den för från början, utan massa tråkig text som "Prutare kan dra åt helvete" etc.

Jag hade definitivt inget "drömpris" från början och de bud jag fick från firmor och privatpersoner var ett slag i ansiktet.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det är så många som predikar om att "säljs den inte är det fel pris, hur enkelt som helst" men så jävla enkelt är det inte, massa faktorer medverkar, lönehelg, årstid, annonsens utseende inkl bilder, upplägg och text, bostadsort ibland spelar det ingen roll att man är billigast, om din annons ser ut som skit.

Problemet kanske är att det hör av sig så mycket dårar att man inte klarar av att sålla bland dem längre, och missar en seriös sugen köpare.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är så många som predikar om att "säljs den inte är det fel pris, hur enkelt som helst" men så jävla enkelt är det inte, massa faktorer medverkar, lönehelg, årstid, annonsens utseende inkl bilder, upplägg och text, bostadsort ibland spelar det ingen roll att man är billigast, om din annons ser ut som skit.

Problemet kanske är att det hör av sig så mycket dårar att man inte klarar av att sålla bland dem längre, och missar en seriös sugen köpare.

Ja, ungefär så tror jag med.
Först och främst måste det finnas folk som är intresserade av hojar öht, oavsett priserna. Och visst måste annonsen se trevlig och inbjudande ut, ffa med fina bilder. Men finns det inga människor som är beredda att satsa en rätt stor del av sin månadslön i driften av en hoj, då spelar det ingen roll om de är gratis.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Ja, ungefär så tror jag med.
Först och främst måste det finnas folk som är intresserade av hojar öht, oavsett priserna. Och visst måste annonsen se trevlig och inbjudande ut, ffa med fina bilder. Men finns det inga människor som är beredda att satsa en rätt stor del av sin månadslön i driften av en hoj, då spelar det ingen roll om de är gratis.
Kan garantera att det finns de som är intresserade av hojarna oavsett priset men det är inte samma sak som att de är villiga att köpa oavsett priset.
Kan också garantera att det finns människor som är beredda att satsa en rätt stor del av sin månadslön i driften av en hoj om de är gratis. Jag kan tex tänka mig att ta emot en R1, CBR1000 eller S1000RR gratis. Bara att PM:a så löser vi det :D

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati