Dödsstraff för eller emot?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Markus skrev:
Alla typer av straff är irreversibla så länge inte staten köper en tidsmaskin av Tintin, så jag köper inte det där. Man måste ha ett säkert rättsysstem, annars ska man inte utdöma straff öht. Varför är det mer tragiskt med en stackare som gasas oskyldig än en annan som får sitta sina sista 10 år i fänfgelse oskyldig? Ja, lite värre är det kanske eftersom han på livstid i alla fall får behålla hoppet, men rent krasst så är det ju ingen faktisk skillnad.
Ja, det jag menade var att många gastar "dööööda domm så vi slipper betala för kabel-tv och annan lyx", medans det i dokumentären jag såg sades att det var billigare i USA att internera ngn på livstid än att avrätta honom/henne. Nu vet ju inte jag om det är så, men det sades så i dokumentären på svt:s dödsstraffsspecialtemakväll för 2-3 veckor sedan.
Jag uttryckte mig klantigt, jag menar såklart som jag skrev i mitt första inlägg. Ett dödsstraff är omöjligt att kompensera för individen i fråga. Ett fängelsestraff går att kompensera, om än inte fullt ut.

Tragiskt om en oskyldigt dömd dör i fängelset, men även om man sitter i fängelse finns det skäl att leva. Om man får välja mellan att sitta i fängelse i 10 år och sen dö eller att dö på fläcken vet jag vad jag hade valt. Fast du har ju redan svarat på din fråga själv, men här har du en till anledning.

I övrigt tycker jag inte man kan resonera som så att alla straff kräver lika säkert rättsystem.

Så länge man dömer folk så löper man en risk att någon oskyldig döms, det är något du får ta med i kalkylen när du bygger ihop ditt rättsväsende. Jag och Tintin gjorde det när vi byggde vårat. För de som eventuellt kommer att dömas oskyldiga ska det finnas medel för kompensation i möjligaste mån för det straff de har fått motta.

Så tycker jag. Tycker du fortfarande att det är ett argument som inte håller så tycker vi helt enkelt olika.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Markus skrev:
Jo, som pepparssergeanten svarade så är det naturligtvis ociviliserat att mörda och stycka och en massa andra grejer, men med den logiken så borde ju samhället även våldta våldtäktsmän. Det finns så klart fördelar med dödsstraff, t.ex. att man med säkerhet kan säga att vissa personer inte kommer begå fruktansvärda brott igen, men jag tycker inte det väger upp det ociviliserade och inhumana beteendet att överlagt, industriellt, beräknande och kliniskt döda en annan människa. Sedan kan jag också tycka att "den och den borde fan dödas", men det är inte samma sak som att jag tycker staten ska mörda folk. Om t.ex. Helene Nilssons pappa dräper Ulf Olsson på hans första permis så tycker jag det vore rätt åt honom - om än tragiskt, och jag skulle absolut försvara det som hänt - men det är skillnad på stat och person. Tycker jag.

Vänta lite nu. Jag läste precis igenom det här för 3:e gången, och först nu gick det upp för mig att du faktiskt presenterar en åsikt här. Ett ställningstagande, en värdering. Jag är chockad, Markus.

George

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
2012, Kawasaki Z1000
Låt dom riktiga brottsoffren eller nära anöhriga avgöra om svinen skall leva eller dö. :machinegu

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Våldtäkt och mord kan man gott dö för, det gör inget. De kan gärna skjutas DiReKcT.

Resten kan få fängelse.
Man ska ju inte dö bara för att man ville ha pengar från en bank en taskig dag haha.

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
FÖR......

Offret har ju inte valt att bli våldtagen och skändad eller styckad i värsta fall !!

Men det valet gjorde gärningsmannen, alltså: då får det bli konsekvenser som uppväger en del av gärningen.....och såklart finns det INGET straff som motsvarar den gärningen ovan nämda !

Så när bevisningen är 100%....avrätta direkt utan flera års fängelse !!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
George skrev:
Låt dom riktiga brottsoffren eller nära anöhriga avgöra om svinen skall leva eller dö. :machinegu
Flytta till Iran, där fungerar rättsväsendet enligt din modell. Hejdå Ayatollan!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
McB skrev:
Vänta lite nu. Jag läste precis igenom det här för 3:e gången, och först nu gick det upp för mig att du faktiskt presenterar en åsikt här. Ett ställningstagande, en värdering. Jag är chockad, Markus.

:hihi :hihi :hihi :skrattaåt

Klart man är emot dödsstraff. Jag tror det var Dostovjeski som sa ngt i stil med att en civilisation kan värderas via sättet den behandlar sina kriminella. Dvs att de länder som har dödsstraff är lägre stående civilisationer jämfört med de som har kriminalvård, rehabilitering och återanpassning för ett fortsatt liv för fången i det civila.

Och det stämmer hyfsat tycker jag. USA, Iran, och Kina slår inte högt in min vision av ett modernt, humant och civiliserat samhälle. IMHO iaf.

P.S. Jag ser att jag har samma åsikt som markus. Otroligt, men sant. Jaha. Det är väl både första o sista gången, gissar jag. :)

Edit: Typos, typos och åter typos. :huvet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
McB skrev:

Kul att du kunde utveckla dina stenåldersresonemang. :tummenupp
Många tyckte säkert att du fintade på ett festligt sätt, själv undrar jag mest om du först efter det här inlägget förstod att jag var motståndare... Nåväl, lycka till med samhällsdebatten på fritidsgården.

:hej

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
DFMSWEDEN skrev:
FÖR......

Offret har ju inte valt att bli våldtagen och skändad eller styckad i värsta fall !!

Men det valet gjorde gärningsmannen, alltså: då får det bli konsekvenser som uppväger en del av gärningen.....och såklart finns det INGET straff som motsvarar den gärningen ovan nämda !

Så när bevisningen är 100%....avrätta direkt utan flera års fängelse !!

Håller med till 100%!!!

sandstream

Guest
Livstid i fängelse är en bättre lösning, men då ska det vara ett förbannat tråkigt fängelse med uppstigning 05:00 och sedan rengöring av gråsten medelst tandborste till 23:00 eller nåt sånt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Råkar notera att förespråkarna råder brist på argument för deras ståndpunkt, eller är det bara ointresse att redovisa dem? Det är alltså ingen poll. :lol

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Markus skrev:
Kul att du kunde utveckla dina stenåldersresonemang. :tummenupp
Många tyckte säkert att du fintade på ett festligt sätt, själv undrar jag mest om du först efter det här inlägget förstod att jag var motståndare... Nåväl, lycka till med samhällsdebatten på fritidsgården.

:hej

Utveckla vilka resonemang? Om du inte förstod ironin i mitt arkebuserings-inlägg så undrar jag vem som bör återbesöka fritidsgården egentligen. Jag har inte gjort något ställningstagande i den här tråden, jag har inte påstått mig vara för eller emot dödsstraff. Ännu. Hav tålamod.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Hårdare fängelser räcker, inga spa-resorter som det är nu utan isoleringscell hela straffet där man får mat 2 ggr om dagen inskjuten genom en liten lucka i väggen, dessutom ska minimistraffet för våldtäkt vara 25 år och mord 50-(riktig) livstid. Säger inte fången tack när dom får sin mat så får dom vara utan käk i en månad *disciplin ska det bannemej va*. Cellen ska vara max 2x1meter utan fönster eller andra intryck, eventuellt så kan dom få besöka en präst en ggn i månaden men inte mer.

Eller skjut dom bara istället, det funkar också.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
McB skrev:
Utveckla vilka resonemang? Om du inte förstod ironin i mitt arkebuserings-inlägg så undrar jag vem som bör återbesöka fritidsgården egentligen. Jag har inte gjort något ställningstagande i den här tråden, jag har inte påstått mig vara för eller emot dödsstraff. Ännu. Hav tålamod.

Nej, jag förstod den inte. Framgick inte det av min fråga just om huruvida du var ironisk eller inte? (Den som du inte besvarade du vet). Många här tycker att man skall skjuta folk, och jag kan inte avgöra med hjälp av dina inlägg huruvida du tycker det är bra eller dåligt. Tyvärr. Nu drar jag till gården.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Markus skrev:
Nej, jag förstod den inte. Framgick inte det av min fråga just om huruvida du var ironisk eller inte? (Den som du inte besvarade du vet). Många här tycker att man skall skjuta folk, och jag kan inte avgöra med hjälp av dina inlägg huruvida du tycker det är bra eller dåligt. Tyvärr. Nu drar jag till gården.

Din fråga besvarades med ett rätt och riktigt svar, men det är inte det som är poängen. Även om jag inte var ironisk i det inlägget så har jag inte offentliggjort min åsikt, jag har bara sagt att det är billigare med arkebusering. Det var det jag svarade på, inget annat. Hur du kan få det till att jag är för dödsstraff skulle jag bra gärna vilja veta. Lägg inte en åsikt i min mun som jag inte uttryckligen har sagt mig ha.

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Blip skrev:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=268942

"En iransk man och hans 17-årige son har dömts till döden för att ha våldtagit fyra flickor, skriver VG Nett. De ska avrättas med hängning i gryningen på lördag, men först ska de få 74 piskrapp. Pappan kommer att hängas offentligt, medan 17-åringen hängs i fängelset.
Pappan och sonen är enligt domstolen skyldiga till att ha bortfört 40 flickor mellan fyra och tolv år. De ska sedan ha våldtagit fyra av flickorna.
Enligt en Amnesty-rapport, som publicerades förra veckan, var det bara Kina som avrättade fler människor än Iran förra året. 3 400 människor blev avrättade i Kina, medan minst 159 miste livet genom avrättning i Iran. I USA avrättades 59 personer."

För mej känns det här helt ok. Straffet motsvarar i mina ögon brottet. Jag vet att jag inte kommer att få medhåll från vissa läger men det är ändå intressant att se vad övriga tycker. Liknande i Sverige? Fängelsestraff tycks ju inte ha någon respektingivande funktion eftersom våldtäkter och kvinnomisshandel tycks öka från år till år.

Flame on

Jag håller med dig, och jag själv är Iranier. Inget sympati för dem idioterna!! Ovasett vart de kommer ifrån...
För döttstraff i vissa avseenden!

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Vad kul, en kriminalvårdstrådstråd.
Emot såklart.
För en gångs skull presenterar Markus lite vettiga åsikter. Hoppas att det inte upprepas Markus :mad:

Sen att man ska införa dödsstraff för att spara pengar är ju bara :3freak

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...