Jag uttryckte mig klantigt, jag menar såklart som jag skrev i mitt första inlägg. Ett dödsstraff är omöjligt att kompensera för individen i fråga. Ett fängelsestraff går att kompensera, om än inte fullt ut.Markus skrev:Alla typer av straff är irreversibla så länge inte staten köper en tidsmaskin av Tintin, så jag köper inte det där. Man måste ha ett säkert rättsysstem, annars ska man inte utdöma straff öht. Varför är det mer tragiskt med en stackare som gasas oskyldig än en annan som får sitta sina sista 10 år i fänfgelse oskyldig? Ja, lite värre är det kanske eftersom han på livstid i alla fall får behålla hoppet, men rent krasst så är det ju ingen faktisk skillnad.
Ja, det jag menade var att många gastar "dööööda domm så vi slipper betala för kabel-tv och annan lyx", medans det i dokumentären jag såg sades att det var billigare i USA att internera ngn på livstid än att avrätta honom/henne. Nu vet ju inte jag om det är så, men det sades så i dokumentären på svt:s dödsstraffsspecialtemakväll för 2-3 veckor sedan.
Tragiskt om en oskyldigt dömd dör i fängelset, men även om man sitter i fängelse finns det skäl att leva. Om man får välja mellan att sitta i fängelse i 10 år och sen dö eller att dö på fläcken vet jag vad jag hade valt. Fast du har ju redan svarat på din fråga själv, men här har du en till anledning.
I övrigt tycker jag inte man kan resonera som så att alla straff kräver lika säkert rättsystem.
Så länge man dömer folk så löper man en risk att någon oskyldig döms, det är något du får ta med i kalkylen när du bygger ihop ditt rättsväsende. Jag och Tintin gjorde det när vi byggde vårat. För de som eventuellt kommer att dömas oskyldiga ska det finnas medel för kompensation i möjligaste mån för det straff de har fått motta.
Så tycker jag. Tycker du fortfarande att det är ett argument som inte håller så tycker vi helt enkelt olika.