Dödsstraff för eller emot?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
bonny skrev:
Om man är full o kör ihjäl någon. Svår fråga. Många gör det enkelt för sig och menar på att allting är fyllots fel - de har heller aldrig varit riktigt jävla nertankade. Ibland gör man saker utan att veta va fan man håller på med när man har sprit i kroppen. Sprit är ju lagligt så.....
Där är nog fängelse mer befogat, annars kan ju staten prova att förbjuda alkohol. Dock är dagens straff för sådana händelser alldeles för låga.

Är du sjuk och dödar någon ska du bort från jordens yta, eller om du är riktigt jävla vansinnigt sjuk så kanske du borde studeras :3freak

Vad är det för jävla snack. Har man supit ner sig så man inte vet vad man gör så ursäktar väl inte det brottet? En psyksjuk är ju ändå sjuk även om det finns för få madrasserade celler i samhället. Lika straff för lika brott, har man försatt sig i den sitsen så bör man ta sitt straff utan gnöl.

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Markus skrev:
Råkar notera att förespråkarna råder brist på argument för deras ståndpunkt, eller är det bara ointresse att redovisa dem? Det är alltså ingen poll. :lol

För, under vissa villkor.

Anledning: Potentiellt lägre kostnader för samhället och ingen risk för återfall.

Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Blip skrev:
Vad är det för jävla snack. Har man supit ner sig så man inte vet vad man gör så ursäktar väl inte det brottet? En psyksjuk är ju ändå sjuk även om det finns för få madrasserade celler i samhället. Lika straff för lika brott, har man försatt sig i den sitsen så bör man ta sitt straff utan gnöl.

Man är inte sig själv när man gör det. Har du aldrig lyckats bli aldeles jävla kanonfull? Typ så att du är så full och dum så att du vill bli ännu fullare? Sen så man är riktigt gud förbannat full så finns risken att man gör nånting man absolut inte skulle ha gjort annars som att t.ex köra bil. Tror du helt seriöst att dom som råkar köra ihjäl någon på fyllan inte ångrar sig sjukt mycket under resten av sitt liv?

P.s jag är emot dödsstraff oftast men ibland så känner man att det skulle vara okej som exemplet i början.

MikkE

Guest
Både för och emot. Är det en människa som mördat flertalet människor och kanske våldtagit osv så tycker jag att han/hon ska avrättas. PANG!
Är det mildare saker, fängelse och offentlig förnedring som typ piskrapp.

pang

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Moto Guzzi
Om rättssystem och bevis är lika säkra som döden är oåterkallig så kan jag överväga dödstraff. I väntan på det Nej!

/pang

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det utan motstycke viktigaste för oss som vill ha ett bättre och tryggare samhälle är att jobba för att få bort telefoner och TV från Sveriges fängelser! Kan vi dessutom få tunnare madrasser eller helst inga alls och trängre celler så är vi på god väg.....

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
honkiie skrev:
Man är inte sig själv när man gör det. Har du aldrig lyckats bli aldeles jävla kanonfull? Typ så att du är så full och dum så att du vill bli ännu fullare? Sen så man är riktigt gud förbannat full så finns risken att man gör nånting man absolut inte skulle ha gjort annars som att t.ex köra bil. Tror du helt seriöst att dom som råkar köra ihjäl någon på fyllan inte ångrar sig sjukt mycket under resten av sitt liv?

P.s jag är emot dödsstraff oftast men ibland så känner man att det skulle vara okej som exemplet i början.
Visst har man varit så sprutfull att man inte har någon vidare koll på vad man håller på med, men kör man ihjäl några människor ska man fan dömas hårdare än vad man gör nu.
Vad får man egentligen? ca 18 månader skulle jag tippa på.
Vad har man ställt till med då? Jo man har förstört en jävla massa människors liv genom att t.ex köra ihjäl någons barn/syskon osv.

Personligen hade jag nog inte nöjt mig med att fyllot hade fått 18 månader på något "vilohem" för att ha tagit min dotter från mig. Men andra kanske nöjer sig med det?!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
FUBAR skrev:
Personligen hade jag nog inte nöjt mig med att fyllot hade fått 18 månader på något "vilohem" för att ha tagit min dotter från mig. Men andra kanske nöjer sig med det?!

Föreställ dig själv att du har kört ihjäl någons barn och fösök sen föreställa dig hur det hade varit att leva med.
Känns nästan som straff nog.

Stora Ågren japp.
Fast 18 månader kan stämma som straff ja och det känns för lite för att ha tagit ett liv.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Just nu på SVT2: Ramp: Irans religiösa revolution.

Mycket sevärd för George, FUBAR, Mikke och alla andra som vill införa det iranska modellsamhället i Sverige med offentliga avrättningar, förnedring och piskstraff :tummenupp

Varför inte stegling, amputering av kroppsdelar, spetsa folk på spett, bränna folk på bål, och så vidare, det finns ju så många olika intressanta sätt att avliva och straffa människor!

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Mavve skrev:
Föreställ dig själv att du har kört ihjäl någons barn och fösök sen föreställa dig hur det hade varit att leva med.
Känns nästan som straff nog.
Jo, det hade nog varit jävligt svårt, kanske t.o.m omöjligt att leva med. Så för gärningsmannen så känns det säkert som straff nog. Men inte för familjen som blev drabbad, dom måste ju få känna att lite "rättvisa" har blivit skipad.

Mavve skrev:
Stora Ågren japp.
Fast 18 månader kan stämma som straff ja och det känns för lite för att ha tagit ett liv.
Jo 18 mån är lite väl i underkant. Hur mycket fick den fulla lastbilschauffören från öststaterna eller vad det nu var, han som körde i motsatt rikting och dödade typ 5 st?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sgtpepper skrev:

Mycket sevärd för George, FUBAR, Mikke och alla andra som vill införa det iranska modellsamhället i Sverige med offentliga avrättningar, förnedring och piskstraff :tummenupp

Varför inte stegling, amputering av kroppsdelar, spetsa folk på spett, bränna folk på bål, och så vidare, det finns ju så många olika intressanta sätt att avliva och straffa människor!

Japp vi var dumma som avskaffade allt det på 1700-talet, vi visste inte hur långt före vår tid vi var.

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
sgtpepper skrev:

Nejnejnej! Jag har aldrig sagt något om att tortera folk, bara att man ska ändra fängelsestandarden så att man kan kalla det för fängelse och inte golfklubb.

Dessutom så tycker jag att man kan ha dödstraff på återfallsförbrytare av grova brott, dels för att dom bevisat att dom aldrig kan intergreras i samhället igen och för att det kostar för mycket att hålla han inlåst tills han avlider.

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Chris Ash skrev:
Japp vi var dumma som avskaffade allt det på 1700-talet, vi visste inte hur långt före vår tid vi var.

Just precis. Ingen som är för dödsstraff har några andra argument än "NaCKskåt"-s filosofin. Verkligen. Är man för dödstraff vill man ovillkorligen se en återgång till stenåldern. :rolleyes:

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
Dödsstraff?

Emot Dödsstraff.

Ett samhälle som tar livet av sina medborgare kan aldrig kallas civiliserat.

Däremot finns det folk som inte bör gå fria. Där har samhället ett ansvar att skydda medborgarna.

Angående artikeln om våldtäkt.

Det har varit förekommande i Diktaturer att meningsmotståndare till de styrande dömts till döden under förevändning att de varit narkotika smugglare för att på så vis inte dra på sig kritik från omvärlden. Hur det är i fallet med de bortrövade i artikeln låter jag vara osagt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
FUBAR skrev:
Nejnejnej! Jag har aldrig sagt något om att tortera folk, bara att man ska ändra fängelsestandarden så att man kan kalla det för fängelse och inte golfklubb.

Japp! Precis det jag sa! Det kan inte poängteras tillräckligt hur viktigt det är!

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
FUBAR skrev:

Först och främst, vet du egentligen hur det är på svenska fängelsen? Har du någon personlig erfarenhet eller har du någon bekant med insyn i den svenska kriminalvården, eftersom du med sådan säkerhet påstår att internerna lever lyxliv?

Fråga två, en följdfråga. Tycker du att vi ska sänka nivån på kriminalvårdens faciliteter till den nivå att det blir ett brott mot internens mänskliga rättigheter? Hur bra skulle rehabilitering och återintegrationen i samhället fungera då?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
McB skrev:
Först och främst, vet du egentligen hur det är på svenska fängelsen? Har du någon personlig erfarenhet eller har du någon bekant med insyn i den svenska kriminalvården, eftersom du med sådan säkerhet påstår att internerna lever lyxliv?

Fråga två, en följdfråga. Tycker du att vi ska sänka nivån på kriminalvårdens faciliteter till den nivå att det blir ett brott mot internens mänskliga rättigheter? Hur bra skulle rehabilitering och återintegrationen i samhället fungera då?

Undrar bara: Såg du på nyheterna häromdan(igår?) om utbrotten på fängelset i Argentina eller var det nu var där nere i Sydamerika?

Fången fick gå naken in i cellen och det SÅG UT SOM FAAAN verkligen.
DET var ett fängelse. :banana

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
McB skrev:

Japp har lite personlig erfarenhet och jag känner folk som också haft att göra med kriminalvården, och jag har kompisar som känner vårdare på b.la ungdomsanstalter och det man får höra av dom gör en riktigt förbannad. Dagens aktiviteter kan bestå av bada i sjöar eller gå på bio eller att vårdaren åker hem till sin polare och tar med internen.

För du är väl medveten om att inte alla fångar sitter på kumla? Det finns riktiga glidarställen där dom sitter 2-3 st i en stor villa eller en fin lägenhet med alla tänkbara bekvämligheter.

Edit: Glömde svara på fråga 2.
Ja, jag tycker definitivt att man ska sänka standarden på våra fängelser och anstalter. Tycker faktiskt inte att dator, tv och telefon mm är motiverat på "kåken" Sen behöver man ju inte behandla dom som djur kanske, men det ska vara hård tid att sitta av iaf!!

Last edited:

bubsey78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Speed 3
FUBAR skrev:
Japp har lite personlig erfarenhet och jag känner folk som också haft att göra med kriminalvården, och jag har kompisar som känner vårdare på b.la ungdomsanstalter och det man får höra av dom gör en riktigt förbannad. Dagens aktiviteter kan bestå av bada i sjöar eller gå på bio eller att vårdaren åker hem till sin polare och tar med internen.

För du är väl medveten om att inte alla fångar sitter på kumla? Det finns riktiga glidarställen där dom sitter 2-3 st i en stor villa eller en fin lägenhet med alla tänkbara bekvämligheter.

Edit: Glömde svara på fråga 2.
Ja, jag tycker definitivt att man ska sänka standarden på våra fängelser och anstalter. Tycker faktiskt inte att dator, tv och telefon mm är motiverat på "kåken" Sen behöver man ju inte behandla dom som djur kanske, men det ska vara hård tid att sitta av iaf!!
Du vet inte vad du pratar om!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...