Dödsstraff för eller emot?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
FUBAR skrev:
För du är väl medveten om att inte alla fångar sitter på kumla? Det finns riktiga glidarställen där dom sitter 2-3 st i en stor villa eller en fin lägenhet med alla tänkbara bekvämligheter.

Ja, jag är medveten om det, och jag tycker inte att det är något fel att straffet motsvarar brottets grad av allvarlighet. Givetvis ska en mördare/våldtäktsman/pedofil/spioner sitta på det strängaste och hårdaste stället tillgängligt, men när det gäller "mildare" brott som t.ex. vissa ekobrott, så tycker jag det är acceptabelt med en mildare bestraffning, inte bara tidsmässigt.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
FUBAR skrev:
Japp har lite personlig erfarenhet och jag känner folk som också haft att göra med kriminalvården, och jag har kompisar som känner vårdare på b.la ungdomsanstalter och det man får höra av dom gör en riktigt förbannad. Dagens aktiviteter kan bestå av bada i sjöar eller gå på bio eller att vårdaren åker hem till sin polare och tar med internen.

För du är väl medveten om att inte alla fångar sitter på kumla? Det finns riktiga glidarställen där dom sitter 2-3 st i en stor villa eller en fin lägenhet med alla tänkbara bekvämligheter.

Det du pratar om låter mer som vårdhemmen för ungdomar som halkat snett, bla ungdomar som fastnat i drogträsket och och får vård på ett "hem" på annan ort. Finns ett gäng sådana i min omnejd.

EDIT: inte bara för ungdommar.... :3freak

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
FUBAR skrev:
Det finns riktiga glidarställen där dom sitter 2-3 st i en stor villa eller en fin lägenhet med alla tänkbara bekvämligheter.

Japp här är ett axplock av dem! :mad: :mad: :mad:

Bifogat

• lyx 1.jpg
    lyx 1.jpg
    13.5 KB · Visningar: 102
  • lyx 2.jpg
    lyx 2.jpg
    2.8 KB · Visningar: 101
  • lyx 3.jpg
    lyx 3.jpg
    4.2 KB · Visningar: 103

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
McB skrev:
Ja, jag är medveten om det, och jag tycker inte att det är något fel att straffet motsvarar brottets grad av allvarlighet. Givetvis ska en mördare/våldtäktsman/pedofil/spioner sitta på det strängaste och hårdaste stället tillgängligt, men när det gäller "mildare" brott som t.ex. vissa ekobrott, så tycker jag det är acceptabelt med en mildare bestraffning, inte bara tidsmässigt.
Jo det håller jag med om, jag anser inte att ekobrottslingar eller andra typ ickevåldsbrott ska behöva få sitta under extrema förhållanden, men dom du listade först ska däremot få det. :tummenupp

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
morlock skrev:
Det du pratar om låter mer som vårdhemmen för ungdomar som halkat snett, bla ungdomar som fastnat i drogträsket och och får vård på ett "hem" på annan ort. Finns ett gäng sådana i min omnejd.

EDIT: inte bara för ungdommar.... :3freak
Det är lite blandad kompott faktiskt som jag drog upp. En kompis kompis jobbar som vårdare där bl.a hallandsåsmördaren sitter, det är väl lite hårdare bevakning men fortfarande glidarställe i mina ögon.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
FUBAR skrev:
Jisses, det ser ju ut som lyxhotell på rivieran eller nåt :mad: FIFAAAAN
Här kommer en roll-eyes-smilie för att ackompanjera ditt idiotinlägg* ovan: :rolleyes:

*) jag förutsätter att du inte var ironisk, var du det så ber jag om ursäkt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Japp här är ett axplock av dem! :mad: :mad: :mad:

Det där är ju så klart en överdrift, men visst finns t.ex. denna anstalt:
http://www.kvv.se/templates/KVV_JailInfo.asp?id=2156
Inte speciellt glamoröst, och inte speciellt deprimerande heller. Aktiviteterna som erbjuds är ju i stort sett identiska med vilken SPA-resort som helst, så viist finns det fog för ståndpunkten att svensk kriminalvård är förhållandevis lyxig. Dessutom har de inte celler på denna anstalt, de låser in internerna i ett hus där de kan vistas fritt, och det finns både tv och ps2 för den som önskar. Och nej, det sitter inte bara rattfyllon där - det framgår ju även av kvv:s beskrivning att det är för långtidsdömda.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Markus skrev:
Inte speciellt glamoröst, och inte speciellt deprimerande heller. Aktiviteterna som erbjuds är ju i stort sett identiska med vilken SPA-resort som helst, så viist finns det fog för ståndpunkten att svensk kriminalvård är förhållandevis lyxig. Dessutom har de inte celler på denna anstalt, de låser in internerna i ett hus där de kan vistas fritt, och det finns både tv och ps2 för den som önskar. Och nej, det sitter inte bara rattfyllon där - det framgår ju även av kvv:s beskrivning att det är för långtidsdömda.

De farliga hamnar inte där.

Sluta försköna fängelserna i Sverige.
Sätt dig själv i ett(du behöver inte begå ett brott utan man kan få sitta där om du typ frågar snällt, nästan) så du akn bilda dig en mer korrekt uppfattning.
Det är inte skoj att sitta, eller vistas fritt där alls.

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Kunde man inte iallafall få välja själv? Om jag nån gång skulle mörda någon oskyldig (alltså inte nån som har mördat alla jag känner först, eller snott min hoj) så får ni gärna avrätta mej för då har det nog blitt nått fel på mej
Spara denna post utifall!

Kanske man kan fråga alla hur dom vill bli dömda? Dom som säjer att dom inte vill bli avrättade om dom mördar eller våldtar nån skjuter man på fläcken :tummenupp eller så låser man in dom tills dom svarar rätt

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Bara ett inlägg

http://expressen.se/index.jsp?a=269467

Edit 1: Klickade mig igenom tråden på skoj för atts e hur många som var för... av de som var för och hade angett födelse år var 7 av 9 födda på 80:talet..
- fan, mina fördommar blir bara värre och värre...
- nej, alla 80:talister är inte idioter...
- men huvudsaken av de riktigt blåsta inläggen på SH kommer från denna grupp

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
FUBAR skrev:
Jisses, det ser ju ut som lyxhotell på rivieran eller nåt :mad: FIFAAAAN
Har ni ingen kontakt med verligheten?? Först pratar ni om att om någon komme rut ur fänagelset och hittar på något dumt så skall dem skjutas eller likanande och sättet att lära dem att fungera är att låsa in dem i en grotta eller??? Förklara hur ni tror att tufffa fängelser gör att folk fungerar bättre? Dessutom handlar inte fängelse om lyx eller inte, det hadlar om förlorad frihet och folk som bevakar dig dygnet runt.
Förresten så är återfallsrisken efter rättspsyk 20% och fängelse 70%, jag vet inte om det är en indikator på hårdare straff.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:

Japp för Sverige är ett väl utvecklat och rikt västland, det ger sig själv då. Jämfört med Sovjet eller Bananrepubliker i Sydamerika så är det givetvis skitlyxigt.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Markus skrev:
det framgår ju även av kvv:s beskrivning att det är för långtidsdömda.
Långtidsdömda som skall slussas ut i samhället efter avtjänat straff ja. De har suttit på en annan anstalt innan, denna är sista anhalten innan frigivning för att förbereda dom för ett liv utanför murarna. Det är en öppen anstalt, sådana finns även i t.ex USA. Någongång skall alla med tidsbestämda straff släppas ut, är det då inte rätt smart att försöka förbereda dom så att de inte automatiskt återgår till brottslighet?

Vatten- och brödfilosofin fungerar dåligt som metod för att återanpassa fångar.

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Chris Ash skrev:
Japp för Sverige är ett väl utvecklat och rikt västland, det ger sig själv då. Jämfört med Sovjet eller Bananrepubliker i Sydamerika så är det givetvis skitlyxigt.

Det som jag reagerar på är inte den eventuella höga standarden utan antalet anställda per fånge.. Har dom personliga fångvaktare eller? :va

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Emot dödsstraff, inga undantag.

Såg ni ramp om historia igår, handlade om Iran. De visade film på stening av kvinnor, obegripligt.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
KawaChris skrev:
Det som jag reagerar på är inte den eventuella höga standarden utan antalet anställda per fånge.. Har dom personliga fångvaktare eller? :va
Herre Jesus! Varför inte tänka lite innan du skriver! Ett folk sitter inlåsta 24 timamr per dag och det nmåste alltså finans minst tre skift anställda, vidare så är dem ju inte helt ofarliga alltid (vill du vara ensam med en mördare??) och de skall ut i rehabiliteringsåtgärder, någon måste följa dem någon måste vara kvar på avdelningen. Tror du att samhället bekostar detta för skojs skull???
Jag råkar jobba inom sektorn är är förvånad över hur naiva folk kan vara, inte riktat mot dig personligen! Givetvis finns det en del "snälla" avdelningar för de som värderas som ofaliga och på väg ut men beskrivning av fängelser som hotell är ju helt sjuk! Om det nu är så dj-a lyxigt kan ni ju prova att sitta där ett tag!

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
sgtpepper skrev:
Här kommer en roll-eyes-smilie för att ackompanjera ditt idiotinlägg* ovan: :rolleyes:

*) jag förutsätter att du inte var ironisk, var du det så ber jag om ursäkt.
Ok sorry för inlägget :död Skyller på att jag var lite trött och svarade på alla inlägg lite snabbt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mavve skrev:
De farliga hamnar inte där.

Sluta försköna fängelserna i Sverige.
Sätt dig själv i ett(du behöver inte begå ett brott utan man kan få sitta där om du typ frågar snällt, nästan) så du akn bilda dig en mer korrekt uppfattning.
Det är inte skoj att sitta, eller vistas fritt där alls.

Skoj och skoj, det är helt okej att sitta där om man säger så. Det är självklart roligare att inte sitta i fängelse än att sitta i fängelse.
Det är väl knappast en tillfällighet att många väljer öppen istället för boja?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024