Jag kallar mig Farbrorn för att jag är farbror, och morbror. Fast Farbrorn lät fränare. Och ja, jag är bara 22. Så tycker du jag är för ung för att kunna ha några pålitliga kunskaper så visst.
"Third strike" lagen nämnde jag mest bara för provocera.
Men tanken bakom den lagen (är i mina ögon) god, sen visst tycker jag med det är rätt orimligt att hamna i fänglese på livstid för snatteri och annat "smått".
Och ja, folk som inte kan anpassa sig till samhällets regler har inget att göra där. Visst, man kan förstå att folk har varierande uppväxtförhållanden.
Men, någon gång i livet måste man vara mogen nog att inse att det man håller på med är fel. En vilja att ändra sig. Jag tycker nästan det är okej med att man spårat ur, men runt 20 bör man börja skärpa sig.
Folk som ägnar en hel livstid bara på att förstöra livet för andra har inget att göra bland oss.
Rättssystemet med fänglesestraff är helt snett, det borde införas tvångsmässig utbildning i fängelset. Att man måste utbilda sig inom något innan man får mucka. Man får en bestämd tid på hur långt fängelsestraff man får, sen ska man under tiden man sitter inne klara ett antal kurser. T.ex slutföra en gymnasieutbildning. Annars kan man sitta där och häcka tills döden kommer. Utbildning är det enda som kan rädda folk. Jag Kan verkligen förstå hopplösheten många känner.
Nåja, jag vet inte riktigt. Jag är rätt kluven om detta. Men hårdare lagar mot återfallsgrovkriminella borde verkligen införas. Fängelsestammisar borde inte existera.