Dödsstraff för eller emot?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Markus skrev:
Jaha, tycker du då att man ska ha så låga straff som möjligt, alt. inga straff?
Det är väl ingen som sagt att vi ska MINSKA strafftiden?
Bara att man kanske ska lägga resurser på annat att just höja alla straffskalor.
Visst, i vissa avseende kan det väl fungera preventivt med ett högre straff.
Men många av t ex de våldsbrott som begås tror jag inte minskar om vi har 100 års fängelse istället för 5 år.

Skydda samhället från dom kan ju vara ett bra argument. Men om man bara koncentrerar sig på att låsa in folk och inte försöka bryta sin kriminella bana så är det lika bra att låsa in alla som döms och slänga bort nyckeln [tm]

Egentligen är det 2 skilda saker som avhandlas här.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Bonny, korvis mm som inte verkar vilja ha hårdare straff, hur tycker ni att det borde vara då? Kan ni bidra med lite alternativa ideèr.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
eus skrev:
Det är väl ingen som sagt att vi ska MINSKA strafftiden?

Det är det där jag inte fattar, betyder det att vi har de perfekta strafftiderna i Sverige som det är nu - du säger nu att de inte ska minskas (underförstått) och att de inte ska höjas, alltså ska de bestå som de är för all framtid?

Äh, nu sänker jag mig till korvgubbes nivå:
Ni är ett stenkastande kommunistpack, jag vill inte diskutera mer nu. Hoppas ni blir utsatta för brott i helgen. :rofl

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
FUBAR skrev:
Ok, men varför tjatar du emot när folk vill ha strängare straff? Du uppger ju i punkt 1. "Skydda sammhället från farliga individer". Då är det väl skitbra att låsa in dom minst dubbelt så länge som nu.

Därför att jag inte tror att alla brottslingar är farliga för resten av sina liv...
...Jag beskriver det jag ser som rättsäsendets och kriminalvårdens huvudsyften

- skydda
- vårda
- avskräcka
- behålla trovärdigheten hos offer och allmänhet

...Jag tro detta gör att det inte går att se det så svart eller vitt som du.
Kasta bort nyckeln, visst, offren kanske är nöjda.. Men den skyldiges anhöriga då?! Jag tror ytterst få personer är Onda i grunden..

....kramas, spela blockflöjt och bjuda fångar på grillkorv.. Kanske gör dem harmoniska men skapar knappast trovärdighet och är ett hån mot offren...

Inga straff alls... Jadu, vem skulle dra sig från att begå brott då!?

.......så återigen... Det handlar om att uppnå en kompromiss. Sen tror jag att vi kan lyckas väldigt ycket bättre med den kompromissen men det är knappast genom nacksåt och att kasta nycklarna..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Ni är ett stenkastande kommunistpack, jag vill inte diskutera mer nu. Hoppas ni blir utsatta för brott i helgen. :rofl

Appappapp... det är ju bara till dig jag säger sånt! Så du borde nästan ta det som en komplimang!
:pannkyss

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
FUBAR skrev:
Ok, men varför tjatar du emot när folk vill ha strängare straff? Du uppger ju i punkt 1. "Skydda sammhället från farliga individer". Då är det väl skitbra att låsa in dom minst dubbelt så länge som nu.
Jag vet inte varför jag får tanken "Enkla individer, enkla lösningar" när jag läser dina inlägg. För som Korvgubben påpekar: Världen är inte svart-vit och människor inte fullt så enkla att det finns så klara korrelationer som du verkar tro. Så tyvärr jag har inget bra svar på hur man hanterar brottslighet eftersom jag tror att det bl.a. hänger samman med samhällsstrukturer, utbildning, arbetslöshet, droger, sjukdomar, rasism m.m. m.m. Och jag tror verkligen inte att det är risken för fängelse som håller de flesta borta från brottslighet utan att vi har fått möjligheten till det och att vi människor har ett behov av att bli accepterad av våra vänner. Fast jag stjäl hellre än svälter ihjäl... Tror jag!

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
kaZmur skrev:
Hade det bara varit 100% vattentätt att personen var skyldig så hade jag varit för dödsstraff.
Men om det råder minsta lilla tvivelaktighet så är jag emot.

så rätt du har

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
bonny skrev:
Jag vet inte varför jag får tanken "Enkla individer, enkla lösningar" när jag läser dina inlägg.
Jag vet inte varför men jag får tanken, "veliga individer - veliga lösningar" när jag läser dina inlägg.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
FUBAR skrev:
Jag vet inte varför men jag får tanken, "veliga individer - veliga lösningar" när jag läser dina inlägg.
Jag vet: osäkerhet är svaghet, skäms på mig, jag borde straffas! Sedan har jag ju inte kommit med någon lösning!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
FUBAR skrev:

Därför att det vanligaste skällsorden bland de som ser världen svart eller vitt är saker som "velig, mesig, tramsig" när de diskuterar med någon som hävdar att världen är komplex och fylld med gråzoner...

Är orsaken till brottslighet att straffen är korta skulle vi väl haft livstid för allt för länge sedan...

Orsaken till varför vissa begår brott är komplex.
...vad får dig då att tro att det räcker med en så enkel lösning som att låsa in folk länge?!

Vi räddar inte hela klotets miljö genom att höja skatten på soppa.
Vi stoppar inte rasism genom att bojkotta Nogger-Black.
Vi eliminerar inte brottsligheten genom att låsa in alla på livstid i ett kalt rum med vatten och bröd.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
korvgubbe skrev:
Därför att det vanligaste skällsorden bland de som ser världen svart eller vitt är saker som "velig, mesig, tramsig" när de diskuterar med någon som hävdar att världen är komplex och fylld med gråzoner...

Är orsaken till brottslighet att straffen är korta skulle vi väl haft livstid för allt för länge sedan...

Orsaken till varför vissa begår brott är komplex.
...vad får dig då att tro att det räcker med en så enkel lösning som att låsa in folk länge?!

Vi räddar inte hela klotets miljö genom att höja skatten på soppa.
Vi stoppar inte rasism genom att bojkotta Nogger-Black.
Vi eliminerar inte brottsligheten genom att låsa in alla på livstid i ett kalt rum med vatten och bröd.
Jag gillar dig! (Inget romantiskt eller så men kul att se att det finns nyanserade personer också här!)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
bonny skrev:
Jag gillar dig! (Inget romantiskt eller så men kul att se att det finns nyanserade personer också här!)

Tycker om dig med! :pannkyss
Vill krama alla på SH... och spela blockflöjt för dem!! :hihi

men jag håller med.. måste vara tråkigt att se världen i enbart svart och vitt!

Kolla hur trist SH blir!

Bifogat

• svartvitt.gif
    svartvitt.gif
    45.7 KB · Visningar: 37

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Livstidsdömda grova återfallsbrottslingar som vägrar anpassa sig till ett samhälle ska i mina ögon avrättas. De är en börda för samhället och vi skattebetalare ska inte behöva betala för folk som vägrar förändra sig.

(Och då snackar vi grovkriminella människor, mördare, våldtäktsmän osv)

Livet är inte rättvist, och det kommer aldrig att vara det.

Kalifornien har en rätt bra lag "Third Strike", dvs vid tredje brottet - livstid.
Vad du än gjort. Helt lysande. Du får tre chanser i samhället, sen är du körd.
Respect my authorithai!

- End of argument.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Farbrorn skrev:
- End of argument.

1983, I rest my case..

Du kallar dig farbrorn men argumenterar som någon som inte är torr bakom öronen...

Vad är så lysande med denna lag.. Three strikes...?!
Är det rimligt att den som åker dit för snatteri får livstid för att de begått brott två brott tidigare och redan befinner sig på sammhällets botten?

Är De förskonade från brottslighet tack vara denna underbara lag?
.....eller känns det bara jäkligt skönt att kunna säga:
"idioter som inte sköter ska fanimej sitta bakom lås och bom.. punkt.."

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Farbrorn skrev:
Du får tre chanser i samhället, sen är du körd.

Tre chanser?
Du skojar väl!? Någon som åker dit och blir missbrukare vid 12-13 års ålder har väl för fan inga chanser i den bemärkelsen jämnfört med oss som är uppvuxna i trygga områden, med stabila föräldrar..

Den som bor i ett utslaget hem utan någon djävel som kan hjälpa till med läxor eller ens någonsin kkan skjutsa till idrott eller annat har väl inga chanser i den bemärkelsen om de ägnar sina dagar åt att ta hand om sina föräldrar?!

......det finns rötägg som jag med personligen hade velat ge ett nackskott.. men sen har jag även förmågan att inse att det väldigt många gånger finns mer bakom....
....och återigen... Rättsväsendet har flera syften.. inte bara det att hålla oss övriga "nöjda med att de djävlarna får sitt straff"..

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Jag kallar mig Farbrorn för att jag är farbror, och morbror. Fast Farbrorn lät fränare. Och ja, jag är bara 22. Så tycker du jag är för ung för att kunna ha några pålitliga kunskaper så visst.

"Third strike" lagen nämnde jag mest bara för provocera.
Men tanken bakom den lagen (är i mina ögon) god, sen visst tycker jag med det är rätt orimligt att hamna i fänglese på livstid för snatteri och annat "smått".

Och ja, folk som inte kan anpassa sig till samhällets regler har inget att göra där. Visst, man kan förstå att folk har varierande uppväxtförhållanden.

Men, någon gång i livet måste man vara mogen nog att inse att det man håller på med är fel. En vilja att ändra sig. Jag tycker nästan det är okej med att man spårat ur, men runt 20 bör man börja skärpa sig.

Folk som ägnar en hel livstid bara på att förstöra livet för andra har inget att göra bland oss.

Rättssystemet med fänglesestraff är helt snett, det borde införas tvångsmässig utbildning i fängelset. Att man måste utbilda sig inom något innan man får mucka. Man får en bestämd tid på hur långt fängelsestraff man får, sen ska man under tiden man sitter inne klara ett antal kurser. T.ex slutföra en gymnasieutbildning. Annars kan man sitta där och häcka tills döden kommer. Utbildning är det enda som kan rädda folk. Jag Kan verkligen förstå hopplösheten många känner.

Nåja, jag vet inte riktigt. Jag är rätt kluven om detta. Men hårdare lagar mot återfallsgrovkriminella borde verkligen införas. Fängelsestammisar borde inte existera.

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
korvgubbe skrev:
Tycker om dig med! :pannkyss
Vill krama alla på SH... och spela blockflöjt för dem!! :hihi

men jag håller med.. måste vara tråkigt att se världen i enbart svart och vitt!

Kolla hur trist SH blir!
:rofl

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM