Dödsstraff för eller emot?

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
korvgubbe skrev:
Tre chanser?
Du skojar väl!? Någon som åker dit och blir missbrukare vid 12-13 års ålder har väl för fan inga chanser i den bemärkelsen jämnfört med oss som är uppvuxna i trygga områden, med stabila föräldrar..


Detta kommer låta hårt, men livet är inte rättvist.
Bara för att det är "synd" om en kille som slår ihjäl om någon så borde man inte ha överseende med det. Brottet är detsamma om jag, du eller han gör det. Likså om en psykiskt sjuk människa har ihjäl någon, hur i f-n kan man få förmildad dom för det? Människan som dog är fortfarande död. Finns inget man kan skylla på.

Om jag har ihjäl någon, ska jag kunna skylla på att jag hade knarkat den senaste veckan och var lite dimmig?

Nåja, du förstår vad jag menar. Livet är hårt. :p
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Farbrorn skrev:
Men tanken bakom den lagen (är i mina ögon) god, sen visst tycker jag med det är rätt orimligt att hamna i fänglese på livstid för snatteri och annat "smått".

Det blir ofta orimligt om man använder svartvita lagar och resonemang..

Däremot närmar du dig något senare i resonemanget när du säger att man bör ta i med hårdhanskarna mot återfallsförbrytare och det är för mig en självklarhet..

Ju grövre brott och ju fler brott man straffas för desto mer visar det att man inte är rehabiliterad och att man är ett hot.. alltså bör straffen bli hårdare..

som jag sa.. vi har vissa syften med rättsväsende och kriminalvård så pratar vi återfallsförbrytare så är det väl självklart att man bör "dalta" mindre och mindre......
.....däremot måste man ändå alltid se på brottets natur och vem som begått det och varför när man dömmer...

Att på slentrian ge livstid trejde gången funkar inte...
 

BlueNinJa

-=NinJa=-
Gick med
24 May 2004
Ort
Söderhamn
Hoj
Zx9R -99
Blip skrev:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=268942

"En iransk man och hans 17-årige son har dömts till döden för att ha våldtagit fyra flickor, skriver VG Nett. De ska avrättas med hängning i gryningen på lördag, men först ska de få 74 piskrapp. Pappan kommer att hängas offentligt, medan 17-åringen hängs i fängelset.
Pappan och sonen är enligt domstolen skyldiga till att ha bortfört 40 flickor mellan fyra och tolv år. De ska sedan ha våldtagit fyra av flickorna.
Enligt en Amnesty-rapport, som publicerades förra veckan, var det bara Kina som avrättade fler människor än Iran förra året. 3 400 människor blev avrättade i Kina, medan minst 159 miste livet genom avrättning i Iran. I USA avrättades 59 personer."

För mej känns det här helt ok. Straffet motsvarar i mina ögon brottet. Jag vet att jag inte kommer att få medhåll från vissa läger men det är ändå intressant att se vad övriga tycker. Liknande i Sverige? Fängelsestraff tycks ju inte ha någon respektingivande funktion eftersom våldtäkter och kvinnomisshandel tycks öka från år till år.

Flame on

Om det skulle vara helt vattentätt så har jag inga invändningar mot detta...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Farbrorn skrev:
Detta kommer låta hårt, men livet är inte rättvist.
Bara för att det är "synd" om en kille som slår ihjäl om någon så borde man inte ha överseende med det.

Mord skall ge väldigt långa straff.. Livstid i så gott som alla fall... Det är väl knappast någon som har sagt att de ska få tre månaders korvgrillning och sedan en karibienkryssning med handledare?!
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Nåja, jag tror hursom att du och jag har liknande åsikter bara att vi inte riktigt delar samma sätt att uttrycka oss. Ingen vill att folk ska råka illa ut, och de skyldiga ska straffas.
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
korvgubbe skrev:
Mord skall ge väldigt långa straff.. Livstid i så gott som alla fall... Det är väl knappast någon som har sagt att de ska få tre månaders korvgrillning och sedan en karibienkryssning med handledare?!

Haha, nej. Verkligen inte, ett fängelsestraff borde vara något att frukta. En tid av ren misär!
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Farbrorn skrev:
Kalifornien har en rätt bra lag "Third Strike", dvs vid tredje brottet - livstid.
Vad du än gjort. Helt lysande. Du får tre chanser i samhället, sen är du körd.
Respect my authorithai!

- End of argument.

Hur mycket har deras brottslighet minskat sedan det infördes?

Finns det en koppling till ökat och grövre våld mot polis?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
För dödsstraff i teorin. Men inte i praktiken.

Om en person föds med en skada eller sjukdom, är det då ok att döda den personen?

Om en person blir misshandlad fysiskt eller psykiskt som barn eller vuxen och därför utvecklar våldsamma och farliga störningar. Är det ok att döda den personen?

Om en sådan person från exempel ovan, begår ett fruktansvärt brott, pga att han/hon är sjuk och sammhället inte klarar av att bota personen. Är det då ok att döda den personen.

Mitt svar på den frågan är NEJ. Man får inte döda sjuka personer för att dom lider av grava sjukdomar, fysiskt eller psykiskt.

Alltså får man bara tillämpa dödsstraff på friska personer.
För ett straff som motsvarar brottet är jag helt för. (Tro inget annat)

Men hur många riktigt friska personer, begår dessa fruktansvärda brott?

En förutsättning för att våldta och mörda 40 tjejer i 4-12 års ålder. Måste ju vara att det är riks-knas i roten på dom. (Killen o gubben alltså).

Och då är vi tillbaka på ruta ett, med att man inte kan döda någon för att personen lider av kraftiga problem, som sammhället inte klarar att bota. Bara vårda.

I sverige har vi vård för personer som begår små och stora brott.
En ganska sund tanke faktiskt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Farbrorn skrev:
Likså om en psykiskt sjuk människa har ihjäl någon, hur i f-n kan man få förmildad dom för det?

Vad menar du med "förmildrad dom"? Har du suttit tvångsintagen på psyk? Har du varit psykotisk? Psykiskt sjuka människor döms till psykvård, vad är det konstiga med det, varför ska man straffa någon som kanske inte ens vet om att han/hon gjort fel? Och varför skulle det vara så mycket trevligare att sitta inlåst där på obestämd tid än i fängelset som ofta är på bestämd tid.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Och varför skulle det vara så mycket trevligare att sitta inlåst där på obestämd tid än i fängelset som ofta är på bestämd tid.

Därför att en sluten psykiatrisk avdelning är ungefär som en öppen kriminalvårdsanstalt kanske? Det finns inga vårdinrättningar som ser ut som en Kl1 anstalt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Därför att det vanligaste skällsorden bland de som ser världen svart eller vitt är saker som "velig, mesig, tramsig" när de diskuterar med någon som hävdar att världen är komplex och fylld med gråzoner...

Problemet enligt mig med idén att att alla företeelser ska analyseras noga och diskuteras i åratal är att man gör ingenting under tiden utredningen pågår, förutom att hänvisa just till utredningen. Om man kunde agera under tiden så skulle det vara ett smärre problem om det pågår en utredning under tiden, som det är under rådande samhällsklimat så paralyserar utredningarna handlingskraften.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Chris Ash skrev:
Vad menar du med "förmildrad dom"? Har du suttit tvångsintagen på psyk? Har du varit psykotisk? Psykiskt sjuka människor döms till psykvård, vad är det konstiga med det, varför ska man straffa någon som kanske inte ens vet om att han/hon gjort fel? Och varför skulle det vara så mycket trevligare att sitta inlåst där på obestämd tid än i fängelset som ofta är på bestämd tid.

tja, vad vet du själv om det? Varför skulle inte psykiskt sjuka människor känna till vad de gjort? Att man hör röster innebär inte att man inte är medveten om vad man gör trots att det man gör är tvångsmässigt. Psykiskt sjuka människor SKA sitta inne på obestämd tid, jag vill inte ha dem i närhet till mina barn. Det kanske är svårt för dej att förstå eftersom du förmodligen inte har barn.

Tyvärr så sitter många tvångsintagna på öppna anstalter där de ansvariga inte kan göra ett skit utom att ringa polisen om de får för sig att dra därifrån, flera av de intagna går ut och dricker och blir psykotiska trots medicinering. Mördare, våldtäktsmän, pedofiler och nekrofiler. Nämn vilken etikett som helst på förbrytare så finns de där.

Det är bara naivt att tro att psykisk sjukdom går att bota. Psykiatrin har mig veterligen ALDRIG botat en enda människa. Man förvarar och medicinerar dem, oftast resten av livet. Tillståndet blir sämre och bättre men finns alltid kvar.
(Överbevisa mig gärna här, det vore roligt om skattepengarna faktiskt kom till nytta)

Lindrigt eller gravt psykiskt sjuka människor som inte utgör någon fara för samhället ska placeras på gruppboenden och liknande istället för som idag beblandas med bottenskrapet av människoskiktet. Jag må låta cynisk men folk som är kapabla att göra precis vad som helst från att mörda små barn till att trycka in ögonen på folk för att de knackar på toalettdörren (dokumenterade fall, referens saknas) har inte utanför låsta dörrar att göra. Det är helt obegripligt för mig att man kan hysa empati för sådana människor.

Nu är jag väl medveten om att även depressioner tillhör kategorin psyksjuk men dessa ingår inte i grupper jag nämnt här eftersom det är ett ofta övergående tillstånd.
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
supernaut skrev:
Hur mycket har deras brottslighet minskat sedan det infördes?

Finns det en koppling till ökat och grövre våld mot polis?

Vet inte om du läste vidare vad jag sa sen, men det är som sagt inte den ultimata lösningen. Tanken är god, men inte riktigt genomförbar.
Kanske om det gäller grövre brott, men som det är idag att folk (hörde om ett fall på CBS 60 Minutes) där en klant stal en pizzaslice och åkte in på livstid. Det var ju hans tredje "offence". Alltså, det är samtidigt överdrivet. Men endå rättvist. Han visste vad som väntade honom. Men trots det, ja. Skitsamma. Överdrivet är det.

Och självklart, riskerar en människa döden om han åker dit. Eller ett långt fängelsestraff. Även jag skulle kämpa till mitt sista andetag.
Ju mer desperat någon blir, ju galnare saker gör han/hon.

Sa det (som sagt) mest för att provocera fram en diskussion.
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Alltså, om en person är psykiskt sjuk. Och begår ett mord. Han är uppenbarligen störd, han förstår inte vad han gör. Han gjorde det i ett vredesutbrott.

Kan du förklara mig, vad är det som skiljer det brottet om jag skulle göra det.

I mina ögon - inget.

Brottet är detsamma, straffet bör vara detsamma.

Om en psykiskt sjuk människa gör ett grovt brott, och han inte förstår vad han har gjort anser jag att det är självklart att den personen ska plockas bort från samhället. Du kan aldrig påstå att du inte var medveten om lagen. Det fungerar bara inte. Försök övertyga en polis att du inte visste om att man behövde körkört för att köra motorcykel. Hursom, avrättning kanske är lite hårt. Men visst, för att hårddra det hela. Vem vill betala för honom? Inte jag.

Tycker jag känner rätt mycket arghet o många inlägg, jag vill inte vara otrevlig. Jag vill ha en öppen debatt om vad som är rätt och fel. Alla här lär känna likadant, alla vill det bästa för alla. Men sen är det skönt att dra till med lite ondsinta saker ibland. Det tycker iaf jag ;D
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Blip skrev:
tja, vad vet du själv om det? Varför skulle inte psykiskt sjuka människor känna till vad de gjort? Att man hör röster innebär inte att man inte är medveten om vad man gör trots att det man gör är tvångsmässigt. Psykiskt sjuka människor SKA sitta inne på obestämd tid, jag vill inte ha dem i närhet till mina barn. Det kanske är svårt för dej att förstå eftersom du förmodligen inte har barn.

Tyvärr så sitter många tvångsintagna på öppna anstalter där de ansvariga inte kan göra ett skit utom att ringa polisen om de får för sig att dra därifrån, flera av de intagna går ut och dricker och blir psykotiska trots medicinering. Mördare, våldtäktsmän, pedofiler och nekrofiler. Nämn vilken etikett som helst på förbrytare så finns de där.

Det är bara naivt att tro att psykisk sjukdom går att bota. Psykiatrin har mig veterligen ALDRIG botat en enda människa. Man förvarar och medicinerar dem, oftast resten av livet. Tillståndet blir sämre och bättre men finns alltid kvar.
(Överbevisa mig gärna här, det vore roligt om skattepengarna faktiskt kom till nytta)

Lindrigt eller gravt psykiskt sjuka människor som inte utgör någon fara för samhället ska placeras på gruppboenden och liknande istället för som idag beblandas med bottenskrapet av människoskiktet. Jag må låta cynisk men folk som är kapabla att göra precis vad som helst från att mörda små barn till att trycka in ögonen på folk för att de knackar på toalettdörren (dokumenterade fall, referens saknas) har inte utanför låsta dörrar att göra. Det är helt obegripligt för mig att man kan hysa empati för sådana människor.

Nu är jag väl medveten om att även depressioner tillhör kategorin psyksjuk men dessa ingår inte i grupper jag nämnt här eftersom det är ett ofta övergående tillstånd.


Psykiskt sjuka vet väl vad de gör, det har jag aldrig sagt att de inte gör. Däremot finns det de som inte kan skilja på rätt och fel,som ett litet barn, jmf att låsa in en tvååring på livstid.

Jag vet att det finns en person i denna tråden som kan reda ut dina missuppfattningar angående psykiskt sjuka. Förhoppningsvis gör han det. Men självfallet kan de botas.....vad har du läst för böcker egentligen?
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
För att återkomma till ämnet om Pappan och sonen.

Sonen följde nog mest sin pappas initiativ, men oavsett. Innerst inne vet han om vad som gäller. Det är ingen ursäkt att han haft en dålig förebild. Förutsättningarna i våra liv varierar, och det är ingen ursäkt att vara en dålig människa för att man haft en dålig barndom.
Och, i ett så ganska strikt religiöst samhälle som de lever i där så bör de veta om att döda är en skapligt oacceptabel synd.

Det som inte dödar en ska göra en starkare.

Personligen tycker jag båda får vad de förtjänar.
De ska vara glada om de slipper tortyren och vreden föräldarna skulle släppa lös över dem om de fick komma i kontakt med dem.

Den dagen jag skaffar barn, och om detta händer mina barn. Och systemet inte fungerar så kommer jag bli "tillfälligt sinnesförvirrad" och ta saken i egna händer. Är det rätt då? Ska jag få lindrigare straff för att jag inte visste vad jag gjorde? Nej. Jag räknar med att åka på en rejäl pisk på rumpan för det.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Farbrorn skrev:
Alltså, om en person är psykiskt sjuk. Och begår ett mord. Han är uppenbarligen störd, han förstår inte vad han gör. Han gjorde det i ett vredesutbrott.

Kan du förklara mig, vad är det som skiljer det brottet om jag skulle göra det.

I mina ögon - inget.

Brottet är detsamma, straffet bör vara detsamma.

Om en psykiskt sjuk människa gör ett grovt brott, och han inte förstår vad han har gjort anser jag att det är självklart att den personen ska plockas bort från samhället. Du kan aldrig påstå att du inte var medveten om lagen. Det fungerar bara inte. Försök övertyga en polis att du inte visste om att man behövde körkört för att köra motorcykel. Hursom, avrättning kanske är lite hårt. Men visst, för att hårddra det hela. Vem vill betala för honom? Inte jag.

Varför i helvete ska man låsa in sjuka människor i fängelse? Lever du på stenåldern? Fängelse idag är tyvärr inte mycket mer än förvaring, idéerna finns och tillämpas på andra håll med goda resultat, men i Sverige idag är det inte mycket till vård, och du vill att man ska låsa in svårt sjuka människor där? Visst, vissa betraktas som mer eller mindre ovårdbara men de kommer inte ut i vilket fall som helst.

Det enda som möjligtvis är dummare är ideérna om att psyksjuka som är friskförklarade ska kastas i fängelse efter avslutad vård.
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Det handlar inte om att ge dem ett straff, det handlar om att skydda oss andra ifrån dem. Helt enkelt. Psykiskt sjuk eller inte, plats i samhället har de icke. Straffa dem är det inte på tal om. Det är som att försöka dressera en hund med att läsa böcker för den.

Chris Ash skrev:
Varför i helvete ska man låsa in sjuka människor i fängelse? Lever du på stenåldern? Fängelse idag är tyvärr inte mycket mer än förvaring, idéerna finns och tillämpas på andra håll med goda resultat, men i Sverige idag är det inte mycket till vård, och du vill att man ska låsa in svårt sjuka människor där? Visst, vissa betraktas som mer eller mindre ovårdbara men de kommer inte ut i vilket fall som helst.

Det enda som möjligtvis är dummare är ideérna om att psyksjuka som är friskförklarade ska kastas i fängelse efter avslutad vård.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top