Dagens bild

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Men varför låtsas som om vi bodde i Kalifornien..? Inse att vi lever vid polcirkeln, i Sverige kan man åka hoj tre månader om året, om det inte regnar och blåser vill säga...
Annars får vi försöka bygga oss en bil på två hjul och tro att vi åker mc.

Annars får vi sälja hojen och surfbrädan och istället köpa slalomskidor och skridskor, det är vad vi har att välja på i norra Europa.

Jag kör enduro nästan hela året förutom varma sommar månader... Då blir de för varmt. .. Då blir de mer landsvägs hoj istället..
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nej, men: ska det vara njutbart att åka motorcykel, eller är det en kamp för att visa hur tuff man är? Mc-kulturen har väl uppstått och florerat i typ Kalifornien? Där kan man glida fram på en hoj i kortbyxor året om i 25-gradig värme, som det är tänkt. Mc används också mycket som bruksfordon i Afrika och Sydostasien, eftersom de har rätt klimat. I Alaska, Grönland, Sibirien och Sverige är det lite mer udda...man kan åka hoj hela året, men varför...?
Jamen….om jag ser till komfortabel transport så finns det många saker som kommer före hoj i den listan.
För mig handlar det om känslan, upplevelsen och skapandet av nya minnen.
Och minnen som består…dom handlar sällan om upplevelser som bara är enkla och inom komfortzonen.
Men det är bara hur jag funkar :)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jamen….om jag ser till komfortabel transport så finns det många saker som kommer före hoj i den listan.
För mig handlar det om känslan, upplevelsen och skapandet av nya minnen.
Och minnen som består…dom handlar sällan om upplevelser som bara är enkla och inom komfortzonen.
Men det är bara hur jag funkar :)
Och jag med. Hojåkning ska kännas!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tre månader om året? April - november, blir långa månader ;)...
Eh? April = 2 grader och snö, ofta ishalka på morgonen. November 2020 tror jag det snöade 40 cm i Stockholm. Vi har ofta nattfrost redan i september, för att inte tala om oktober, och sedan långt in i maj månad. Men som sagt: visst går det, absolut. Förr fanns det visst skidor att montera på vissa hojar.
Sen kan man ju montera helkåpa, handvärmare, sadelvärme, ha specialkläder med Gortex och tre underställ också osv osv, så visst går det. Det finns ju folk som vinterbadar också. Men, varför..?
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Tammer, om du någon gång vågar sticka ut näsan utanför din vältempererade bilkupé kommer du kanske märka att det finns ett liv även där utanför. Värt att leva, till råga på allt. Låtsas inte som att du är en hojåkare, det är du inte. Du förstår uppenbarligen ingenting. Du letar bara omöjligheter, där vi andra ser möjligheter. Ja, bli gärna förbannad att några ändå trotsar det du upplever som outhärdligt, men gör det inte mer pinsamt för dig själv, än nödvändigt...
Så kryp in under stenen igen... Natti-natti...!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Eh? April = 2 grader och snö, ofta ishalka på morgonen. November 2020 tror jag det snöade 40 cm i Stockholm. Vi har ofta nattfrost redan i september, för att inte tala om oktober, och sedan långt in i maj månad. Men som sagt: visst går det, absolut. Förr fanns det visst skidor att montera på vissa hojar.
Sen kan man ju montera helkåpa, handvärmare, sadelvärme, ha specialkläder med Gortex och tre underställ också osv osv, så visst går det. Det finns ju folk som vinterbadar också. Men, varför..?
Ha ha ….
Ja…det finns många frågor, inga bra svar.
Många ”men” och ”varför”.
Typ….varför har män bröstvårtor?
Om Goretex är ”specialkäder” då är vi väldigt olika i sinnet, för mig är dom bara ändamålsenliga.
Men bil är nog din grej känns det som, och inget dåligt i det :tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
10 grader är lika varmt på julafton som på midsommar.


Jag var ordentligt sugen på en tur idag, men är för trött och det är fortfarande is på gårdsplanen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tammer, om du någon gång vågar sticka ut näsan utanför din vältempererade bilkupé kommer du kanske märka att det finns ett liv även där utanför. Värt att leva, till råga på allt. Låtsas inte som att du är en hojåkare, det är du inte. Du förstår uppenbarligen ingenting. Du letar bara omöjligheter, där vi andra ser möjligheter. Ja, bli gärna förbannad att några ändå trotsar det du upplever som outhärdligt, men gör det inte mer pinsamt för dig själv, än nödvändigt...
Så kryp in under stenen igen... Natti-natti...!
Fast där vill jag protestera litet. Att var "hojåkare" innebär inte att vara en våghals, en som prövar nya vägar, en som ser nya möjligheter...
Utan man är helt enkel en vanlig "Svensson" som åker motorcykel. Ingen "Easy Rider", ingen "Mad max", ingen "Hells Angel" eller ens en Tom Cruise i Top Gun.
Utan bara en vanlig Tammer som puttar runt i sin CB400 och är nöjd med det.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hihi, Tammer är aningen pessimistisk :hihi ..men det är klart att han är hojåkare.
Jag förstår dig, jag åker nog mellan maj till och med september men njuter inte fullt om det inte är sol och riktigt varmt. Jag har iof kört cross tidigare och då sket jag i vädret totalt men det är en annan sak och gör man en spännande hojresa är väl inte vädret heller prio även om det är trevligt med bra väder.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Hihi, Tammer är aningen pessimistisk :hihi ..men det är klart att han är hojåkare.
Jag förstår dig, jag åker nog mellan maj till och med september men njuter inte fullt om det inte är sol och riktigt varmt. Jag har iof kört cross tidigare och då sket jag i vädret totalt men det är en annan sak och gör man en spännande hojresa är väl inte vädret heller prio även om det är trevligt med bra väder.
Ja, jag skulle gärna köra cross ocskå. Men det är mer sport, det handlar om att kämpa sig fram i spåret - lite som ett träningspass. Skulle gärna testa snöskoter också, ser skitkul ut. Men det är en annan sak.
Hojåka i dagligt tal är för mig att cruisa fram i vackert väder och bara ha det bra, mer avkoppling och njutning.
Kallt och halt och snö - nej då är säsongen över helt enkelt för mig.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Eh? April = 2 grader och snö, ofta ishalka på morgonen. November 2020 tror jag det snöade 40 cm i Stockholm. Vi har ofta nattfrost redan i september, för att inte tala om oktober, och sedan långt in i maj månad. Men som sagt: visst går det, absolut. Förr fanns det visst skidor att montera på vissa hojar.
Sen kan man ju montera helkåpa, handvärmare, sadelvärme, ha specialkläder med Gortex och tre underställ också osv osv, så visst går det. Det finns ju folk som vinterbadar också. Men, varför..?
1 april 2021. Inte årets första tur, men första övernattningsturen.

23:e oktober 2021. Inte årets sista tur, men sista tältturen

Det som är så bra med hojar. Alla kan gör som dom vill :giggle:
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
24mx har sådana. Men kan man släppa styret nåt? Tex om man behöver stänga choken.
Går prima att både stänga av choken och justera tomgången , du sitter ju inte fast på nåt vis , har aldrig kört utan skydd för reglagen däremot och det kanske kan bli spännande :va :crash
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
c78d94364a9e5b2e63845d4fcd20653f.jpg

3b07b8aa21601953b371a2b0064e6a23.jpg

Rejält med snö i sjuhäradsskogarna.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det verkar vara snö lite här och var i landet.
Jag känner själv att hojsäsongen är lite väl avlägsen, men det finns ju ändå nöjen som ger samma sköna känsla.
7 mil idag, och det är ju nästan en motorcykel, eftersom motorn har sitt ursprung därifrån.
Så jag lider faktiskt inte så svåra kval, våren kan bli fin :)

Skoter_1.JPG
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Blev lite utomhusmeck i dag. Nästan snöfritt hemma, men på andra sidan stan där hojen står var det vitt. Blev olje- och filter byte ändå. Och montage av Kina-hasplåten. Inte snyggt direkt, men sitter som berget.

IMG_20220220_151015-01.jpeg

IMG_20220220_150324-01.jpeg

IMG_20220220_150333-01.jpeg
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top