Dagens bild

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Har inget direkt häpnadsväckade att komma med, det är vinter. Förvisso en härlig vinterdag idag men jag glömmer bort att jag har MC. Vintern tar långsamt kol på både sinne och kropp.

Så i min frustration vände jag mig till det vi gärna ser som exklusivt när det gäller människan, jag bjöd in vintern och kylan för att se om det gick att leva ihop. Skridskorna köpte jag på XXL, 700 kr nya, och kommunens isbana har jag 2 minuter utanför. Det var en instressant upplevelse så här 40 år senare.IMG_4875.JPG
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
af3eb9ba2e08ff7531fe54eb2f6f28e9.jpg

11 mil idag. Väldigt varierande väglag. Tur jag inte dubbat av
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Nu så. Tyckte för ett ögonblick att det var vår .. idag. Så jag tog fram och laddade batteriet till min KLX230, det var rätt så fulladdat hur som helst men en liten påfyllning blev det i alla fall.

IMG_4909.JPG


Vägarna såg torra och fina ut från balkongen. På med hojkläderna och hjälmen! Och sen ut i solen! Minns ärligt talat inte om solen sken, men det kändes så. Det sken inombords i varje fall.

IMG_4910.JPG

Skönt när hojen startar direkt, ingen choke, inga justeringar, bara vrida om nykeln och trycka på en knapp. Fan vad bortskämd man har blivit.

Här stannade jag en snabbis i Vårsta nere på bryggan vid sjön för att årets första åkbild. Kan det ha varit 2-3 grader, inget man vill tänka på.

IMG_4913.JPG

Körde nästan till Nynäshamn (från Alby), via Rosenhill och tog en kopp varm choklad. Stannade en liten stund utanför Anderstorp och den där brinnande sophögen, tänkte värma mig lite då jag tyckte mig sakna känsel i fingrarna!? - "Just det, februari".

IMG_4915.JPG

Kom hem stelfrusen och halvlam i kroppen, kunde knappt låsa upp dörren så orörlig jag var, nästan berusad. Men jag ångrar inte ett dugg, hojen fick motion och ny 98-bensin i tanken, och jag fick en påminnelse om hur det är att åka hoj på vintern. Nästa gång jag ger mig ut på två hjul måste det vara minst 7 grader, inte en grad mindre!

Tänker nu på det där med att frysa ihjäl, det är inte så dumt faktiskt om man får ha kul under tiden. Som att köra hoj t ex ;)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu så. Tyckte för ett ögonblick att det var vår .. idag. Så jag tog fram och laddade batteriet till min KLX230, det var rätt så fulladdat hur som helst men en liten påfyllning blev det i alla fall.

View attachment 468856


Vägarna såg torra och fina ut från balkongen. På med hojkläderna och hjälmen! Och sen ut i solen! Minns ärligt talat inte om solen sken, men det kändes så. Det sken inombords i varje fall.

View attachment 468857

Skönt när hojen startar direkt, ingen choke, inga justeringar, bara vrida om nykeln och trycka på en knapp. Fan vad bortskämd man har blivit.

Här stannade jag en snabbis i Vårsta nere på bryggan vid sjön för att årets första åkbild. Kan det ha varit 2-3 grader, inget man vill tänka på.

View attachment 468858

Körde nästan till Nynäshamn (från Alby), via Rosenhill och tog en kopp varm choklad. Stannade en liten stund utanför Anderstorp och den där brinnande sophögen, tänkte värma mig lite då jag tyckte mig sakna känsel i fingrarna!? - "Just det, februari".

View attachment 468859

Kom hem stelfrusen och halvlam i kroppen, kunde knappt låsa upp dörren så orörlig jag var, nästan berusad. Men jag ångrar inte ett dugg, hojen fick motion och ny 98-bensin i tanken, och jag fick en påminnelse om hur det är att åka hoj på vintern. Nästa gång jag ger mig ut på två hjul måste det vara minst 7 grader, inte en grad mindre!

Tänker nu på det där med att frysa ihjäl, det är inte så dumt faktiskt om man får ha kul under tiden. Som att köra hoj t ex ;)
Handskydd, värmehandtag och varmare kläder så är det bara att köra. Jag har kört en bra bit över 100 mil denna veckan, på en 650 stånka med fulla packväskor och toppbox. Sista 35-milaetappen var lite jobbig men det var i vart fall inget regn.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Handskydd, värmehandtag och varmare kläder så är det bara att köra. Jag har kört en bra bit över 100 mil denna veckan, på en 650 stånka med fulla packväskor och toppbox. Sista 35-milaetappen var lite jobbig men det var i vart fall inget regn.
Vad för handskydd? På hojen eller finns det nån varmare vante man kan köra över ens mc handskar man har till sommaren?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vad för handskydd? På hojen eller finns det nån varmare vante man kan köra över ens mc handskar man har till sommaren?
Gissar han menar det på bild 1 typ. Gör underverk att få bort vinden. Som komplement till värmehandtag som bara värmer insidan rekommenderar jag det på bild 2. Köpes billigt från "Kina-land" ?
Screenshot_20220217-151254_Chrome.jpgScreenshot_20220217-151457_Wish.jpg
 

Bifogat

  • Screenshot_20220217-151254_Chrome.jpg
    Screenshot_20220217-151254_Chrome.jpg
    62.7 KB · Visningar: 8
  • Screenshot_20220217-151457_Wish.jpg
    Screenshot_20220217-151457_Wish.jpg
    263.2 KB · Visningar: 6

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vad för handskydd? På hojen eller finns det nån varmare vante man kan köra över ens mc handskar man har till sommaren?
Typ Barkbusters Storm funkar till det mesta. Längre sträckor i -10 kan styrmuffar användas. Jag körde förr med styrmuffar men nu bara med plastkåpor.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Coolt. Ett par enkla plastkåpor att köra vår och höst kanske är enklare än tjockisvantar.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jodå, även den blekaste och mest anorektiskt utmärglade februari-solen börjar värma... Lite!

Tu-de-li-du!

View attachment 469051
Men varför låtsas som om vi bodde i Kalifornien..? Inse att vi lever vid polcirkeln, i Sverige kan man åka hoj tre månader om året, om det inte regnar och blåser vill säga...
Annars får vi försöka bygga oss en bil på två hjul och tro att vi åker mc.

Annars får vi sälja hojen och surfbrädan och istället köpa slalomskidor och skridskor, det är vad vi har att välja på i norra Europa.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men varför låtsas som om vi bodde i Kalifornien..? Inse att vi lever vid polcirkeln, i Sverige kan man åka hoj tre månader om året, om det inte regnar och blåser vill säga...
Annars får vi försöka bygga oss en bil på två hjul och tro att vi åker mc.

Annars får vi sälja hojen och surfbrädan och istället köpa slalomskidor och skridskor, det är vad vi har att välja på i norra Europa.
Ha ha!
Jävlar, tappade du körkortet på väg hem från jobbet!
Det var en bitter syn på tillvaron :)
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Men varför låtsas som om vi bodde i Kalifornien..? Inse att vi lever vid polcirkeln, i Sverige kan man åka hoj tre månader om året, om det inte regnar och blåser vill säga...
Annars får vi försöka bygga oss en bil på två hjul och tro att vi åker mc.

Annars får vi sälja hojen och surfbrädan och istället köpa slalomskidor och skridskor, det är vad vi har att välja på i norra Europa.
Jösses - är det den tiden i månaden…??
:7peta
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ha ha!
Jävlar, tappade du körkortet på väg hem från jobbet!
Det var en bitter syn på tillvaron :)
Nej, men: ska det vara njutbart att åka motorcykel, eller är det en kamp för att visa hur tuff man är? Mc-kulturen har väl uppstått och florerat i typ Kalifornien? Där kan man glida fram på en hoj i kortbyxor året om i 25-gradig värme, som det är tänkt. Mc används också mycket som bruksfordon i Afrika och Sydostasien, eftersom de har rätt klimat. I Alaska, Grönland, Sibirien och Sverige är det lite mer udda...man kan åka hoj hela året, men varför...?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
:lol Men varför låtsas som om vi bodde i Kalifornien..? Inse att vi lever vid polcirkeln, i Sverige kan man åka hoj tre månader om året, om det inte regnar och blåser vill säga...
Annars får vi försöka bygga oss en bil på två hjul och tro att vi åker mc.

Annars får vi sälja hojen och surfbrädan och istället köpa slalomskidor och skridskor, det är vad vi har att välja på i norra Europa.
Tre månader om året? April - november, blir långa månader ;)...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top