Vattenfall byggde en del mindre "flygfält" när det begav sig, för att ha en plats att landa och utgå från när man gjorde inspektioner av kraftstationer i fjällvärden.
En plats som är värd ett besök är flygfältet uppe på Stalonbergets topp, fin utsikt!
Detta byggdes av bergmaterial som tagits ur berget för bygget av den tunnel som försörjer Stalons kraftstation med vatten.
View attachment 485974
Precis nedanför finns en rastplats med en enligt mitt tycke ännu trevligare vy.
View attachment 485975
Men Stalon kan även vara väl värt ett besök för mötet med en fantastisk man, och hans butik.
Rainer har drivit butiken i 44 år berättade han, och eftersom han är själv så har han inte haft en enda semesterdag under alla dessa år, men tyckte inte att det var något problem.
En gång bänglade han i och för sig med fyrhjulingen, och var sjukskriven i två veckor.
Min gissning är att det kommer att bli svårt att hitta någon som kan ta över verksamheten.
Men otroligt charmigt att kunna köpa en fyra meters plastbåt, strumpor eller som jag, ett mulitiverktyg, vilken bredd på utbudet!
Och nästan alla varor saknar prislapp, man får liksom fråga, och skapa en dialog.
"-Vad tar du för mulitverktyget?"
"-Ja, det där måste jag nog få 70 kronor för"
Man åker därifrån med fler frågor än svar, men väldigt trevlig pratstund!
View attachment 485977
View attachment 485927Första stopp i Norsjö . Norge känns långt borta.
Här är ett trevligt ställe om du klarar några meter grusIgår bytte jag drivpaket så idag var jag tvungen att ta en sväng och testa att allt funkade som tänkt. Det blev en tur i och runt Svartedalen norr om Göteborg, följt av en vidare sväng i södra Bohuslän och trakterna norr om Kungälv. 17 mil senare kunde jag konstaterade att kedja och drev fortfarande satt på plats. Testet var m a o avklarat! ?
Trajan vilar en stund i skogarna nära Svartedalen, riktning mot Spekeröd. I bakgrunden skymtar en byggnad, bäst att ta en titt!
View attachment 486029
En gammal kvarn, eller…?
View attachment 486031
Nej, ett nedlagt och förfallet f d sågverk förefaller mer troligt. Särskilt med tanke på att jag är i skogsbygder och inte i odlingsbygder.
View attachment 486032
Inte gå in!
View attachment 486033
Man ser tydligt hur vattenkraften från bäcken har använts för att driva anläggningen.
View attachment 486034
Lunchdags! Jackan åkte av i värmen...
View attachment 486035
När jag reste mig efter att ha avslutat min måltid fann jag de här små sötnosarna. De hade dock satt upp ett tufft försvar för genast kröp en fästing upp på min arm och ögonblicket efter blev jag angripen av en blinning, en så’n där blodsugande insekts-j*vel.
View attachment 486036
Tillbaka på ”parkeringsplatsen” stod trajan och tittade anklagande på mig:
- Är du klar nå’n gång, eller? Jag har väntat länge! Jag behöver åka och tanka nu, fattar du väl!
View attachment 486037
Jaja, trajan fick till slut sin E10 och någon timma senare fick även jag ett tillskott i form av kaffe på maten vid Vävra vägskäl (Tjuvkil, ungefär). Samt ett trevligt tillbehör. ?
View attachment 486038
Slutet gott, allting gott!
Kul tips, tack för det. Vilket ställe att ha ett kafé. Mitt ute på landet, en bra bit från allt!Här är ett trevligt ställe om du klarar några meter grus
View attachment 486061
Landar där då o då under en cykeltur med frugan - uppför herrejössesbacken från älvstranden
Ett trevligt ställe till - lite längre bort men massor med kurviga vägar dit o därifrånKul tips, tack för det. Vilket ställe att ha ett kafé. Mitt ute på landet, en bra bit från allt!
Såg på Googlekartan att backen upp från älven var.... "intressant"! Fast kör man hoj är det kanske enklare att köra från andra hållet, från Diserödshållet.
En Thruxton är inte den optimala grushojen direkt, rätt så topptung, smalt styre, landsvägsdäck. Men den har likväl gått många mil på grus! Så lite grus funkar så länge det är torrt. Hojen blir så skitig annars och den är jobbig att tvätta med gott om skrymslen där smutsen samlas.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|