Dagens bild

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Man får inte vara rädd alls när man kör moppe på Lofoten, sol och bad på förmiddagen, men lite mulet men regnet var det vi var minst rädda för.
Mer oroväckande var de så kallade yrkeschaufförernas omkörningar.
Nåväl, dom har säkert en tid att passa, vi njöt av resan!

IMG_6897.jpeg

IMG_6642.jpeg
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
View attachment 486462Soppatorsk, 6.5km från en mack. Kom 37mil i flåbusetempo.
Det kan hända den bäste. Mig hände det 1988. Kör man på reserven bör man vrida tillbaka till On när man tankar. Annars blir det soppatorsk nästa gång motorn hackar av soppabrist. /Antikrundan mode off.

Hur ser tanken ut i botten och soppapumpspickupen? Förr kunde man luta hojen/moppen rejält mot soppakranen så lite soppa rann över tunneln i botten på tanken. Då kom man en bit till.
Moderna hojar har kanske inte såna möjligheter.

Fast ni var ju två hojar på trippen. Kanske frun åkte och handlade soppa? :)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det kan hända den bäste. Mig hände det 1988. Kör man på reserven bör man vrida tillbaka till On när man tankar. Annars blir det soppatorsk nästa gång motorn hackar av soppabrist. /Antikrundan mode off.

Hur ser tanken ut i botten och soppapumpspickupen? Förr kunde man luta hojen/moppen rejält mot soppakranen så lite soppa rann över tunneln i botten på tanken. Då kom man en bit till.
Moderna hojar har kanske inte såna möjligheter.

Fast ni var ju två hojar på trippen. Kanske frun åkte och handlade soppa? :)
Så fort den slutade gå så var det en rastplats några hundra meter fram. Och ja, Camilla for med petflaska och köpte en skvätt soppa omgående. Nu är vi i Mariestad och ska käka lite sen lunch.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blev ganska precis 40 mil idag, åkte mot Boden och för en gång skull så körde jag upp till Rödbergsfortet vilket jag tänkt göra i flera år. Tog en guidad tur som tog närmare två timmar men var väldigt intressant och kan konstatera att det är imponerande byggen.

Guiden som var skit bra på att berätta om fortet verkade gilla Triumph och var nog av årgången då Triumph var det hetaste man kunde ha. Han sa vad kör du för nåt Kawasaki eller nåt sånt där, då jag sa Triumph lös han upp och sa att alla mina idoler körde Triumph.

20230707_113302.jpg

20230707_113043.jpg
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
1100 mil är väl helt ok, eller? :va

Ja det kanske är det? Inbillar mig att min körning och hojtyp är relativt skonsam för däcken :) Kanske ska vara nöjd med det, hoppas på lite fler mil så att däcket klarar sig i mer än ett år. Kanske är en önskedröm ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Sista dagen på Lofoten bjöd på liiite mer norgeväder, i alla fall mulet en stund.

Lofoten_5.JPG

Men i övrigt magiskt väder, vi har haft en oerhörd tur där, och tyvärr får väl mitt resesällskap med sig en skev bild av norra Norge i allmänhet, och Lofoten i synnerhet.

Lofoten_1.JPG

Resan har dock varit förträfflig, och skapat oerhört många möten med nyfikna människor.
Jag säger inte att Lofoten måste upplevas på moped, men det känns i alla fall som att det helt klart är ett alternativ att räkna med :giggle:

Lofoten_3.JPG

Skönt att landa in på slutdestinationen efter den längsta kördagen, nästan en ironbutt, eller kanske inte riktigt, men vi kan väl säga så.
Ännu skönare att krypa ner i en badtunna och reflektera lite tillsammans med sin resehandduk och en passande dryck.
Hondas Zoomer visade sig snålast på 0,17lit/mil, sedan kom Yamahas Giggle på 0,19lit/mil, och törstigast var Honda Shadow på 0,24 lit/mil, men det var den enda tvåtaktaren och den är fläktkyld, medans fyrtaktarna är vätskekylda.
Samtliga är "original" och på 49cc, och med original så är dom återställda som dom var konstruerade från början, utan strypningar, men inte trimmade, så vi kunde hålla ca 50km/h om det inte var uppförsbacke :giggle:
Så slutsatsen blev att: "Less can be more".....ibland.

Lofoten_2.JPG
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Igår soligt o varmt. Gnällde lite det va sååå varmt. Skulle hållt käft.

Idag regn hela dagen, ni får nöja er med bild utan MC. Japp, kriminellt men dagen inbjöd inte till mycket foton.

IMG_4459.jpeg
Mitt nya Goretex ställ fick sig en rejäl test. 5 timmar i spöregn, helt torr…..nästan. Hade blivit lite fuktig på vänster överarm. Tror det kan runnit via hals/krage. Mer test imorgon för det ska såklart regna imorgon också.
Norge!!!! Skärpning.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top