Dagens bild

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
När jag kör bil hem från vårt sommarhus (Strömstad-Göteborg, ungefär) så är sträckan strax över 17 mil och tar oftast runt 1 timma och 40 minuter, om jag kör E6 och sätter farthållaren på 120. Igår när jag körde hem på Guzzin var det helt plötsligt 40 mil och tog så gott som hela dagen. Jag måste ha kört fel någonstans..? :)

"Felkörningen" började med en sväng förbi Riksgränsen mot Norge vid Vassbotten med ett fotostopp vid Holkekärrnäs skans från 1940-talet. Jag postade ett par foton från den här platsen tidigare i sommar så nu blir det endast en vy över den nordligaste delen av Bullaresjöarna, med tillhörande stridsvagnshinder (i bakgrunden, vid strandkanten) som går ända ut i vattnet.
1692779115409.png

Kul, kan bli ett tema, tänkte jag och for vidare på "fel väg" in i Dalsland till en större, mera känd skans, Parsetjärn!
1692779256686.png

Här kan man placera sin pv-kanon ("pansarvärns-") om man har någon sådan som står och skräpar i förrådet hemma.
1692779550702.png

Eller så använder man det befintliga garaget i skansen! (y) Kanonbra ställe!
1692779646522.png

Massor av värn såklart, och t o m en så kallad kg-hatt för automateld 360 grader mot inkräktare.

1692779890103.png

Slut med skansar för idag! Färden gick vidare för lunch i Högsäter. Korv Stroganoff och ett samtal med en lokal BMW GS-åkare som körde året runt, heldubbat och t o m dubbade mc-stövlar för grepp vintertid!
1692780052562.png

Nästa fotostopp blev inte förrän vid Vargön i passagen mellan Halleberg och Hunneberg. Västgötabergen är måhända inte jättehöga, men är ändå spektakulära.
1692780644580.png

Efteråt togs en sväng om Fåglavik bara för att konstatera att glasbruket revs redan 2007. Därav inga foton - det fanns inget att fota! :) Läs på den som önskar!


Drickastopp vid Hägna gammelgård, längs väg 182 mellan Annelund och Timmele.
1692781408484.png

Dagen sista bild, och pris till Veckans Snåljåp, kommer från Raggarköket i Sandhult strax utanför Borås. När jag bad om en servett för att göra rent visiret svarade innehavaren att jag kunde få köpa en servett. Det var så många som kom till dem om samma sak, sade han, och servetterna var till för deras gäster.... Det skall jag inte glömma!?
1692782006380.png
 

Bifogat

  • 1692780576681.png
    1692780576681.png
    694.5 KB · Visningar: 10
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Dagsen sista bild, och pris till Veckans Snåljåp, kommer från Raggarköket i Sandhult (strax utanför Borås). När jag bad om en servett för att göra rent visiret svarade innehavaren att jag kunde få köpa en servett. Det var så många som kom till dem om samma sak, sade han, och servetterna var till för deras gäster.... Det skall jag inte glömma!?
Bra att komma ihåg ett "undvik"! Ett annat undvik är papper på visir. Skaffa en större lapp för glasögonputs (man får tvätta den efter varje "myggkörning") samt - om det ryms på hojen - en flaska Motuls Visor Cleaner.
Ryms inte det så finns liknande vätskor på småflaska i glasögonaffärer - ex. Zeiss Lens Cleaner. De är dyrare än Motuls, men när en flaska är slut så fyller man från Motulen.
Vätskorna funkar på glasögon med plastlinser så de funkar på visir också
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Bra att komma ihåg ett "undvik"! Ett annat undvik är papper på visir. Skaffa en större lapp för glasögonputs (man får tvätta den efter varje "myggkörning") samt - om det ryms på hojen - en flaska Motuls Visor Cleaner.
Ryms inte det så finns liknande vätskor på småflaska i glasögonaffärer - ex. Zeiss Lens Cleaner. De är dyrare än Motuls, men när en flaska är slut så fyller man från Motulen.
Vätskorna funkar på glasögon med plastlinser så de funkar på visir också
Jo, papper sägs repa och det stämmer nog. Och visir är dyra!
Nu blev det lite improviserat eftersom jag hade fått en stor mosad insekt precis framför ena ögat. Retfullt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bra att komma ihåg ett "undvik"! Ett annat undvik är papper på visir. Skaffa en större lapp för glasögonputs (man får tvätta den efter varje "myggkörning") samt - om det ryms på hojen - en flaska Motuls Visor Cleaner.
Ryms inte det så finns liknande vätskor på småflaska i glasögonaffärer - ex. Zeiss Lens Cleaner. De är dyrare än Motuls, men när en flaska är slut så fyller man från Motulen.
Vätskorna funkar på glasögon med plastlinser så de funkar på visir också
Vaffö då fö?

Lite kranvatten och en pappershandduk är allt man behöver, allt annat är bara till för att få ge bort sina pengar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vaffö då fö?

Lite kranvatten och en pappershandduk är allt man behöver, allt annat är bara till för att få ge bort sina pengar.
Papper repar. Tom glasögon av glas tar stryk av papper. Vet av erfarenhet. Om man vill ha gratisalternativet så tvättar man visiret med tvål o vatten samtidigt som man tankar o går på muggen.
Googla - will paper towels scratch glasses
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Papper repar. Tom glasögon av glas tar stryk av papper. Vet av erfarenhet. Om man vill ha gratisalternativet så tvättar man visiret med tvål o vatten samtidigt som man tankar o går på muggen.
Googla - will paper towels scratch glasses
Har använt några droppar vatten och ett ark serla jag i alla tider.
Inte märkt något problem.

Säkert kan de repas över tid, men de är ju färskvara ändå, visiren, och jag är ganska säker på att de repas mer av själva insekten som sopar in i visiret i 170, än att jag torkar bort den.
För att inte tala om allt grus, småsten, hjuldubb, och annat löst skräp som kickas upp från bil-och lastbilsdäck när man är ute och kör....
Gatan när man tappa hjälmen (eller sig själv) i marken...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ténérén blev semesterhoj i år och hamnade därmed äntligen i sitt rätta element..
Små grus och asfaltsvägar ner till Husqvarnamuseet blev första mål...
Men först en övernattning i skogen utanför Aneby.
Screenshot_20230824_170959_Stitch It!_compress60.jpg

Knäpptyst förutom en porlande bäck 10m nedanför tältet, saknades bara några välvalda kapitel ur boken "Zen and the Art of Motorcycle Maintenance" ?
20230824_170759_compress17.jpg

Beskedlig soppaförbrukning (0.39) trots ganska ihärdigt gasande, skulle alltså komma 77mil på en tank, skön som en soffa jämfört med R1an är mest bara bonus....
Screenshot_20230824_170011_Stitch It!.jpg
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Hade med denna för ett par månader sen på dagens bild. Har nu pillat lite med den och fått det mesta att funka. Ganska fin men behöver en riktigt stor överhalning innan allt är bra, typ byta alla packningar i motorn service.
 

Bifogat

  • DSC_0004 - kopia.JPG
    DSC_0004 - kopia.JPG
    5.5 MB · Visningar: 25
  • DSC_0034.JPG
    DSC_0034.JPG
    5.1 MB · Visningar: 25
  • DSC_0024 - kopia.JPG
    DSC_0024 - kopia.JPG
    4.5 MB · Visningar: 25

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mälaren runt blev för mycket för Busan.
Batteriet valde att ge upp efter klaffbron i Södertälje. Kändes som 2 miljoner hojar bakom som jag hoppas fick en kanondag. För mig blev det tack och godnatt tyvärr?. Mycket trevlig chaufför från Assistanskåren i Södertälje som jag vill ge stort kred till?.
Lyckades du starta var det nog inte batteriet
utan laddningen (laddningsregulatorn) som givit upp.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jobbar inte med detta men jobbat åt kommun på VA, men i en lite kommun som våran jobbar ju alla väldigt tätt så även om jag inte jobbar med IT har jag ibland blivit lite inblandad i vissa saker på IT.

Vi har väldigt dålig täckning i området efter älven där jag bor och jag och många andra har klagat en hel del. Vi kan knappt ringa inomhus och är hänvisade till mobilt bredband vilket funkar kasst och operatörerna skiter totalt i oss.

En på IT avdelningen kom med utrustningen för att den ska åka runt med sopbilen men tyckte att jag kunde ta den och åka runt lite just för att man skulle få mätningar där man kanske inte normalt mäter för att få större spridning på mätningarna.

Hur detta funkar har jag inte aning om men det är två telefoner med flera simkort som på nåt vis loggar täckningen här finns kanske lite mer info https://www.tackningskollen.se/
Täckningen är
ett av två steg för att kunna utnyttja mobilnätet
det andra steget är att det finns tillräcklig kapacitet
Vilket det (kapacitet) ofta inte finns för telefonsamtal hos Tele2 / Comviq
(bara en kan vara billigast !)
och då blir det nått i stilen
"Abonenten du söker kan inte ta ditt samtal just nu men du kan skicka ett SMS"
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Täckningen är
ett av två steg för att kunna utnyttja mobilnätet
det andra steget är att det finns tillräcklig kapacitet
Vilket det (kapacitet) ofta inte finns för telefonsamtal hos Tele2 / Comviq
(bara en kan vara billigast !)
och då blir det nått i stilen
"Abonenten du söker kan inte ta ditt samtal just nu men du kan skicka ett SMS"

Här jag bor är det problem med bägge, dock verkar Tele2 funka minst dåligt just här. En granne som hade Telia och var helt isolerad bytte till Tele2 efter att lånat mitt modem och har nu i alla fall Internet 0-5 Mbit mot inget alls med Telia. Troligtvis beror detta på att det mest är gammalt folk här och dom alltid haft Telia så det nätet är hårt belastat. Telenor skryter många på men dom så åt mig att det inte var nån idé att testa där jag bor vilket jag ändå gjorde men det var stendött. Jag har allvarligt funderat på Finskt abonnemang för att komma åt roamingen.

Passade på att ha med mätutrustningen då jag besiktade KLR:en i Övertorneå och körde grus hem, så den här nu åkt Luppio, Killisjärvi, Svartträsk, Pojmis, Alsån, Allsjärv, Rudjärv och sen till Rödupp. Stora delar av denna sträcka skulle den nog normalt inte åka till.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Strängnäs igår. Blotsvens hojutställning. Inte så många utställare som vanligt, men vädret skrämde en del. Kom torrskodd både dit och hem dock.
 

Bifogat

  • IMG_5139.jpeg
    IMG_5139.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 15
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top